[OT] Bygga eget hemlarm

rhulthen

Ny medlem
[OT] Bygga eget hemlarm
Funderar på att säga upp avtalet med Tryggahem och istället snickra ihop en egen larmlösning. Eventuellt kompletterar jag med ett avtal för larmutryckningar med säkerhetskonsulterna på Ranhammarsvägen...
Jag undrar om någon har tips på var man köper bra komponenter för att bygga ett hemlarm. Jag vill i första hand använda trådlösa givare och GSM-larmuppringning. Skojigt lull-lull som videoövervakning, inkoppling av truppmina,styrning via iPhone o.dyl. är självklart intressant.

[OT] Bygga eget hemlarm
Bra tanke. Jag har också eget larm efter att förra husägaren lämnade kvar sitt sprojtans företagslarm. Jag har kopplat på utryckning från Falck för 67:-/mån.

Kolla på www.byggahus.se, i deras teknik-forum finns många som byggt egna larm och köpt delar från UK osv.

[OT] Bygga eget hemlarm
Toppen, ska kolla där!
Vad ställer Falck för krav på larmet för att teckna utryckningsavtal (om förhandlingarna med firman på Ranhammarsvägen skulle stranda)?

[OT] Bygga eget hemlarm
rhulthen skrev:
-------------------------------------------------------
> Skojigt lull-lull som inkoppling av
> truppmina. är
> självklart intressant.

Inte tillåtet ens i krig längre.
Heter numera försvarsladdning och måste avfyras manuellt.

[OT] Bygga eget hemlarm
Om du bor i ett hus med grannar tror jag en siren är bättre än koppling till larmcentral. Tjuvar vet att larmet går och de vet också att de har ett tag på sig innan någon hinner dyka upp. Börjar det däremot leva fan och du har grannar nära ökar stressen hos tjuvarna och därmed minskar också risken att de hinner ta något av värde. Förutsatt att det som du värderar är väl gömt och att det finns något skojigt som du kan lura på tjuven (tex en halvgammal trasig laptop) så tror jag att en sådan lösning är ganska bra.

Fast bäst är det ju om man skjuter inkräktarna innan de hinner slå sönder en ruta.

[OT] Bygga eget hemlarm
H. skrev:
> Fast bäst är det ju om man skjuter inkräktarna
> innan de hinner slå sönder en ruta.

Vad hände med "brotta ner och sätta sig på"? Samhället har blivit så våldsamt.

[OT] Bygga eget hemlarm
Ja, helt riktigt Johan. Jag har hört rykten om att en familj från Malmö planerar att bosätta sig i området så nu är det hög tid att agera!

[OT] Bygga eget hemlarm
heklamama skrev:
> rhulthen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skojigt lull-lull som inkoppling av
> > truppmina. är
> > självklart intressant.
>
> Inte tillåtet ens i krig längre.
> Heter numera försvarsladdning och måste avfyras
> manuellt.

Jag tycker att det finns ett stort inslag av tragikomik i alla försök bestämma spelregler för krig. "Okej grabbar nu ska vi döda den lede Fi MEN det vore ju himla oschysst om vi gör det med en snubbeltråd så Larsson får bevaka truppminan och utlösa den manuellt. Bra också Larson om du ropar TÄNT VAR DET HÄR! en god stund innan det smäller. Förresten så låter Truppmina också rätt så aggressivt så vi kan väl kalla den något mysigare, Försvarsladdning tex!"

[OT] Bygga eget hemlarm
H. skrev:
> Om du bor i ett hus med grannar tror jag en siren
> är bättre än koppling till larmcentral. Tjuvar
> vet att larmet går och de vet också att de har
> ett tag på sig innan någon hinner dyka upp.
> Börjar det däremot leva fan och du har grannar
> nära ökar stressen hos tjuvarna och därmed
> minskar också risken att de hinner ta något av
> värde. Förutsatt att det som du värderar är
> väl gömt och att det finns något skojigt som du
> kan lura på tjuven (tex en halvgammal trasig
> laptop) så tror jag att en sådan lösning är
> ganska bra.
>

Ett par såna här borde stoppa pundarna i dörren... http://www.inferno.se/swe-products-inferno-x.shtml

[OT] Bygga eget hemlarm
Jag hade satsat på fällor istället för larm. Du kan hitta bra inspiration i ett av Pippi Långstrump-avsnitten, det med Prussiluskan.

