Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den gillade jag. Nästan så jag trodde du hamnat i Norge.Djursdala kyrka.
Visa bilaga 494480
Får vi slut på kyrkor får vi ut och leta svenska industri-minnen iställetSant Laurentii kyrka i Söderköping får tjäna som avslutning på denna resan.
Visa bilaga 494668
Kyrkolajvandet tillför cyklingen en del, man får en ursäkt att stanna till lite kort. Rätta till klädsel, flytta vätskor mellan packväskor och flaskor, fylla på med solkräm och sist men inte minst en del sköna samtal med ortsbefolkningen.
Så förutom veritabla tankställen är det ett skönt avbräck i trampandet.
Kombinerad sten och träbro!? stiligt!Tog en glasstur på minicykeln (Landskyrkan i Skellefteå):
Visa bilaga 494678
Gammal, lång, stilig. Det sammanfattar Lejonströmsbron. :)Kombinerad sten och träbro!? stiligt!
Det här är väl ingen "riktig" kyrkotur. Jag skulle till Julita för att äta mycket och tog de på vägen från Flen. Finns nog mycket mer att kryssa här för den som vill detCool, men lite mkt lapptäcke för att helt falla mig på läppen.
Hm, vet inte om jag missförstår dig eller du missförstod mig. Det jag syftade på med lapptäcke var alltså Julita kyrka, inte tourens urval av kyrkor.Det här är väl ingen "riktig" kyrkotur. Jag skulle till Julita för att äta mycket och tog de på vägen från Flen. Finns nog mycket mer att kryssa här för den som vill det
Du tog alltså cykeln på tåget och cyklade sedan runt bland kyrkorna?ta Sörmlands tåget
Japp. Å käkade N-rätters och frulle på Julita värdshus.Du tog alltså cykeln på tåget och cyklade sedan runt bland kyrkorna?
När jag skrev Sörmlandståg var det ju det jag menade, fattar ni väl ?Bra att man får ta med cykeln på tåget. Är det Mälartåg som det går på?
Bollmoradalen?Alldeles för mkt fina kyrkor i den här tråden på sistone. Tänkte göra ett försök och bringa ordning i detta med några, i mitt tycke, rätt träliga saker. För att inte totalt deppa ihop plockar jag med en helt OK kyrka också som visserligen figurerat i tråden tidigare, men inte från någon av mina turer.
Börjar med Heliga familjens katolska kyrka i Vendelsö/Haninge. Församlingen startade 1994 och övertog 1999 nuvarande lokal från Svenska kyrkan. Den hette innan bytet Brandbergens kyrka och byggdes 1979-80.
Visa bilaga 495420
Pingstkyrkan Tyresö, Bollmora. För mig oklart byggnadsår.
Visa bilaga 495421
Bollmoradalens kyrka, Bollmora, invigd 1973.
Visa bilaga 495422
Tyresö kyrka, Tyresö, invigd 1641. Tornet på den ursprungliga kyrkan, vilket var högre brann ner 1740, var högre. Efter branden ersattes det med ett nytt spetsigt torn men någon gång under andra halvan av 1700-talet tillkom det nuvarande tornet och nuvarande torn är från någon gång på andra halvan av 1700-talet.
Visa bilaga 495423
Avslutar med Storkällans kapell, Älta, invigt 1970.
Visa bilaga 495424
Kapellet i Älta. SnyggtAlldeles för mkt fina kyrkor i den här tråden på sistone. Tänkte göra ett försök och bringa ordning i detta med några, i mitt tycke, rätt träliga saker. För att inte totalt deppa ihop plockar jag med en helt OK kyrka också som visserligen figurerat i tråden tidigare, men inte från någon av mina turer.
Börjar med Heliga familjens katolska kyrka i Vendelsö/Haninge. Församlingen startade 1994 och övertog 1999 nuvarande lokal från Svenska kyrkan. Den hette innan bytet Brandbergens kyrka och byggdes 1979-80.
Visa bilaga 495420
Pingstkyrkan Tyresö, Bollmora. För mig oklart byggnadsår.
Visa bilaga 495421
Bollmoradalens kyrka, Bollmora, invigd 1973.
Visa bilaga 495422
Tyresö kyrka, Tyresö, invigd 1641. Tornet på den ursprungliga kyrkan, vilket var högre brann ner 1740, var högre. Efter branden ersattes det med ett nytt spetsigt torn men någon gång under andra halvan av 1700-talet tillkom det nuvarande tornet och nuvarande torn är från någon gång på andra halvan av 1700-talet.
Visa bilaga 495423
Avslutar med Storkällans kapell, Älta, invigt 1970.
Visa bilaga 495424
Ja, inte var den vacker. Tror dock inte den toppar min lista över fula kyrkor. Är rätt hård konkurrens i den kategorin när man cyklar runt i huvudstadens förorter. Sen finns det ju fina kyrkor där med, men de byggda på 1960- till 1990-talen brukar inte vara så roliga.Bollmoradalen?
Jo, jag kan inse att man kan tycka det. Jag blir dock lite deppig av ”rostfärgskalan”. Sen var ljuset lite besvärligt med stora kontraster.Kapellet i Älta. Snyggt
Ser mer ut som ett konferenshotell eller spa än kyrkobyggnad men snyggt likväl. Det kommer komma fulare kyrkor alla kategorier framöver i tråden tror jagJo, jag kan inse att man kan tycka det. Jag blir dock lite deppig av ”rostfärgskalan”. Sen var ljuset lite besvärligt med stora kontraster.
Den ja!Det finns en i Oxelölusund är riktigt vansinnigt ful! Nästa gång jag kör södertäljes 30-milare ska det felnavigeras lite!
Den har jag redan postat ?Men när folk får rösta är det bara plåtkyrkan i halmstad och haparanda kyrka som de tycker är fulare. Den här e närmst.
I absolut fulhet vinner tex Livets ord i uppsala som jag hoppas inte postats i tråden och som jag annars hoppas att jag slipper se
Länk eller så tror jag dig inte. ;-)Den har jag redan postat ?
Vill minnas att just du klagade på den då ?Länk eller så tror jag dig inte. ;-)
(Kan också vara att jag inte orkar leta på den själv ...)