[OT] Betalningskrav från Brf

Om föreningen äger stolparna är det ju upp till föreningen att besluta om och hur avgifterna ska tas in. Det finns mer handlingsutrymme helt enkelt. Har föreningen i fem år betalat avgifter till ett externt företag finns det ett kollektivt ansvar i föreningen att jämna ut i kassan, men eftersom det berott på fel från föreningens sida borde man kunna argumentera för att medlemmarna solidariskt delar på den kostnaden föreningen åkt på under de år som avgifterna glömts bort.

Förenings ekonomiska förvaltning sköts av UBC och det är dem som missat att ta betalt för stolparna. Det är alltså inte i första ledet föreningens fel att det inte kommit in några pengar för dem, utan det grundläggande misstaget har begåtts av UBC som inte tagit betalt för dem. Sen kan man ju tycka att någon, någonstans på vägen borde ha insett att det saknades pengar.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Förenings ekonomiska förvaltning sköts av UBC
> och det är dem som missat att ta betalt för
> stolparna. Det är alltså inte i första ledet
> föreningens fel att det inte kommit in några
> pengar för dem, utan det grundläggande misstaget
> har begåtts av UBC som inte tagit betalt för
> dem. Sen kan man ju tycka att någon, någonstans
> på vägen borde ha insett att det saknades
> pengar.

Desto större anledning att låta föreningen ta kostnaden så det fördelas på alla medlemmarna. Och givetvis sätta press på UBC. Hota med att säga upp avtalet med dem pga upprepade misstag.

UBC är redan off the wagon. Det var när föreningen bytte ekonomisk förvaltare som den nya förvaltaren insåg UBC fuck up.

Alltså, det är sannolikt inte bara vi som är drabbade av den här kostnaden utan alla som hyrt elstolpe. Så att slå ut kostnaden på hela föreningen blir ganska döfött om alla ändå ska betala. Givetvis har kanske en del bott där en kortare tid än vad maria har gjort. Men ändå.

> UBC är redan off the wagon. Det var när
> föreningen bytte ekonomisk förvaltare som den
> nya förvaltaren insåg UBC fuck up.
>
> Alltså, det är sannolikt inte bara vi som är
> drabbade av den här kostnaden utan alla som hyrt
> elstolpe. Så att slå ut kostnaden på hela
> föreningen blir ganska döfött om alla ändå
> ska betala. Givetvis har kanske en del bott där
> en kortare tid än vad maria har gjort. Men
> ändå.

Men vad har den faktiska kostnaden varit för föreningen under perioden?

Vår hyresvärd (ej brf alltså men samman grundproblem) glömde att skicka ut första räkningen när vi började hyra en lokal av dem.

Blev en massa yadda yadda av det men i slutändan hävdade de bestämt att utebliven räkning EJ är en ursäkt för utebliven betalning. Vi slapp dock anmärkning.

I princip kopierade vi då vi ansvarade för att arrendet skulle komma in till en koloniförening. Slappa kolonister som bara gnällde på föreningen och sedan hade mage att ibland inte betala i tid (trots utskickad avi), och inte heller hade vett att ställa upp och arbeta i styrelsen bidrog till att frun och jag till sist lackade ur och sålde skiten.

Ställ upp och ta ansvar i föreningen. Skaffa på så vis full insyn.

Edit: snälla tomten ge mig en ny mobil

Senast ändrad:
H. skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > UBC är redan off the wagon. Det var när
> > föreningen bytte ekonomisk förvaltare som den
> > nya förvaltaren insåg UBC fuck up.
> >
> > Alltså, det är sannolikt inte bara vi som är
> > drabbade av den här kostnaden utan alla som
> hyrt
> > elstolpe. Så att slå ut kostnaden på hela
> > föreningen blir ganska döfött om alla ändå
> > ska betala. Givetvis har kanske en del bott
> där
> > en kortare tid än vad maria har gjort. Men
> > ändå.
>
> Men vad har den faktiska kostnaden varit för
> föreningen under perioden?

Det vet jag inte. Är förhållandevis dåligt insatt i dylikt, vilket tydligen straffar sig.

Snuten: De hävdade det ja, men kunde de styrka det på något sätt? Rent juridiskt.

Få se nu...
Byggnationen av stolparna är betald av föreningen
Driften för stolparna är betald av föreningen
Användarna av stolparna har inte betalat föreningen /via UBC

Så det handlar ju om en reglering mellan medlemmar med och utan stolpe i grunden...låter som ett fall för Aschbergs Grannfejd i förlängningen...

Om Du har haft en parkeringsplats skall Du betala för den. Om Du inte gör det så tar Du i praktiken pengar från Dina grannar, och det är omoraliskt.

Det finns inga andra aspekter på det här tyvärr. Att andra gjort fel betyder inte att Du kan komma undan att betala och göra rätt för Dig, evntuellt borde en avbetalningsplan vara ok. Att byta förvaltare är rimligt.

Att inte använda p-plats är inget giltigt argument eftersom Du har förfogat den enligt avtal (förmodar jag).

Att inte betala de åren som vore preskriberade innebär att Dina grannar skall betala för Dig. Känns det OK?

Att föreningen redan skulle ha höjt avgiften för detta innebär inte att Du skulle betala dubbelt, eftersom de pengarna föreningen redan tagit in, solidariskt och andelsmässigt redan tillhör Dig ändå. Tidigare års avgifter är satta, precis på det sätt som annan skribent redan skrivit, för att täcka de årens kostnader och kassamässiga utbetalningar.

Sammantaget, det enda rätta, anser jag, vore att betala och (anser jag) på så sätt göra rätt för Dig. Annars har Dina grannar betalat för Din parekringsplats.

---------------------------------------------------
> -----------------------------------------
> ----------------------------------------------
> Snuten: De hävdade det ja, men kunde de styrka
> det på något sätt? Rent juridiskt.

Vi kom aldrig så långt. Att jiddra med MKB (malmö komunala bostadsbolag) är som att bajsa i eget bo.

Ber om ursäkt om jag lät mästrande och efterklok i förra inlägget. Bitterheten efter kolonistyrelseuppdraget sitter fortfarande kvar.

Fliken skrev:
> Om Du har haft en parkeringsplats skall Du betala
> för den. Om Du inte gör det så tar Du i
> praktiken pengar från Dina grannar, och det är
> omoraliskt.
>
> Det finns inga andra aspekter på det här
> tyvärr. Att andra gjort fel betyder inte att Du
> kan komma undan att betala och göra rätt för
> Dig, evntuellt borde en avbetalningsplan vara ok.
> Att byta förvaltare är rimligt.
>
> Att inte använda p-plats är inget giltigt
> argument eftersom Du har förfogat den enligt
> avtal (förmodar jag).
>
> Att inte betala de åren som vore preskriberade
> innebär att Dina grannar skall betala för Dig.
> Känns det OK?
>
> Att föreningen redan skulle ha höjt avgiften
> för detta innebär inte att Du skulle betala
> dubbelt, eftersom de pengarna föreningen redan
> tagit in, solidariskt och andelsmässigt redan
> tillhör Dig ändå. Tidigare års avgifter är
> satta, precis på det sätt som annan skribent
> redan skrivit, för att täcka de årens kostnader
> och kassamässiga utbetalningar.
>
> Sammantaget, det enda rätta, anser jag, vore att
> betala och (anser jag) på så sätt göra rätt
> för Dig. Annars har Dina grannar betalat för Din
> parekringsplats.

Varför skulle jag betala för parkeringsplatsen när den är gratis?

