[OT]Bra budgetrouter?

PerJ

Aktiv medlem
[OT]Bra budgetrouter?
Någon som kan tipsa om vad man ska köpa? Sitter i dag med fast lina på 100Mbit in i lägenheten, men har sedan en gammal sunkig 56Mbit-router av märket Belkin. Liten lägenhet och små behov. Max 3 datorer och 3 telefoner uppkopplade samtidigt. Ska även klara 2 anslutningar med sladd.

[OT]Bra budgetrouter?
Nu är det ju en gammal modell iofs men min Netgear WNR3500L tuffar på fint och har gjort i typ fem år nu. Levererar 100/100 över kabel och kanske 60 över det trådlösa utan att storkna. Har hittills aldrig behövt startas om men har blivit omstartad ändå ibland av olika skäl. Vi har tre stationära på kabel, två laptops och två mobiler som är uppkopplade mot den mer eller mindre konstant. Jag kör Tomato-firmware på den.

I och med att den är så gammal kanske det går att hitta en beg billigt om du verkligen vill ha budget.

[OT]Bra budgetrouter?
Inte riktig lågbudget men jag har en Asus RT-N56U och är grymt nöjd. Finns för 679:- enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738.
Har 100 Mbit/s in och ansluter tre stationära med kabel, två laptops, typ sju telefoner en platta och en Chromecast på WiFi utan problem. Stort prestandasteg upp jämfört med en riktigt billig Belkin som vi hade innan.

/Johan

[OT]Bra budgetrouter?
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte riktig lågbudget men jag har en Asus RT-N56U
> och är grymt nöjd. Finns för 679:- enligt
> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738.
> Har 100 Mbit/s in och ansluter tre stationära med
> kabel, två laptops, typ sju telefoner en platta
> och en Chromecast på WiFi utan problem. Stort
> prestandasteg upp jämfört med en riktigt billig
> Belkin som vi hade innan.
>
> /Johan

+1 på den. Funkar prima.

[OT]Bra budgetrouter?
Verkar som de som köper Asus routrar är nöjda med dem. Jag har haft våran Rt ac66 1 år nu (kanske ingen lågbudget men ändå) och den har jag bara startat om när jag flyttat den och när det kom en mjukvaruuppdatering. Så jag megaplussar på den.

[OT]Bra budgetrouter?
Kör Asus N66U både hemma och satte in en hos exet

Inte ett problem med drift eller räckvidd för någon av oss:)
Dvs. Grymt nöjd!

Eventuellt något dyrare än "budget" men vatusan, i detta faller tycker jag att det smakar mer än kostar:)

Senast ändrad:
[OT]Bra budgetrouter?
Asus RT-N56U är riktigt mycket bang for the buck. Den enda nackdelen (som jag själv ser) är att den inte går att köra DD-WRT odyl. på, men det är väl kanske inget som normalanvändaren gör iaf.

[OT]Bra budgetrouter?
Efter att ha förbrukat ett antal budget routers genom åren (5-6 st) ledsnade jag och la på några hunkor och köpte en Linksys. Fungerar verkligen bra med bra räckvidd och throughput samt har aldrig krånglat de 5 åren jag haft den. Så mitt råd är att satsa på kvalitet direkt istället.

Senast ändrad:
[OT]Bra budgetrouter?
Rattnalle skrev:
> Nu är det ju en gammal modell iofs men min
> Netgear WNR3500L tuffar på fint och har gjort i
> typ fem år nu.

Kör också denna (version 2), men faktiskt mest för att köra trådbundet (gigabit-LAN, bra throughput WAN<->LAN, möjlighet till att köra som server/seedbox med Tomato-firmware och tilläggsprogram). När jag hade den i datorhörnan så hade WiFi-antennerna svårt att stråla i hela lägenheten (för mycket betong), en omplacering löste detta.

[OT]Bra budgetrouter?
Jag körde med en Linksys WRT54GL från när de lanserades till för ett år sen ungefär. Då fick jag bättre uppkoppling efter flytt och dessutom större område som behövde täckas. Men förutom att den var gammal och inte klarade så mkt fart så var den oerhört stabilt, ett av de bästa och mest långlivade prylköp jag gjort.

Nu kör jag en Ubiquiti-router och separata accesspunkter. Kostar lite mer, klart bökigare att konfa men funkar ruskigt bra. Men då ska man ha fördraget ethernet i lägenheten/huset så att man kan placera ut APs som drivs via POE också.

[OT]Bra budgetrouter?
En datorprodukt som lanserats 2010 (Asus-routern), är det verkligen så bra man kan få för pengarna?

Men det låter lockande, behöver själv investera snart.

/Andreas

[OT]Bra budgetrouter?
JojjeM skrev:
>
> /Johan

+1

[OT]Bra budgetrouter?
Bytte ut gamla Linksys-traktorn mot RT-AC66U. Oj vad bra den är. Står i trappen och försörjer två våningar samt utomhus trots betong all over the place, utom en vit fläck med maximalt antal väggar i vägen.

Helt OK funktionalitet som filserver också, finns mycket jox som jag inte använder, försökte DLNA-streaming men det funkade inte med någon av apparna jag provade, så den implementationen kanske är sämre.

När jag kollade (två år sedan ungefär) så fanns det inte många alternativ som var dualband på riktigt så det var den här som gällde.

