[OT] Bilköp 100-140 kkr

zarkov

Ny medlem
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Sambon och jag skall flytta ut från Göteborg och behöver köpa bil, ffa för att hon skall kunna ta sig till jobbet. Jag räknar med ca 1500 mil per år, mest landsväg. Vi vill ha plats för en mindre hundbur alt barnvagn när det blir dags. Jag vill ha takräcke och hon vill ha dragkrok, varför vet jag inte.

Vi har tänkt oss en mindre kombi, typ Kia Cee'd eller Saab 9-3 men vad finns det mer för alternativ? Golf Variant, Skoda Octavia, Peugeot 308? Så ny och snål som möjligt. Förslag?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi vill ha plats för en
> mindre hundbur alt barnvagn när det blir dags.

Fundera på vad omgivningen kommer att säga om ni placerar barnet i hundbur istället för barnvagn.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Fikasvettot skrev:
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi vill ha plats för en
> > mindre hundbur alt barnvagn när det blir dags.
>
> Fundera på vad omgivningen kommer att säga om ni
> placerar barnet i hundbur istället för barnvagn.

Nejdå, det är chihuahuan som skall få åka. Ungar bara skriker, bajsar och gör slut på alla pengar jag skulle kunna köpa cykelprylar för!

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Kör själv en V50 1.6d, -09. Grymt nöjd med den. Får plats med både barnvagn och hund. Bytte från en Focus -03 som jag däremot inte alls kan rekommendera.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag kör BMW X3 men skulle rekommendera att kolla på en Passat i lämpligt pris. Riktigt fina bilar och om ni har både hund och snart barn så vill man inte ha en "livsstilskombi" som V50 eller BMW 3-serie. Ryms ju fasen ingenting i skuffen på de bilarna. Barnvagn *och* hundbur är ju bara att glöma i de bilarna. Iofs har ni en minihund men jag har själv 2/3 av bagaget upptaget med hundbur, fast kan ju lasta där när han inte åker.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag köpte en bil i den prisklassen för 2 år sen som då var 8 år gammal och hade 5000 mil på mätaren. Aldrig vinterkörd. Den känns fortfarande som ny. Så mitt tips är att leta runt tills du hittar den där pärlan som är pedantskött av någon gubbe. Jag bytte från en betydligt nyare bil med många fler mil på mätaren och har inte ångrat det en sekund. Låga mil är väldigt värt. Enda nackdelen med min bil är att det är en tvådörrars coupé, så det är taket som gäller för cykeltransport. (Ointressant vad det är för nåt eftersom du uppenbarligen är ute efter nåt helt annat).

Edit: Inser att detta inlägg inte innehöll konkreta modelltips. Håller med tidigare skribent om att Saab är väldigt prisvärda just nu. Och det finns en del att välja mellan.

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
nikasp skrev:
> Jag kör BMW X3 men skulle rekommendera att kolla
> på en Passat i lämpligt pris. Riktigt fina bilar
> och om ni har både hund och snart barn så vill
> man inte ha en "livsstilskombi" som V50 eller BMW
> 3-serie. Ryms ju fasen ingenting i skuffen på de
> bilarna. Barnvagn *och* hundbur är ju bara att
> glöma i de bilarna. Iofs har ni en minihund men
> jag har själv 2/3 av bagaget upptaget med
> hundbur, fast kan ju lasta där när han inte
> åker.

+1

Passaten är den bästa bil jag haft hitintills.
Audi kvalité till lägre pris.
När vi ska byta den vi har kommer jag att löpa en ny passat.
En av de största i klassen i bagaget och fortfarande rymlig för vuxna (180 cm) i baksätet.

A

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Alla som skriver här rekommenderar sitt "eget" märke även om det är skit, det är så enkelt att man måste lobba för sin sak för att inte framstå som dum i huvet.

Jag skulle dock kikat på en diesel från nån tysk tillverkare, dock ej opel.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
greblleM skrev:
> Volvo V50?

Ja, Volvo. Finns det ens någon annan biltillverkare som använder V50 som modellbeteckning?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
thehank skrev:
> greblleM skrev:
> -----
> > Volvo V50?
>
>
> Ja, Volvo. Finns det ens någon annan
> biltillverkare som använder V50 som
> modellbeteckning?

V50 och Hundbur + barnvagn går nog inte riktigt ihop menar han.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Alla dessa bilar som V50,A4, 3 serien och liknande med racigt sluttande tak går nog bort.
Passat och V70 blir tajt med om man inte har en liten bur.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Miro skrev:
> thehank skrev:
> -----
> > greblleM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Volvo V50?
> >
> >
> > Ja, Volvo. Finns det ens någon annan
> > biltillverkare som använder V50 som
> > modellbeteckning?
>
>
> V50 och Hundbur + barnvagn går nog inte riktigt
> ihop menar han.

Ah, jag fattar. Vi har hundgaller, så hund och barnvagn är ingen omöjlighet. TS skriver också att han är ute efter en mindre kombi, vilket V50 faktiskt är.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Octavia har ett monsterbagage.
Men köra skiten är som att se på när färg torkar.
Mycket fack å utrustning brukar dom ha.

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Leta rätt på en 9-5-kombi i fint skick så får du extremt mycket bil för pengarna. Sköna att åka dessutom. Det är mitt stalltips, den enda nackdelen är att den inte kostar så mycket som du vill :-)

Att en bil är tråkig att köra är inte helt självklart en nackdel. Jag kör klart lugnare och snällare sen jag bytte från körglad 4wd-bil med turbo. Den nya är iofs också 4wd och turbo men av nån anledning inte lika kul att gasa med.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Vi har ingen chihuahua och kommer inte köpa en handväskehund heller, däremot funderar vi på att köpa en mellanstor jycke till våren, typ en parson terrier, kromfohrländer, lagotto eller liknande (ca 40-45 cm mankhöjd). Om det sen blir bur eller galler är inte så noga, bara jag slipper ha en lös hund i kupén.

V50 kör jag ofta i jobbet, inget fel på den men inget jag skulle kasta mig över heller, speciellt inte etanolmotorn. Farsan hade en 9-3 sportkombi för några år sedan och förutom att turbon krånglade som tusan sista året var det en grym bil att köra, frågan är om bagaget inte är för litet? 9-5 är helt ok men kanske lite väl stor.

Cee'd har ju blivit den nya folkbilen med bra garantier och låg förbrukning. Kollegorna är grymt nöjda med sina medan andra kompisar undrar varför jag inte köper en riktig bil när jag nu har chansen? BMW är inte min grej, körde en 316d förra helgen men var inte alls imponerad. V70 och Passat är dock betydligt större bilar med allt vad det innebär i dyrare försäkring, högre förbrukning mm...

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Om du körde en 316 så är det inte alls konstigt att du inte blev imponerad. Om du kör minst 320d, INTE plast-1-serien!, eller annan vettig snurra så börjar vi snacka. Jag är ganska hooked på BMW vad gäller känsla både inuti och utanpå och har haft väldig "tur" med min 3-serie och min X3:a. Säkert 9000 mil sammanlagt, 6000 med den här, och endast en liten läcka i ett plaströr i kylsystemet i förra bilen. VW och Audi har också härlig känsla i kupén men man får betala lite mer. Vet inte hur läget är med 9-3 och V50, går de ens att bli av med när man vill sälja pga att det finns så många ute? Du låter precis som mig som inte tyckte att jag behöver en rimligt stor bil tidigare. Efter något år utan bil började jag igen med en Peugeot 307 (säsmsta skit jag ägt trots bara 7000 mil på mätaren), BMW 3-serie och nu X3:an. Har mycket svårt att se mig själv i en bil utan 4WD numer då jag kör en hel del norrut. Så jäkla skönt att veta att man alltid kommer fram. 3-serie var för låg för att funka bra i snö tyckte jag.

PS: Fattade inte att du skojade med "Nejdå, det är chihuahuan som skall få åka.". Skaffa en riktig bur så blir det det inte hundhår och hundlukt i kupén. Jag har bagagerumsmatta och ovanpå en bur från Robust som är skräddarsydd med evakueringslucka framåt och madrass i botten. Blir nada kontaminering av hund på det viset.

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Vi var i samma sits för några år sedan. Det var väldigt svårt att hitta en liten kombi med stort bagage. Vårt krav var att kunna köra in barnvagnen rakt in, för att kunna lasta jämte.

Den enda av de små modellerna som funkade var Opel Astra. Den är ungefär som V70 i skuffen, men rätt kort i baksätet. Var inte jättepeppad på den då, men nu snart 4 i princip felfria år senare känns det som ett klokt val. Vi har 1.8 liters bensinaren.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Miro skrev:
> Octavia har ett monsterbagage.
> Men köra skiten är som att se på när färg
> torkar.
> Mycket fack å utrustning brukar dom ha.

Om man inte väljer RS :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Välj Hyundai framför Kia, då I30 framför ceed. Mindre plastig.

Samma lastutrymme som 9.5. Minns inte exakt men ca 100-150 liter (?). Relativt billig, snål och duglig. Jag är nöjd.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Satt och kollade på bil när det blev klart att jag o min sambo skulle få barn.
Kollade på alla möjliga modeller från v50, 320 touring etc. Men tillslut efter funderande och tankar hit o dit med barnvagn etc så stog de mellan två bilar till slut, V70 och passat i 100k-klassen.

Nu blev det att jag bytte min s40 mot pappas v70 istället.

Sen beror det på hur man ser det, vill man ha en mindre etc så satsa på en liten mindre modell, typ v50, 320, astra focus etc. Men då får man vara beredd på att ev byte upp sig den dagen barmvagnen ska in.

