[OT] Bil med plats för 3 barn?

Naka.H

Medlem
Vad har ni för tankar eller erfarenheter kring att kunna få plats med 3 barn, 2 som sitter i framåtvända stolar och en liten, i bil. Antingen barnen i baksätet eller de framåtvända i bak plus en vuxen i baksätet.

Inga mpv:er eller Suvar.
Bilarna vi ska kolla på är V70/XC70, 9-5, 508, C5, Mondeo, Avensis.

Du kommer ganska snart inse ett det är en bil med tre separata säten där bak och bra med benutrymme ni ska ha.

Citroen C4 Picasso har ingen kardantunnel och tre säten i baksätet. Kolla på den. C4gp om du vill ha en riktig bil med plats i bagaget och möjlighet att ta med svärmor i skuffen.

+1 för C4 GP. Ingen idé att lägga pengar på prestigemärken när tre barn ska slakta åbäket.
Få tag i en med helskinn och glastak så känns det drägligt.
Enda är väl att växellådan går under epitetet ryck-o-matic.

Jag skulle kolla närmare på Honda FR-V. Tre stolar i bredd både fram o bak. Ska kika på en sån själv faktiskt, men inte för att få in tre ungar utan för att få in hela familjen utan baksätet aktiverat.

De MPV:er jag har åkt i har samtliga haft usel komfort jämfört med å ena sidan normala bilar och å andra sidan riktiga minibussar. De kan ju förstås ha blivit bättre.

Att få plats med 2 barnstolar + en unge på bälteskudde i en vanlig femsitsig bil blir nog också rätt svårt iofs. Men enda sättet att ta reda på det är ju att prova. Min S80 har ett ganska enormt baksäte, vet inte om V70n är lika rymlig.

Mondeon är rymligare än en V70 i lastrummet och skön att köra. Har dock inte suttit i det baksätet.

Av de du listade så vinner nog Mondeon storleksronden och Avensis förlorar. Skoda Superb har annars ett VÄLDIGT rymligt baksäte, iaf på längden.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Rymligt baksäte? Skoda Superb Kombi är ju helt
> onödigt rymlig - som en kinesisk förlängd
> modell.

Den verkar rätt schysst faktiskt.

Jag tycker för övrigt att det är synd att de förlängda modellerna inte säljs i Sverige. Baksätena i många bilar är ju helt oanvändbara till allt annat än lagom stora barn.

Vi har en mondeo av nuvarande modell. Vi är 2 vuxna och 2 barn(1 bakåtvänd). Dom delar baksätet och den äldsta har haft kompis med sig ibland utan större bekymmer. Dvs 2 bältesstolar och en bakåtvänd stol. Bagaget är som ett hav, vi har rymt 2 st fullstora liggvagnar + packning i den utan bekymmer.

En fd kollega skaffade en XC60 för att få plats med tre bilbarnstolar i baksätet. Det gick med några millimeters marginal. Jag kommer inte ihåg hur de var monterade i baksätet (framåt- eller bakåtvända).

65nord skrev:
> En fd kollega skaffade en XC60 för att få plats
> med tre bilbarnstolar i baksätet. Det gick med
> några millimeters marginal. Jag kommer inte ihåg
> hur de var monterade i baksätet (framåt- eller
> bakåtvända).

Vi har en XC70 nu XC60 är mindre invändigt iaf baksätet.

Men vi funderar på att byta till en enklare bil pga att små barn sliter hårt på bilarna och med en till så blir det nog inte mindre slitage.

VW Touran, trevliga bilar

380821_61374-VW_3602.jpg

Var i samma sits för några månader sedan och vårat val föll på en xc70, funkar bra med 2 framåtvända stolar i baksätet och ett babyskydd i framsätet (airbag avstängd!).

Steff

Muxxor skrev:
> det finns 7-sitsiga modeller av V70 och XC70, kan
> det vara något? Bagaget minskar ju en aning...

Menar du det "extra sätet" som man monterar i bagaget så de två får åka baklänges?

En tanke utanför boxen. Vi bytte från XC70 till XC90 när vi fick tredje barnet. Dels tio cm djupare baklucka, men även en stolsrad 3 med två riktiga säten vid de tillfällen det behövs (typ barnens fotboll). Den funkar allla gånger storleksmässigt med tre barnstolar, men även med vuxna bak och den är otroligt bra på alla sätt och vis förutom att ragga brudar och impa på fjuniga motorintresserade ungdomar. Drar lite mer, men bränslet är en så liten del av bilens kostnad så det påverkar inte den ekonomiska kalkylen nämnvärt. Borde gå att få nyare sådana nu när nästa modell släpps idag.

Tvillingar plus ett 5 år äldre syskon är sedan ett tag passerat.

När det begav sej för oss så var nog Volvo XC/V70 det bästa alternativet baksätesmässigt.
Det blev dock aldrig en Volvo utan först en chevrolet transport (bilen som hela familjen fortfarande saknar) och sedan blev det en Pajero Wagon. Båda av dessa var nog ett sämre val än volvo, men roligare...:)

Idag kanske det är läge att kolla passat som ju har V70 som måttstock i många delar.

