[OT] Biltvättartråden

[OT] Biltvättartråden
För några veckor polerade och vaxade jag min bil med Sonax polish och hårdvax (Sonax är det bästa tycker jag)
Någon som vet något bra bilschampo som man ska använda när man tvättar bilen efter det?
Finns det schampon som inte tar bort vaxet , eller som tillsätter nytt vax?
Vilket schampo rekomenderar ni?

[OT] Biltvättartråden
Oskar, jag använde faktiskt det just idag :) När jag tvättade bilen
Men vill ändå höra andra åsikter och rekomendationer
Man undrar ju om man tog bort det gamla vaxet eller inte?
Tack för svaret *tummen upp*

Senast ändrad:
[OT] Biltvättartråden
Håller på mycket med bilvård. Och ett riktigt bra schampo är detta. Går att applicera med foamlance om man fyller flaskan med ca 3-4cm och blandar med varmvatten och ruskar.

Bilagor

• Screenshot_20190126-172439_Chrome.jpg
    Screenshot_20190126-172439_Chrome.jpg
    127.8 KB · Besök: 185
[OT] Biltvättartråden
Tjena!

Sonax hårdvax sitter kvar ungefär lika bra som smör. Rent skit enligt mig.
Jag har kört på Meguiars produkter dom senaste åren, klart bättre.
Schampo sliter inte så hårt på vaxet, avfettning däremot.

Men nuförtiden är jag lat och lämnar in bilarna och får keramiskt lackskydd. Den en maskintvättas två-tre gånger i veckan under vintern, så även om det skyddet ska hålla i över 18 månader så är det i princip borta till våren. Men rekondfirman snyggar till det fort när värmen kommer och jag inte tvättar lika ofta. Sen slänger han på lite extra till hösten.
Den andra tvättas bara en gång i veckan och klarar sig med en behandling per år.

Behandlingen är såpass billig att det inte värt att själv stå och polera och lägga lackskydd. Speciellt inte sen frun skaffade en XC60, man når ju fan inte upp på taket utan att behöva en pall. Löste det sista gången genom att ställa mig brevid en billyft och höja den och gå på istället.

[OT] Biltvättartråden
Som gör-det-självare är Autoglym (Super Resin Polish antingen ensamt eller följt av Extra Gloss Protection) oslagbart, men även Meguiars produkter är bra. Turtle och Sonax är rent skit i jämförelse.

[OT] Biltvättartråden
ooms sa:
Som gör-det-självare är Autoglym (Super Resin Polish antingen ensamt eller följt av Extra Gloss Protection) oslagbart, men även Meguiars produkter är bra. Turtle och Sonax är rent skit i jämförelse.
Ska man ändå lägga det jobbet den kombon kräver kan du ju lika gärna polera och lägga ett riktigt lackskydd. Finns massor med keramiska för hemmabruk.

[OT] Biltvättartråden
Rattnalle sa:
ooms sa:
Ska man ändå lägga det jobbet den kombon kräver kan du ju lika gärna polera och lägga ett riktigt lackskydd. Finns massor med keramiska för hemmabruk.
Grejen är att Autoglym är extremt lättjobbat - lättpolerat även för hand och kritar inte. Och ger otroligt bra resultat och hållbarhet för att vara ett vax. Att polera och lägga lackskydd med bra resultat skulle kräva betydligt mer jobb.

[OT] Biltvättartråden
Rsdea sa:
Håller på mycket med bilvård. Och ett riktigt bra schampo är detta. Går att applicera med foamlance om man fyller flaskan med ca 3-4cm och blandar med varmvatten och ruskar.

+1 på Meguiars Ultimate Wash & Wax...
Bilen blir som nyvaxad vid varje tvätt, och faktiskt det enda schampo som jag använt där vaxhinnan ligger längre.

[OT] Biltvättartråden
JockeS sa:
Rsdea sa:

+1 på Meguiars Ultimate Wash & Wax...
Bilen blir som nyvaxad vid varje tvätt, och faktiskt det enda schampo som jag använt där vaxhinnan ligger längre.
Sen luktar det gott också!!

[OT] Biltvättartråden
Kneecap sa:
Speciellt inte sen frun skaffade en XC60, man når ju fan inte upp på taket utan att behöva en pall. Löste det sista gången genom att ställa mig brevid en billyft och höja den och gå på istället.

Tänk på mig som har MultiVan, det är ett helvete att nå ovansidan på vindrutan, taket har jag bara sett från sovrumsfönstret....

[OT] Biltvättartråden
Rompa sa:
Kneecap sa:
Speciellt inte sen frun skaffade en XC60, man når ju fan inte upp på taket utan att behöva en pall. Löste det sista gången genom att ställa mig brevid en billyft och höja den och gå på istället.

Tänk på mig som har MultiVan, det är ett helvete att nå ovansidan på vindrutan, taket har jag bara sett från sovrumsfönstret....

Det var inga problem att tvätta taket på min 480. Min Forester, däremot...

[OT] Biltvättartråden
Bra tips på shampon här!
En annan fråga, bilen börjar lukta gammal banan, kanske för att barnen ätit banan... så jag tänkte hyra textiltvätt på hygglo. Det är hur många som helst som hyr ut Kärsher Puzzi och jag tror jag testat en sån för många år sen, det var inte så kul. Sen är det några som hyr ut Cleanfix och hävdar att det är proffsmaskiner med helt annan funktion. Är det nån här som har koll på vad jag ska leta efter för maskin?
Nästa steg är att hyra en ozonmaskin för sista steget i saneringen... :)

[OT] Biltvättartråden
Allvarligt talat, var kan ni tvätta bilen och ha möjlighet att använda eget bilschampo? Jag är hänvisade till de alternativ som finns i slangarna på självtvättarna. Förbjudet att ta med eget.
Bor iofs i en håla.

[OT] Biltvättartråden
Allvarligt talat, var kan ni tvätta bilen och ha möjlighet att använda eget bilschampo? Jag är hänvisade till de alternativ som finns i slangarna på självtvättarna. Förbjudet att ta med eget.
Bor iofs i en håla.

Tjena!

På gräsmattan hemma eller på grus om man har det. De gånger jag tvättar för hand gör jag det på jobbet där vi har avlopp med rening för olja m.m.

[OT] Biltvättartråden
Får man tvätta på egen mark? På gatan är det väl förbjudet, eller är det en myt?. Har iofs ingen möjlighet att undvika att spillvattnet rinner ut på kommunal gata.

[OT] Biltvättartråden
Får man tvätta på egen mark? På gatan är det väl förbjudet, eller är det en myt?. Har iofs ingen möjlighet att undvika att spillvattnet rinner ut på kommunal gata.

Tjena!

På egen gräsmatta eller grusplan är det tillåtet. Men har du stenlagd eller asfalterad uppfart och det rinner ut på gatan så är det inte tillåtet. Lite skillnad i olika kommuner dock.

[OT] Biltvättartråden
Tjena!

På egen gräsmatta eller grusplan är det tillåtet. Men har du stenlagd eller asfalterad uppfart och det rinner ut på gatan så är det inte tillåtet. Lite skillnad i olika kommuner dock.

Ok. Att gatan är förbjuden "visste" jag men att det var tillåtet på egen mark kände jag faktiskt inte till!
Kul med min granne som står och tvättar på gatan. Kanske skall säga till honom nästa gång. Om riskera "Grannfejden" i tio år, eller inte...

[OT] Biltvättartråden
Meen det var ju inte för det här jag letade fram tråden, jag vill ju ha tips om textiltvättmaskiner! :)

Tjena!

Du är ny på Happy va? ??

Min erfarenhet är bara av Kärcher och det har fungerat. Nu betalar jag någon för att göra jobbet istället. Värt några hundralappar för att slippa jobbet. Men mina bilar blir inte så skitiga på insidan, ingen mat är tillåten i bilen och jag dammsuger och torkar relativt ofta. Så det blir inga direkta dofter i kupén och väldigt få fläckar.

[OT] Biltvättartråden
I Stockholm är det inte förbjudet att tvätta på gatan. Staden vill dock inte att du gör det men det är en annan sak.

[OT] Biltvättartråden
Bra tips på shampon här!
En annan fråga, bilen börjar lukta gammal banan, kanske för att barnen ätit banan... så jag tänkte hyra textiltvätt på hygglo. Det är hur många som helst som hyr ut Kärsher Puzzi och jag tror jag testat en sån för många år sen, det var inte så kul. Sen är det några som hyr ut Cleanfix och hävdar att det är proffsmaskiner med helt annan funktion. Är det nån här som har koll på vad jag ska leta efter för maskin?
Nästa steg är att hyra en ozonmaskin för sista steget i saneringen... :)
Kan vara värt att lämna in istället men Puzzi duger utmärkt. Räkna med att det ta ca 2 dagar för det kommer behövas göras i omgångar. Går även att köra högtryck på golven om du har våtdammsugare.

[OT] Biltvättartråden
Tjena!

Du är ny på Happy va? ??

Min erfarenhet är bara av Kärcher och det har fungerat. Nu betalar jag någon för att göra jobbet istället. Värt några hundralappar för att slippa jobbet. Men mina bilar blir inte så skitiga på insidan, ingen mat är tillåten i bilen och jag dammsuger och torkar relativt ofta. Så det blir inga direkta dofter i kupén och väldigt få fläckar.
Precis, splitt ny... ;-) Tack för tips!

[OT] Biltvättartråden
I Stockholm är det inte förbjudet att tvätta på gatan. Staden vill dock inte att du gör det men det är en annan sak.
Well... Det är väl en tolkningsfråga:

Vad säger lagen?
Enligt miljöbalkens hänsynsregler ska alla som bedriver en nedsmutsande verksamhet göra vad som krävs och är möjligt för att förebygga och motverka skador på miljön. Lagen gäller även privatpersoner. Undvik därför att tvätta bilen så att föroreningar riskerar att hamna gatubrunnar och diken.

[OT] Biltvättartråden
Om man har lackskydd på bilen är det tydligen bra med ett neutralt schampo utan vax eller liknande. Tex Dodo Juice born to be mild. En sån flaska räcker hur länge som helst! Har man inte vaxat eller så så gillar jag "hydrofobiska" schampon som ger lite lackskydd och glans. Skummar typ ingenting så rätt konstigt att tvätta med dock. Glöm inte en riktig förtvätt innan bara!

[OT] Biltvättartråden
Dåligt tryck i den här tråden. Behöver beställa nytt schampo, är det fortfarande ... som gäller, vad säger ni som kan?
Tidningen Vi Bilägare provade i nr 4-24 12 olika bilschampon
Låst artikel, men både vilka bilschampon som var med, liksom även vinnaren, listas:
ceramic-shampoo.png

Valet Pro Ceramic Shampoo

<REDIGERAT>

Ur testet
ViB 2024-04 - Bilschampotest_VapetProCeramicShampoo.png
ViB 2024-04 - Bilschampotest_hur.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp