[OT] Billigt mesh-system + Chromecast ultra?

Nu har jag till sist fått den nya rt86. Fungerar exakt som gamla rt68. Skönt.
Den gamla har inte hängt sig sen den fick en dammsugning och en svalare placering. Jag testade precis att koppla in den som mesh node och det var smärtfritt. Sitter trådat nu men testade först att den som väntat funkar även som brygga i node mode. Tror det kan vara en bra lösning för många.

Edit. En kass grej är att man inte verkar kunna komma åt lokal admin på noden och därmed inte andra funktioner som print server eller vad man nu kan vilja ha.
Om du ändå har tråd till AP/Mesh routern
Konfigurera om den med kabel från datorn som AP så opererar den som Mesh sen när du stoppar i "rätt" kabel,då väljer du vilken ip den ska ha.
Jag gillar när man kan logga in på alla nods.

Skärmbild från 2021-01-16 21-31-43.png

Om du ändå har tråd till AP/Mesh routern
Konfigurera om den med kabel från datorn som AP så opererar den som Mesh sen när du stoppar i "rätt" kabel,då väljer du vilken ip den ska ha.
Jag gillar när man kan logga in på alla nods.

Visa bilaga 464933
Fast AP går väl inte att lägga till som mesh node? Jag trodde det från början men verkar inte så.

Eller hur menar du?
Jag har iofs inget behov av att logga på den. Tycker bara det är konstigt.

Fast AP går väl inte att lägga till som mesh node? Jag trodde det från början men verkar inte så.

Eller hur menar du?
Jag har iofs inget behov av att logga på den. Tycker bara det är konstigt.
Om du reset:ar router/nod kör an lan kabel in från din dator enbart. Starta en webläsare, antigen router.asus.com eller 192.168.1.1 Följ stegen nedan
Skärmbild från 2021-01-17 09-02-37.png
Skärmbild från 2021-01-17 09-03-47.png
Skärmbild från 2021-01-17 09-03-57.png
Skärmbild från 2021-01-17 09-04-09.png
In med lan kabeln från router, nu agerar din nod/router som Mesh-AP och du vet dess ip om du vill logga in i den direkt.
Skärmbild från 2021-01-17 09-06-22.png

Jag känner mig som en IT-analfabet.
Behöver skapa en bättre lösning hemma. Har kört via telefon och hotspot. Köpte en 4g-router (ZyXEL LTE3301-M209 https://www.elgiganten.se/product/d...-bredband/25718/zyxel-3301-4g-lte-wifi-router).
Har Hallon som operatör och via telefonen har det fungerat bra.
Men när jag sätter i sim-kortet i routern får jag bara "sim card not ready". Har testat det jag hittat på Hallons hemsida (ta bort pin, och se till att det är data.tre.se som är APN). Sedan vet jag inte vad jag kan göra?
Testade att sätta i ett sim-kort från Fello och då fungerade det.
Idag fungerade Hallonkortet i 5 min innan det åter blev "sim card not ready".
Jag har skickat supportfråga till både Zyxel och Hallon.
Några tips från it-folket?

För i världen kunde man ha ett gammalt kass SIM kort som funkade dåligt i nyare utrustning. Vet ej om det fortfarande händer....

Ja, det enda jag kan tänka mig är gammalt sim-kort, men är det mindre än ett år borde det inte vara problemet. Alternativt att routern är operatörslåst till Telia, men iom att hallon-kortet funkade 5 min borde det inte vara det heller.

Lite rolig recension på Elgiganten som dömer ut den som ”skräp” eftersom den frågar efter ett sim-kort. ”Det stod det inget om förrän man läser manualen” ?

Tillbaka
Topp