[OT] Bild på kyrka (Norden)

Vill minnas att just du klagade på den då ?
Men här då, inlägg #441:
Fast det klagomålet var ju inte på byggnaden. Man måste ju variera sitt gnäll!

Sen kan jag ju hålla med om att vacker är den inte.

Lajvbilder +1 poäng, vintriga lajvbilder +2p, >300km hemifrån 1p/100??
Här har SvT (cykelloppet) deltagarna chans att plocka hem många +poäng.

Ett par till. En som jag tror är ny i tråden och en som uandt avbildat tidigare om jag minns rätt.

Sankt Botvids katolska kyrka i Fittja, invigd 2012.
P6151460 (Large).jpeg

Sankt Botvids kapell, nära Flottsbro, invigt 1961.
P6151463 (Large).jpeg

Ett par till. En som jag tror är ny i tråden och en som uandt avbildat tidigare om jag minns rätt.

Sankt Botvids katolska kyrka i Fittja, invigd 2012.
Visa bilaga 495850

Sankt Botvids kapell, nära Flottsbro, invigt 1961.
Visa bilaga 495851
Denne Sankt Botvid har en del uppkallat efter sig. Mitt första TT (Märkesprov SCF) startade på Sankt Botvids väg, 15km mot Södertälje och tillbaka. Han är Södermanlands skyddshelgon och firas den 28 juli.
Vad han gjort för cyklingen är lite oklart förutom det faktum att gubben Botvid har välsignat fina vägar att rulla omkring på.
Så 28/7 ska jag skänka en tanke och förhoppningsvis rulla några kilometer i hans sällskap (i tanken).

Påven har ju utnämnt Madonna del Ghisallo till cyklisternas skyddshelgon. Borde vi inte kunna ta någon gammal asagud och ge honom titeln som de svenska cyklisternas gud!?

Påven har ju utnämnt Madonna del Ghisallo till cyklisternas skyddshelgon. Borde vi inte kunna ta någon gammal asagud och ge honom titeln som de svenska cyklisternas gud!?
Innebär det att happy (för jag antar det är vad du avser med ”vi”) likställs med påven (åtminstone i Sverige)?

Det var ju GoranS som postade Årsta kyrka för ett år sen, skrev at den var prisbelönt också så jag antar han gillar den här ?

Farstorps kyrka. I 30+ och gassande sol är kyrkorna alltid välkommna för en liten paus och påfyllnad av vattenflaskan. Kyrkogården är inte från samma kyrka men tyckte den var lite stämningsfull med torrt högt gräs, liggande gravstenar och rostande järn. Stoby låg den i.

Bilagor

• 20210619_175742.jpg
    20210619_175742.jpg
    1.4 MB · Besök: 93
  • 20210619_143654.jpg
    20210619_143654.jpg
    1.4 MB · Besök: 107
Såsom varandes svag för trä gillar jag övre delen av tornet på Fårö kyrka. Även Bunge tyckte jag var rätt trevlig. Helt klart är dock Lärbro både trevlig och originell.

Då jag hastade mot Tempo i Katthammarsvik struntade jag i Norrlanda, Anga och Kräklingbo kyrka (måste ju lämna några kyrkor till andra). En driveby av Anga:
20210624_170938.jpg

I senaste laddningen gotländska bidrag gillade jag nog Gothems och Romas bäst.

Specialpris till lutande tornet vid Gammelgarns kyrka. Lutar det lika mkt som det ser ut på bilden eller luras man av perspektivet?

I senaste laddningen gotländska bidrag gillade jag nog Gothems och Romas bäst.

Specialpris till lutande tornet vid Gammelgarns kyrka. Lutar det lika mkt som det ser ut på bilden eller luras man av perspektivet?
Gammelgarns kyrka (och dess kastal) står helt spikrakt. Det var dock väldigt svårt att få med allt på bild så det blev vidvinkel (med medföljande optiska följder). Även träden runt kyrkorna ställde till det en del så jag fick gå (för) nära.

Kategorin lutande kyrkor är ju skoj men det finns väl inga i sverige värda att besöka? Det finns en i Estland dock, Karksi Peetri kirik som verkar luta rätt rejält. Den är jag lite sugen på

Kategorin lutande kyrkor är ju skoj men det finns väl inga i sverige värda att besöka? Det finns en i Estland dock, Karksi Peetri kirik som verkar luta rätt rejält. Den är jag lite sugen på
Går ju att justera bristen på lutande kyrkor i Sverige antingen genom nybyggnation eller ”korrektion” av existerande …

Till nöds får vi hålla tillgodo med optiska illusioner.

Tillbaka
Topp