[OT] beredskapslön på jobbet?

Fö skall den arbetstagande ha minst 72 timmar sammanhängande vila/ledighet efter avslutad beredskapsperiod som i mitt fall är 7 dagar, mao har man dagen efter man gått av en extra ATL-dag som på mitt jobb blir i morrn (3-dagarshelg) :-D
Glömde skriva att om vi har mer än 150t beredskap samma månad utgår dubbel beredskapsersättning för överstigande timantal.
Normal beredskap = 1035/månadslön, över 150t = 517,5 / månadslön + kvalificerad övertid när vi blir utkallade på jobb under beredskapstid... T

Senast redigerad av en moderator:
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Normal beredskap = 1035/månadslön, över 150t =
> 517,5 / månadslön + kvalificerad övertid när
> vi blir utkallade på jobb under beredskapstid...
> T

Fattar inte? Med en månadslön på 25.000 blir det 1035/25.000=0,0414 517,5/25.000=0,0212
Vad är det?

OdenXT skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Normal beredskap = 1035/månadslön, över 150t
> =
> > 517,5 / månadslön + kvalificerad övertid
> när
> > vi blir utkallade på jobb under
> beredskapstid...
> > T
>
>
> Fattar inte? Med en månadslön på 25.000 blir
> det 1035/25.000=0,0414 517,5/25.000=0,0212
> Vad är det?

Det är falsk matematiiik.

Jag jobbar som it-konsult, såhär ser vår beredskapsmodell ut. de tomma luckorna är lite censur bara..

Bilagor

• beredskapp.png
    beredskapp.png
    60.6 KB · Besök: 114
Själv åker jag på beredskap ibland och får då 80kr i timmen med 1 timmes inställelsetid. Restid och arbetad tid får jag övertidsersättning för trots att jag i normala fall inte har övertidsersättning (7 extra dagars semester).

Se till att få minst 50kr i timmen för beredskap (+övertid) samt minst en timme inställelsetid, annars totalvägra.

slemklump skrev:
> Se till att få minst 50kr i timmen för beredskap (+övertid) samt minst en timme inställelsetid,
> annars totalvägra.

Lite OT men jag kunde inte låta bli. Själv blir jag ca 30 yngre av detta.

Men jag tror på att ni ska "Beväpna er" i stället. Med goda argument;7)

Och tänk på att staten och kapitalistsvinen styr.

Och du bör ställa dig frågan "Vad ska du bli när du blir stor?"

Och tänk på att plötsligt en dag så kan den stå där, die mauer!

Men var försiktig så du inte råkar ut för en mental istid.

Och så tänk på fredmans 81:a. och se åt vilket håll skuggorna falla eller hur.

Senast redigerad av en moderator:
På mitt förra hade hade drifttekniker mekaniker och elektriker beredskap med intervallet var 8:e vecka. För det besväret fick de ca 3000 kr/månad i fast ersättning. Arbetstiden under beredskapsveckan var 15.30-23.00, beredskap 23.00-7.00 vardagar (dagtid tog ordinarie personal över). Helgen var det beredskap hela tiden. 1 timmes inställelsetid, och varje utryckning innebar minst 4 timmars ersättning, beräknat på månadslön + ob. Om utryckningen tog mer än fyra timmar, blev det faktisk tid, alltså arbetad tid.

Utöver det finns det precis som Little Stereo skriver arbetstidslagar; sammanhängande arbetstid kräver extra ledigt och det finns ett maxtak per månad och år som ni lär spräcka rätt rejält på 3,5 gubbar.

Som sagt kolla med facket eller en arbetsrättsjurist.

Tillbaka
Topp