[OT] brandvarnare

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] brandvarnare
Behöver skaffa en brandvarnare. Enklast är att knalla över till Kjell eller Clas men det slog mig att det kanske finns brandvarnare man borde akta sig för. Gör det det?

/Martin

[OT] brandvarnare
Behöver skaffa en brandvarnare. Enklast är att knalla över till Kjell eller Clas men det slog mig att det kanske finns brandvarnare man borde akta sig för. Gör det det?

/Martin

Ja. För några år sedan köpte jag 8 st Housegard Origo med vanliga AA-batterier med utlovad drifttid tå 18 månader. De håller typ 8-10 månader innan de börjar pipa om batteribyte. Hemma är det väl inget större problem, men i vår uthyrningslägenhet i fjällen ledde det till att gästen ringde fastighetsjouren med resultat att vi fick en räkning på batteribyte. Dyrt.
Möjligt att de håller bättre nu dock...

[OT] brandvarnare
Är ditt behov bara en eller behöver du en till? Om du bor stort eller fler våningar än en så kan det vara värt att skaffa sammankopplade brandvarnare.

Men om ditt totala behov bara är en så fyller det ju ingen större funktion

[OT] brandvarnare
Idag är nog alla brandvarnare optiska, då de joniska mer eller mindre fasats ut. Såg nåt test för några år sedan, och då vann Clas-isjön som hade jonisk då. Med det sagt, tror jag en optisk fr Clas eller Kjell duger utmärkt. Se gärna till att den har 9V-batteri, sedan köper du ett sånt här på Biltema så behöver du inte byta på uppåt 10 år.

[OT] brandvarnare
Du vet säkert redan, men skriver det ändå... Om du har, eller planerar att skaffa, inbrottslarm så kan man ofta få det integrerat och alltså även koppling till larmcentral inkl kameror. Det känns bra att veta att någon faktiskt reagerar/agerar när larmet går.

[OT] brandvarnare
Ja. För några år sedan köpte jag 8 st Housegard Origo med vanliga AA-batterier med utlovad drifttid tå 18 månader. De håller typ 8-10 månader innan de börjar pipa om batteribyte. Hemma är det väl inget större problem, men i vår uthyrningslägenhet i fjällen ledde det till att gästen ringde fastighetsjouren med resultat att vi fick en räkning på batteribyte. Dyrt.
Möjligt att de håller bättre nu dock...

Mina Origo har varit igång snart 9 månader,få se om det börjar pipa lagom till jul! ;)
Två separata hus så ihopkopplade brandvarnare var givet!

[OT] brandvarnare
Jag kör också Origo, 4 stycken sammankopplade. Har fungerat bra hittills vid de tillfällen de larmat. Har inte koll på batteritid dock, byter på alla samtidigt så fort en börjar pipa.

[OT] brandvarnare
I en villa är det nog inget problem men om man sammankopplar många brandvarnare (ca 4 och uppåt) så kan dom "prata" upp batterierna ganska fort. Kan vara lite olika på olika märken. Blir många batterier att byta!

[OT] brandvarnare
I en villa är det nog inget problem men om man sammankopplar många brandvarnare (ca 4 och uppåt) så kan dom "prata" upp batterierna ganska fort. Kan vara lite olika på olika märken. Blir många batterier att byta!

Tjena!

Jag har kopplade, fem stycken. Ingen aning om hur mycket batteri det är kvar. Börjar kanske närma sig byte så jag flyttar om en månad för säkerhets skull.

På riktigt så har jag faktiskt köpt nya brandvarnare när jag köpt nytt hus, stoppat i Vartas Litium och hunnit sälja kåken innan batterierna är slut. Två gånger nu..
Så om någon vill bo på Strandvägen, Östermalm så kommer vi antagligen sälja inom tio år, eftersom det är den utlovade tiden. Nu ska jag iofs installera larm med brandvarnare när jag flyttar. Vet inte hur batterierna är i deras prylar.

[OT] brandvarnare
Ja jag misstror dig inte @Kneecap men det kan bli ena riktiga batteriätare. Händer att jag stöter på detta i jobbet där man satt in många sammankopplade och ibland håller det nån månad bara innan det behövs bytas. Å ibland funkar det.
Jag har ingen uppföljning på märken dock.

[OT] brandvarnare
Ja jag misstror dig inte @Kneecap men det kan bli ena riktiga batteriätare. Händer att jag stöter på detta i jobbet där man satt in många sammankopplade och ibland håller det nån månad bara innan det behövs bytas. Å ibland funkar det.
Jag har ingen uppföljning på märken dock.
Bara för att kolla så ni inte snackar förbi varandra: sitter det verkligen lithum-batterier i de du stöter på i jobbet? Vanliga alkaline-batterier räcker ju max 2 år och kan dö snabbare, men lithium sägs ju ska räcka 10 år. Biltema har ju t.o.m. 10 års garanti på sina om de används i brandvarnare, dvs tar de slut innan är det bara att svänga förbi och få nya.
(och ja, förstår att de drar mer om de är kopplade, men att de skulle ta slut på nån månad låter mer som alkaline).

[OT] brandvarnare
Köpte ett gäng Google Nest 230V brandvarnare häromdagen som verkar lovande men lite roliga funktioner. Tänkte ge mig på att installera dessa i helgen. Dessutom blir det skönt med 230V och slippa batteribyten i tid och otid...

[OT] brandvarnare
Senast jag skulle köpa brandvarnare letade jag efter tester. Visst hittade jag några tester, där brandvarnarna hade fått lite betyg för diverse saker. Men ingen hade testat det som faktiskt är viktigt, att de reagerar på rök och brand.
Har någon hittat något bra test?

