[OT] Bild på kyrka (Norden)

nieves

Aktiv medlem
Djursdala kyrka.
20210609_160231.jpg

nieves

Aktiv medlem
Sant Laurentii kyrka i Söderköping får tjäna som avslutning på denna resan.
20210610_145512.jpg

Kyrkolajvandet tillför cyklingen en del, man får en ursäkt att stanna till lite kort. Rätta till klädsel, flytta vätskor mellan packväskor och flaskor, fylla på med solkräm och sist men inte minst en del sköna samtal med ortsbefolkningen.

Så förutom veritabla tankställen är det ett skönt avbräck i trampandet.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Sant Laurentii kyrka i Söderköping får tjäna som avslutning på denna resan.
Visa bilaga 494668
Kyrkolajvandet tillför cyklingen en del, man får en ursäkt att stanna till lite kort. Rätta till klädsel, flytta vätskor mellan packväskor och flaskor, fylla på med solkräm och sist men inte minst en del sköna samtal med ortsbefolkningen.

Så förutom veritabla tankställen är det ett skönt avbräck i trampandet.
Får vi slut på kyrkor får vi ut och leta svenska industri-minnen istället

uandt

Aktiv medlem
Med sina 67 m borde Floda kyrka hamna på runt plats 25 i listan av Sveriges högsta kyrkor. Att den ligger mitt i ingenstans gör att den känns helt enorm.
20210611_140939.jpg

Längst där bak under allt tegel ligger en Pictor kyrka från 1100 talet.
20210611_141032.jpg

Sen smäller de på en klockstapel på det också!? Som om att tornet inte räckte?
20210611_155736.jpg

Julita kyrka efter det. Har också en klockstapel typ likadan som alla andra.

Sen när jag trodde det var över så ligger en museikyrka byggd 1932 inne på Julita gård men folk gifter sig där så jag antar den räknas. Has samma klocktorn som de andra också
20210611_173730.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Det här är väl ingen "riktig" kyrkotur. Jag skulle till Julita för att äta mycket och tog de på vägen från Flen. Finns nog mycket mer att kryssa här för den som vill det
Hm, vet inte om jag missförstår dig eller du missförstod mig. Det jag syftade på med lapptäcke var alltså Julita kyrka, inte tourens urval av kyrkor.

uandt

Aktiv medlem
Aha. Julita kyrka. Jag tycker det är roligt när de lägger på begravnings-kor ock skepp lite hipp som happ sådär. Toppläge vid Öljaren också

uandt

Aktiv medlem
På vägen hem hann vi titta på Österåkers kyrka. Också en 1100 talare
20210612_104631.jpg

Den här kyrkan är som många andra i det här området dominerad av massa vapensköldar år sånt. Fanns lite framtagna orginalmålningar i ena hörnet men annars helt överkalkat
20210612_104356.jpg

Vingåkers kyrka var i stället gjord för en massa bönder. Stor, med gott om plats och ganska tråkig innuti
20210612_114747.jpg

Sammanfattningsvis måste jag säga att ta Sörmlands tåget, turista lite och sen finäta med övernattning blev lyckat

GoranS

Aktiv medlem
Alldeles för mkt fina kyrkor i den här tråden på sistone. Tänkte göra ett försök och bringa ordning i detta med några, i mitt tycke, rätt träliga saker. För att inte totalt deppa ihop plockar jag med en helt OK kyrka också som visserligen figurerat i tråden tidigare, men inte från någon av mina turer.

Börjar med Heliga familjens katolska kyrka i Vendelsö/Haninge. Församlingen startade 1994 och övertog 1999 nuvarande lokal från Svenska kyrkan. Den hette innan bytet Brandbergens kyrka och byggdes 1979-80.
P6131439 (Large).jpeg

Pingstkyrkan Tyresö, Bollmora. För mig oklart byggnadsår.
P6131440 (Large).jpeg

Bollmoradalens kyrka, Bollmora, invigd 1973.
P6131442 (Large).jpeg

Tyresö kyrka, Tyresö, invigd 1641. Tornet på den ursprungliga kyrkan, vilket var högre brann ner 1740, var högre. Efter branden ersattes det med ett nytt spetsigt torn men någon gång under andra halvan av 1700-talet tillkom det nuvarande tornet och nuvarande torn är från någon gång på andra halvan av 1700-talet.
P6131443 (Large).jpeg

Avslutar med Storkällans kapell, Älta, invigt 1970.
P6131445 (Large).jpeg

nieves

Aktiv medlem
Alldeles för mkt fina kyrkor i den här tråden på sistone. Tänkte göra ett försök och bringa ordning i detta med några, i mitt tycke, rätt träliga saker. För att inte totalt deppa ihop plockar jag med en helt OK kyrka också som visserligen figurerat i tråden tidigare, men inte från någon av mina turer.

Börjar med Heliga familjens katolska kyrka i Vendelsö/Haninge. Församlingen startade 1994 och övertog 1999 nuvarande lokal från Svenska kyrkan. Den hette innan bytet Brandbergens kyrka och byggdes 1979-80.
Visa bilaga 495420

Visa bilaga 495421

Visa bilaga 495422

Tyresö kyrka, Tyresö, invigd 1641. Tornet på den ursprungliga kyrkan, vilket var högre brann ner 1740, var högre. Efter branden ersattes det med ett nytt spetsigt torn men någon gång under andra halvan av 1700-talet tillkom det nuvarande tornet och nuvarande torn är från någon gång på andra halvan av 1700-talet.
Visa bilaga 495423

Visa bilaga 495424
Bollmoradalen😬

uandt

Aktiv medlem

Visa bilaga 495420

Visa bilaga 495421

Visa bilaga 495422

Visa bilaga 495423

Visa bilaga 495424
Kapellet i Älta. Snyggt

uandt

Aktiv medlem
Jo, jag kan inse att man kan tycka det. Jag blir dock lite deppig av ”rostfärgskalan”. Sen var ljuset lite besvärligt med stora kontraster.
Ser mer ut som ett konferenshotell eller spa än kyrkobyggnad men snyggt likväl. Det kommer komma fulare kyrkor alla kategorier framöver i tråden tror jag

GoranS

Aktiv medlem
Fast den var ju mer konstig-ful än ful-ful. De där skokartongerna i mörkbrunt tegel tycker jag är värre. Rent geoemtriskt är den ju nästan lite kul (kul, inte vacker).

uandt

Aktiv medlem
Men när folk får rösta är det bara plåtkyrkan i halmstad och haparanda kyrka som de tycker är fulare. Den här e närmst.

I absolut fulhet vinner tex Livets ord i uppsala som jag hoppas inte postats i tråden och som jag annars hoppas att jag slipper se

ooms

Aktiv medlem
Länk eller så tror jag dig inte. ;-)

(Kan också vara att jag inte orkar leta på den själv ...)
Vill minnas att just du klagade på den då 😂
Men här då, inlägg #441:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer