Supertramp
Aktiv medlem
[OT] Bildkvalitet Boxer HD-TV
Funderar på att uppgradera till en HD-box till Boxer. Men hur är bildkvaliten på de marksända HD-kanalerna?
Grannen har Telia HD via kabel (bor i villa med fiberanslutning) och jag tycker att bildkvaliten är riktigt dålig, kanalen är alldeles för hårt komprimerad (alltså för låg bitrate) vilket märks extra tydligt i scener med mycket rörelse. Långt mycket sämre än en vanlig DVD, för att inte tala om Blue Ray.
Vore även intressant med lite teknik-nörderi om nån har koll på vilken bandbredd och konprimering som olika kanaler och media använder för sina olika sändningar. Eller ska jag leta på något ljud&bild-forum?
Grannen har Telia HD via kabel (bor i villa med fiberanslutning) och jag tycker att bildkvaliten är riktigt dålig, kanalen är alldeles för hårt komprimerad (alltså för låg bitrate) vilket märks extra tydligt i scener med mycket rörelse. Långt mycket sämre än en vanlig DVD, för att inte tala om Blue Ray.
Vore även intressant med lite teknik-nörderi om nån har koll på vilken bandbredd och konprimering som olika kanaler och media använder för sina olika sändningar. Eller ska jag leta på något ljud&bild-forum?