[OT] Bygga eget hemlarm
Skulle avråda dig från trådlöst. Det är smäck. Trådbundet är alltid bäst.

När man säger kopplad till Falck för 67kr/mån....Vad kostar då varje utryckning? Brukar ligga på 1500-5000kr beroende på lite olika omständigheter.

Larmcentraler brukar vara ytterst noga med att inkopplingen är gjord av skickligt folk å inte hempulare. Godtar de hempulares verk så brukar det märkas på notan när det går falsklarm.

Ställ dig också frågan om du vill agera väktare när det faktiskt kommer till kritan och tjackpundarna är inne i ditt hus.....

[OT] Bygga eget hemlarm
Om inte larmet är väldigt avskräckande så är det ju helt meningslöst. Har tjuvarna väl valt att ta sig in så spelar ett larm inte särskilt stor roll om det inte står en väktare med hund utanför inom 2 minuter. Oavsett hur mycket det tutar.

[OT] Bygga eget hemlarm
Fässberg skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle avråda dig från trådlöst
>
>
> Varför?

Trådlöst på proffsnivå krånglar nå jävulskt. Komponenterna tappar kontakten med centralkortet, falsklarmar och kräver täta batteribyten. Kan bara tänka mig hur det lägre segmentet dvs hemlarmen krånglar. Om du dessutom lägger till att någon hemmapulare fixat så har du väldigt mkt falsklarm vilket kan kosta 1500-5000 kr per utryckning beroende på vilket avtal du har.
Får du fria väktarutryckningar så garanterar jag att de inte godkänner något hemmapul och då är du fast i månadsavgifter som kan tyckas små men blir stora över tid. Tyvärr har vissa människor inget val än att köpa larm.

Har servat trådbundna larm som suttit sedan 70-talet and still going. Det kommer inte de trådlösa larmen göra.
Nuförtiden bygger man in hållbarhetstid i komponenterna så att man ska få sälja mer larm.

Det är svårt att få tag i proffsgrejer som privatperson. Man knyts vanligen upp av abonemang eller är hänvisad till skit kvalité från claesohlsson.

Så ser det tyvärr ut.

[OT] Bygga eget hemlarm
Bättre att bygga bort inbrottsrisken i möjligaste mån.

Larmtriggade, fallande spetsgaller i stål, med vikter, för alla dörrar och fönster är ett annat tips.

[OT] Bygga eget hemlarm
H. skrev:
> Om du bor i ett hus med grannar tror jag en siren
> är bättre än koppling till larmcentral. Tjuvar
> vet att larmet går och de vet också att de har
> ett tag på sig innan någon hinner dyka upp.
> Börjar det däremot leva fan och du har grannar
> nära ökar stressen hos tjuvarna och därmed
> minskar också risken att de hinner ta något av
> värde. Förutsatt att det som du värderar är
> väl gömt och att det finns något skojigt som du
> kan lura på tjuven (tex en halvgammal trasig
> laptop) så tror jag att en sådan lösning är
> ganska bra.
>

kan man inte ha båda?

[OT] Bygga eget hemlarm
geologen skrev:
> Bättre att bygga bort inbrottsrisken i
> möjligaste mån.
>
> Larmtriggade, fallande spetsgaller i stål, med
> vikter, för alla dörrar och fönster är ett
> annat tips.

Ett larmprojekt vore mera ett kul teknikpyssel snarare än ett toksäkert sätt att hålla buset ute ur huset. Dessutom planerar jag att spendera så sjukt mycket pengar på själva larmet att det inte kommer att finnas något annat av värde att stjäla förutom just larmet! För övrigt tror jag att "fallande spetsgaller" är lika förbjudet som truppminor...

