Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade från Sergels torg till Wennergren Center (heter det så än?), hela Sveavägen och måste säga att det flyter på rätt bra trots en del vägsniglar på tvåtaktare (matbud), en del som inte håller till höger samt mobilsurfande elsparkare (jag vägrar kalla dessa någonting med cykel då det förutom hjulen inte finns ngn cirkulär rörelse öht.

Trots att klockan slagit halvfem så var trafiken inte speciellt intensiv och gav lite bättre färdväg norr om Odengatan. Ett rödlyse på hela sträckan så det var i det närmaste perfekt i min riktning.

Kör försiktigt!
IMG_0516.webp

Bilagor

• IMG_0517.webp
    IMG_0517.webp
    57.7 KB · Besök: 16
Det kan vara inbillning, men med lite mer tryck i däcken och nysmord kedja så var intrycket att det gick liiite fortare i alla fall.

Det var i alla fall inte inbillning för mig, fyllde på däcken igår och det gick mycket fortare idag. Men det kan ha med det faktum att göra att familjen inte cyklade med mig idag eftersom det kan komma både regn och åska i eftermiddag.

Så min snabbaste tur till jobbet på väldigt länge. Snittade 30,3km/h första 5k och 29,9km/h nästkommande 5k och kom in till jobbet med en medelfart på 28,7km/h. Det är fan inte illa med rödljus, rondeller, högerregel och diverse andra objekt i vägen som inte hör när man använder ringklockan.

Men ytterligare färre bilar, cyklister och övrigt löst folk som var ute nu på morgonen.

Resultatet för juni, pendling och långpass 545km, bort med långpassen så ger det en snittpendling på 24,17km/dag för 16 pendlingsdagar.

Pendlingen för juli lär ju bli sämre, men det kanske blir desto fler övriga pass.

Igår kom jag till jobbet med fel cykel. Jag hade racer och kollegan hade mtb. Han har längre hem så vi tog vägen förbi mig och jag fick såklart byta. Vi skulle ta det lugnt (som vanligt) men istället (inte helt oväntat) blev det 56 km mtb. Väl typ hemma (10 k kvar) mötte vi den lokala klubben i motsatt riktning och tänkte för en sekund om vi skulle joina men tyvärr hade de fel cyklar. Varmt men superkul cykling. :D

Den breddade cykelbanan mellan Hästhagen och Nackanäs blev klar under natten till idag. Äntligen!
På hemvägen blev det närkontakt med en elcyklist som bara vred på styret utan att först vrida på huvudet. Fick också nöjet att påtala för diverse fotgängare mellan Slusken och Fotografiska att det är cykelbana där. Tycker skyltarna är ganska tydliga där. Vet inte om folk är blinda eller ignoranta.

Morgonens behållning var kort. Ett ”tåg” kom ikapp mig på Stadsgården innan krånglet. Tre räsers och en måjtenbike blåste om mig. Jag tog rygg, tryckte på, en räser släppte men sen tappade killen i front något på marken och gruppen upplöstes i kaosartade former och sen sket jag i allt.

Jag hade trots allt jeans, kofta och keps. Vem trodde jag att jag var lixom?

Tråkig, pga tog min tråkiga fula dumma hybridcykel pga det skulle regna mycket i eftermiddag.

Igår blev jag nästan lite rädd när jag precis korsade Ringvägen för att cykla över Skanstullsbron. Jag låg till höger i cykelbanan, och när jag nästan korsat Ringvägen så kom det en tant på elcykel från höger, hon stod vid övergångststället, hon hade ett enormt tungt schabrak till elcykel som hon började springa med och ta sats för att komma igång och ta sig in på cykelbanan, och satan vad hon vinglade, trodde hon skulle köra rakt in i mig från sidan. De är verkligen livsfarliga.

Den breddade cykelbanan mellan Hästhagen och Nackanäs blev klar under natten till idag. Äntligen!
På hemvägen blev det närkontakt med en elcyklist som bara vred på styret utan att först vrida på huvudet. Fick också nöjet att påtala för diverse fotgängare mellan Slusken och Fotografiska att det är cykelbana där. Tycker skyltarna är ganska tydliga där. Vet inte om folk är blinda eller ignoranta.
Både och skulle jag säga. Killen på skate som jag mötte kändes malplacerad ut.

Mer och mer folktomt, nu cyklade jag inte under skyfallet men tycker det kan vara rätt skönt med lite svalkande regn. Speciellt efter den tryckande värmen.. ¨Det är ovanligt många rödljus som krånglar i storstaden, körde förbi två som var helt döda idag. Man fortsätter att vara modig.

