[OT] Biltvättartråden

[OT] Biltvättartråden
I somras lämnade jag in bilen på "handtvätt".

Efter den är plastlisterna flammiga. Går det att fixa? Vad ska jag säga till nästa handtvättare? (inte samma)
Tips på handtvättare i Västerort, Stockholm?

20250318_131438~2.webp

[OT] Biltvättartråden
Tidningen Vi Bilägare provade i nr 4-24 12 olika bilschampon
Låst artikel, men både vilka bilschampon som var med, liksom även vinnaren, listas:

Valet Pro Ceramic Shampoo
Glömde återkoppla att det blev en stor dunk Valet keramiskt schampo och det har funkat super!

[OT] Biltvättartråden
Nyfiken fråga, vad består ”keramiken” i i schampo/vax? Antar att det finns en del fluorföreningar som man kan ha synpunkter på. Men det är ju lite som ddt, ju bättre desto farligare.
(Tvättar själv i automat då underredsspolning känns bra, på vintern.)

[OT] Biltvättartråden
Tvål - typ Lux - , svamp och rikligt med vatten, kallt för att spola av före och efter, varmljummet till tvål och svamp. Stryk svampen med tvål de första ytorna. För extra glansighet har man en fuktig handduk att torka med, men skölj och vrid ur handduken ofta.

(Istället för svamp kan man använda skurtrasa, och då behöver man oftast inte eftertorka.)
Litet off: Det är inte alltid tillåtet att tvätta bilen hursomhelst, eftersom tvätten sprider farliga saker från bilen ut i natur.

[OT] Biltvättartråden
I somras lämnade jag in bilen på "handtvätt".

Efter den är plastlisterna flammiga. Går det att fixa? Vad ska jag säga till nästa handtvättare? (inte samma)
Tips på handtvättare i Västerort, Stockholm?

Torka av med WD-40 så ser det bra ut sen. Det blir så när man låter avfettningen ligga för länge.

[OT] Biltvättartråden
Å fan,
Jag som alltid trott att kisel är en av beståndsdelarna i silikon, inte att det är samma sak.
Att silicon är det engelska benämningen på grundämnet med det svenska namnet kisel kan jag dock hålla med om.

Tjena!

Har man det vi kallar silikon i dagligt tal på lacken så gör man sig till rejält ovän med lackeraren den dagen något behövs lackas om.

Sen skulle jag vilja lägga till Titanoxid i den kemiska formeln. Det och kiseloxiden är de två viktigaste komponenterna.

[OT] Biltvättartråden
Tjena!

Har man det vi kallar silikon i dagligt tal på lacken så gör man sig till rejält ovän med lackeraren den dagen något behövs lackas om.

Sen skulle jag vilja lägga till Titanoxid i den kemiska formeln. Det och kiseloxiden är de två viktigaste komponenterna.
Jag tror inte att han tänkte på det.

[OT] Biltvättartråden
kom på, det finns silikon och det finns silikat. Olika saker men fan va kass man blivit på kemi, jag som hade femma en gång i tiden…
Men fint om fluorföerningar inte behövs i vaxet.

[OT] Biltvättartråden
Hahaha, tre av åtta Stingers på https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...ld=publishedDate&SortParams.IsAscending=False var röda men ingen av dem ser ju ut som din!
Det är samma röda. =)

1742989535615.webp

Kanon och bil i samma deal!
"kanon bil i super skick"

[OT] Biltvättartråden
Hade jag inte haft tillgång till laddstolpe hade en Stinger definitivt varit ett alternativ, otroligt trevlig OCH praktisk bil för rimliga pengar 👍

[OT] Biltvättartråden
Norr om Stora stan ligger Norrvikens OKQ8. De har en gammal hederlig tvätthall. Tyvärr så måste man ringa och boka, problemet är att de sällan svarar.

[OT] Biltvättartråden
Även söder om Stora stan finns GDS-hall för tvätt hos OKQ8 Huddinge
Jag har inte varit där på flera år men då hade de tom billyft i GDS-hallen,
så man slapp böja sig ned när man tvättade nedre delen av bilen
Men det var som sagt många år sedan jag var där...

[OT] Biltvättartråden
Billyftarna försvinner alltmer fr OKQ8:s hallar, och om de finns får de inte användas för tvätt längre. Var nån olycka där lyften rasade vilket härleddes till tvättandet, sen dess är det stopp på det.

[OT] Biltvättartråden
Hemmamekandet blir allt svårare. Minns på 70-talet när det fanns smörjgropar eller iaf ramper i en del områden runtomkring hemma, och det mekades i carports med rätt avancerade grejor, motorbyten, bromsjobb osv.

[OT] Biltvättartråden
Hemmamekandet blir allt svårare. Minns på 70-talet när det fanns smörjgropar eller iaf ramper i en del områden runtomkring hemma, och det mekades i carports med rätt avancerade grejor, motorbyten, bromsjobb osv.
farsan bytte motor på en bmw 1800 när jag var liten, inte alls som hobby eller för att det var kul utan för att få till en fungerande bil för familjen. Andra tider helt klart...