[OT]Bra budgetrouter?
katten skrev:
> En datorprodukt som lanserats 2010 (Asus-routern),
> är det verkligen så bra man kan få för
> pengarna?
>
> Men det låter lockande, behöver själv investera
> snart.
>
>
>
> /Andreas

För de flesta är väl det viktigaste att man får 100Mbit/s throughput om man har "100-lina" in, och det får du med den routern utan att betala för andra funktioner och egenskaper som du kanske aldrig kommer att använda.

[OT]Bra budgetrouter?
JojjeM skrev:
>
> /Johan

+1 Funkar kanoners !

[OT]Bra budgetrouter?
jomper skrev:
> Jag körde med en Linksys WRT54GL från när de
> lanserades till för ett år sen ungefär. Då
> fick jag bättre uppkoppling efter flytt och
> dessutom större område som behövde täckas. Men
> förutom att den var gammal och inte klarade så
> mkt fart så var den oerhört stabilt, ett av de
> bästa och mest långlivade prylköp jag gjort.
>
> Nu kör jag en Ubiquiti-router och separata
> accesspunkter. Kostar lite mer, klart bökigare
> att konfa men funkar ruskigt bra. Men då ska man
> ha fördraget ethernet i lägenheten/huset så att
> man kan placera ut APs som drivs via POE också.

Jomper har koll hör jag. Linksysen var the shit back in the day. Det blir nog ubiquiti för mig med den dag jag känner att 802.11g inte räcker för mina behov. (jag kör trådat där det är viktigt med fart. många uttag och patchpanel i lgh).

Köpte Asusen till släktingar och håller med om att den är bra den med. Fast det kom nån sårbarhet som drabbade släkten då de aldrig uppdaterade den. Det kan vara bra att ha i åtanke.

[OT]Bra budgetrouter?
Lite OT, men rensar i elektronikskrotet hemma.

Någon entusiast som är intresserad av gratis routrar?

Linksys WRT54GL v1.1
Jag tror att den funkar som den ska, uppgradera med med dd-wrt så är det nog en funktionell router. (denna pensionerades när vi fick fiber eftersom den har för lite i through put)

Netgear WNDR3700 v1
När vi kom hem från semestern ville den inte starta, så jag panikköpte en Asus enligt råden in denna tråd. Jag tror att strömadaptern har gett upp, men säker är jag inte. Så den som eventuellt vill ha denna bör ha en 12V 2.5A adapter, eller vara villig att köpa en sådan (ganska dyrt). Den har dd-wrt, om jag minns rätt. Någon öppen variant är det iallafall eftersom Netgear har slutat uppdatera mjukvaran.

De finns för avhämtning i Hässelby, Kista eller Lund, beroende på när.

Om ingen vill ha de så går de till återvinningen.

Edit: bortlovade

Senast ändrad:
[OT]Bra budgetrouter?
Jag har köpt en Asus 56 också men är inte alls nöjd. det fungerar INTE med DDNS via loopia som jag gjorde välfungerande med min gamla enkla d-link 635. Finns det något hack möjligen?

Är väl lite nördig, men det är praktiskt att kunna pekar en url direkt hem till min server...

/Andreas

[OT]Bra budgetrouter?
En helt amatörmässig reflektion: Min gamla router med tre antenner lade av (chromecasten ballade ur totalt och firmwareuppdateringen orsakade mera kaos än hjälp), och jag ersatte den med en budgetrouter från Media Markt med enbart två antenner.

Allt funkar finfint med nya routern, men signalstyrkan är avgjort sämre.

[OT]Bra budgetrouter?
mina kunskaper är ju lite begränsade och det var rätt praktiskt att använda routern för DDNS, man kunde ju skicka vidare till olika portar från den.

Jag vet ju inte riktigt hur det funkar med att ha DDNS i varje separat server inne i mitt hemmanätverk - kan jag köra det både på min Synology och några hallonpajer?

Anledningen till att använda loopia är att jag ju redan använder som som leverantör och då får jag det domännamn jag tänkt mig.

/Andreas

[OT]Bra budgetrouter?
Jo, visst är det praktiskt om routern kan sköta det. Men det räcker ju med att 1 maskin innanför routern kör tjänsten. Kör du den på flera så antar jag det blir lite bättre redundans, då har du DDNS så länge en av dem + routern är uppe. Vet inte riktigt vad som händer om flera lika konfigurerade DDNS-klienter begär ändring samtidigt när IP:t har ändrats.

Jag kör själv med Loopias DDNS och ddclient på en FreeBSD-server.

[OT]Bra budgetrouter?
Kupa skrev:
> Jo, visst är det praktiskt om routern kan sköta
> det. Men det räcker ju med att 1 maskin innanför
> routern kör tjänsten. Kör du den på flera så
> antar jag det blir lite bättre redundans, då har
> du DDNS så länge en av dem + routern är uppe.
> Vet inte riktigt vad som händer om flera lika
> konfigurerade DDNS-klienter begär ändring
> samtidigt när IP:t har ändrats.
>
> Jag kör själv med Loopias DDNS och ddclient på
> en FreeBSD-server.

Aha, den går alltså igenom routerns adress översättning också? Jag trodde att den måste sitta i eftersom det är ip-numret ut på WAN det handlar om. Hmm, kommer att ta ytterligare timmar att fatta..

A

Tillbaka
Topp