[OT] Bild på kyrka (Norden)
Helt rätt. Invigdes 1828.Hm, vi verkar oense om invigningsår; se åttonde bilden i detta inlägg. Var kommer din uppgift ifrån?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt rätt. Invigdes 1828.Hm, vi verkar oense om invigningsår; se åttonde bilden i detta inlägg. Var kommer din uppgift ifrån?
Visade sig att man måste ta fram kameran och trycka på någon knapp för att det skulle bli en bild. Cykla fort kan man tyvärr inte beskylla mig för att göra.Jisses, cyklar så fort att kyrkorna inte fastnar på bild. Måste vara någon relativistisk effekt du drabbats av!
Den dalen har jag ju cyklat upp genom. Har någon vag känsla av att jag kan ha sett det, men det kan vara ett fabricerat minne. Måste kolla var det ligger ...Om man får tillåta sig vara OT i en OTtråd så gör jag det.
Klostret i Val Mustair, Sydtyrolen, CH, 700-tal. Lägg väl märke till hur man planerade för cykeltrafik redan då!
Visa bilaga 435246
(bilden är stulen med varsam hand från Insta, @Maurizio de Florian. Fy mig!)
What!? Har du snott bilden. Där börjar vi tänja på gränserna ordentligt :) fast det var ett fint kloster!
Visa bilaga 435387Villie kyrka
Rydsgård ?Vilken Villie? Det finns flera...
Aaah, då har jag missuppfattat. Jag kunde inte minnas nåt avtag mellan Gysinge och stora korsningen i Färn'bo där kyrkan ligger (passerar där åtminstone nån gång per år), men nu ser jag att det ju finns ett avtag söderut strax innan.Den rutten passerar inte Österfärnebo kyrka, en svänger av precis innan och det var ungefär där jag fick de första krampkänningarna. Hade jag sen inte helt gett upp på cyklingen någon mil senare hade jag inte gått in på kyrkospåret. Hade jag inte haft det hade jag inte haft mycket att cykla för. I efterhand svider det lite att jag te.x inte fick med Karbenning kyrka som bara ligger några hundra meter från v265. Jag orkade helt enkelt inte
Efter det började jag må riktigt uselt av värmen och gav upp det här med kyrkotografering. Den här bilden är egentligen min fotostämpling i Sala men precis när jag tagit den kom en glad randoneur och upplyste mig om en öppen bensinmack bara en liten omväg bort. Hursomhelst, Norrby kyrka
Visa bilaga 436524
Så, Här skulle det egentligen vara en bild på Västerlövsta kyrka i Heby. Satt på en bänk under den i drygt en halvtimme,åt godis, hade kramp, försökte dricka, funderade på att bryta och fixade inte riktigt att ta en bild för jag mådde jättedåligt.
Men sen blev det svalare och det blev roligt att leva igen. De sista 4 milen in till Uppsala far riktigt trevliga med passeringar av Åkerby och Börje kyrka som jag tror redan postats i tråden
Tack för den! Inget ont om Partille men nu har man äntligen en anledning att besöka stället nästa gångman är i GötetKvastekulla Griftegård
Jonsereds var onekligen lite originell.Jonsered
Visa bilaga 437271
Missionskyrkan
Visa bilaga 437270
Jonsereds Kyrka (1860)
Visa bilaga 437269
[Kloster] Franciskusgården (1899)
Kolla här vad jag hittade för sida:
KYRKOKARTAN.SE • Sveriges främsta kyrko-sajt
Kyrkokartan.se är den nya smarta sajten för dig som söker kyrkor i Sverige.www.kyrkokartan.se
Inga gpx-filer, då blir det svårt ju?Kolla här vad jag hittade för sida:
KYRKOKARTAN.SE • Sveriges främsta kyrko-sajt
Kyrkokartan.se är den nya smarta sajten för dig som söker kyrkor i Sverige.www.kyrkokartan.se
Det ska inte vara för enkelt! :)Inga gpx-filer, då blir det svårt ju?
Det ska inte vara för enkelt! :)
Mälaren Runt i lördags. Mullboda i Västeråstrakten.Visa bilaga 437391
Ja lite så. Nåt för Arga stenhuggaren.Ytterligare ett renoveringsobjekt.
Äh, ser ju ut att vara i toppskick. Människor idag är så bortskämda. Skulle beskriva det som "Gediget etageboende med medeltida anor och en härligt luftig flygelbyggnad"Ytterligare ett renoveringsobjekt.
Japp, Lördagens 30-milare var jobbig. Fördelen med att inte cykla i grupp är dock att då kan man skifta fokus från trams som rando-åkning till viktiga saker som kyrkfotografering. Först By kyrka som ligger mellan Gysinge och Avesta. Andra sidan hade inte byggnadsställningar men jag orkade inte fota den. Finast var kyrkan från badplatsen i Näs där tornet vackert stod upp ovan trädtopparna på andra sidan inbuktningen i Dalälven.
Visa bilaga 436505
Några mil senare kommer man till Folkärna kyrka
Visa bilaga 436510
... som är väldigt stilig utanpå men helt fantastisk innuti. Helt brutal nyklassicism som bilden nedan inte gör rättvisa. Ska man gifta, döpa eller begrava sig "vitt och fräscht" är det här kyrkan. Prästen synns i bild. Någon skulle gifta sig
Visa bilaga 436514
Grytby kyrka norr om Avesta var också fin. Brölloppet här skulle precis starta så jag vågade inte gå in men ångrar detta nu när jag läst lite om medeltida valv och målningar.
Visa bilaga 436522
Norberg! Den är inte vackrare i verkligheten
Visa bilaga 436523
Men vägen till sala var fin. Halvvägs ligger Västerfärnebo kyrka
Visa bilaga 436525
Efter det började jag må riktigt uselt av värmen och gav upp det här med kyrkotografering. Den här bilden är egentligen min fotostämpling i Sala men precis när jag tagit den kom en glad randoneur och upplyste mig om en öppen bensinmack bara en liten omväg bort. Hursomhelst, Norrby kyrka
Visa bilaga 436524
Så, Här skulle det egentligen vara en bild på Västerlövsta kyrka i Heby. Satt på en bänk under den i drygt en halvtimme,åt godis, hade kramp, försökte dricka, funderade på att bryta och fixade inte riktigt att ta en bild för jag mådde jättedåligt.
Men sen blev det svalare och det blev roligt att leva igen. De sista 4 milen in till Uppsala far riktigt trevliga med passeringar av Åkerby och Börje kyrka som jag tror redan postats i tråden