[OT] Biltvättartråden
Även söder om Stora stan finns GDS-hall för tvätt hos OKQ8 Huddinge
Jag har inte varit där på flera år men då hade de tom billyft i GDS-hallen,
så man slapp böja sig ned när man tvättade nedre delen av bilen
Men det var som sagt många år sedan jag var där...
Hallen på OK i Huddinge vid korset mot Ågestavägen har lyft, men inte där man kan tvätta. Däremot skall det finnas något underredsspolargrunka om man frågar står det. Jag brukar tvätta bilen där och det står inget om att man inte får använda eget schampo. Det är en del som verkar ha med sig lansar med egen blandare på, oklart om det är populärt iofs.

[OT] Biltvättartråden
Hallen på OK i Huddinge vid korset mot Ågestavägen har lyft, men inte där man kan tvätta. Däremot skall det finnas något underredsspolargrunka om man frågar står det. Jag brukar tvätta bilen där och det står inget om att man inte får använda eget schampo. Det är en del som verkar ha med sig lansar med egen blandare på, oklart om det är populärt iofs.
Jo, de har ett munstycke för underspolning som kopplas på högtryckslansen
8BC6EE62-F6EE-4C3E-BB90-E6E00FBF5CC0.webp

[OT] Biltvättartråden
Sålde nyligen päronens hus med smörjgrop i garaget. Saknade den så sent som i lördags då jag lite akut fick byta ljuddämpare på lillbilen. Det gick ju men man är inte så vig längre.

[OT] Biltvättartråden
Ok, lokala återvinningen har annonserat ett tag att de kommer sluta tömma dunkar, krångligt om man vill behålla spilloljedunken...
Aha, det jag sett på en del okq8 gds är att de ersatt den stora baljan/slasken där man tömde oljan med en typ av tunnor på hjul (se bild) som rullas in under bilen på lyften när man tappar ur. Sedan hur de tömmer dem vet jag inte. Vet inte heller hur pigga de är på att man kommer med olja ”utifrån” så att säga.

651482FC-4D87-48A8-8CCA-EEE4CC70E11B.webp

[OT] Biltvättartråden
Aha, det jag sett på en del okq8 gds är att de ersatt den stora baljan/slasken där man tömde oljan med en typ av tunnor på hjul (se bild) som rullas in under bilen på lyften när man tappar ur. Sedan hur de tömmer dem vet jag inte. Vet inte heller hur pigga de är på att man kommer med olja ”utifrån” så att säga.
Inte så värst pigga antagligen... ;-)

[OT] Biltvättartråden
Har man hyrt mekhallen i en timme hinner man hälla i mycket spillolja :-)

Men det är hål i huvudet att göra det svårt att bli av med, då kommer den ju hamna på andra ställen eller eldas upp under tveksamma former istället. Det går säkert att tanka sin gamla mercedes med filtrerad spillolja!

[OT] Biltvättartråden
De har dessutom vridit upp priserna ganska rejält. Tror hyran för en plats ligger på 3kr/minut nu och ska du ha lyft är det en startavgift på drygt 200kr. Så 1 timme med lyft kostar drygt 400kr nu.
Jag tror de försöker döda marknaden så att de ska slippa ersätta lyftarna allt eftersom de skrotas ut (de flesta börjar närma sig det skicket).

[OT] Biltvättartråden
De har dessutom vridit upp priserna ganska rejält. Tror hyran för en plats ligger på 3kr/minut nu och ska du ha lyft är det en startavgift på drygt 200kr. Så 1 timme med lyft kostar drygt 400kr nu.
Jag tror de försöker döda marknaden så att de ska slippa ersätta lyftarna allt eftersom de skrotas ut (de flesta börjar närma sig det skicket).
Ja, tror ok i Sollentuna hade lyftar på alla platser en gång i tiden (för rätt många år sedan...), så ser det inte ut längre. Fortsätter nog att tvätta på egna grusade uppfarten.

[OT] Biltvättartråden
Sen är det också så att vill man ha någon som helst chans att betrakta sig själv som svensk, då köper man Tershines bilvårdsprodukter.

[OT] Biltvättartråden
farsan bytte motor på en bmw 1800 när jag var liten, inte alls som hobby eller för att det var kul utan för att få till en fungerande bil för familjen. Andra tider helt klart...
Jag hade nog kommit en bra bit upp i tonåren innan jag insåg att farsan egentligen inte tyckte att det var roligt att ligga ute i garaget och meka med bilarna. Det var något han också gjorde för att det behövdes.

När maten var klar blinkade morsan med lyset i garaget genom att skruva ur huvudsäkringen(?) som satt i centralen i huset. Farsan var rätt förbannad några gånger när det höll på att kosta honom ett finger eller så… :-) Vet inte om jag kan skylla på ”andra tider” angående det, morsan hade väl lite bristande säkerhetstänk helt enkelt? :-)

[OT] Biltvättartråden

Men det är hål i huvudet att göra det svårt att bli av med, då kommer den ju hamna på andra ställen eller eldas upp under tveksamma former istället. Det går säkert att tanka sin gamla mercedes med filtrerad spillolja!
Ja, riktigt dumt. Vissa kommuner tar inte emot bildäck på återvinningsstationerna heller. Tex Huddinge. Vilket gör att det dumpas bildäck i naturreservaten istället. 😡

[OT] Biltvättartråden

Spillolja är annars perfekt att olja bryggan med men först måste man späda den med lika mycket diesel. Och så skall man förstås inte söla så det kommer i vattnet.

Tillbaka
Topp