Det är elstolpen som står vid parkeringsplatsen det handlar om. Och om du läst hela tråden så har du säkerligen insett att det sannolikt inte bara oss det här gäller utan även övriga i föreningen. i sådana fall betalar jag för deras elstolpar och de för min. Eller om vi väljer att se det ur det lite enklare perspektivet, jag betalar för min och de för sina.

Det var för övrigt ett väldigt överanvändande av versaler, jag förstår vad du menar ändå.

Tyckte inte din flickvän att det var konstigt att hon inte längre behövde betala för sin elstolpe?

Om det har drabbat alla med elstolpe så kanske man kan göra en fördelning av den faktisk kostnaden, om inte så är jag inne på samma spår som Fliken, betala, annars snyltar du på dina grannar.

Glöm inte att det är ni som är föreningen.

Snuten skrev:
> -
> > -----------------------------------------
> > ----------------------------------------------
> > Snuten: De hävdade det ja, men kunde de styrka
> > det på något sätt? Rent juridiskt.
>
>
> Vi kom aldrig så långt. Att jiddra med MKB
> (malmö komunala bostadsbolag) är som att bajsa i
> eget bo.
>
> Ber om ursäkt om jag lät mästrande och
> efterklok i förra inlägget. Bitterheten efter
> kolonistyrelseuppdraget sitter fortfarande kvar.

Ingen fara.

Orkade inte riktigt plöja alla inlägg men misstänker att det bara är att betala och se glad ut. Hörde nyligen om en ekonomisk förvaltare som glömt att justera, el- och vattenfaktura under 2-3 års tid. Upplägget är att alla betalar enligt schablon och sedan när man vet faktisk förbrukning så justeras följande fakturor efter det. Vissa som var storförbrukare hade ackumulerat en hyfsad summa och åkte på en liknande smäll. Kanske inte helt enkelt men de "borde" haft koll på att de betalat för lite under lång tid.

> Fliken skrev:
> -----
> > Om Du har haft en parkeringsplats skall Du
> betala
> > för den. Om Du inte gör det så tar Du i
> > praktiken pengar från Dina grannar, och det
> är
> > omoraliskt.
> >
> > Det finns inga andra aspekter på det här
> > tyvärr. Att andra gjort fel betyder inte att
> Du
> > kan komma undan att betala och göra rätt för
> > Dig, evntuellt borde en avbetalningsplan vara
> ok.
> > Att byta förvaltare är rimligt.
> >
> > Att inte använda p-plats är inget giltigt
> > argument eftersom Du har förfogat den enligt
> > avtal (förmodar jag).
> >
> > Att inte betala de åren som vore preskriberade
> > innebär att Dina grannar skall betala för
> Dig.
> > Känns det OK?
> >
> > Att föreningen redan skulle ha höjt avgiften
> > för detta innebär inte att Du skulle betala
> > dubbelt, eftersom de pengarna föreningen redan
> > tagit in, solidariskt och andelsmässigt redan
> > tillhör Dig ändå. Tidigare års avgifter är
> > satta, precis på det sätt som annan skribent
> > redan skrivit, för att täcka de årens
> kostnader
> > och kassamässiga utbetalningar.
> >
> > Sammantaget, det enda rätta, anser jag, vore
> att
> > betala och (anser jag) på så sätt göra
> rätt
> > för Dig. Annars har Dina grannar betalat för
> Din
> > parekringsplats.
>
> Varför skulle jag betala för parkeringsplatsen
> när den är gratis?
>
> Det är elstolpen som står vid parkeringsplatsen
> det handlar om. Och om du läst hela tråden så
> har du säkerligen insett att det sannolikt inte
> bara oss det här gäller utan även övriga i
> föreningen. i sådana fall betalar jag för deras
> elstolpar och de för min. Eller om vi väljer att
> se det ur det lite enklare perspektivet, jag
> betalar för min och de för sina.
>
> Det var för övrigt ett väldigt överanvändande
> av versaler, jag förstår vad du menar ändå.