[OT] Bygga eget hemlarm
det viktigaste är väll inte att tjuvarna inte kommer in, utan att de inte kommer ut? det är väll så vakthundar ska tränas, snäll o fin när tjuven kommer in, arg, hetsig o aggressiv när tjuven ska ut :D

[OT] Bygga eget hemlarm
bjorre skrev:
> Funkar det inte med vallgrav och krokodiler? ..
> verkar jobbigt att bygga ett eget larm.

+1 :D

[OT] Bygga eget hemlarm
rhulthen skrev:
> Toppen, ska kolla där!
> Vad ställer Falck för krav på larmet för att
> teckna utryckningsavtal (om förhandlingarna med
> firman på Ranhammarsvägen skulle stranda)?

Falck kräver att larmet ska kopplas in mot dem av behörig larmfirma, kunden får inte känna till operatörskoden helt enkelt. Anlitade en firma som gjorde det för 1500:- och då testade de alla funktioner och sirener också.

Så det är inga problem att du bygger själv, bara någon firma går igenom allt sedan och kopplar in mot Falck.

[OT] Bygga eget hemlarm
Jag byggde själv om huset 2003-2005 och satte då in en enkel men väl fungerande larmcentral från Classe i plåt som kan ringa upp en massa nummer vid larm, till det extra central, trådbundna rörelsesensorer, brandlarm, vattenlarm, sirener och blåljus. Tyvärr finns inte de kvar utan nu verkar plast och trådlöst vara inne...

Har fungerar mycket bra och brandlarmet har utlösts en gång och räddat huset innan det började brinna. En gång i veckan självtestas batterieacken och skulle det vara dåligt meddelas det på centralerna. Har ännu inte behövt bytt det.

[OT] Bygga eget hemlarm
80% av skyddet sitter i larmdekalerna. När väl de är på plats så skall man ha blixtljus och sirén UTANPÅ fastigheten - inomhus är knappt effektivt. Varsko grannarna!!

Sedan skall man se till att ha kontrollpanel och centralenhet på SKILDA ställen, inte i hallen. Inomhussirén skall självklart varken sitta tillsammans med panel eller central.

Central skall också ha koppling via både trådad telefon och GSM.

Att störa ut trådlösa larm är enkelt - komponenterna kostar 80 spänn på ELFA och ritningar hittar du nog på Flashback.

Att ha väktare som rycker ut är totalt meningslöst - bättre med grannar. Enda nytta väktarna gör är att de (kanske) spikar igen en krossad ruta så man slipper få huset förstört av vind och väder!

[OT] Bygga eget hemlarm
selstam skrev:
> Att ha väktare som rycker ut är totalt
> meningslöst - bättre med grannar. Enda nytta
> väktarna gör är att de (kanske) spikar igen en
> krossad ruta så man slipper få huset förstört
> av vind och väder!

Poängen med väktare är ju inte att dom ska komma och ta tjuvarna. Poängen är *att* det garanterat kommer väktare, vilket begränsar tjuvarnas tid. Det finns ju ingen som helst garanti att grannarna är hemma, bryr sig eller ens märker att larmet går.

[OT] Bygga eget hemlarm
JT skrev:

> Poängen med väktare är ju inte att dom ska
> komma och ta tjuvarna. Poängen är *att* det
> garanterat kommer väktare, vilket begränsar
> tjuvarnas tid. Det finns ju ingen som helst
> garanti att grannarna är hemma, bryr sig eller
> ens märker att larmet går.

Finns ingen tjuv som stannar längre än absolut nödvändigt i ett hus som larmar. 10-15 minuter, max. Pratar jag med mina grannar är garanterat en av dem hemma, alltid. Grannsamverkan slår väktare på fingrarna varje gång! Syns det dessutom på långt håll, med blixtljus och utomhussirén, så får man bo ute i skogen för att inte blickarna skall dras dit.

