Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Behöver skaffa en brandvarnare. Enklast är att knalla över till Kjell eller Clas men det slog mig att det kanske finns brandvarnare man borde akta sig för. Gör det det?
/Martin
Ja. För några år sedan köpte jag 8 st Housegard Origo med vanliga AA-batterier med utlovad drifttid tå 18 månader. De håller typ 8-10 månader innan de börjar pipa om batteribyte. Hemma är det väl inget större problem, men i vår uthyrningslägenhet i fjällen ledde det till att gästen ringde fastighetsjouren med resultat att vi fick en räkning på batteribyte. Dyrt.
Möjligt att de håller bättre nu dock...
Ok.Jag kör också Origo, 4 stycken sammankopplade. Har fungerat bra hittills vid de tillfällen de larmat. Har inte koll på batteritid dock, byter på alla samtidigt så fort en börjar pipa.
I en villa är det nog inget problem men om man sammankopplar många brandvarnare (ca 4 och uppåt) så kan dom "prata" upp batterierna ganska fort. Kan vara lite olika på olika märken. Blir många batterier att byta!
Bara för att kolla så ni inte snackar förbi varandra: sitter det verkligen lithum-batterier i de du stöter på i jobbet? Vanliga alkaline-batterier räcker ju max 2 år och kan dö snabbare, men lithium sägs ju ska räcka 10 år. Biltema har ju t.o.m. 10 års garanti på sina om de används i brandvarnare, dvs tar de slut innan är det bara att svänga förbi och få nya.Ja jag misstror dig inte @Kneecap men det kan bli ena riktiga batteriätare. Händer att jag stöter på detta i jobbet där man satt in många sammankopplade och ibland håller det nån månad bara innan det behövs bytas. Å ibland funkar det.
Jag har ingen uppföljning på märken dock.
Den kopplade varianten jag ägt (Houseguard?) hade dubbla uppsättningar batterier. Alkaliska AA för "kommunikationen" och 9v för själva brandvarnaren. Usla och åkte ut efter några år för att AA batterierna (3 i varje) behövdes bytas stup i kvarten kändes det som, var det inte den ena som slutade så var det den andra.Bara för att kolla så ni inte snackar förbi varandra: sitter det verkligen lithum-batterier i de du stöter på i jobbet? Vanliga alkaline-batterier räcker ju max 2 år och kan dö snabbare, men lithium sägs ju ska räcka 10 år. Biltema har ju t.o.m. 10 års garanti på sina om de används i brandvarnare, dvs tar de slut innan är det bara att svänga förbi och få nya.
(och ja, förstår att de drar mer om de är kopplade, men att de skulle ta slut på nån månad låter mer som alkaline).
Jag vill minnas ett test fr Testfakta som tittat på just det (hur lång tid det tog innan de larmade på olika typer av brand/rök), men det är några år sedan nu då Clas Ohlsons joniska varnare vann (och den finns inte längre nu, jag tror knappt det går att hitta nån jonisk varnade öht längre).Senast jag skulle köpa brandvarnare letade jag efter tester. Visst hittade jag några tester, där brandvarnarna hade fått lite betyg för diverse saker. Men ingen hade testat det som faktiskt är viktigt, att de reagerar på rök och brand.
Har någon hittat något bra test?