Sorry, menade inte att vare sig mucka eller ngt annat. Versalerna ser jag inte faktiskt. Det är väl brukligt att börja en mening med stor bokstav, inga andra versaler förekommer i mitt inlägg (förutom talspråkesordet "OK").

Jag har ögat igenom tråden, men missat aspekten att alla har drabbats på samma sätt (jag förutsätter då att precis alla lägenheter skall ha tillgång till exakt samma sak).

Givet det, så blir analysen en avvägning mellan proprtionella (relativa) avgifter och abosluta p-kostnader. Orättvisan som uppstår, om man inte drar in pengarna i efterhand, består då av att de som har en större andel av föreningen, genom sin avgift, har subventionerat p-avgiften för de som har en lägre andel av föreningen. Det borde rimligtvis justeras i efterhand.

Det är språkligt korrekt men är väl främst i myndighetsbrev och lite högtravande texter det används. Rätt irriterande i mer än någon enstaka mening i mina ögon. Nästan lika irriterande som de som använder "dem" felaktigt och hela tiden.

oxr skrev:
> Fliken: du, dig och din stavas inte med versaler.

Senast ändrad:
oxr skrev:
> Fliken: du, dig och din stavas inte med versaler.

Jag har i alla fall lärt mig i skolan att om man tilltalar en enskild person så är det så man skriver det, om man tilltalar flera personer så skriver man med gemen. Typ, Ni (=Du) men ni (=ni tre därborta i hörnet). Så, om det är de versalerna som menas, så ligger det nog mer i betraktarens ögon än i avsändarens andemening. Det förefaller vara en fråga om hur gammal man är och när och hur man är skolad, än att det vore en förtäckt härskarteknik.

Får väl konstatera återigen, att internetforum är vanskliga, precis allt man skriver kan tolkas på det negativt, utan att man ens kunde förutsett den vinkeln.

Yxan begravd ?

Min poäng kvarstår i allt väsentligt ... en förening är inget annat än en gemenskap av boende. Att få en faktura av en förening är inte samma sak som att få en faktura av en extern näringsidkare, eftesom motparten, föreningen, är en själv och sina grannar.

Fast "Ni" används när vederbörande inte har en titel, alternativt om man först tilltalat med titel, men helst skall man fortsätta med titel.

/Civilingenjör RN

RN skrev:
> Fast "Ni" används när vederbörande inte har en
> titel, alternativt om man först tilltalat med
> titel, men helst skall man fortsätta med titel.
>
> /Civilingenjör RN

Du har en titel ser jag ;-)

Nåväl, det här behöver inte bli en tråd om språkliga konventioner, det kan förslagvis förbli en tråd om betalningsansvar gentemot en förening där man själv är medlem, för en påförd avgift som man eventuellt har betalningsansvar för.

Detta sagt för att slippa klä skott för språkpolisers åsikter (den fighten går aldrig att vinna, och bör därför undvikas i det längsta).

> Det är elstolpen som står vid parkeringsplatsen
> det handlar om. Och om du läst hela tråden så
> har du säkerligen insett att det sannolikt inte
> bara oss det här gäller utan även övriga i
> föreningen. i sådana fall betalar jag för deras
> elstolpar och de för min. Eller om vi väljer att
> se det ur det lite enklare perspektivet, jag
> betalar för min och de för sina.

Har inte de som har tillgång till stolpen aktivt valt att ha detta (till en extra avgift)?

