[OT] Byta bank, men vilken?

Problemet med att ha 3+ olika är att man nästan måste ha pengar stående på alla.

Brukar det gå att få räkning på bolån istället för dragning på konto?

Jag tror inte sparbanken tillåter auto överföring till annan bank heller.

En konsekvens av Danske slutade med duo flex och att vi bytte bank är att vårt buffertsparande nu ligger utspritt över ett antal konto istället för ett delat. Sparbanken buffert är per person och vi jobbar inte riktigt med 2000 i månaden som buffert.

Avanza har nåt liknande duo flex men man kan inte dela konto.

Det är ett jävla pussel att lägga.

Jag har en kontakt på Swedbank som är "ok" om än kanske lite seg (personen i fråga verkar inte älska frågor över email). 🙂

Sedan kan väl kanske lite olika saker ge "högst marginella extra smårabatter", tex om man ISK sparar, tar försäkringarna via dem, kör lönekontot hos dem, blir nyckelkund etc.
Jag frågade rent ut när de tog bort min "personliga bankman". Mina förutsättningar är sådana att jag kan få tillbaka den genom att flytta pengar till Swedbank, det finns en gräns.
Varför skall jag göra det? - Ja du får ju en personlig bankman.
Får jag ytterligare ränterabatt, bättre villkor i övrigt? - Njae, du får ju en personlig bankman.

Till slut blev kontentan att jag inte tjänade något på flytten. Hade vi haft kvar vår gamla bankman(kvinna) hade jag kanske tyckt det var värt det, men inte nu längre.

Swedbank är numera åtminstone tydliga med ränterabatten. Man ser i appen hur länge den gäller, och jag har för mig att man tom får en påminnelse när det närmar sig.
Man kan även få en ny rabatt direkt via appen. Men det brukar löna sig att prata med dem i stället...
Ja, jämfört m danske som mörkar är det bra men den man får vi appen är sämre än den man har så man måste jiddra.
Nu är det svårt att fatta 3 månaders med olika brytpunkter men jag tror appen föreslog en ränta över snitträntan.

Jag frågade rent ut när de tog bort min "personliga bankman". Mina förutsättningar är sådana att jag kan få tillbaka den genom att flytta pengar till Swedbank, det finns en gräns.
Varför skall jag göra det? - Ja du får ju en personlig bankman.
Får jag ytterligare ränterabatt, bättre villkor i övrigt? - Njae, du får ju en personlig bankman.

Till slut blev kontentan att jag inte tjänade något på flytten. Hade vi haft kvar vår gamla bankman(kvinna) hade jag kanske tyckt det var värt det, men inte nu längre.
Enda orsaken till att det sannolikt blir Swedbank för mig har att göra med att jag får lite bättre bolånevillkor än SBAB och jag orkar inte strula runt och jämföra mer (jag är lat). Har testat lite olika banker genom årens lopp och de har väl fungerat hmmm "rätt bra" allihopa.

Ja, jämfört m danske som mörkar är det bra men den man får vi appen är sämre än den man har så man måste jiddra.
Nu är det svårt att fatta 3 månaders med olika brytpunkter men jag tror appen föreslog en ränta över snitträntan.
Jag har ett bundet som snart går ut. Appen föreslår för mig faktiskt en klart lägre ränta än snitträntan som de tvingas visa. Det blir i vårt fall några kronor. Men brukar som sagt kunna få lite till med ett enkelt samtal eller två. När detta går ut sitter vi dessutom helt obundna, det borde göra förhandlingsläget bättre.

Jag har ett bundet som snart går ut. Appen föreslår för mig faktiskt en klart lägre ränta än snitträntan som de tvingas visa. Det blir i vårt fall några kronor. Men brukar som sagt kunna få lite till med ett enkelt samtal eller två. När detta går ut sitter vi dessutom helt obundna, det borde göra förhandlingsläget bättre.
Ja, vem vet vad algoritmen jobbar med. Vi har 50% belåning och långt under alla inkomstbegränsningar osv. Nån bank jag pratade med var inte intresserad av att ge stor rabatt på ett lån under 2 mille...
Eller så gillar appen inte att isk tömts.

Ja, vem vet vad algoritmen jobbar med. Vi har 50% belåning och långt under alla inkomstbegränsningar osv. Nån bank jag pratade med var inte intresserad av att ge stor rabatt på ett lån under 2 mille...
Eller så gillar appen inte att isk tömts.
Det fetade är nog problemet :-).
Men jag antar att du menar motsatsen. Dom får mer pengar av mig, och är väl därför beredda att ge bättre rabatt helt enkelt. Eftersom vi också rimligen bedöms som mycket låg risk med goda marginaler.

Jag är nog mera förvånad över att storbankerna (tex SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken) som ni varit i kontakt med inte är beredda att gå under listräntorna från "Internetbankerna" som tex LF Bank, SBAB, Skandia samt ICA.

Förstår att småbankerna aka Internetbankerna erbjuder en hel del fördelar men är de verkligen bäst när det gäller just bolån? :unsure: :unsure: Har man inga eller låga bolån kan det dock vara en annan sak så klart.

Senast ändrad:
Problemet med att ha 3+ olika är att man nästan måste ha pengar stående på alla.

Jag tror inte sparbanken tillåter auto överföring till annan bank heller.

