[OT] Bild på kyrka (Norden)

Lids kyrka. Bild från andra sidan var svår/omöjlig pga en lös och arg liten hund.
20230916_155015.jpg

Skulle vara kul med en (zoombar?) karta för att illustrera var kyrkor avbildade i tråden finns. Svårt att se hur det skulle kunna åstadkommas med rimlig arbetsinsats dock.
Ja, hade varit kul. Vet nån som lyckades tagga min hög jag lade upp från en touring förut. Tror det var Jarek, alla pinpointade på en karta med nåt verktyg, så det verkar finnas något smidigt iaf.

Vilken kyrka gick jag förbi på en snabbvisit i Stockholm? Den låg nära centralen och hade ovanför entren raden om att först sörja för det andliga, sedan sörjer gud för det timliga/världsliga.

Jo, det var på grusvägar jag cyklade för att komma till kyrkan (eller, kyrkan råkade vara där jag cyklade). :)

Edit: Nästa gång måste jag gå in och kolla på Pictor-målningarna.
När jag cyklade förbi var den stäng tyvärr. Knackade på i gamla prästgården där det enligt rykte kunde låsa upp men ingen var hemma :(

Upp till 25 minuters promenad från Centralen ger väl bortåt denna sökyta. Det finns ganska många kyrkor i området. Har du t.ex. en riktning du var på väg mot?

Visa bilaga 654368
Mm, sorry.
Korsade inget vatten.
Hmm, letade på Google maps nu men utan framgång. Ska kika lite mer senare.

Vill minnas att kyrkan låg lite inklämd och inte allt för långt ifrån en större öppen yta där det var något sportevenemang för ungdomar. Alltså ingen park eller stor gräsplätt utan mer välplanerad byggnadsmässigt.

Ska se om jag hittar den senare. :)

Tänkte försöka kryssa lite kreamatorier nu såhär i allhelgonatider. Runt skogskyrgogården finsn 3 stycken!
1698679401766.jpeg
nya
1698679418957.jpeg
gamla
1698679437610.jpeg

och det ännu lite äldre på sandsborgkyrogården.

Är det inte pissväder i helgen cyklar jag och fotar krematoriet i råcksta nästa helg!

Krematorier? Vad kommer härnäst - begravningsbyråer? ?
Ja, ja jag undrar det. Mitt personliga kriterie är väl annars att byggnaden/platsen ska ha någon slags vettig samhällsfunktion, begravningsbyråer i all sin nyttighet hör väl inte riktigt dit. Krematorier däremot! Utan dem skulle vi ha fullt med ruttnade lik lite överallt. Chansen är också ganska stor att jag själv åtminstone kroppsligen själv kommer få besöka ett i framtiden, bra att ha koll då så att jag inte råkar bli uppeldad i 'fel' krematorie.

Nu finns det ju inte så många heller så den här bör vara ganska raskt avklarad. Sen lite spännande det här med djurkremering också som är sin alldeles egna kategori som känns spännande att utforska.

Vad som kommer sen, Soptippar, reningsverk, finns ett par kärnkraftverk jag inte cyklat till? Vem vet?

Chansen är också ganska stor att jag själv åtminstone kroppsligen själv kommer få besöka ett i framtiden, bra att ha koll då så att jag inte råkar bli uppeldad i 'fel' krematorie.
Jag planerar avsluta mitt liv (när jag blir 88 år och sliten i 99%), med nån extrem trail i Alperna (bild). Vill spåra på energi i krematoriet.

Bilagor

• f0e15683aba686998f2699adfb764cff.jpg
    f0e15683aba686998f2699adfb764cff.jpg
    115.8 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp