OT bilnyckel….

simson

Aktiv medlem
OT bilnyckel….
OT !
Morsan har tappat bort sin ena bilnyckel (20år gammal Mitsubishi) , har kollat med två nyckelmakare men ingen har så gamla ämnen , vad gör man , vart vänder man sig för att fixa ny utan byta alla lås ?
Mange

OT bilnyckel….
Jo ska göra det imorgon men förra gången så tog det tre månader och det kan bli lite spännande när hon är landet själv och nyckeln försvinner igen ?

OT bilnyckel….
Airtag, Tile eller liknande fungerar ganska bra. Inte retroaktivt, men borde åtminstone kunna se till att reservnyckeln stannar kvar.

OT bilnyckel….
Det är lag på stöldskydd från 1998 på bilar sålda inom Sverige (eller hela EU?), nån vet säkert mer men det är väl nästan alltid löst med nyckel med transponder?

OT bilnyckel….
Men det betyder att du endast kan köpa och programmera in nyckel hos din märkesverkstad.
Stämmer det verkligen? Finns ju ett antal firmor som erbjuder kodning/kopiering av moderna bilnycklar/stubbar. Ex.vis
Jag har själv också sett sådana ”stubbar” som jag har till min bil hos en lokal nyckelkopierare. Tvivlar starkt på att dessa firmor skulle vara så långlivade om deras nycklar/stubbar inte fungerar.

OT bilnyckel….
Stämmer det verkligen? Finns ju ett antal firmor som erbjuder kodning/kopiering av moderna bilnycklar/stubbar. Ex.vis
Jag har själv också sett sådana ”stubbar” som jag har till min bil hos en lokal nyckelkopierare. Tvivlar starkt på att dessa firmor skulle vara så långlivade om deras nycklar/stubbar inte fungerar.
Skillnad på att kopiera och köpa ny.

För att kopiera måste du ha kvar en nyckel och lyckas läsa av den. Har du tappat bort din nyckel så är det bara ny från märkeshandlaren som gäller.
Tror dock att dessa småfirmor kommer bli allt ovanligare i takt med att nycklarna blir allt mer avancerade.

OT bilnyckel….
Skillnad på att kopiera och köpa ny.

För att kopiera måste du ha kvar en nyckel och lyckas läsa av den. Har du tappat bort din nyckel så är det bara ny från märkeshandlaren som gäller.
Tror dock att dessa småfirmor kommer bli allt ovanligare i takt med att nycklarna blir allt mer avancerade.
Så är det ju, å andra sidan ska man vara bra klantig om man super bort båda sina nycklar. Jag skulle iaf skaffa en extra om jag bara hade en kvar.

Nja, beroende på vilka priser märkeshandlarna tar för nycklar så kommer det alltid finnas en marknad för dessa. Visst, nycklarna blir mer avancerade, men det blir naturligtvis utrustningen som används för kodning också. Enda sättet att konkurrera ut dessa är ju att märkeshandlarna lägger sig på en prisnivå så att det inte lönar sig att köpa av tredjepart. Men det lär nog knappast ske.

OT bilnyckel….
Nya bilar har väl inte ens nyckel. Till vår köper man ett par nya kort för runt 300 kr och lägger in själv i bilen. Det går att ta bort de man tappat bort också och de funkar även efter att ha åkt några varv i tvättmaskinen :)

Har för mig att det gick att koda in bilar i Audin själv via VCDS men kan komma ihåg fel. Nyckelämnen brukar finnas på ebay.

Tillbaka
Topp