Skåne är plattare än Gotland och även det väldigt kyrktätt. Skall vi inte godkänna utländska kyror som kan ses från Sverige?
Jag har för mig att det på baksidan av ett mjölkpaket, för många år sedan, stod att mnan kunde se ett tjugotal kyrkor från Karabybackar. Om jag kommer ihåg rätt och hur mycket man i så fall måste förflytta sig för att se alla dessa låter jag vara osagt.
Finns ju inget direkt rätt eller fel i hur man väljer att formulera problemet. Val av formulering gör ju bara att man (möjligen) får olika svar.
En inskränkning jag skulle gjort är att det ska vara kyrkor tillhörande Svenska kyrkan.
Då Stockholm är mer mina hemtrakter funderar jag lite på hur många kyrktorn man kan se från tornet på stadshuset, dit det går trappor upp. Potentiellt skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna se:
Högalidskyrkan, Allhelgonakyrkan, Katarina kyrka, Sofia kyrka, S:ta Maria Magdalena kyrka, Tyska kyrkan, Storkyrkan, Riddarholmskyrkan, Kungsholms kyrka, Sankt Görans kyrka, Gustav Vasa kyrka, S:t Matteus kyrka, S:t Johannes kyrka, Adolf Fredriks kyrka, Engelbrektskyrkan, Hedvig Eleonora kyrka, Oscarskyrkan, Gustaf Adolfs kyrka, Engelska kyrkan/Episkopalkyrkan, Sankt Jacobs kyrka och S:ta Clara kyrka.
Om alla dessa verkligen kan ses från stadshustornet skulle det bli 21 stycken. Några andra kyrkor innanför tullarna men som jag är mer osäker på är Sabbatsbergs kyrka och Stefanskyrkan. Sen vet jag inte om det kan finnas kyrkor utanför tullarna med kyrktorn som sticker upp så högt att de också går att se-