OT: Bota halssjuka

danky_xv

Aktiv medlem
Hur botar man halsjuka bäst?
Dricker varmt så att det bränner i halsen men det ger sig inte. Har haft ont i halsen i Fyra dar nu. Inge feber bara halsont.
Skall jag gå sticka ner brännjärnet eller?

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar vara nåt som går. Min halsont har
> suttit i i två veckor nu....
>
>Opps... låter inte bra.
Vågar ni cykla som vanligt då?

Jag brukar bota det med massor av varmt vatten med honung i samt massor av halstabletter. Då brukar halsontet ge sig på några dar!
Vill man ha resultat direkt så brukar det funka med Whisky :P

Jag har haft ont i halsen sen i maj nångång, så där ligger ni i lä! Men testa att gurgla med nyodex som finns på apoteket. Är nån slags jodlösning som smakar rootbeer, men det funkar i alla fall.. :)

Jag tror faktiskt att jag och PatrikB har kommit på det allra bästa botemedlet.

Vi påbörjade ett test igår kväll som fortlöper tills imorgon bitti i samarbete med
Östergötlands Landsting. Tror det kommer ge grumt resultat mot halssjukan faktiskt!

:)

Blanda vatten och vanligt salt i ett dricks glas,så det dlir äckligt salt.
Gurgla ofta och mycket(4ggrom dan)för mig försvinner det onda fort..
hoppas på bättring.
matte.

danky_xv skrev:
> >Opps... låter inte bra.
> Vågar ni cykla som vanligt då?

jag cyklar aldrig som vanligt =)

Frågade min husläkare en gång, när jag haft ont i halsen ett par månader och hade träningsabstinens, om man kunde träna ändå. Hon sa att anledningen till att man inte ska träna är att det kan vara streptokocker (eller nåt annat) som skulle kunna sprida sig och göra jättemycket illa. Dock så är det rådet nåt som hängt kvar sen långt långt tillbaka och som kanske inte är så aktuellt nu eftersom att streptokocker inte är så vanligt nu för tiden, plus att om man verkligen har streptokocker så märker man det. Då har man så ont så träning inte är nåt att tänka på, då förstår man det.
Så nu för tiden tränar jag utan att oroa mig, så länge det inte känns allt för illa.
Det är ffa feber man ska akta sig för, det kan vara väldigt farligt att höja temperaturen ytterligare.
Men detta är vad mitt bleka minne säger mig, gör som ni själva vill.

Av egen erfarenhet, så sist jag tränade med halsont blev jag sängliggande i feber i två dagar istället.
Det finns en Jod-lösning på apoteket som heter Nyodex som man kan gurgla. Grymt effektiv faktiskt.

Marcus skrev:
> och som kanske inte är så aktuellt nu
> eftersom att streptokocker inte är så vanligt nu
> för tiden, plus att om man verkligen har
> streptokocker så märker man det.

Är inte Strept. vanliga? Strptisar är vanligt förekommande vid halsinfektioner av bakterielltyp. Behandlas förslagsvis med Kåvepenin i 10 dagar (800mgx3)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Doktor Englund skrev:
> Det finns bara ett botemedel och det är
> amputation. Lite tråkiga bieffekter bara. =)
>
> ;~}
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"

Yes. Det låter ju enklast och simplast!
Skall gå och se om jag hittar lämpliga verktyg i köket, alt. uteförådet! :)

Äsch hade bara salt och vatten, testar!
Synd att man kom hem och läsa för sänt. hade jag frågat före och fått svar före jag for bort i morse så hade jag ju svängt in via "knarkboden" efter preparaten som ni rekommenderade!

cykel nisse skrev:
> Vad är det för fel på Whisky då,skulle det inte
> funka så vet man ialla fall varför man är sjuk

problemet är väl att jag inte har eller dricker wisky.

Tillbaka
Topp