Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glömde återkoppla att det blev en stor dunk Valet keramiskt schampo och det har funkat super!Tidningen Vi Bilägare provade i nr 4-24 12 olika bilschampon
Låst artikel, men både vilka bilschampon som var med, liksom även vinnaren, listas:![]()
Dags för vårtvätt – bara fyra schampon håller över tid
Test av 12 bilschampon: Här är bästa valet.www.vibilagare.se
Valet Pro Ceramic Shampoo
![]()
Bilschampo ValetPRO Ceramic Shampoo - Keramiskt
Effektivt och pH-neutralt bilschampo som innehåller Si02 ingredienser. Lämnar ytorna skinande rena och bildar samtidigt en skyddande film som effektivt stöter bort vatten och smuts.www.autodude.se
Även om det inte var ngt cykelrelaterat är det alltid bra med återkopplingGlömde återkoppla att det blev en stor dunk Valet keramiskt schampo och det har funkat super!
Silikon/kisel (vilket är samma sak).Nyfiken fråga, vad består ”keramiken” i i schampo/vax? Antar att det finns en del fluorföreningar som man kan ha synpunkter på. Men det är ju lite som ddt, ju bättre desto farligare.
(Tvättar själv i automat då underredsspolning känns bra, på vintern.)
Grymt bra, fast man bara kör en snabbtvätt! =)Glömde återkoppla att det blev en stor dunk Valet keramiskt schampo och det har funkat super!
Å fan,Silikon/kisel (vilket är samma sak).
I somras lämnade jag in bilen på "handtvätt".
Efter den är plastlisterna flammiga. Går det att fixa? Vad ska jag säga till nästa handtvättare? (inte samma)
Tips på handtvättare i Västerort, Stockholm?
Å fan,
Jag som alltid trott att kisel är en av beståndsdelarna i silikon, inte att det är samma sak.
Att silicon är det engelska benämningen på grundämnet med det svenska namnet kisel kan jag dock hålla med om.
Torka av med WD-40 så ser det bra ut sen. Det blir så när man låter avfettningen ligga för länge.
Jag tror inte att han tänkte på det.Tjena!
Har man det vi kallar silikon i dagligt tal på lacken så gör man sig till rejält ovän med lackeraren den dagen något behövs lackas om.
Sen skulle jag vilja lägga till Titanoxid i den kemiska formeln. Det och kiseloxiden är de två viktigaste komponenterna.
Om man snabbtvättar bilen 3 dagar efter en 8000-kr rekond![]()
Den har fått nån rekond för några år sedan, låg något 'certifikat' i handskfacket. =)
Hmm, kan vara mobilfotot som överexponerar det röda men det är en av de vanligare färgerna på en Stinger gissar jag. :)Såklart! Snygg hursomhelst, har aldrig sett en i den färgen.
Det är samma röda. =)Hahaha, tre av åtta Stingers på https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...ld=publishedDate&SortParams.IsAscending=False var röda men ingen av dem ser ju ut som din!
Vissa OKQ8 mackar har seriösa GDS-tvätthallar. Leta rätt på en sådan.Allvarligt talat, var kan ni tvätta bilen och ha möjlighet att använda eget bilschampo? Jag är hänvisade till de alternativ som finns i slangarna på självtvättarna. Förbjudet att ta med eget.
Bor iofs i en håla.
farsan bytte motor på en bmw 1800 när jag var liten, inte alls som hobby eller för att det var kul utan för att få till en fungerande bil för familjen. Andra tider helt klart...Hemmamekandet blir allt svårare. Minns på 70-talet när det fanns smörjgropar eller iaf ramper i en del områden runtomkring hemma, och det mekades i carports med rätt avancerade grejor, motorbyten, bromsjobb osv.
Hallen på OK i Huddinge vid korset mot Ågestavägen har lyft, men inte där man kan tvätta. Däremot skall det finnas något underredsspolargrunka om man frågar står det. Jag brukar tvätta bilen där och det står inget om att man inte får använda eget schampo. Det är en del som verkar ha med sig lansar med egen blandare på, oklart om det är populärt iofs.Även söder om Stora stan finns GDS-hall för tvätt hos OKQ8 Huddinge
Jag har inte varit där på flera år men då hade de tom billyft i GDS-hallen,
så man slapp böja sig ned när man tvättade nedre delen av bilen
Men det var som sagt många år sedan jag var där...
Jo, de har ett munstycke för underspolning som kopplas på högtryckslansenHallen på OK i Huddinge vid korset mot Ågestavägen har lyft, men inte där man kan tvätta. Däremot skall det finnas något underredsspolargrunka om man frågar står det. Jag brukar tvätta bilen där och det står inget om att man inte får använda eget schampo. Det är en del som verkar ha med sig lansar med egen blandare på, oklart om det är populärt iofs.
Sålde nyligen päronens hus med smörjgrop i garaget. Saknade den så sent som i lördags då jag lite akut fick byta ljuddämpare på lillbilen. Det gick ju men man är inte så vig längre.Hemmamekandet blir allt svårare. Minns på 70-talet när det fanns smörjgropar eller iaf ramper i en del områden runtomkring hemma, och det mekades i carports med rätt avancerade grejor, motorbyten, bromsjobb osv.
Det varierar.Har dom tagit bort möjligheten att göra sig av med spillolja i OKQ8-hallarna?
Ok, lokala återvinningen har annonserat ett tag att de kommer sluta tömma dunkar, krångligt om man vill behålla spilloljedunken...Det varierar.
Aha, det jag sett på en del okq8 gds är att de ersatt den stora baljan/slasken där man tömde oljan med en typ av tunnor på hjul (se bild) som rullas in under bilen på lyften när man tappar ur. Sedan hur de tömmer dem vet jag inte. Vet inte heller hur pigga de är på att man kommer med olja ”utifrån” så att säga.Ok, lokala återvinningen har annonserat ett tag att de kommer sluta tömma dunkar, krångligt om man vill behålla spilloljedunken...
Inte så värst pigga antagligen... ;-)Aha, det jag sett på en del okq8 gds är att de ersatt den stora baljan/slasken där man tömde oljan med en typ av tunnor på hjul (se bild) som rullas in under bilen på lyften när man tappar ur. Sedan hur de tömmer dem vet jag inte. Vet inte heller hur pigga de är på att man kommer med olja ”utifrån” så att säga.
Ja, tror ok i Sollentuna hade lyftar på alla platser en gång i tiden (för rätt många år sedan...), så ser det inte ut längre. Fortsätter nog att tvätta på egna grusade uppfarten.De har dessutom vridit upp priserna ganska rejält. Tror hyran för en plats ligger på 3kr/minut nu och ska du ha lyft är det en startavgift på drygt 200kr. Så 1 timme med lyft kostar drygt 400kr nu.
Jag tror de försöker döda marknaden så att de ska slippa ersätta lyftarna allt eftersom de skrotas ut (de flesta börjar närma sig det skicket).
Jag hade nog kommit en bra bit upp i tonåren innan jag insåg att farsan egentligen inte tyckte att det var roligt att ligga ute i garaget och meka med bilarna. Det var något han också gjorde för att det behövdes.farsan bytte motor på en bmw 1800 när jag var liten, inte alls som hobby eller för att det var kul utan för att få till en fungerande bil för familjen. Andra tider helt klart...
Ja, riktigt dumt. Vissa kommuner tar inte emot bildäck på återvinningsstationerna heller. Tex Huddinge. Vilket gör att det dumpas bildäck i naturreservaten istället.Har man hyrt mekhallen i en timme hinner man hälla i mycket spillolja :-)
Men det är hål i huvudet att göra det svårt att bli av med, då kommer den ju hamna på andra ställen eller eldas upp under tveksamma former istället. Det går säkert att tanka sin gamla mercedes med filtrerad spillolja!
Spillolja är annars perfekt att olja bryggan med men först måste man späda den med lika mycket diesel. Och så skall man förstås inte söla så det kommer i vattnet.Har man hyrt mekhallen i en timme hinner man hälla i mycket spillolja :-)
Men det är hål i huvudet att göra det svårt att bli av med, då kommer den ju hamna på andra ställen eller eldas upp under tveksamma former istället. Det går säkert att tanka sin gamla mercedes med filtrerad spillolja!
På riktigt? Minns att farfar rostskyddade bilen med spillolja. Men det var nog 50 år sedan...Spillolja är annars perfekt att olja bryggan med men först måste man späda den med lika mycket diesel. Och så skall man förstås inte söla så det kommer i vattnet.
Yes! Men det är över 35år sedan jag oljade den nu. Så bra är det. På den tiden kunde man få många liter spillolja från fiskebåtarna.På riktigt? Minns att farfar rostskyddade bilen med spillolja. Men det var nog 50 år sedan...
Allt var inte bättre förr...Yes! Men det är över 35år sedan jag oljade den nu. Så bra är det. På den tiden kunde man få många liter spillolja från fiskebåtarna.
Så gjorde nästan alla med sina bryggor.