[OT] Bilköp - Vad köpa / inte köpa.

Dede

Medlem
Dags att byta vår andrabil (en Skoda Fabia kombi 2004) eftersom den börjar kräva lite väl mycket reparationer och jag vill hellre cykla än skruva med den.

Har tänkt något i Golf-klassen (storleksmässigt - behöver ej vara kombi) och det enda kravet jag har är att det ska finnas dragkrok.
ACC och farthållare är väldigt önskvärt men inget absolut krav.
Pris upp till 80.000:- och givetvis så ny och med så få mil som möjligt.
Bensin eller diesel spelar ingen roll då den kommer rulla max 1500 mil per år.
Skruvar en del själv även om jag helst vill undvika det så behöver tips på bilar som normalt sett mest kräver service.
En snabb sökning på blocket ger många franska bilar men hur är de kvalitetsmässigt (Cittra C4, Renault megane e.t.c.)?
Vågar man köpa Ford eller Opel?
Har också kikat lite på Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda3.

Ni som har en bil i storleksklassen, vad har ni behövt fixa?
Hur upplevs kvaliteten?
Vad är ni nöjda/missnöjda med?
Någon speciell motor man ska akta sig för?

Kom gärna med förslag på andra modeller som jag helt missat.

Mina två bilar.

Toyota Corolla -04. Hade gått 12800 mil när jag köpte den på våren 2010. Nu är den uppe i 22000 mil. Standardservice gjord på verkstad med jämna mellanrum. Behövt byta bromsklossar och bromsskivor bak en gång, samt en uppsättning nya sommardäck.

Skoda Fabia -02. Hade gått 9980 mil eller så när jag köpte den våren 2013. Allt var skit, vi renoverade hjulupphängningen, servot strulade, motorlampan lös mer eller mindre konstant. Sålde den för skrotpengar mindre än ett år senare. Köpte en Toyota Aygo som andrabil istället.

Så Toyota är ju bra om du inte vill ha så mycket strul och Skoda är bara skit, baserat på min erfarenhet av två bilar. :)

Undvik C4:an, hade en sån och fick alla tänkbara fel. Försökte avskräcka en kollega som köpte en likadan ändå... och fick samma problem.

Peugeot 307 är i stort samma bil, undvik den också.

Generellt kan man fortfarande säga att en begagnad japan (t.ex. Toyota, Honda, Subaru) är problemfri i större utsträckning än övriga märken i de kvalitetsmätningar jag läst. Opel verkar också vara bra men Ford och Kia/Hyndai bör du nog undvika om du inte tänker köpa en ny bil med garantier.

Sen finns det ju så klart måndagsexemplar av alla märken, så en japansk bil är ingen garanti för problemfrihet. Det är minst lika viktigt hur tidigare ägare skött bilen.

Gör som alla andra och kör volvo V50.

Ganska liten men man får med sig mycket skit ändå. Kör själv på diesel och den drar 0,4 i snitt blandad körning.

Nackdel: modellen vi har är mycket låg för att bli bränslesnål. Fungerar mindre bra på sunkiga grusvägar, men alla är ju inte så.

Fransmän kan man inte lite på :P

Vi har haft två toyotor, en corolla från -96 som hade gått runt 17000 när vi köpte den. Den gick bra i ett halvår sen började startmotorn strula, efter byte gick den som en klocka igen. Sålde den till förmån för en Toyota Yaris Verso -00 (cykelbildelux om man bara är två pers). Den har rullat problemfritt i snart två år eller 3500 mil. Den har servats en gång per år och det enda som hänt är att vi bytt generatorrem och kommer att behöva byta bränslepåfyllningsröret (eller vad det nu hette) inget har varit speciellt kostasamt och saker jag i stort sett räknar med för en drygt tio år gammal bil.

Jag har således bra erfarenheter av Toyotor och kan rekommendera en dylik, typ en liten Yaris eller så.

Dede skrev:
-------------------------------------------------------

> En snabb sökning på blocket ger många franska
> bilar men hur är de kvalitetsmässigt (Cittra C4,
> Renault megane e.t.c.)?
Jag skulle undvikit dem. Det är inte en slump att de är billiga begagnat.

> Vågar man köpa Ford eller Opel?
Jag skulle undvikit dem också, framförallt Ford. Kvalitén är inte som för på dessa bilar.

> Har också kikat lite på Kia Ceed, Hyundai i30,
> Mazda3.
Jag skulle valt någon av dem eller en annan japanare.

Nedan gäller Kia Ceed -08, 14,5 kmil
Ni som har en bil i storleksklassen, vad har ni
behövt fixa?
Inte ett fel, men den klapprade i framvagnen efter 8 kmil (momentstag). Fixades gratis på garantin i samband med service
Hur upplevs kvaliteten?
Kvalitetsintrycket är genomgående mycket högt.
Vad är ni nöjda/missnöjda med?
Nöjd: Bruksegenskaper, ekonomi, byggkvalité. Missnöjd: Servicekostnader
>
> Kom gärna med förslag på andra modeller som jag
> helt missat.
Suzuki SX4.

Toyota,subbaru,mitsubishi,honda verkar vara tämligen driftsäkra och har hyfsad kundsupport
Europeiska premiummärken kan erbjuda dyra chocker när nåt händer, en chef på gamla jobbet fick punga ut med 30000 på en audi där garantin precis gått ut.(pga en service hos icke auktoriserad. Var dock ett känt motorfel på nätet så det blev ingen mer audi för han)
Glöm inte kolla upp rwservdelapriser(europa/sverige) på tänkt bil, inte så häftigt att lägga 15000 på ett avgassystem
Vissa Ford mellan 00-08? har jag för mig inte är så dåliga då märket gjorde nåt kvalitetsryck speciellt modeller som varit med ett tag(inga barnsjukdomar). Billiga delar också

Fransoser verkar erbjuda både himmel och helvete, haft en som gått väldigt bra. Känner å andra sidan en som bara jävlats med sin.

Bilköp generellt är ett lotteri. Löpande underhåll är viktigt. Kör man mycket på saltslaskade vägar krävs ännu mer underhåll

Kan bara instämma i hyllningskören till Toyota.
Har haft ett antal Toyotor under årens lopp och de fungerar problemfritt. Allvarligaste felet hittills är byte av ett bleck till startmotorn på en Corolla som gått 22000 mil.

Värst vad alla är rädda för franska bilar =)

Hade min Peugeot i 4 år och fick ihop 9000 mil utan större problem. Det enda den fick var hemmaservice med olja, byte av krängningshämmarstag för 129 spänn på biltema samt en enda verkstadsservice med kamrem och liknande.

Frolicc skrev:
> Värst vad alla är rädda för franska bilar =)
>
> Hade min Peugeot i 4 år och fick ihop 9000 mil
> utan större problem. Det enda den fick var
> hemmaservice med olja, byte av
> krängningshämmarstag för 129 spänn på biltema
> samt en enda verkstadsservice med kamrem och
> liknande.

Började du på 0, eller hade den gått en bit innan du köpte?

Våga kolla på oplarna. Astrorna jag har haft har hållt 25.000 mil + utan att gå sönder. (byter runt där så vet inte vad som hände sedan).
Billiga i underhåll och i delar. Bra bilar om man har som huvudintresse att ha en bil som startar och tar en tillförlitligt från a->b utan att kosta pengar i onödan.
Oförtjänt dåligt ryckte som hänger med från 80-talet.
Dom borde anställa vag-gruppens PR-folk, dom lyckas ju dölja det mest och ändå få folk att slänga pengar på dom ;)

Förresten så bytte vi tändspole på en astra. 800:- med montering på parkeringen.

Förra modellen var lite spårig på motorväg. Nuvarande modell är klart mycket bättre.

Astran upplevde jag som väldigt bullrig. I synnerhet på motorväg. Detta även jämfört med ex en 740. Jobbigt att åka långt i surret men annars helt ok.