Fliken skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Fliken: du, dig och din stavas inte med
> versaler.
>
>
> Jag har i alla fall lärt mig i skolan att om man
> tilltalar en enskild person så är det så man
> skriver det, om man tilltalar flera personer så
> skriver man med gemen. Typ, Ni (=Du) men ni (=ni
> tre därborta i hörnet). Så, om det är de
> versalerna som menas, så ligger det nog mer i
> betraktarens ögon än i avsändarens andemening.
> Det förefaller vara en fråga om hur gammal man
> är och när och hur man är skolad, än att det
> vore en förtäckt härskarteknik.
>
> Får väl konstatera återigen, att internetforum
> är vanskliga, precis allt man skriver kan tolkas
> på det negativt, utan att man ens kunde
> förutsett den vinkeln.
>
> Yxan begravd ?
>
> Min poäng kvarstår i allt väsentligt ... en
> förening är inget annat än en gemenskap av
> boende. Att få en faktura av en förening är
> inte samma sak som att få en faktura av en extern
> näringsidkare, eftesom motparten, föreningen,
> är en själv och sina grannar.

En lösning vore att slå samman alla de summor som skulle ha betalats in i form av hyror av elstolpar och sedan fördela denna kostnad på alla medlemmar i föreningen, oavsett om man hyrt stolpe eller inte(alla lägenheter har en parkeringsplats och alla parkeringsplatser har en stolpe, jag vet inte om alla har hyrt men i princip alla har bil så det låter otroligt att en stor del inte skulle ha hyrt stolpe).

Detta på grund av att föreningen som enhet har valt styrelse och är således ansvariga för att ha satt personer på positioner som kanske inte borde sitta på dessa positioner då de tydligen inte haft koll på det ekonomiska flödet i föreningen. Alla får därför betala för allas slarv, även om det i det här fallet är UBC's slarv. Solidaritet für alle.

Jag läste ursprungsinlägget igen. Det förefaller som att Du egentligen vill få den ekonomiske förvaltaren att ta på sig en del av detta betalningsansvar.

Först måste redas ut vem som är avtalsparter i det här fallet, det kan vara stolpleverantören, Du, förvaltaren och föreningen (antagligen ett avtal mellan föreningen och stolpleverantören, ett avtal mellan förvaltaren och föreningen och ett (indirekt) avtal mellan Dig och föreningen, då underförstått att föreningen då skall fakturera kostnaden vidare). I det senare fallet är det bra att undersöka avtalsförhållanden mellan föreningen och den enskilde medlemmen, exakt vad som är avtalat. Eventuellt slutar det i stadgarna och där kan det vara luddigt huruvida dessa medger möjlighet att fakturera direkta kostnader vidare eller inte, och huruvida detta i så fall är en direkt kostnad. I annat fall, om det skall hanteras genom avgift, borde det stå hur avgiften skall beräknas, exempelvis i relation till andel av föreningen (och kanske mer specificerat baserat på våningsplan och bostadsyta). Men, det kanske inte står huruvida tillgänglighet till stolpe skall vara avgiftsgrundande? Om detta är oklart, så öppnar det upp för att Du kan slippa undan, men i så fal på bekostnad av Dina grannar.

Vidare bör Du kolla upp förvaltningsavtalet och vilka eventuella friskrivningar som finns för denna typ av frågor, samt om det behandlar hur tvister skall hanteras.

Låt oss anta det rimligaste, d v s att det är föreningen som hyr stoplarna och skall fakturera dem vidare specifikt till de brukare som har valt en stolpe.

Det Du då skall göra är att i föreningens namn driva frågan direkt emot förvaltaren, genom det implicita hotet om att stämma förvaltaren civilrättsligt till ekonomiskt skadestånd. Om föreningen går tvistvägen, så kommer föreningen att behöva visa hur förvaltaren har orsakat föreningen en s k ekonomisk skada. Utan en solklar sådan argumentation skulle jag inte rekommendera detta förfarande, då ni riskerar att bli betalansvariga för motpartens kostnader i sådan tvist, och föreningen lär utan knivskarp argumentation förlora en sådan tvist med högsta sannolikhet.

Ett alternativ vore en förenklat tvistemål, där ni enbart riskerar anmälningskostnaden motsvarande 1000 kronor, men å andra sidan är detta maximerat till högst ett halvt basbelopp, d v s cirka 20000 kronor.