Jag hade inte haft så starka åsikter om det om man hade kunnat få en garanterad inställelsetid från vaktbolagen, men jag som villaägare är LÄGST prioriterad om larm skulle gå på flera ställen samtidigt. Så säg att jag har Securitas som väktarbolag och någon skulle göra ett inbrott i ett industriområde i närheten samtidigt som mitt larm går, då får jag glatt vänta tills det ena larmet är avklarat innan de åker på mitt. Så många bilar har de inte (utanför storstäderna, max en eller två i ett större område, om ens det) ...

[OT] Bygga eget hemlarm
selstam skrev:
> Jag hade inte haft så starka åsikter om det om
> man hade kunnat få en garanterad inställelsetid
> från vaktbolagen, men jag som villaägare är
> LÄGST prioriterad om larm skulle gå på flera
> ställen samtidigt. Så säg att jag har Securitas
> som väktarbolag och någon skulle göra ett
> inbrott i ett industriområde i närheten
> samtidigt som mitt larm går, då får jag glatt
> vänta tills det ena larmet är avklarat innan de
> åker på mitt. Så många bilar har de inte
> (utanför storstäderna, max en eller två i ett
> större område, om ens det) ...

Det hänger nog mest på hur mycket du är villig att betala, precis som med alla andra former av försäkringar. De där med larm i "industriområdet i närheten" betalar garanterat mer än dig om väktarna prioriterar deras inbrott före ditt. Betalar du tillräckligt kan du ju få en egen vakt som patrullerar på din tomt. Det handlar liksom inte om att du är villaägare och vaktbolagen gör ett sämre jobb för just villaägare pga att de är just villaägare.

[OT] Bygga eget hemlarm
I mitt jobb ingår det att ibland åka runt och anteckna och fotografera i villaområden. Nästan varje gång kommer nån ut ur ett hus och frågar vad jag gör, eller så ser jag hur folk tittar genom fönstren. Folk verkar ha rätt bra koll och uppsikt.

[OT] Bygga eget hemlarm
Det känns klart kontraproduktivt att pumpa in pengar i väktarbranchen så det där med uppringning har jag hoppat över. Grannarna är på plats på 2 minuter, G4s på 45. Det är bättre att lägga en hundring i månaden på fika m grannarna för att hålla grannsämjan uppe.

Ang larm så bygger jag just nu in dlink-kameror i alla rum jag renoverar. De sitter kopplade trådat till en poe-switch som i sin tur är kopplad mot internet via 4G. Löser larmet ut har man en bild i telefonen och kan själv avgöra om det är grannens katt eller en hässelbypundare och ringa polisen. När det är någorlunda heltäckande så åker det gamla elektroluxlarmet ut.

Funderar även på att sätta en UPS på alltihop så funkar larmet även om de bryter strömmen och klipper telekabeln. Grejerna drar minimalt med ström så en liten ups klarar att hålla larmet uppe rätt länge.

[OT] Bygga eget hemlarm
JT skrev:
> Det hänger nog mest på hur mycket du är villig
> att betala, precis som med alla andra former av
> försäkringar. De där med larm i
> "industriområdet i närheten" betalar garanterat
> mer än dig om väktarna prioriterar deras inbrott
> före ditt. Betalar du tillräckligt kan du ju få
> en egen vakt som patrullerar på din tomt. Det
> handlar liksom inte om att du är villaägare och
> vaktbolagen gör ett sämre jobb för just
> villaägare pga att de är just villaägare.

Visst. Ge mig möjligheten att betala lika mycket som bolagen, dvs låt mig få ett bruttoavdrag och momsfrihet så kan jag absolut tänka mig det. BOV-avdrag? :)

geologen skrev:
> Folk verkar ha rätt bra koll och uppsikt.

Beror säkert på område, men ja, bättre koll än man tror. Mycket folk som är hemma med barn på dagarna osv - någon är nästan alltid hemma,

[OT] Bygga eget hemlarm
JT skrev:
> Det effektivaste sättet att slippa inbrott är ju
> dock att göra grannarnas hus mer attraktiva för
> tjuvarna.

Haha, just det!

Tillbaka
Topp