[OT] Bild på kyrka (Norden)

Rönninges var inte min kopp te. Säbys påminner lite om kyrkan där jag växte upp. Dessutom i trä vilket jag har en viss svaghet för. Sen är det ju väldigt mkt 70-tal över den och direkt vacker skulle jag nog inte kalla den.
Säby kyrka är en sk. "vandringskyrka" av modellen tillverkad av Töreboda Limträfabrik https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vandringskyrka

Det finns ett antal sådan runt landet (bl.a. fanns en där jag växte upp).

Säby kyrka är en sk. "vandringskyrka" av modellen tillverkad av Töreboda Limträfabrik https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vandringskyrka

Det finns ett antal sådan runt landet (bl.a. fanns en där jag växte upp).
coolt, Brunnsbokyrkan är visst den första som fick agera prototyp:

Stannade igår vid en kyrka som jag alltid annars bara (!) cyklar förbi. Den syns bra på håll men ligger lite avsides.

6528DC59-2CE2-4EF9-AF7B-40068891495B.jpeg

Fin tråd. Här en kyrka många passerat, men minns ni vad den heter?
Om ni tycker det är för svårt kommer en ledtråd om ett par dagar.DSCF0053.JPG

Till vänster (söder) om kyrkan på bilden finns ett vägglöst "skjul".
Kyrkan här i bakgrunden, och fler skjul, fastän av annan karaktär.
DSCF0051b.jpg

Skåne verkar onekligen väl rustat på kyrkfronten. Vad det gäller anskrämliga deprimerande 1960-talskyrkor i tegel och med formgivning efter skokartong eller lätt deformerad sådan verkar de dock inte kunna matcha huvudstadsregionen.

Av någon outgrundlig anledning verkar inte denna lagts upp tidigare.

Tyresö kyrka

CB5A5ABE-AFD3-4D54-8045-0E59F71C2A8F.jpeg

Skymd av kyrkan ligger Tyresö slott och strax intill Prinsvillan där Eugen målade många av sina verk. Ytterligare ett hundratal meter bort ligger bygdegården där jag hade min 50-årsfest.

Jag tog och ändrade trådrubriken eftersom det finns en ny tråd med kyrkor utanför Norden. Så får denna tråd nu bara innehålla kyrkor i Norden. Vilket den redan gör sedan många många sidor tillbaka iofs.

Samt att jag lade till förhållningsregler i första inlägget (typ samma som i den andra tråden)

Två nya idag!

IMG_20210427_201445.jpg

Polska Katolska Kyrkan Göteborg (Angered)

Sedan den här, har jag aldrig sett tidigare. Såg en skylt och tänkte man kunde ta en liten omväg för att se vad detta var...

IMG_20210427_122223.jpg

Nyapostoliska kyrkan, Göteborg

Det var ett rätt häftigt område som helt gått mig förbi trots att jag varit där väldigt mycket :) tror detta nedan är ruiner av en äldre kyrka. Allt syns inte, men det mesta, den nya kyrkan i bakgrunden.

IMG_20210427_122336.jpg

Hm, verkar som du har lite jobb för att nå regelmässighet! ?

Från reglerna i första inlägget i tråden:

”Plats ska anges, t ex ort”
”Namn på kyrkan är mkt önskvärt. Hittar man det inte kan det utelämnas.”
Tittar du så ser du att den ena bilden innehåller namn på alla kyrkor. Men jag kan ta bort inlägget om du anser att det inte passar in

Klart det passar! Ser ut som en kul runda med många sevärdheter, texten gick att läsa ? (y)
Det var en trevlig runda men det tog väldigt mycket tid att stanna och fotografera vid varje kyrka. Underlättar när kyrkorna ligger så tätt som i södra Skåne. Jag vill minnas att längsta avstånd mellan två kyrkor var runt 7km och kortaste var bara ett par hundra meter.

38 kyrkor på en runda får ju respekteras :) endast i Skåne :)

Visst, det står ju på listan där även om man inte vet vilken som är vilken. Men det var så fint collage så jag tycker det får gå ändå :)

Tillbaka
Topp