Passaten är smalare än volvon bak. Skiljer en del i bagaget med. I volvon kunde jag lätt få in min 29a med fällt säte. I passaten blev det lite knixigt.

JPL skrev:
> Idag kanske det är läge att kolla passat som ju
> har V70 som måttstock i många delar.

Dock väldigt trångt bagage på Passaten. Fick nöjet att försöka lasta massa grejer i en sån i helgen bredvid en Mondeo. Skillnden är osannolikt stor med tanke på att de ser rätt lika ut på utsidan.

Mondeo är bra och stor. Annars tycker jag du ska ta dig en titt på Ford galaxy. Ska man ha tre barnstolar är det bra med tre separata stolar. Fick tvillingar i mars och hade då en Mondeo men i juni köpte vi en galaxy och bilåkande har blivit mycket bekvämare.

wiknil skrev:
> Passaten är smalare än volvon bak. Skiljer en
> del i bagaget med. I volvon kunde jag lätt få in
> min 29a med fällt säte. I passaten blev det lite
> knixigt.

Ok, men menar du nu verkligen 2015 års modell? (Som ju bygger på en ny plattform och bla har bättre utrymme i baksätet enligt alla skriverier)

pumptorparn skrev:
> Man ska inte stirra sig blind på mest utrymme
> utan oxå kolla servicepriser o sånt oxå.

Fast det kommer ju först efter att man listat ut vad som är den minsta mängd utrymme man måste ha.

Rattnalle skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag kanske det är läge att kolla passat som
> ju
> > har V70 som måttstock i många delar.
>
> Dock väldigt trångt bagage på Passaten. Fick
> nöjet att försöka lasta massa grejer i en sån
> i helgen bredvid en Mondeo. Skillnden är
> osannolikt stor med tanke på att de ser rätt
> lika ut på utsidan.

Nja, det där var nog en överdrift (väldigt trångt) passat hör ju till de större bagageutrymmena, men är dock ganska smal mellan hjulhusen vilket kan uppfattas som trångt kanske. Volym-mässigt tror jag tom dom slår v70, men som sagt inte på bredden vid hjulhusen.

Om det nu inte var en passat 1976 års modell, som var lite begränsad pga halvkombi-designen? ;)
std_1976_VW_Passat_L_-_02.jpg

3plE skrev:
> S-Max eller Galaxy?

Ford Galaxy, ta en taxi.

NLC skrev:
> 3plE skrev:
> -----
> > S-Max eller Galaxy?
>
> Ford Galaxy, ta en taxi.

Hur menar du? Jag är djävulskt nöjd med vår Galaxy.

JPL skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > JPL skrev:
> >
>
> > -----
> > > Idag kanske det är läge att kolla passat
> som
> > ju
> > > har V70 som måttstock i många delar.
> >
> > Dock väldigt trångt bagage på Passaten. Fick
> > nöjet att försöka lasta massa grejer i en
> sån
> > i helgen bredvid en Mondeo. Skillnden är
> > osannolikt stor med tanke på att de ser rätt
> > lika ut på utsidan.
>
> Nja, det där var nog en överdrift (väldigt
> trångt) passat hör ju till de större
> bagageutrymmena, men är dock ganska smal mellan
> hjulhusen vilket kan uppfattas som trångt kanske.
> Volym-mässigt tror jag tom dom slår v70, men som
> sagt inte på bredden vid hjulhusen.
>
> Om det nu inte var en passat 1976 års modell, som
> var lite begränsad pga halvkombi-designen? ;)
> http://www.motorbase.com/pictures/contributions/20
> 000524/std_1976_VW_Passat_L_-_02.jpg

Formen påverkar säkert eftersom det jag försökte lasta var väldigt fyrkantigt. Plus att vi inte lyckades få ett helt plant lastgolv (det går säkert, men vi orkade inte försöka hur länge som helst). Men jag upplevde det som allmänt trängre och med trängre öppning.

Sen tycker jag att inredningen känns lite sådär med rätt plastiga reglage som känns ömtåliga och fipplig farthållare men det är ju en vane- och smaksak. Mondeon tycker jag är rätt likvärdig på den punkten. Jag har kört mycket annat men bara ägt Volvo själv (744, 745, 854, 855, S80) så det är ju det jag är mest van vid. Men Passatens framsäten får klart godkänt. Undvik R-sport med stöt-chassi bara. Fattar inte varför en kombidieselautomat skulle ha det.

Har testat i både V70, XC70 och det är inte optimalt. En bakåtvänd och minst en framåtvänd barnstol i bak blir ofta väldigt tight...sju-sits om Du skall åka bekvämt.
VW Sharan...
Har själv en XC90 (bytte från XC70) och är otroligt nöjd. Jag var inte alls intresserad av SUV men köpte denna ändå till slut. Otroligt rymlig och smart då Du kan använda ett av x-tra sätena i 3:e raden enbart och ha packning på resten. Diesel efter 2008 uppgradering att föredra...