Viktigast av allt, kolla historiken via Transportstyrelsens hemsida/faxtjänst.

Har bilen haft massa ägare eller nyligen bytt ägare med väldigt kort intervall är det läge att backa ur. Oavsett finurlig anledning från säljaren.

Du kan även ringa nån tidigare ägare och på ett trevligt sätt förklara att du funderar på att köpa en bil som personen i fråga tidigare ägt och sedan höra om den personen varit nöjd med den.

Du kommer alltid hitta någon som haft en dålig upplevelse med alla bilar och modeller. Och alla kommer alltid att hata på Ford, allra mest de som aldrig haft någon :)

Jag skulle kika här istället: http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2012.html

Massa bra statistik!

Sen kan du alltid ringa Vägverket och höra vart bilen varit besiktigad, sedan ringa respektive bolag och begära ut papper på vad som åtgärdats det senaste. Ju mer desto bättre säger jag.

Senast ändrad:
Vill du ha en bil med kvalite men trist välj honda/toyota. Få mycket men betala lite Volvo V50, skippa saab, italienskt, franskt spanskt och tyskt. VW har väl dåligt rykte map service.
För 80000kr skulle jag köpa en V50 från 2008 typ, du får mycket för pengen. Ett tips är att kolla så ACn kyler ordentligt vid köp, de brukar paja efter typ 10000mil.

Håller med. Alla tycks varna för Ford men få har egna erfarenhter. Köpte wn focus kombi 2001 när den var 3 år gammal/5000 mil. Nu tio år senare har den rullat 21000 o den har funkat helt ok. Vanliga oljebyten osv samt kamremsbyte o lite strul med rost (fick ett par dörrar på rostskyddsgarantin) men inget som jag skulle räkna som annat än vanligt underhåll. Skramlig och rosten tar den snart men billig att köra, köpa o försäkra och helt ok att köra. Så visst är det en halvtaskig bil men billig o hyfsat prisvärd därför. Bilvärldens Radon.

Har en svart Focuskombi från 2009, kostade 80 eller 90k förra året och hade gått 10k. Lastar mer än en v50 och har fungerat helt problemfritt. Två cyklar på thulestället på dragkroken utan problem.

Rattnalle skrev:
> Astran upplevde jag som väldigt bullrig. I
> synnerhet på motorväg. Detta även jämfört med
> ex en 740. Jobbigt att åka långt i surret men
> annars helt ok.

Mmmm, nya versionen är bättre, men förra varianten var tämligen bullrig.

Tjena!

Köp min V50.. 79 papp så är den din.
ACn är fixad förra året och serviceboken välfylld.
Nöjd med bilen men behöver större.

Ingen golfklass men apropå Ford.

Hade en Mondeo -03 2007-2012 och 13500-31500 mil. Bytte en kamaxelgivare för 800 och ett hjullager.

Har en Mondeo -08 som jag kört från 11500-16000 sedan 2012. Den pajade faktiskt ac:n på nu och det kostade 5500 pga ett glapp i nån kabelhärva. Tydligen svårt att hitta och mest arbete alltså och knappt några reservdelar.

Jag är mycket nöjd med Ford. Iofs inte så konstigt när jag körde BMW innan… usch.

Vågar man sig på att köpa Volvo S60 runt 03?
Jag är inte ute efter någon toppmodell,utan nöjer mig med 140/170 hk. Eller vilken motor är bäst?

matteboy skrev:
> Vågar man sig på att köpa Volvo S60 runt 03?
> Jag är inte ute efter någon toppmodell,utan
> nöjer mig med 140/170 hk. Eller vilken motor är
> bäst?

Samma motor. Olika mjukvara. Motorn håller nog längre än resten av bilen.

Jag köpte en ny Toyota Avensis 1999 och har samma bil fortfarande. Jag har varit nära att byta den flera gånger under åren speciellt när någon polare kommer förbi sin maxutrustade 200hk blaha blaha men Toyotan bara går och går och går helt utan problem :D.

