Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utö kyrka.
Kuddby Kyrka en bit utanför Norrköping. Ingen klockren kyrkbild kanske men kyrka är det! :P
Visa bilaga 426457
Ser vare sig själlös eller oskälig ut …Själö kyrka på Själö, i finska skärgården, från 1700-talet. Själös historia som sjukhusö började år 1619, då kung Gustav II Adolf den15 juli gav order om att grunda ett nytt hospital för spetälskepatienter utanför Åbo.
Visa bilaga 426517
Mäklarformulering: "Unikt tillfälle för den händige hantverkande kyrkohistorikern!"Uppåkra kyrka. Ligger på en av landets kanske äldste boplatser. Kyrkbyggnaden idag är typisk sekelskifte senare 1800-tal
Visa bilaga 428133
Den äldste kyrka på platsen, troligtvis tidigt 1100-tal, är numera ett renoveringsobjekt. Kring 900 tros en träkyrka funnits på platsen.
Visa bilaga 428134
Då har jag hittat en favorit i denna tråd: Solnakyrkan. Mycket vackert med natursten i kontrast med det mer avancerat konstruerade portvalvet. En sol/stjärna (?) istället för ett kors eller tupp. Aldrig sett förut.Fortsättning på rundan som påbörjades i detta inlägg
Hammarby kyrka, Upplands Väsby kommun, anor från 1200-talet men utvidgad och restaurerad flera gånger.
Visa bilaga 426438
Vilunda kyrka, Upplands Väsby, invigd 1975
Visa bilaga 426439
Eds kyrka, Upplands Väsby kommun, anor från slutet av 1100-talet och även den utvidgad i flera omgångar
Visa bilaga 426440
Rotebrokyrkan (Equmeniakyrka), Sollentuna kommun, jag tror att det man ser på bilden är gamla Metodistkyrkan från 1909
Visa bilaga 426441
Kummelby kyrka, Sollentuna kommun, invigd 2000
Visa bilaga 426442
Silverdalskapellet, Sollentuna kommun, invigt 1969, belöget vid Silverdal griftegård (anlagd 1923 som garnisonskyrkogård för I1). Ingår även en krematoriedel, därav skorstenen.
Visa bilaga 426443
Garnisonskapellet, invigt 1923
Visa bilaga 426444
Norra kapellet, Norra begravningsplatsen, Solna, var när det uppfördes 1909 Sveriges första permanenta krematorium/likbränningsansstalt och fungerade som det fram till 1989.
Visa bilaga 426445
Stora gravkoret, Norra begravningsplatsen, Solna, invigt 1861.
Visa bilaga 426446
Solna kyrka, anor från 1100-talet, också denna utvidgad och restaurerad i omgångar
Visa bilaga 426447
S:t Matteus kyrka, Vasastan, invigd 1903
Visa bilaga 426448
Gustaf Vasa kyrka, Vasastan, invigd 1906
Visa bilaga 426449
Filadelfiakyrkan, Pingstkyrka, invigd 1930
Visa bilaga 426450
S:t Görans kyrka, Kungsholmen, invigd 1958. På platsen fanns tidigare ett kapell från 1910.
Visa bilaga 426451
Högalidskyrkan Södermalm, invigd 1923
Två bilder; egentligen gör den sig bättre från Västerbron, men jag fick inte för mig att stanna där och orkade inte cykla tillbaka så det får bli två dåliga bilder istället.
Visa bilaga 426452Visa bilaga 426453
Triangelkyrkan (Equmeniakyrka), Enskede, för mig oklart när den invigdes
Visa bilaga 426454
Enskede kyrka, invigd 1915
Visa bilaga 426455
Söderledskyrkan, Farsta församling, invigd 1960Visa bilaga 426456
Cyklad sträcka: 12 mil
Idag har jag kört en kyrkorunda omkring Halmstad, fick ihop ca 20 kyrkor, kapell och annat, beroende på hur man räknar, rundan blev ca 7,5mil.
Kul att pricka av kyrkor, det leder till lite annorlunda vägval mot dom normala rundorna man harvar runt på
/Erik
Jo, visst sitter det på fel håll! det var sannerligen skarpögt av dig, men spelar det nån roll för en gubbtrött solskenscyklist?
Det kommer nog bli fler kyrkorundor snart, åtminstone tio till ska jag nog kunna hitta här i närheten
Visa bilaga 430700
visserligen räkning från 1950, men jag gissar att större delen fortfarande är i bruk. Det finns ganska många att beta av i Skåne?
Vi jobbar på det ?
Känns som norra/nordöstra delen av landskapet varit utsatta för en grav kyrkdiskriminering.Visa bilaga 430700
visserligen räkning från 1950, men jag gissar att större delen fortfarande är i bruk. Det finns ganska många att beta av i Skåne?
Risbygden var glesare befolkat. Samt fattigare.Känns som norra/nordöstra delen av landskapet varit utsatta för en grav kyrkdiskriminering.
Klart det blir glesbefolkat när det är så långt till närmsta kyrka! ?Risbygden var glesare befolkat. Samt fattigare.
Klart det blir glesbefolkat när det är så långt till närmsta kyrka! ?
Äh, förstör inte min fina revisionism nu med massa tekniska termer och logik. Det är så gammaldags.Orsak och verkan... ?
Äh, förstör inte min fina revisionism nu med massa tekniska termer och logik. Det är så gammaldags.
Ah, var det nordskåningarna som inte insåg att de kunde ta till kakor/bakelser när annan föda tröt? Var det alltså det Dackefejden handlade om, att nordskåningarna istället för att äta sina kakor gav sig upp till Småland för att sno smålänningarnas surt ihoptjänade mat? Då tycker jag det var rätt åt dem att de inte fick så många kyrkor hellre. Kanske var så ordspråket ”Bättre en kyrka i byn än tio kakor i Småland” tillkom.Alltså som i ”men kan dom inte äta kakor då?” ?
Ah, var det nordskåningarna som inte insåg att de kunde ta till kakor/bakelser när annan föda tröt? Var det alltså det Dackefejden handlade om, att nordskåningarna istället för att äta sina kakor gav sig upp till Småland för att sno smålänningarnas surt ihoptjänade mat? Då tycker jag det var rätt åt dem att de inte fick så många kyrkor hellre. Kanske var så ordspråket ”Bättre en kyrka i byn än tio kakor i Småland” tillkom.