OT Bilprovningen säger att......

...jag måste besiktiga om bilen för att de påstår att den inte ar registrerad med dragkrok (har en avtagbar). Då jag köpte bilen i våras var den redan där och jag antog att allt var som det skulle. Nu blev jag dock lite ställd så jag gick hem och kollade i de gamla besiktningsprotokollen. Då hittade jag ett protokoll från 2001, när boken var ny, där den hade besiktigats och fått godkänt efter ditmontering av dragkroken.

Det är inget stort problem att besiktiga om den, bilprovningen ligger fem minuter bort och jag hinner göra det före eller efter jobbet vilken dag som helst. Men det känns onödigt att behövs betala 400 spänn för något som uppenbarligen redan är gjort för drygt tio år sedan.

Kan bilfirman vi köpte av ha gjort bort sig på något sätt vid påställningen?

Gå in på transportstyrelsens sida o kolla upp din bil.
Där står om den är reggad med krok.
Står det inte där är det bara att göra om.. antar jag. :)

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga konstigheter. En dragkrok måste vara
> besiktad. Fick göra samma trots att bilen var ny.

Jo men de hävdade ju att bilen inte var registrerad med dragkrok vilket jag tyckte var konstigt eftersom den monterades och besiktigades 2001 och då borde den ju registrerats med drag. Det var det som var grejen.

Jag kollade i fordonsregistret men där står inget om draganordning i det jag fick fram.

Men åk till bilprovningen och visa upp pappret från 2001. Det skulle jag göra för det kan ju inte skada att försöka slippa den kostnaden.

Luthman Photography skrev:
> Jo men de hävdade ju att bilen inte var
> registrerad med dragkrok vilket jag tyckte var
> konstigt eftersom den monterades och besiktigades
> 2001 och då borde den ju registrerats med drag.
> Det var det som var grejen.
>
> Jag kollade i fordonsregistret men där står
> inget om draganordning i det jag fick fram.

Om man monterar drag i efterhand måste bilen registeringsbesiktigas på nytt. Om du har kvar protokollet från regbesiktningen 2001 borde det räcka att visa upp det. Dom har uppenbarligen missat att uppdatera bilregistret.
Obs, en regbesiktning är inte samma sak som en vanlig besiktning, så om det är ett papper från en vanlig besiktning du har så hjälper det inte.

Senast ändrad:
Då borde det väl vara att nån tidigare ägare fått för sig att ta bort dragkroken och besiktigat om bilen så, eftersom det inte står något i fordonsregistret...
Avtagbar dragkrok kan ju krångla en del med rost och skit om man inte använder den så...

Jag tycker dock det är lika bra att åka dit och visa protokollet och se vad de säger. I bästa fall kan du få den reg.besiktat utan kostnad :-)

Storfot skrev:

> Avtagbar dragkrok kan ju krångla en del med rost
> och skit om man inte använder den så...

> Då borde det väl vara att nån tidigare ägare
> fått för sig att ta bort dragkroken och
> besiktigat om bilen så, eftersom det inte står
> något i fordonsregistret...

+1
Betydligt billigare lösning att regga om bilen, än att köpa ett nytt drag när det gamla blivit stumt.

grump skrev:
> Regga och låt dem kontrollera funktionen ordentligt. En dåligt monterad dragkrok är ju
> ingen höjdare...

Nä verkligen inte. Grannen tappade sitt släp och kroken, den satt kvar på släpet ;7)

En bil kan gå igenom besiktning även efter ändringar, beror helt enkelt på hur noggranna besiktningsmännen är.
Råkade ut för en liknande sak på en gammal bil. Det var en plåt till chassinumret som bytts ut och för att göra det krävs en registreringsbesiktning. Trots att det inte var nån registrering gjord så gick den igenom besiktning 6 ggr innan de upptäckte det.

Ingemar skrev:
> Har du köpt bilen på bilfirma borde väl den
> stå för eventuella kostnader pga detta.

Det var det jag tänkte. Får testa det.

Kostnaden för regbesiktningen är inbakad i priset för kroken hos dom flesta firmor när den monteras på en ny bil, oftast brukar firman fixa registreringen innan kunden ens får bilen.
Har du ett papper där det står registreringsbesiktning från när bilen var ny så ska det bara vara att knalla in på bilprovningen med pappret i näven så får dom göra en rättning. Detta ska ske utan kostnad för dig.
Är det så att du bara har ett vanligt protokoll för kontrollbesiktning och ett kvitto på dragmonteringen från bilfirman så får du ta kontakt med firman som gjorde monteringen från början, dom borde stå för kostnaden av registreringen.
Det är ganska enkelt att gå tillbaka i historiken och se om det har gjorts någon registrering tidigare. Det kan ju vara så som någon tidigare nämnt att en tidigare ägare har avregistrerat kroken vid något tillfälle om den strulat men ändå sparat på den och struntat i att registrera om igen.

Tillbaka
Topp