"Gissa min kyrka"?Stenkyrka (på avstånd då jag tror nån redan postat den): Visa bilaga 496904
Det ÄR Stenkyrka kyrka (på avstånd). :)"Gissa min kyrka"?
Det var denna "kyrkkyrka" jag tänkte på (och tänkte att jag inte skulle dubbelposta nån annans fynd)! Attans, Stenkyrka kyrka fick inte alls den uppmärksamhet den förtjänade...
Fin genomgång men att brännkyrka kyrka inte varit med förut? är det inte din egen närmsta "riktiga" kyrka dessutom?Efter alla gotländska finkyrkor kände jag att det behövdes en motvikt och gav mig därför ut för att botanisera bland södra Stockholms utbud av kyrkor. En del har förekommit tidigare i tråden, främst med uandt bakom kameran, och en del tror jag är nytillskott.
Vantörs kyrka, Högdalen, invigd 1959.
Visa bilaga 497762
Hagsätra kyrka, Hagsätra, invigd 1960. Finns ett kapell på sidan. Kan nästan misstas för en lastkaj.
Visa bilaga 497763
Medhanealem kyrka, etiopisk-ortodox kyrka, Hagsätra, invigd 1995.
Visa bilaga 497764
Älvsjökyrkan, invigd 1993, equmeniakyrka med rötterna i missionsrörelsen.
Visa bilaga 497765
Vårfrukyrkan, Fruängen, invigd 1963.
Visa bilaga 497766
Visa bilaga 497767
Segeltorps kyrka, Segeltorp, invigd 1989.
Visa bilaga 497768
Vårby Gårds kyrka, Vårby Gård, invigd 1995.
Visa bilaga 497769
Heliga Konstantin och Helenas orotodoxa kyrka, Vårberg, grekisk-ortodox kyrka, invigd 1994 (tidigare daghem)
Visa bilaga 497770
Visa bilaga 497771
Skärholmens kyrka, SKärholmen, invigd 1976.
Visa bilaga 497772
Mikaelikyrkan, Skärholmen, Kaldeisk-katolsk equmeniakyrka, invigd 1967.
Visa bilaga 497773
Den helige Marouns kyrka, Maronitisk (orientalisk katolsk) kyrka, invigd 1966. Tillhörde fram till 2012 Svenska kyrkan.
Visa bilaga 497774
Pingstkyrka, Bredäng, invigd 1979.
Visa bilaga 497775
Bredängs kyrka, Bredäng, invigd 1969.
Visa bilaga 497776
Mälarhöjdens kyrka, Mälarhöjden, invigd 1929.
Visa bilaga 497777
Betelkyrka, Mälarhöjden, equmeniakyrka med baptistursprung, invigd 1935.
Visa bilaga 497778
Kvarterskyrkan på kajen, Sjövikskajen vid Årstaviken, invigd som kyrka 2017.
Visa bilaga 497779
Nyapostolisk kyrka (metodistkyrka), Midsommarkransen, invigd 1937.
Visa bilaga 497780
Västberga kapell, Västberga begravningsplats, byggt 1898.
Visa bilaga 497781
Brännkyrka kyrka, Örby slott, ursprung från 1100-talet men har brunnit flera gånger. Namnet kommer från att kyrkan brann ett antal gånger på 1400-talet. Dessförinnan var den känd som Vantörs kyrka. Senaste exteriöra ombyggnad skedde 1975.
Visa bilaga 497782
Nja, fågelvägen har jag i alla fall närmare till Österhaninge, Huddinge och Västerhaninge.Fin genomgång men att brännkyrka kyrka inte varit med förut? är det inte din egen närmsta "riktiga" kyrka dessutom?
Jag har postat Brännkyrka kyrka tidigare.Fin genomgång men att brännkyrka kyrka inte varit med förut? är det inte din egen närmsta "riktiga" kyrka dessutom?
Det låter som att vi hittat rätt man gör att få ordning på denna tråd. :)Någon skulle behöva sätta sig ner och katalogisera alla fotade kyrkor i tråden s.a. man enkelt kan avgöra om man hittat på en ny kyrka eller om det är en repris.
Har börjat försöka göra det med mina egna "kryss" bara för att hålla rätt på dem. Visade sig dock vara ett visst jobb bara det då jag vill ha lite struktur på det.
Det finns 92... https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/sgkDet var bra jobbat BFS, visste inte ens att det fanns så många på Gotland! :)
Tack. :) Det finns dock många kvar för nästa hugade kyrkofotograf.Det var bra jobbat BFS, visste inte ens att det fanns så många på Gotland! :)
Nej, jag tycker inte den räknas som kyrka och det var därför jag inte inkluderade den i detta inlägg där den kronologiskt/geografiskt hörde hemma såsom varande granne med Nyapostoliska kyrkan i Midsommarkransen. Den var bara så okyrklig och hade så ful entré att jag tyckte det var lite humor över det hela.Fast, om det där är en kyrka, då räknas även min tokiga grannes lada som han förvandlat till ett bönhus som en kyrka.
Jag respekterar. Själv jagade jag en skylt till scientologkyrkan som tydligen delar hus med typ stalands möbler i kungens kurva i våras. Att vinna kategorin fulaste kyrka är väl ingen kategori en vill vinna även om jag tycker att jag ligger långt fram med min bild på högdalens kyrka från förra sommarenNej, jag tycker inte den räknas som kyrka och det var därför jag inte inkluderade den i detta inlägg där den kronologiskt/geografiskt hörde hemma såsom varande granne med Nyapostoliska kyrkan i Midsommarkransen. Den var bara så okyrklig och hade så ful entré att jag tyckte det var lite humor över det hela.
Det var en ståtlig pjäs!Börjar med Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden, invigd 1913 och ritad av Ferdinand Boberg.
Visa bilaga 498287
Schysst av dig att ta Surte så någon annan slapp :)Hittade lite nya här!
Antens kyrka såg mystisk ut med det där tornet. Hög originalitetspoäng dock.Hittade lite nya här!
Hemsjö Kyrka (1862)
Visa bilaga 503275
---
Equimeniakyrkan i Surte
Visa bilaga 503276
---
Starrkärrs Kyrka (1842)
Visa bilaga 503277
---
Skepplanda Kyrka (1705)
Visa bilaga 503278
---
Antens Kyrka (1915)
Visa bilaga 503279
För träkyrkofiler verkar Ekshärad inte vara ett så dumt ställe.Schysst av dig att ta Surte så någon annan slapp :)
Men Anten tycker jag var riktigt sådär "göteborgs fin". Trevlig kyrka.
Glömde posta de jag tog på senaste värmlandsturen:
Munkfors kyrka. Den brann ner och byggdes upp igen på 80-talet. Inte så kul (varje fall innuti) - som resten av munkfors
Visa bilaga 503286
Råda kyrka...
Visa bilaga 503287
... som ersatte där här. Alltså gamla råda kyrka som nu är kapell i uddeholm. Trevlig 1600 talare
Visa bilaga 503288
Sen en sväng in till Hagfors kyrka. Hagfors som jag nog aldrig kommer besöka igen. Jag har hört att tågstationen där är ganska pampig men mina intressen ligger inte riktigt där...
Visa bilaga 503289
Nästa dag en fin tur längs klarälven och sen ett stopp i Ekshärads kyrka! Riktigt fin kyrka värd ett besök. Har ett litet fint tillhörande mini-museum också
Visa bilaga 503290
De har byggd en liten stavkyrka utanför Ekshärad också. Parkerade ovetandes cykeln mot blodtstenen men asagudarna verkade inte bry sig....
Visa bilaga 503291
Sen över till Torsby och Fryksände kyrka
Visa bilaga 503292