OT: Bygga klättervägg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Kidsen har fått dille på att klättra på klättervägg. Jag är inte den som är den heller, det är ju sjukt kul att klättra. Så nu tänkte jag undersöka om det går att fixa till en klättervägg på garagefasaden. Målbilden är någon form av bouldering-bana på en vägg som är typ 2,5 m hög och 5-6 m bred. Och så en sandfålla därunder.

Var hittar jag klättergrepp? Vilka andra tips har ni som gjort samma övning? (Jag har googlat mig fram till att jag behöver ca 30 cm djup sand för att det ska vara en vettig mjuk landning.)

Kul!

Jag har en vägg i källaren sen fem år tillbaka. Köpte material på Byggmax och grepp på bla 247climbing.se och firmor på kontinenter.
"islagsmuttrar" (de greppen skruvas fast i) hittade jag på biltema

Mitt tips är att bygga en vägg som lutar litet, men inte för mycket. Borra sen många hål så det är lätt att flytta runt greppen och bygga leder. Då blir det roligare i längden.

Jag har både 45 och 20 graders lutning. 45 är ganska tungt och kräver stora grepp.

Trillar man från en 45* vägg landar man på rumpan ganska ofta så jag investerade i en stor tjockmatta.

Så kanske satsa på ca 20* lutning för en vägg med landning i sand, så landar man på fötterna.

Hör gärna av dig om du vill ha bilder eller fler tips.

Roligt. Har ett vagt minne att det förvarades en haki med tillhörande vägg i föräldrahemmet. Måste varit efter jag flyttade ut för jag var inte inblandad.
Det var vanlig plyfa från nåt bygge som hängdes upp på ställninge.
Borde kanske hitta på nåt sånt för barnen

66FAECF8-9796-4B61-8F45-123E9A00985D.jpeg

Byggde denna till sonen som födelsedagspresent när han fyllde 4. Den används tyvärr för lite men var enkel att sätta upp. Ett gäng plywoodskivor som skruvats upp på vedboden och sen skriva jag greppen genom skivorna in i panelen bakom.

Greppen köpte jag i kitt från outdoorexperten/addnature eller liknande. Det dyra var skruvar och framförallt greppen. Och det går åt mer grepp än man väntar sig. Har fyllt på lite från bilden

Bilagor

• 02E2623C-FD52-40F5-AF2E-D6CEA6389400.jpeg
    02E2623C-FD52-40F5-AF2E-D6CEA6389400.jpeg
    488.6 KB · Besök: 208
Tack för input här ovan! Tänkt målgrupp är alltså två barn på 5 och 3, så det är enkla barngrepp som ska upp tror jag.

Tror att jag skippar lutningen; garageskrället har platt tak utan utsprång, så ska det byggas en distans blir det nog knas.

Ska nog sno idén med att sätta plywood eller liknande.

Det finns grepp på typ jula och andra kinaskit-köplador. Är det vettigt att satsa på sånt eller ska det till ”riktiga” grepp tror ni?

Visa bilaga 531650
Byggde denna till sonen som födelsedagspresent när han fyllde 4. Den används tyvärr för lite men var enkel att sätta upp. Ett gäng plywoodskivor som skruvats upp på vedboden och sen skriva jag greppen genom skivorna in i panelen bakom.

Greppen köpte jag i kitt från outdoorexperten/addnature eller liknande. Det dyra var skruvar och framförallt greppen. Och det går åt mer grepp än man väntar sig. Har fyllt på lite från bilden
Nu vet jag var du bor. Visste att jag sett den där klätterväggen och idag när jag tog en tur i dagsljus så kunde jag lokalisera den.

Happy kan man lita på! Är i full färd med att planera klättervägg till sonen (trots att vi bor i närheten av ett enormt bouldering-område). Nu slapp jag starta en egen ot-tråd på ämnet. Fler som byggt klätterväggar till ungarna? (Eller sig själv...)

Happy kan man lita på! Är i full färd med att planera klättervägg till sonen (trots att vi bor i närheten av ett enormt bouldering-område). Nu slapp jag starta en egen ot-tråd på ämnet. Fler som byggt klätterväggar till ungarna? (Eller sig själv...)

Tjena!

Jag har byggt en vägg på vinden, några saker att tänka på.
Tjockare skiva än vad du tror, bygg med 24mm om möjligt. Speciellt om man ska ha lite överhäng vilket jag rekommenderar.
Mer grepp än vad du tror, mycket mer.
Fler hål och islagsmuttrar än vad du tror.

Sen rekommenderar jag inte att bygga på vinden med 60° överhäng för barn. Men nu byggde jag till min son som förra året var ett fotsteg från final i SM och i flera år har dominerat Smålandscupen. Går inte riktigt att jämföra med.
20230914_191738.webp

Tjena!

Jag har byggt en vägg på vinden, några saker att tänka på.
Tjockare skiva än vad du tror, bygg med 24mm om möjligt. Speciellt om man ska ha lite överhäng vilket jag rekommenderar.
Mer grepp än vad du tror, mycket mer.
Fler hål och islagsmuttrar än vad du tror.

Sen rekommenderar jag inte att bygga på vinden med 60° överhäng för barn. Men nu byggde jag till min son som förra året var ett fotsteg från final i SM och i flera år har dominerat Smålandscupen. Går inte riktigt att jämföra med.Visa bilaga 770974
Wow! Snyggt ni har det. Tack för tips! Tror att vi kommer att få starta med motsatsen till överhäng (klättraren är strax över 2 år). Vill han avancera sedan så får han göra det på Kjugekull 😊.

Kul! Klart ni ska bygga vägg! Jag har satt upp några skivor i källaren. Jag köpte 18 mm fulplywood. Islagsmuttrar från amazon, köpte ett set grepp från amazon också, men de var inget vidare, små och konstiga. Metolius greppsats är vettigare. Till en tvååring räcker det rätt långt med en stående vertikal skiva med grepp. Bygg så mycket platsen tillåter, krokar och fästen i taket för ringar och repstegar är kul.
IMG_20250525_195851.webp

Om du har tillgång till en 3d-skrivare så går de bra att skriva ut olika klossar med. Finns färdiga modeller på nätet att ba ladda ner o skriva ut.

Om du har tillgång till en 3d-skrivare så går de bra att skriva ut olika klossar med. Finns färdiga modeller på nätet att ba ladda ner o skriva ut.

Tjena!

Fungerar kanske bra för små lätta barn, annars skulle jag absolut inte rekommendera det. Om man inte har en epoxyskrivare, men det tillhör ju inte vanligheterna.

Kul tråd. Polarn i Oskarshamn har en hembyggd vägg, tänkte att vi ska testa den i sommar. Det kan komma fler frågor här. :-) Får se om den är värd att investera mer i, nya grepp osv.
Inomhusklättring i de trakterna verkar sämre, dottern och jag som klättrar, vi har inte så mycket erfarenhet av utomhusklättring ännu så länge. Kollat på Törnskogsklippan men inte klättrat.

Kul! Klart ni ska bygga vägg! Jag har satt upp några skivor i källaren. Jag köpte 18 mm fulplywood. Islagsmuttrar från amazon, köpte ett set grepp från amazon också, men de var inget vidare, små och konstiga. Metolius greppsats är vettigare. Till en tvååring räcker det rätt långt med en stående vertikal skiva med grepp. Bygg så mycket platsen tillåter, krokar och fästen i taket för ringar och repstegar är kul.Visa bilaga 771065
Det där var också ett litet paradis. Snyggt!
Jag tänkte börja i liten skala med honom (beställde 13 grepp igår så bollen är i rullning). Vill vi gå helt bananas så har vi en lada där vi hade kunnat göra en riktigt hög vägg men då behövs topprep/högt ankare.

Visst är det! Brukade klättra där innan cyklingen drabbade mig med full kraft. Hoppas att ni får bra klätterväder 👍
Doe
Kul tråd. Polarn i Oskarshamn har en hembyggd vägg, tänkte att vi ska testa den i sommar. Det kan komma fler frågor här. :-) Får se om den är värd att investera mer i, nya grepp osv.
Inomhusklättring i de trakterna verkar sämre, dottern och jag som klättrar, vi har inte så mycket erfarenhet av utomhusklättring ännu så länge. Kollat på Törnskogsklippan men inte klättrat.
Törnskogsklippan är sådär, de klart finaste lederna är Chippad av staten och En månad av frihet, med reservation för att jag inte klättrat många av de lättare lederna, en del av dem kanske är förstklassiga för sina grader. Men en klippa som ligger tillgänglig så att man kommer dit och klättrar är bättre än en aldrig så fin som man inte ger sig av till! Ut o ha kul bara!