[OT] brandvarnare
Bara för att kolla så ni inte snackar förbi varandra: sitter det verkligen lithum-batterier i de du stöter på i jobbet? Vanliga alkaline-batterier räcker ju max 2 år och kan dö snabbare, men lithium sägs ju ska räcka 10 år. Biltema har ju t.o.m. 10 års garanti på sina om de används i brandvarnare, dvs tar de slut innan är det bara att svänga förbi och få nya.
(och ja, förstår att de drar mer om de är kopplade, men att de skulle ta slut på nån månad låter mer som alkaline).
Den kopplade varianten jag ägt (Houseguard?) hade dubbla uppsättningar batterier. Alkaliska AA för "kommunikationen" och 9v för själva brandvarnaren. Usla och åkte ut efter några år för att AA batterierna (3 i varje) behövdes bytas stup i kvarten kändes det som, var det inte den ena som slutade så var det den andra.

Sen köpte jag några "mini"-varianter (väldigt små och smidiga) på Jula med knappcellsbatterier av lite udda storlek, typ 2450 eller så. Livslängd = usel.

Har två klassiska varnare kvar med 9v och de har fått biltemas 10-års lithium-batterier, de har hållt ett par år än så länge. Sen har jag idag kompletterat två "smarta" varnare som går in i mitt zigbee/zwave-nät så att man kan koppla larmscenarion och få notifieringar

Senast ändrad:
[OT] brandvarnare
Ja det är mycket möjligt att det är olika batterier @ooms ! Såklart påverkar det hur länge de håller. Livslängden borde ju minska även på litium.

230 anslutna löser ju batteriförbrukning helt. Då är det bara ett backupbatteri som sitter där och har ingen förbrukning i normalfallet. Schysst! ?

@fhloston Som på det mesta finns det en standard på brandvarnare. SS-EN 14604 och uppfyller den det så ska det va en tillräckligt bra funktion. Finns säkert dom som best-of-the-best men kan ju vara svårbevisat. För känsliga brandvarnare driver ju alla brukare till vansinne med falsklarm , för hög siren ger hörselskador osv, osv

[OT] brandvarnare
Senast jag skulle köpa brandvarnare letade jag efter tester. Visst hittade jag några tester, där brandvarnarna hade fått lite betyg för diverse saker. Men ingen hade testat det som faktiskt är viktigt, att de reagerar på rök och brand.
Har någon hittat något bra test?
Jag vill minnas ett test fr Testfakta som tittat på just det (hur lång tid det tog innan de larmade på olika typer av brand/rök), men det är några år sedan nu då Clas Ohlsons joniska varnare vann (och den finns inte längre nu, jag tror knappt det går att hitta nån jonisk varnade öht längre).

Edit: när jag googlar nu hittar jag bara ett testfakta-test fr 2007. Det jag minns var nyare än så, kanske fr 2013-2014 (jag köpte min clas-varnare efter det, och den har ”bäst före 2022” vilket brukar vara 10 år efter prod.datum).

[OT] brandvarnare
Oavsett hur mycket larmsystem och hemautomation jag implementerar föredrar jag att även ha enkla fristående brandvarnare utan beroenden till annan utrustning. Alla andra ser jag bara som komplement.

Jag kör aldrig "10-årsbatterier" i mina vanliga enkla brandvarnare.
Risken är att dessa börjar ta slut när man just åkt iväg och ska vara borta en vecka och man hör då inte "hickandet" innan batteriet är helt slut. Lithiumbatterier har i allmänhet en väldigt flack urladdningskurva. Stor fördel i många fall, men inte för brandvarnare.

Jag och barnen har som ett litet event att byta de alkaliska 9V-batterierna 1:a advent (eller kvällen innan), samt funktionstesta med riktig rök innan någon får tämda några adventsljus hemma. Varje år.
Lite fel miljömässigt att byta batterier som inte är slut, men brandvarnare anser jag vara så viktigt att jag kan med det.

Samtidigt repeterar vi om "Rädda, Larma, Släck", utrymning och återsamlingsplats.

En återsamlingsplats bör alla familjer komma överens om. Det kan låta fåniga för en liten familj, men det minskar risken att man står på varsin sida huset och någon går in i branden för att försöka rädda någon egentligen står tryggt på andra sidan huset och funderar på var alla andra är.
Vi har valt brevlådan ute vid gatan. Där passar det även bra att stå för att möta upp räddningstjänsten.

Kommunicerande brandvarnare har jag ett par i (förrådet och tvättstugan inne), då jag ibland laddar batterier i förrådet. De har 9V batterier för varnardelen och 3st R6/AA för kommunikationen. Olika typer av hickandet för vilka batterier som är slut, vilket är svårt att minnas och förhållandevis krångligt handhavande och programmering, för något som borde vara enkelt.
Är man inte teknikintresserad tror jag man snabbt lackar ur på dessa.
Enkelhet vinner i längden.

IKEAs brandvarnare och Julas Marquant har jag haft 2-3 st som fått spel och börjat falsklarma utan orsak och sen inte gått att få att fungera igen. Jag har dammsugit och blåst rent, men de har larmat så fort man satt i batteri, så de aktar jag mig för.
Nexas ganska billiga (2-pack) med vanligt 9V-batteri har jag flera som skött sig länge nu.

[OT] brandvarnare
Gräver upp en gammal tråd.

Fins det något bra prisvärd modell som någon kan rekommendera?

Om en piper ska alla pipa, så man hinner ut om det brinner i garaget.

Behöver 10st så gärna modellen prisvärd och man måste kunna byta batteriet.

Trevlig kväll!

Tillbaka
Topp