[OT] Bildkvalitet Boxer HD-TV

Supertramp

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera till en HD-box till Boxer. Men hur är bildkvaliten på de marksända HD-kanalerna?

Grannen har Telia HD via kabel (bor i villa med fiberanslutning) och jag tycker att bildkvaliten är riktigt dålig, kanalen är alldeles för hårt komprimerad (alltså för låg bitrate) vilket märks extra tydligt i scener med mycket rörelse. Långt mycket sämre än en vanlig DVD, för att inte tala om Blue Ray.

Vore även intressant med lite teknik-nörderi om nån har koll på vilken bandbredd och konprimering som olika kanaler och media använder för sina olika sändningar. Eller ska jag leta på något ljud&bild-forum?

Normalt är ju teracom sändningarna av väldigt låg bitrate. Hur det är med deras mpeg4 vet jag inte. Ska du ha högsta möjliga kvalitet så är det Canaldigital via parabol som gäller.

Ny stor TV och nu märker man hur usel bildkvalité Boxer levererar.

Bor i villa och tar gärna emot tips på vad man ska ha. Canal Digital eller Viasat? Är någon bättre på något sätt?

Inspelningsbar box. Varför?

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Riktigt nöjd med CD, får tyvärr lämna det
> för Telia fiber.

Varför ser du det som negativt??

När jag bode i lgh hade vi telia fiberbaserad digitaltv, funkade hur bra som helst! Fin bildkvalitet, enkelt att byta/läggatill kanaler och tjänster (började funka direkt efter knapptrycket)

Håller med om att boxer HD leverar bra bildkvalla, parabol är säkert bättre, med boxer HD är på intet sätt usel, då ska man nog kolla om man inte har en usel tv!

Nu har jag beställt CD. Har haft Boxer i 3 år och HD har varit bra. Nya TV:n är STÖRRE än förra och nu krävs bättre bildkvalité dvs 1080p istället för 720p.

nyrakad skrev:
> Ny stor TV och nu märker man hur usel
> bildkvalité Boxer levererar.
>
> Bor i villa och tar gärna emot tips på vad man
> ska ha. Canal Digital eller Viasat? Är någon
> bättre på något sätt?
>
> Inspelningsbar box. Varför?

Canal Digital är bra skit. Man blir dock bortskämd med HD och tycker annat ser sunkigt ut sen bara.

Vet inte vilken som är bäst men när jag scoutade marknaden för två år sedan var iaf Canal digital bättre på fler HD kanaler.

bakväxel skrev:
> Är det flera än mig som har kraftiga
> bildstörningar, gäller alla kanaler.
> Har Boxer och tar signal via Lillhäradssändaren.

Jag tar också från den sändaren, inga problem här. :)

(sura)

Husabuse skrev:
> bakväxel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det flera än mig som har kraftiga
> > bildstörningar, gäller alla kanaler.
> > Har Boxer och tar signal via
> Lillhäradssändaren.
>
>
> Jag tar också från den sändaren, inga problem
> här. :)
>
> (sura)
Okej då ligger problemet söderut.

Tillbaka
Topp