Gällande fotografiska-slussen, tror det är mycket (kryssnings-)turister. Känns inte vart att läxa, strömmen lär vara oändlig 😀

Idag blev det ingen pendling, i alla fall inte med cykel. Det var snuvigt idag på morgonen. Tog medicin mot allergi och nu känns det bättre. Men bilen har också fått snuva eller något med elsystemet, så det får bli cykelpendling resten av veckan för bilen skall in på verkstad. Men det är nog bra med en vilodag.

Lite småkyligt, hade nog inte behövt duscha men gjorde det ändå. Fler cyklister än vad jag trodde. Mycket färre bilar.

Men jag förstår nu hur lätt folk dör på väg Tom jobbet i innerstaden. Det har väl knappt gått en vecka sedan senaste dödsolyckan med lastbil. I Hornstull riktning mot Västerbron står bussarna vid hållplatserna till höger, men en lastbil står och vill in i fickan mellan två bussar. Den har redan påbörjat sväng och blockerar lite av cykelfältet men står i vanliga körfältet med två och ett halvt/tre hjul iallafall. Högerblinkers på. Livsfarlig klämning mellan tre tunga fordon med döda vinkeln och oskyddade trafikanter. Jag tar det säkra före det osäkra och förbereder mig att köra om på vänster och blickar/signalerar innan jag svänger ut i körfältet. Skåpbilen/lastbilen som hade tänkt svänga in i det fältet noterar detta och svänger in i fältet till vänster istället igen och ger mig plats. Bra samspel och tacksamt. Men cyklisterna som låg bakom mig kör ändå om lastbilen och bussarna via cykelfältet. Kanske visste dom inte hur farlig situationen var, kanske hade dom redan hunnit glömma förra dödsolycka, kanske inte hann uppfatta situationen , kanske inte visste att man också får köra där bilarna kör som cyklist eller ville stolt hävda sin rätt att använda cykelfältet. Jag kan bara spekulera men jag höll alla tummar jag hade att det skulle gå bra.

Senare på pendlingen längs Vasagatan finns det ju ett antal rödljus som även gäller cyklisterna eftersom det är korsningar. Vid ett av dessa rödljus står en till lastbil och blinkar höger. Total dödsfälla igen. Exakt samma scenario som tidigare dödsolyckor. Cyklist ska rakt, lastbil ska höger, båda får grönt samtidigt. Det finns en stopplinje precis vid rödljuset som gör att man då hamnar precis bredvid lastbilen. Föraren sitter högt upp på ”fel” sida och ser förmodligen inte cyklisterna som står till höger. Föraren har inte röntgensyn men har definitivt en död vinkel här, och man kan bara hoppas att närzonspegeln är korrekt vinklad och att föraren kollar denna. Det har den inte varit vid åtminstone en tidigare dödsolycka. Jag vet inte om det är en faktor som spelat roll i tidigare dödsolyckor men senaste åren har det varit kvinnor som dött, och vissa spekulerar i att dessa oftare följer trafikreglerna och stannar vid rött medan fler män chansar och kör ändå eller kör tidigare.

Själv ställde jag mig längre bak än stopplinjen för att kunna ge lite marginal för svängande bakparti och lät hellre lastbilen köra före än att hamna framför/under den. Hade det varit en vanlig privatbil hade jag kört. Risken för mig vid krock med en bil då blir mer att hamna över huven eller puttas av cykeln vilket inte heller är optimalt, men förmodligen lägre risk att dö och bli mosad.

När jag stått där och väntat vid rödljuset ett tag kommer såklart två kvinnor på damtrallor och ställer sig precis vid stopplinjen. Jag har tid att tänka och funderar på hur jag skulle göra vid en olycka. Ska jag bara blunda och hålla för öronen om det smäller för att minska risken för eget trauma? Ska jag skrika något till dom, eller skulle det förvärra situationen om jag gör dom rädda, typ att dom cyklar långsammare/mer nervöst när det blir grönt?

När ljuset blir grönt börjar lastbilen såklart krypa åt höger direkt och dessa två kvinnor cyklar framför lastbilen som också hinner bromsa upp som tur är. När den sen börjar rulla kommer en annan man och blåser förbi men får väja lite då lastbilen nu är lite mer inuti cyklarnas färdriktning. Kommer inte ihåg om fler cyklade över också innan lastbilen började svänga med full gas igen. Men jag var ensam om att vänta trots grönt ljus.

Om det hade skett en krock hade det inte varit cyklisternas fel. Det här är ingen victim blaming eller kritik. Det är bara en reflektion över trafiken och riskerna vi brottas med dagligen i Stockholm.

Tack för att ni läste min krönika.

Tillbaka
Topp