Själv hatar jag att byt bil, jag vet hur min bil ska låta, vad det är som låter, vad som behöver fixas etc etc. Men alla är vi olika:)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Sen vet jag inte hur känsliga ni är på bullernivånninvändigt. Men en astra från t.ex 09-10 är ingen tyst bil. Men sen kan jag vara känslig på ljudnivån eftersom gillar tystnad.:)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Astra skall jag def kolla upp mer noggrant, jag har inte ens tänkt på den. En annan gubbe-i-lådan i klassen "lite större än jag tänkt mig" är Toyota Avensis, den får bra kritik och är säker.

Vad skiljer egentligen Hyundai i30 från Kia Ceed? Garantier, servicekostnader, andrahandsvärde?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Vad var det det stod om Kia Ceed, häromveckan i SvD......En bil för dem som inte vill ha bil....eller nått liknande :)
Säger väl det mesta.

Jag har en Passat från 99 så jag kvalificerar mig knappast att rekommendera min egna bil i detta sällskap men jag har haft hund i "din" size och barn och när det begav sig hade jag en V40 (02) och det var alldeles för litet. Byttes mot V70 (04) som också blev liten i skuffen och byttes mot en Chevrolet Tahoe som alldeles överjävla stor :) men helt underbar!

Tror inte du kommer undan, ska du ha hund i vår, med halvbur, och en eller fler ungar framöver så hamnar du i Passat, V70, A6....facket, eller annan jämnstor bil.

Lycka till!

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Baserat på det som du berättat om er i tråde så tror jag att ni inte är bilintresserade och inte tycker det är så viktigt att bilen är kul att köra, förmedlar någon som helst status, att ni inte vill fixa något som med bilen själva.
Baserat på detta föreslår jag, Toyota avensis, Mazda 6 eller Skoda oktavia.
Vilket är lite större än ni kanske tänkt men annars kommer ni byta bil när ni skaffar barn och ett bilbyte på bilfirma kostar er mer än ni kör upp i bränsle på många år...

Vi och våra kompisar som fick barn samtidigt körde följande bilar när vi fick barn: Ford Monde halvkombi, Saab 93 halvkombi och ford focus kombi. Nu är det bytt till Passat kombi, octavia kombi och byte på g för sista familjen...

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Land Rover Defender? :) haha nej men jag kan varmt rekommendera Passat. Har haft 2 st och är mycket nöjd. Flera vänner har dem och de är också nöjda. Lastar riktigt mycket.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Nej, bilmekande är inte min grej, inte heller att stå svärandes vid sidan av vägen och vänta på bärgare. Vad jag än köper vill jag att den skall fungera så bra och billigt som möjligt, att det är en svenssonbil bekommer mig inte alls bara det går att köra om tant Britta utan 2 km raksträcka...

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jan_martinsson skrev:
> Kollade runt lite och hittade vad jag tycker är
> ett fynd...
> http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Octavia_kombi
> _TDI_CR_43519772.htm?ca=15&w=1
> Nästan ny och riktigt snål samt skattefri nåt
> år till. Kompisarna som har en sån är
> jättenöjda...

Kan det verkligen stämma? 800 mil per år, och inte högre pris?
Risk för mätarställningstrix?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Toyota Avensis är det självklara valet om du vill ha en krocksäker och driftsäker bil med mycket hög kvalitet. Det jag kan tillägga är väl att den enda Avensis jag kört var väldigt tråkig att köra, men ett mer rationellt bilval finns inte.

Själv har jag aldrig ägt en Toyota, så jag promotar inte mitt eget märke om man säger så. Rattar för tillfället en sån här, och den uppfyller inga av de krav du har:
1.jpg

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Det är helt klar rimligt, kompisarna köpte en "ny" på skoda men förra årets modell i våras för 175Kkr. Med moderna bilar kan man kolla bilen via elektroniska serviceböcker och annat om man är orolig.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Om problemfrihet och driftsäkerhet (samt krocksäkerhet) är viktiga faktorer så skulle jag definitivt överväga en Toyota Avensis, dock är den som nämnts inte direkt körglad.

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Octavian är tyvärr rätt liten i skuffen. Stor risk att en framtida barnvagn måste åka på tvären, och då får hunden/övrig lite större packning det trångt. Annars tycker jag det är en trevligare bil att köra än min -06 Astra.

Men med handen på hjärtat, satsa på en större. Vi har nu två barn i barnstolar och det är knappt det går, och vi är av normallängd alla fyra. Små kombisar måste förstås vara små även någonstans på insidan. Antingen i skuffen eller kupén...

Jag har kikat lite på 9-5 på sistone, men säg inget till sambon!

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag har en 4-hjulsdriven VW Sharan: stor bil, 6 riktigt sköna fotöljer, 2 med inbyggda barnstolar och högt i tak. Eftersom vi bara är tre så åkte 2 säten ut direkt, får du inte plats med vovve och barnvagn i skuffen då så vet jag inte.

Tillbaka
Topp