[OT] Bygga eget hemlarm

[OT] Bygga eget hemlarm
Ingen som har ett förslag på larm typ det som skrevs om från Clas i sjön? Jag har trådat larm draget i hela huset med fasta detektorer plus rörelse, men ingen central!

/Mats

[OT] Bygga eget hemlarm
Jag köpte ett larm till mina föräldrar från www.protexus.se, skickade en ritning på huset och diskuterade lite fram och tillbaka antalet detektorer osv. Levererades färdigprogrammerat, bara att skruva upp, koppla till telefonlinjen och prova.

Jag har alla koder, jag slipper betala hyra, det är billigt att komplettera och det är kopplat till larmcentral. Larmcentralen kostar någon hundring i månaden och ger den fördelen att det alltid är någon som svarar när larmet går och skulle de inte få tag på mina föräldrar skickas en väktare ut så småningom för att stänga dörren efter bovarna.

(Larmet är ett trådlöst larm (finns ett par trådingångar också) av precis samma typ som G4S och liknande hyr ut till överpris. Har inte varit ett enda problem på tre år förutom batteribyten. Hemma har jag en trådad larmcentral av mer traditionellt snitt, den köpte jag hos en elgrossist och programmerade själv. Lite hårigare att få till, men det går också.)

[OT] Bygga eget hemlarm
Powermax och Visonic-larmen som de flesta kör med här (TryggaHem, Securitas osv) går att köpa loss väldigt mycket billigare från UK. Men då gäller det att man kan programmera dem själv och accepterar att man inte får särskilt mycket hjälp från dem.

Borde ta tag i det här själv vid tillfälle. Vill ha något som har stöd för både tråd och trådlöst till detektorerna och en separat manöverpanel så att jag kan stoppa in huvudcentralen mer skyddat.

[OT] Bygga eget hemlarm
Följer med spänning intresset för detta trista ämne. Hör till skaran som haft många inbrott men som fått hjälp. Inte så att min larminstallatör var den som kom med tipset - det gjorde tv4 för några år sen;

OK, installationen var ej gratis (skippa dimman) men förra sommaren var det en stackars tjyvdjävel som försökte bryta sig in i mitt garage (jag servar datorer) som fick sig en bra upplevelse. La till ett blixtljus i julas.

Vallgravar, krokodiler, minor, rottweilers, kobror, falluckor - säkert värda ett test men kanske svårt att installera...

Hang on!

[OT] Bygga eget hemlarm
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det känns klart kontraproduktivt att pumpa in
> pengar i väktarbranchen så det där med
> uppringning har jag hoppat över. Grannarna är
> på plats på 2 minuter, G4s på 45. Det är
> bättre att lägga en hundring i månaden på fika
> m grannarna för att hålla grannsämjan uppe.
>
> Ang larm så bygger jag just nu in dlink-kameror i
> alla rum jag renoverar. De sitter kopplade trådat
> till en poe-switch som i sin tur är kopplad mot
> internet via 4G. Löser larmet ut har man en bild
> i telefonen och kan själv avgöra om det är
> grannens katt eller en hässelbypundare och ringa
> polisen. När det är någorlunda heltäckande så
> åker det gamla elektroluxlarmet ut.
>
> Funderar även på att sätta en UPS på alltihop
> så funkar larmet även om de bryter strömmen och
> klipper telekabeln. Grejerna drar minimalt med
> ström så en liten ups klarar att hålla larmet
> uppe rätt länge.

Klokt som vanligt.

Har du rörelsetrigger i de där kamerorna på något sätt?

Har en vän som har några liknande från DX uppsatta. De kör på trådlöst och kan styras över webbgränssnitt i telefon om man vill

[OT] Bygga eget hemlarm
Jag har fixat en larmcentral med ett antal ingångar. På varje ingång finns det plast för t.ex rörelsesensorer, brytare osv.
När väl larmet går, kan man dra igång ljus o ljud samt att det sitter en GSM modul för att kunna skicka ett sms till förprogrammerade nummer att larmet har gått.
Har tänkt att fixa några meter optisk kabel och trä igenom hojjarna, när slingan bryts går larmet, om strömmen går, går larmet mha inbyggt batteri. Om någon försöker öppna lucken till centralen går larmet.

[OT] Bygga eget hemlarm
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------

> Har du rörelsetrigger i de där kamerorna på
> något sätt?

Det är en mjukvarubaserad trigger där man kan dela upp bilden i zoner som den inte larmar för. Det är bra om man har dammsugarrobot eller husdjur hemma: http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=...97318664365&pagename=DLinkEurope-SE/DLWrapper

Inbyggd IR och Poe ger väldigt clean installation. Det jag skulle vilja ha dock är nån form av integration med sensorerna till dörrarna etc. Det vore najs att kunna kolla att allt är låst (och att spisen är av och att vattnet inte läcker, etc) i samma gränssnitt. Jag antar att jag inte tittat på tillräckligt dyra grejjer ännu bara.

[OT] Bygga eget hemlarm
Har byggt själv med Vera (http://getvera.com/). Har kameror och detektorer på dörrar och fönster. Styr även lampor, bevattning och annat värt att kontrollera på distans på landet. Nu när vi flyttar till hus blir det samma setup en gång till. Larmar grannen och mig själv.

Tillbaka
Topp