Jag tror (tyvärr för Din skull) att det slutar med om Du vill driva denna betalfråga vidare mot Dina grannar eller ej. Det känns spontant osannolikt att förvaltaren här skulle ha orsakat föreningen en ekonomisk skada, speciellt i relation till att förvaltningsavtalet lär innehålla ngn typ av friskrivning för liknande.

Detta hjälper Dig nog inte direkt, men indirekt gör det kanske det (i Din relation till Dina grannar).

Ovanstående sagt att jag är en lekman i juridik, men haft en hel del att göra med bostadsrättsjuridik som mångårig styrelseordförande. Jag välkomnar därför juridiskt skolad rättning av ovanstående, om ngt inte visar sig stämma, istället för Happy-sedvanligt klankande på skribenten.

Jag har dålig koll på de förhållandena du nämner, helt enkelt för att jag sällan sätter mig in så sådant som jag bara förväntar mig ska fungera. jag har heller inte haft vare sig anledning eller möjlighet att göra det fram tills nu. I ärlighetens namn vet jag inte heller hur jag ska ta reda på det, via styrelsen anatar jag men de brukar inte vara så öppna med dylikt.

Jag tycker att det känns som vår(föreningens) argumentation i det här fallet är ganska uppenbar, iaf till en början eftersom det är UBC som missat att ta betalt, det är ju där det skitit sig. O andra sidan borde föreningens styrelse/revisor ha upptäckt det ganska tidigt. Och då sitter man med skägget i brevlådan igen.

Min relation till mina grannar är högst godtycklig. Jag börjar bry mig om deras välbefinnande när de börjar plocka upp efter sina hundar på vår gemensamma gräsmatta.

> Jag har dålig koll på de förhållandena du
> nämner, helt enkelt för att jag sällan sätter
> mig in så sådant som jag bara förväntar mig
> ska fungera. jag har heller inte haft vare sig
> anledning eller möjlighet att göra det fram
> tills nu. I ärlighetens namn vet jag inte heller
> hur jag ska ta reda på det, via styrelsen anatar
> jag men de brukar inte vara så öppna med dylikt.
>
>
> Jag tycker att det känns som vår(föreningens)
> argumentation i det här fallet är ganska
> uppenbar, iaf till en början eftersom det är UBC
> som missat att ta betalt, det är ju där det
> skitit sig. O andra sidan borde föreningens
> styrelse/revisor ha upptäckt det ganska tidigt.
> Och då sitter man med skägget i brevlådan igen.
>
>
> Min relation till mina grannar är högst
> godtycklig. Jag börjar bry mig om deras
> välbefinnande när de börjar plocka upp efter
> sina hundar på vår gemensamma gräsmatta.

Ett alternativ för Dig vore att vägra betala och se hur föreningen driver det gentemot Dig. Möjligen orkar de inte ens det.

Att summan är felaktig är ingen petitess i sammanhanget. Det innebär att du delvis kan bestrida fakturan på basis att du dubbelfaktureras. Du kan också bestrida en annan del av fakturan baserat på att beloppet preskiberats, om det nu stämmer.

3 års preskriptionstid gäller för konsumenter och i hyresfrågor mellan hyresgäst och hyresvärd. Frågan är om du har kunnat hyra elstoplen i egenskap av medlem i en brf. Då kan det vara 10 år som gäller och då är det bara att betala

Bestrid (bör göras av din sambo då du rimligen inte kan ha ansvar för skulder som uppkom innan du bodde där) i vilket fall fakturan delvis, på basis av de tre felaktiga månaderna som ni faktureras.

Har du likviditetsproblem så snacka med föreningen och säg att du av godhet är beredd att betala hela beloppet (minus de tre månaderna förstås) under förutsättning att du kan betala av beloppet under en tid, exempelvis ett år. Det är högst rimligt då föreningen varit allt annat än föredömlig i sin fakturering.
Snacka med andra medlemmar som drabbats av samma problem. Föreningen kan ta upp fodran på sin balansräkning i vilket fall som helst. Kassaflödesmässigt kan man knappast budgeterat för denna intäkt.
Jag tror inte alls det är solklart hur preskriptionstiden är på en stolpe som du hyr av en brf och som ej ingår i avgiften (vanliga avgifter til brf har rimligen 10 års preskriptionstid) även om jag misstänker att det är 10 år som gäller. Jag tror inte att föreningen vill lägga rättegångskostnader (det vill i.o.f.s. inte ni heller) på enskilda småärenden, de blir ju tvugna att göra detta för var och en, eller ha ett årsmöte med arga medlemmar som tvingas hosta upp närmare 10000 kr i oförutsedda utgifter i juletid p.g.a. föreningens klantighet.

Senast ändrad:
Just nu känns det vettigast att avvakta vad föreningen och juristerna säger.

I slutändan kommer hundarnas bajs troligen ligga kvar på gräsmattan, jag och min sambo kommer antagligen att ha varsitt hål i plånboken som vart och ett rymmer ungefär en ny gaffel till varsin cykel. Jag kommer att fortsätta vara en bitter ung man, livet kommer således helt enkelt att gå vidare.

Det är inte så att jag/vi inte kan betala. Det är bara jävligt surt att behöva göra det på det här sättet när det inte är vårt fel att någon gjort fel.

> Det är inte så att jag/vi inte kan betala. Det
> är bara jävligt surt att behöva göra det på
> det här sättet när det inte är vårt fel att
> någon gjort fel.

Fast om de inte hade gjort fel från början så hade ni ju ändå fått betala, fast utspritt över flera år snarare än som en klumpsumma? Så det är väl ingen extrakostnad som tillkommer för att de har klantat sig, "bara" en obehaglig överraskning.

(om jag har fattat det rätt)

DT skrev:
> -----
> > Det är inte så att jag/vi inte kan betala.
> Det
> > är bara jävligt surt att behöva göra det
> på
> > det här sättet när det inte är vårt fel
> att
> > någon gjort fel.
>
> Fast om de inte hade gjort fel från början så
> hade ni ju ändå fått betala, fast utspritt
> över flera år snarare än som en klumpsumma? Så
> det är väl ingen extrakostnad som tillkommer
> för att de har klantat sig, "bara" en obehaglig
> överraskning.
>
> (om jag har fattat det rätt)

Ja du har fattat et rätt, det har ju inte tillkommit någon kostnad. Däremot så tycker jag att när någon(UBC) uppenbarligen inte gjort det någon(föreningen) betalat för så känns det som att någon form av kompensation vore på sin plats. Speciellt när det blir det här resultatet.

ni skulle alltså ha lagt undan kostnaden varje månad, och gjort ränta på den såklart, och flyttat innan det uppdagades att UBC gjort bort sig.

enkelt. ;)

Tille skrev:
> FÖRENINGAR ÄR ONDA. FÖRENINGAR = UTSUGARE!

Puss!

> Just nu känns det vettigast att avvakta vad
> föreningen och juristerna säger.
>
> I slutändan kommer hundarnas bajs troligen ligga
> kvar på gräsmattan, jag och min sambo kommer
> antagligen att ha varsitt hål i plånboken som
> vart och ett rymmer ungefär en ny gaffel till
> varsin cykel. Jag kommer att fortsätta vara en
> bitter ung man, livet kommer således helt enkelt
> att gå vidare.
>
> Det är inte så att jag/vi inte kan betala. Det
> är bara jävligt surt att behöva göra det på
> det här sättet när det inte är vårt fel att
> någon gjort fel.

Dåliga nyheter, Du kommer inte att vara en "bitter ung man" för evigt, Du blir äldre när livet går vidare...

Oskar skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > FÖRENINGAR ÄR ONDA. FÖRENINGAR = UTSUGARE!
>
>
> Puss!