Min sambos 10 år nyare Skoda är som en Skoda dvs läckage lite här och där speciellt kylvattnet, dörrlåsen fryser på vintern, elektronikboxen är utbytt eftersom den gamla gick sönder, problem med bromsarna och varningslampor och varningssirener som skrämmer livet ur en lite då och då :D.

Det kan vara värt att fundera lite över hur mycket tid och energi man i snitt lägger på bilen per månad.

T.ex.
* Jämföra priser på försäkring, service, reservdelar, mm.
* Felsökning och googling (behöver jag åtgärda, kan jag laga det själv (hur då isf?) eller ska jag lämna in på verkstad)
* Lämna in bilen på reparation, service, besiktning, glasreparation
* Åka och köpa delar och verktyg, meka
* Sitta och lyssna efter konstiga ljud när man kör och försöka lokalisera (skriker inte bromsen lite på höger bak?, varför knarrar det när jag svänger höger ibland?)

Lång historia kort så satsade vi på en privatleasing istället för att köpa ytterligare en lätt begagnad bil. Lämnade tillbaka nu efter tre år och har varit riktigt nöjda med upplägget. I stort sett helt problemfritt, lämnade in på service en gång bara. Driftskostnaden gick nästan på ett ut mot de 3-5 år gamla bilar vi haft förut.

Tackar för alla tips :)

Lutar åt att vi kommer kika på japanskt eller möjligtvis mindre Volvo (S40/V50).
Opel kan också vara aktuellt om man hittar rätt.
Suzuki SX4 verkade också intressant. Verkar inte vara så vanlig dock.

Privatleasing har vi kikat på men inget jag fastnade för.
Tycker man blir relativt låst då man måste ha den i tre år, gäller att ha koll på körsträckan samt att bedömningen vid avslut kan bli kostsam.

Lancer låg bäst till i något brittiskt reliabilityindex. Gamla S40 låg oxå bra till.

Själv kör jag Renault, men inte nästa gång. Har blivit stående för många gånger... Nyckel, tändspole, 2*AC, fönsterhisselektronik, "scuttle drain" igensatta med vattenfylld bil som resultat, med mera, glapp här och där, fjädrar...

VW Passat kombi ca 2003 - 2008 är bra kvalitet, säker att åka i, fina utrymmen, och bra långfärdskomfort.

Edit: Läste nu att det var storlek i Golf-klassen som efterfrågades, så då rekommenderar jag VW Golf kombi istället.

Senast ändrad:
landen skrev:
> Du kommer alltid hitta någon som haft en dålig
> upplevelse med alla bilar och modeller. Och alla
> kommer alltid att hata på Ford, allra mest de som
> aldrig haft någon :)
>
> Jag skulle kika här istället:
> http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Press
> rum/Statistik/2012.html
>
> Massa bra statistik!
>
> Sen kan du alltid ringa Vägverket och höra vart
> bilen varit besiktigad, sedan ringa respektive
> bolag och begära ut papper på vad som
> åtgärdats det senaste. Ju mer desto bättre
> säger jag.

Problemet med Bilprovningens statistik är ju att där ingår även alla finbilar som folk bara polerar och åker med tre sommarkvällar när det inte är några insekter och det är ölreklamsväder. Dessa bilder tenderar att vara lite fräsigare märken och eftersom de körs lite och hålls efter noggrnnt så får de sällan så många fel som bilar som körs dagligen. Nu kollade jag inte statistiken du länkade till, men det har varit lite så historiskt iaf.

