Jag läste ursprungsinlägget igen. Det förefaller som att Du egentligen vill få den ekonomiske förvaltaren att ta på sig en del av detta betalningsansvar.
Först måste redas ut vem som är avtalsparter i det här fallet, det kan vara stolpleverantören, Du, förvaltaren och föreningen (antagligen ett avtal mellan föreningen och stolpleverantören, ett avtal mellan förvaltaren och föreningen och ett (indirekt) avtal mellan Dig och föreningen, då underförstått att föreningen då skall fakturera kostnaden vidare). I det senare fallet är det bra att undersöka avtalsförhållanden mellan föreningen och den enskilde medlemmen, exakt vad som är avtalat. Eventuellt slutar det i stadgarna och där kan det vara luddigt huruvida dessa medger möjlighet att fakturera direkta kostnader vidare eller inte, och huruvida detta i så fall är en direkt kostnad. I annat fall, om det skall hanteras genom avgift, borde det stå hur avgiften skall beräknas, exempelvis i relation till andel av föreningen (och kanske mer specificerat baserat på våningsplan och bostadsyta). Men, det kanske inte står huruvida tillgänglighet till stolpe skall vara avgiftsgrundande? Om detta är oklart, så öppnar det upp för att Du kan slippa undan, men i så fal på bekostnad av Dina grannar.
Vidare bör Du kolla upp förvaltningsavtalet och vilka eventuella friskrivningar som finns för denna typ av frågor, samt om det behandlar hur tvister skall hanteras.
Låt oss anta det rimligaste, d v s att det är föreningen som hyr stoplarna och skall fakturera dem vidare specifikt till de brukare som har valt en stolpe.
Det Du då skall göra är att i föreningens namn driva frågan direkt emot förvaltaren, genom det implicita hotet om att stämma förvaltaren civilrättsligt till ekonomiskt skadestånd. Om föreningen går tvistvägen, så kommer föreningen att behöva visa hur förvaltaren har orsakat föreningen en s k ekonomisk skada. Utan en solklar sådan argumentation skulle jag inte rekommendera detta förfarande, då ni riskerar att bli betalansvariga för motpartens kostnader i sådan tvist, och föreningen lär utan knivskarp argumentation förlora en sådan tvist med högsta sannolikhet.
Ett alternativ vore en förenklat tvistemål, där ni enbart riskerar anmälningskostnaden motsvarande 1000 kronor, men å andra sidan är detta maximerat till högst ett halvt basbelopp, d v s cirka 20000 kronor.
Jag tror (tyvärr för Din skull) att det slutar med om Du vill driva denna betalfråga vidare mot Dina grannar eller ej. Det känns spontant osannolikt att förvaltaren här skulle ha orsakat föreningen en ekonomisk skada, speciellt i relation till att förvaltningsavtalet lär innehålla ngn typ av friskrivning för liknande.
Detta hjälper Dig nog inte direkt, men indirekt gör det kanske det (i Din relation till Dina grannar).
Ovanstående sagt att jag är en lekman i juridik, men haft en hel del att göra med bostadsrättsjuridik som mångårig styrelseordförande. Jag välkomnar därför juridiskt skolad rättning av ovanstående, om ngt inte visar sig stämma, istället för Happy-sedvanligt klankande på skribenten.