:-) bästa sortens smicker osv.
Du verkade upptagen på annat håll, så jag hjälpte till.

Fliken skrev:
> -----
> > Just nu känns det vettigast att avvakta vad
> > föreningen och juristerna säger.
> >
> > I slutändan kommer hundarnas bajs troligen
> ligga
> > kvar på gräsmattan, jag och min sambo kommer
> > antagligen att ha varsitt hål i plånboken som
> > vart och ett rymmer ungefär en ny gaffel till
> > varsin cykel. Jag kommer att fortsätta vara en
> > bitter ung man, livet kommer således helt
> enkelt
> > att gå vidare.
> >
> > Det är inte så att jag/vi inte kan betala.
> Det
> > är bara jävligt surt att behöva göra det
> på
> > det här sättet när det inte är vårt fel
> att
> > någon gjort fel.
>
>
> Dåliga nyheter, Du kommer inte att vara en
> "bitter ung man" för evigt, Du blir äldre när
> livet går vidare...

Jag känner mig lurad och kränkt! Kanske mest kränkt.

> Jag känner mig lurad och kränkt! Kanske mest
> kränkt.

Det är väl bra vinterträning, inför den cykelsäsong som komma skall.

Jag irriterar mig mest på de stora D:na. Gör om, gör rätt. Är det något som ska skrivas med stor bokstav är det i så fall Ni, Er och Ert, i den händelse att du-reformen gått en förbi.

oxr skrev:
> Jag irriterar mig mest på de stora D:na. Gör om,
> gör rätt. Är det något som ska skrivas med
> stor bokstav är det i så fall Ni, Er och Ert, i
> den händelse att du-reformen gått en förbi.

+1!

oxr skrev:
> Jag irriterar mig mest på de stora D:na. Gör om,
> gör rätt. Är det något som ska skrivas med
> stor bokstav är det i så fall Ni, Er och Ert, i
> den händelse att du-reformen gått en förbi.

Rätt eller fel, därom tvistas det ...

Så här skrivs det på Flashan - kanske får lära om???

"Det handlar enligt undertecknad om tämligen ordinär tjugofemöresretorik, som används när folk eller företag vill manipulera en. Det extra förtroliga och skenbart personliga tilltalet används därtill övermåtta när produkten är synnerligen urusel "

;-)

Senast ändrad:
Fliken, det finns ingen tvist därom. Personliga pronomen skrivs alltid med små bokstäver utom när det enbart är stora bokstäver i texten eller om de står först i en mening. En väldigt enkel regel!
Jag störs själv av det, och upplever det som nedlåtande och distansskapande. Samma reaktion jag får om jag blir niad i telefon eller i butikskassan.

geologen skrev:
> Fliken, det finns ingen tvist därom. Personliga
> pronomen skrivs alltid med små bokstäver utom
> när det enbart är stora bokstäver i texten
> eller om de står först i en mening. En väldigt
> enkel regel!
> Jag störs själv av det, och upplever det som
> nedlåtande och distansskapande. Samma reaktion
> jag får om jag blir niad i telefon eller i
> butikskassan.

Nu blir man liksom sugen att fortsätta med det, bara för att man kan ...

geologen skrev:
> > Jag störs själv av det, och upplever det som
> nedlåtande och distansskapande. Samma reaktion
> jag får om jag blir niad i telefon eller i
> butikskassan.

+1!

Det riktigt kryper i kroppen när man blir niad i kassan. Jag ska nog börja svara med "Fröken kan kalla mig civilingenjören istället" i en lätt nedlåtande ton.

Fast helst skulle man då också ha en cylinderhatt och spatserkäpp. Och allra helst vara justitieråd, byrådirektör eller disponent.

Jag är ordförande i vår förening, och kan bara tillföra att "styrelsen" troligen också bara är intresserad av en så smidig lösning som möjligt för alla parter.

Tillbaka
Topp