Tjena!

Inomhusalternativen du har runt Oskarshamn är Kalmar Klätterklubb och Västervik Climbing Center. Kalmar håller dock stängd under semesterveckorna. Kan vara sporadiskt öppet om man håller koll på FaceBook.
Utomhusklättringen just runt O-Hamn är tyvärr ganska mager, vi har börjat ta fram en del boulder en mil norr om. Dock kräver många av dom båt.
Men åker man upp mot Västervik så kryllar det av bra klättring utomhus.

Tjena!

Inomhusalternativen du har runt Oskarshamn är Kalmar Klätterklubb och Västervik Climbing Center. Kalmar håller dock stängd under semesterveckorna. Kan vara sporadiskt öppet om man håller koll på FaceBook.
Utomhusklättringen just runt O-Hamn är tyvärr ganska mager, vi har börjat ta fram en del boulder en mil norr om. Dock kräver många av dom båt.
Men åker man upp mot Västervik så kryllar det av bra klättring utomhus.
Gött. Västervik hade jag helt missat.Och självklart så mycket billigare än i Stockholm.

Vi kan cykla till Törnskogssklippan, så jag tänkte att det är nära och bra.

Tackar för tipsen.

Gött. Västervik hade jag helt missat.Och självklart så mycket billigare än i Stockholm.

Vi kan cykla till Törnskogssklippan, så jag tänkte att det är nära och bra.

Tackar för tipsen.

Tjena!

Du menar Törnskogsklippan vid Norrviken va? Eller finns det en i O-hamn som jag heeelt har missat?

Det där var också ett litet paradis. Snyggt!
Jag tänkte börja i liten skala med honom (beställde 13 grepp igår så bollen är i rullning). Vill vi gå helt bananas så har vi en lada där vi hade kunnat göra en riktigt hög vägg men då behövs topprep/högt ankare.
Helt rätt. Krångla inte till det.
Jag kollade på ritningar till moonboard, sen anpassade jag nog bulthålens placering efter skivornas mått, ritade ut ett rutmönster och borrade alla skivor i en hög. Borrandet och att slå i muttrarna tar en stund om man gör flera. Men sen är det enkelt att skruva upp, och om det behövs flytta runt hela skivorna.

Men med det sagt, är det "bara" grepp till barn kan det gå rätt bra att skruva grepp rakt på skivan och strunta i islagsmuttrar. Det sparar rätt många moment.

Prova att göra enkla grepp av trä. Jag har skruvat upp någon träbit, funkar bra. Framförallt om man vill ha rejäla juggar tänker jag att man kan snesåga en regel och kapa upp i lagom bitar.

Härligt med en lada. Det går ju att bygga rätt högt med matta under också.

Helt rätt. Krångla inte till det.
Jag kollade på ritningar till moonboard, sen anpassade jag nog bulthålens placering efter skivornas mått, ritade ut ett rutmönster och borrade alla skivor i en hög. Borrandet och att slå i muttrarna tar en stund om man gör flera. Men sen är det enkelt att skruva upp, och om det behövs flytta runt hela skivorna.

Men med det sagt, är det "bara" grepp till barn kan det gå rätt bra att skruva grepp rakt på skivan och strunta i islagsmuttrar. Det sparar rätt många moment.

Prova att göra enkla grepp av trä. Jag har skruvat upp någon träbit, funkar bra. Framförallt om man vill ha rejäla juggar tänker jag att man kan snesåga en regel och kapa upp i lagom bitar.

Härligt med en lada. Det går ju att bygga rätt högt med matta under också.
Tack för tips! Och smart med trägrepp! (Det hade jag inte ens tänkt på.) Nu har greppen jag beställt landat på vårt lokala ica, så jag hoppas att vi kan dra igång med detta projektet snart.

Jag byggde en vägg i trädgården:
Fällde några björkar på ~4 meters höjd och barkade av stubbarna så de inte ruttnar för fort.
Mellan stubbarna skruvade jag impregnerad trall och på dessa fäste jag grepp som jag köpt billigt (bortsorterade, gamla grejer).
Funkar finfint!

Tillbaka
Topp