Luthman Photography skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kommer alltid hitta någon som haft en
> dålig
> > upplevelse med alla bilar och modeller. Och
> alla
> > kommer alltid att hata på Ford, allra mest de
> som
> > aldrig haft någon :)
> >
> > Jag skulle kika här istället:
> >
> http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Press
>
> > rum/Statistik/2012.html
> >
> > Massa bra statistik!
> >
> > Sen kan du alltid ringa Vägverket och höra
> vart
> > bilen varit besiktigad, sedan ringa respektive
> > bolag och begära ut papper på vad som
> > åtgärdats det senaste. Ju mer desto bättre
> > säger jag.
>
> Problemet med Bilprovningens statistik är ju att
> där ingår även alla finbilar som folk bara
> polerar och åker med tre sommarkvällar när det
> inte är några insekter och det är
> ölreklamsväder. Dessa bilder tenderar att vara
> lite fräsigare märken och eftersom de körs lite
> och hålls efter noggrnnt så får de sällan så
> många fel som bilar som körs dagligen. Nu
> kollade jag inte statistiken du länkade till, men
> det har varit lite så historiskt iaf.

Jo men du kan ju fortfarande jämföra en Ford Mondeo mot en BMW 520. Att Porsche 911 turbo alltid hamnar i topp är ju som du beskriver enbart för att det är en entusiastbil.

Mitt råd, köp så nytt du har råd med köp med så få mil som möjligt. Bilar är specade att hålla ca 15000mil, sedan börjar de bli rejält slitna och det börjar kosta i slitdelar.
Det är skönt att veta att man har maskinskadeförsäkring kvar 8år/10000mil, har man det blir ett totalhaveri(vilket händer) inte så dyrt.
Skippa s60 från 2003, den är 11år gammal! Hade en sådan 2007 och det var den sämsta bilen jag ägt, kostade 30000kr i reparationer på ett halvt år, sålde den med en rejäl förlust.
Jag hade som tur var försäkring på den då den var köpt av handlare men man blir av med bilen för reparationer och det suger.

En sak till, köp inte diesel om du kör korta sträckor ofta då motorn inte hinner bli varm, min kompis fick byta partikelfilter då regenereringen havererade pga detta på hans passat diesel, kostade 19000kr att byta...

Senast ändrad:
Att köpa en äldre bil med få mil är inget bra tips. Det är ett tecken på att bilen oftast har gått korta sträckor och troligen också väldigt många kallstarter.

Ford/Opel väljer jag bort eftersom de ägs av GM och de sänkte SAAB. Personligen gillar jag Saab och de är billiga nu. Men jag inser ju att det kanske inte är bästa valet trots allt. I synnerhet inte nyare modeller.

Enligt min far som jobbat på Saab så är KIA, kan vara Hyndai, prisvärda. De ligger inte i framkant med de senaste finesserna. Men det ska tydligen vara medvetet för att slippa en massa barnsjukdomar. De implementerar sånt lite senare istället och slipper fixa en massa onödigt.

Vi ska oxå byta bil till våren är det tänkt och det är lite ångest över att välja nått annat än Saab denna gång. Fast det kanske blir en Saab ändå.

Ford är Ford och är inte GM. GM känns ju sådär lagom tryggt efter senaste tidens skriverier och enorma återkallelser. Verkar ju inte ha funnits en sund kultur internt.

Fast det där är de ju inte ensamma om. Jag tror det står 0,56 i min 850s instruktionsbok som förbrukning på landsväg. Jo tjena. 0,7 är fortfarande bra med tanke på ålder och storlek men under det kan jag bara drömma om.

Vet inte vad det står i min instruktionsbok. Volvo hade skrivit två olika på sin hemsida när jag kollade förut. En för landsväg och en för stadskörning om jag minns rätt. Vissa tillverkare skriver förbrukning som blir vid det test som görs vid emissionsmätningen och det är ju rätt speciella omständigheter.

Skippa SAAB, de finns inte längre som bilmärke vilket gör att det inte är lukrativt att göra reservdelar till dem vilket gör att det kan vara brist på vissa delar...

Köpte en Ford Ka -11 igår till sambon att ha som pendlingsbil.. Den har gått 113 mil.
Servad tre ggr, en vid 48 mil, en vid 87 och en vid 113..

tanten som haften har gjort dom två första som årlig service:D

Känns som ett rätt ok begagnat-köp:D

Tillbaka
Topp