För att minska NOx-emissionerna används grovt sett tre tekniker: EGR (exhaust gas recirculation), LNT (lean NOx trap, dvs en "kvävefälla") samt SCR (selective catalytic reduction). EGR har använts längst, men räcker inte för att klara dagens lagkrav utan används ofta tillsammans med någon av de två andra teknikerna.
Av de två VW-bilarna som provats hade den första (med högst emissioner, upp till 40 gånger lagkrav) LNT, och den andra SCR (ca 20ggr lagkrav om jag inte minns fel?). Okänt om de hade EGR, men troligtvis.
EGR används för att sänka syremängden i förbränningsrummet, vilket ger lägre NOx. Detta kostar bränsle både genom att du måste driva avgaser tillbaka till förbränningsrummet (samt ev. kyla dem innan dess) och genom att du får sämre effektivitet på din förbränning.
LNT måste regenereras, då den (väldigt) snabbt blir full av NOx och fungerar då inte. Detta görs genom att köra feta pulser (dvs bränsleöverskott). En dieselmotor ska gå med luftöverskott, och går väldigt dåligt fett.. så dels kostar det bränsle, och dels påverkar det körbarheten.
I SCR:en reagerar NH3 katalytiskt med NOx. NH3 kommer från urea (adblue/def/..) som omvandlas innan/i SCR:en. Urean kräver en separat tank, och är en kostnad att fylla på. Det verkar som att VW har lagt upp det så att detta bara behöver ske vid serviceintervall (dvs kunden ska inte behöva göra något själv), och då får man antingen ha en väldigt stor tank i bilen, eller förbruka väldigt lite urea.. Utöver detta är det ofta en bränslekostnad att hålla SCR:en i arbetstemperatur (kräver ca 300°C för att fungera).
Min tolkning är att i fallet med LNT så har man helt slått av regenereringen av fällan, ev. tillsammans med strypning/bortkoppling av EGR. För bilen med SCR har man strypt/slått av ureadoseringen, samt ev. även ändrat EGR-mängd.
Ang. mjukvaran så har ju Bosch svurit sig fria.. Men det kan ju vara så att funktionerna finns från början, dock icke påslagna, utan det har varit ett aktivt val från VW. Eller så har VW bett om att få funktionen kodad .. eller kodat själva, men vet inte hur mycket sådant Bosch tillåter. Att någon extern firma ska ha gjort det tvivlar jag på.
Jag kan som insider (i motorutvecklingsbranschen, ej VW :-) precis som Kristoffer (hej!) skriva under på att det är en big deal. 40*NOx (vilket antagligen innebär ingen avgasrening alls) är betydligt grövre än att komma åt några procent förbrukning via däckval/slå av AC/osv (som alla certinstitut är väl medvetna om görs, och som är tillåtet).