Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade från Sergels torg till Wennergren Center (heter det så än?), hela Sveavägen och måste säga att det flyter på rätt bra trots en del vägsniglar på tvåtaktare (matbud), en del som inte håller till höger samt mobilsurfande elsparkare (jag vägrar kalla dessa någonting med cykel då det förutom hjulen inte finns ngn cirkulär rörelse öht.

Trots att klockan slagit halvfem så var trafiken inte speciellt intensiv och gav lite bättre färdväg norr om Odengatan. Ett rödlyse på hela sträckan så det var i det närmaste perfekt i min riktning.

Kör försiktigt!
IMG_0516.webp

Bilagor

• IMG_0517.webp
    IMG_0517.webp
    57.7 KB · Besök: 12
Det kan vara inbillning, men med lite mer tryck i däcken och nysmord kedja så var intrycket att det gick liiite fortare i alla fall.

Det var i alla fall inte inbillning för mig, fyllde på däcken igår och det gick mycket fortare idag. Men det kan ha med det faktum att göra att familjen inte cyklade med mig idag eftersom det kan komma både regn och åska i eftermiddag.

Så min snabbaste tur till jobbet på väldigt länge. Snittade 30,3km/h första 5k och 29,9km/h nästkommande 5k och kom in till jobbet med en medelfart på 28,7km/h. Det är fan inte illa med rödljus, rondeller, högerregel och diverse andra objekt i vägen som inte hör när man använder ringklockan.

Men ytterligare färre bilar, cyklister och övrigt löst folk som var ute nu på morgonen.

Resultatet för juni, pendling och långpass 545km, bort med långpassen så ger det en snittpendling på 24,17km/dag för 16 pendlingsdagar.

Pendlingen för juli lär ju bli sämre, men det kanske blir desto fler övriga pass.

Igår kom jag till jobbet med fel cykel. Jag hade racer och kollegan hade mtb. Han har längre hem så vi tog vägen förbi mig och jag fick såklart byta. Vi skulle ta det lugnt (som vanligt) men istället (inte helt oväntat) blev det 56 km mtb. Väl typ hemma (10 k kvar) mötte vi den lokala klubben i motsatt riktning och tänkte för en sekund om vi skulle joina men tyvärr hade de fel cyklar. Varmt men superkul cykling. :D

Den breddade cykelbanan mellan Hästhagen och Nackanäs blev klar under natten till idag. Äntligen!
På hemvägen blev det närkontakt med en elcyklist som bara vred på styret utan att först vrida på huvudet. Fick också nöjet att påtala för diverse fotgängare mellan Slusken och Fotografiska att det är cykelbana där. Tycker skyltarna är ganska tydliga där. Vet inte om folk är blinda eller ignoranta.

Tillbaka
Topp