Sharan. Sharan. Sharan. Du kommer aldrig att ångra dig.

Har tre barn, två i Concord Transformer och ett i bakåtvänd stol. Bra packutrymmen. Tre separata stolar, inbördes ställbara, med ISOFIX i passagerarraden.

Satt som en tryckt torsk i vår Avensis med nummer tres ankomst, och den stora jakten efter en cirkusmobil påbörjades. Allt föll på plats med Sharan. Finns en billigare version i Seat Alhambra. Same shit, sämre lim på fabriken bara.

Naka.H skrev:
> Vad har ni för tankar eller erfarenheter kring att kunna få plats med 3 barn, 2 som sitter i
> framåtvända stolar och en liten, i bil. Antingen barnen i baksätet eller de framåtvända i bak
> plus en vuxen i baksätet.
>
> Inga mpv:er eller Suvar.
> Bilarna vi ska kolla på är V70/XC70, 9-5, 508, C5, Mondeo, Avensis.

Den kombon i en Mondeo -03 funkade inget vidare, men S/Max:en vi bytte till var perfekt. Hade låne-V70 några gånger med tre stolar, det var inte heller bra. Sen blev ungarna lite större, och då blev en V70 med integrerade säten perfekt.

Det var inte att det inte gick att få plats, utan att det blev väldigt bökigt med bältena. Händerna tog mycket stryk när man skulle ner bland plastkanter och annat och gräva.

Tänk på att helt plötsligt vill de ha med sig en kompis dit ni ska. Då är det en stor fördel med en mpv. Tre stolar går in i en Renault scenic, vår var dock väldigt skramlig. Ford galaxy var ett riktigt lyft.

Kolla in Mazda 5 också. Den verkade inte så tokig tyckte jag sist vi skulle byta, fast jag provkörde aldrig.

Tre stolar i ett baksäte på en vanlig kombi blir störigt. Att ha lite avstånd mellan stolarna kan vara en säkerhetsåtgärd när blodsockret sjunker på avkomman.

Jag kör nu Passat (en behaglig men fast R-line) med två stolar bak, klämmer ibland in en vuxen också men det är bara i nödfall.

Vi kände oss trångbodda i de kombi vi provade och till slut föll valet på en mazda 5 vilket avvek lite från vår ursprungliga idé om biltyp men jag kan varmt rekommendera! Bra med utrymme på samtlig platser (faktiskt även i skuffens extrasäten) och framför allt har den skjutdörrar! Helt fantastiskt bra när man ska lasta in ungar och annat helt utan risk att dörren är i vägen för andra bilar, sen är ju öppningen så mycket större än en "vanlig". Sen känns den (i mitt tycke) mer som en bil än en minibuss.

Vi bytte ut vår V70 till en Cheva Trans sport när vi fick vår tredje. Man åker som en kung och det är väldigt smidigt att kunna springa hela vägen bak och hjälpa barnen utan att behöva gå ut, speciellt när det regnar... Hurvida det är en bra bil i övrigt skall jag låta vara osagt.

Det bästa är att om man tar ur ett säte bak så får cykeln plats stående :)

Kanske beror på val av barnstol, men när vi monterar två barnstolar bak i min bil (som är en ganska stor Mercedes E-klass, bredare blir det knappast i vanliga kombibilar) så går det inte att sitta i mitten. Helt omöjligt för en (smal) vuxen att få plats, barnstolarna är helt enkelt för breda. Kanske funkar det i bil där baksätet är som tre separata sitsar (men det är väl mest minibussar)? Eller med smalare barnstorlar.

Såna här stolar har vi:
bilbarnstol.png

Senast ändrad:
Kör en -06ans Chrysler Grand Voyager.
Tre ungar, varav en bakvänd och ofta barnvagn plus annat jox med fotbollträningar/matcher osv..
Har dock inte stow n go, men det är inte så bökigt om man vill plocka ur en stol eller soffan bak:)

Lastar ett halvt hushåll, komfort som en kung, helskinn, 3zons klimat och takdvd
törstig som ett as:P

Senast ändrad:
Sambal Oelek skrev:
> VW Touran, trevliga bilar

Ja, Touran kan nog funka bra att sitta tre i baksätet (varav två i barnstol).
Fast komfotmässigt är den nog inte i nivå med en stor-kombi? Har åkt den ibland då den går som taxi och jag tycker den är bullrigare och stötigare än t.ex. V70 och passat. Lite mer som en småbil i det avseendet. Men det viktigaste är väl att man får plats iofs.

Känner några som har Ford S-Max. Alla gillar bilen när den fungerar (vilket den tyvärr inte alltid gör).

Senast ändrad:
Nu finns inte Toyota Previa kvar på nybilsmarknaden, men den är 8-sits och har funkat finfint i typ 20 år med 5 ungar OCH riktigt bra plats för bagage också.

Så kolla vad som ryms i bagageutrymmet när ev 3:e stolsrad används, i vissa bilar bara ett frimärke.

Tillbaka
Topp