Det här är ju väldigt relevant och helt klart något jag måste se över. Min tanke är som sagt att ha detta upplägg:

Icabanken:
- Personligt lönekonto med betalkort
- Gemensamt betalkortskonto med min fru
- Gemensamt korttidsbuffert/räkningskonto med min fru

SBAB
- Huslån
- Långtidsbuffert

Avanza
- ISK sparande

Men för att detta upplägg ska fungera smidigt så vill man ju helt klart kunna ha stående överföringar från Ica till Avanza och SBAB. Alternativt om SBAB kan skicka e-faktura på låneavierna.

Men jag antar att du menar motsatsen. Dom får mer pengar av mig, och är väl därför beredda att ge bättre rabatt helt enkelt. Eftersom vi också rimligen bedöms som mycket låg risk med goda marginaler.
Kolla SBABs kalkylator så blir det rätt tydligt att man får lägre ränta när lånebeloppet går upp, till en brytpunkt vid kanske 65-70% belåningsgrad, där banken väl börjar vägs in risken i lånet och därmed höjer räntan igen.

Jag tror också att mitt problem är för lågt lånebelopp och samtidigt för lågt sparbelopp. Banken verkar inte kunna tolka trender mot framtiden.

Ska mycket till att jag går tillbaka till Swedbank! Hade swedbank sedan hedenhös tid, deras internetbank var riktigt bra, ett tag. Har nu SEB men sneglar på LF bank. Få se vad de erbjuder nu när det är dags att förnya halva lånet på SEB.

Bäst ränta på sparpengar har jag hittills hittat på Resurs Bank (utan några uttagsbegränsningar och regler).

Ska mycket till att jag går tillbaka till Swedbank! Hade swedbank sedan hedenhös tid, deras internetbank var riktigt bra, ett tag. Har nu SEB men sneglar på LF bank. Få se vad de erbjuder nu när det är dags att förnya halva lånet på SEB.

Bäst ränta på sparpengar har jag hittills hittat på Resurs Bank (utan några uttagsbegränsningar och regler).
Ah, har Resurs Banks sparkonto (det utan uttagsbegränsningar) högre ränta än Lysa?

Det är ändå lite mystiskt det hela kan jag tycka. Om storbankerna vägrar gå under listräntan för bolån jämfört med "de mindre" som tex LF Bank, SBAB, Skandia samt ICA och allt vad de nu heter så misstänker jag att det mera handlar om att man har en dålig bankkontakt?

100 kr i månaden. Eller 0.05 % på räntan. Det var pengar som Handelsbanken inte tyckte det var värt för att behålla två kunder sedan 25 år. Grundkompetensen hos säljare bör vara att det alltid är både billigare och enklare att behålla kunder än att skaffa nya. Den kompetensen verkar saknas hos Handelsbanken.

Genom att "erbjuda" en minskad ränterabatt mot föregående år och vägra backa ens delar av en promille sänder de ett tydligt budskap - de är inte intresserade av att behålla mig som kund. Särskilt som detta upprepats år efter år. Hos SBAB får jag visserligen betala 0.02 % högre ränta än vad Handelsbanken erbjöd. Men det är en kostnad jag gladeligen tar för att slippa den årliga diskussionen.

Nu går Handelsbanken miste om hela ränteintäkten, allt nuvarande och framtida fondsparande i handelsbankenfonder och allt tillgängligt likvida medel på sparkonton. För att "spara" 100 kr per månad.

Strålande affär, Handelsbanken.

Slut på gnäll. Handelsbanken hamnar i backspegeln. Frågan är vilken bank ni rekommenderar för lönekonto/räkningar, respektive fondsparande? Är Icabanken och Avanza bra?

Jag har liknande erfarenheter av Handelsbanken. De ville inte förlänga ett lånelöfte på ett i sammanhanget obetydligt belopp, med hänvisning till att familjen hade utökats och då sade någon mall nej. Att jag utan problem kunde dubbla lönen om jag ville hjälpte föga, så jag gick över till SEB som låg vägg i vägg, bad dem ta över samtliga privat- och företagskonton och fick direkt ett fem gånger högre lånelöfte.

...så jag har haft SEB sedan dess. Inte på något sätt billigast eller bäst internetbank, och att handla med aktier/fonder är nästan direkt plågsamt, men de har alltid varit supersmidiga att ha att göra med.

Jag har Avanza också, funkar helt ok men är väl inte populäraste valet.

... Du får alltså tillbaka avgiften på typ 35/39 per månad det kostar direkt? NAJS.
1771494704265.webp

Nja, Borgo ger högre ränta än Resurs. Enl Compricer har Resurs nån begränsning på hur mycket man kan ta ut per dag och vecka. Jag plockade ut en del fr Resurs för nån månad sen och man fick pengarna väldigt snabbt iaf, kan ha varit samma dag men absolut senast dagen efter.

Resurs bank vägrar jag, det är sedan gammalt.

Bakgrund: en gång för många år sedan handlade jag på kredit via dem, då det gav någon rabatt. Det var gratis. Men upplägget var sådant att de skickade fakturan så den kom fram samma dag som förfallodatum (eller kanske senare, lite oklart eftersom jag var bortrest). Man hade som kund så klart ansvar för att betala fakturan oavsett om den kom fram eller inte. För att kunna göra det var man tvungen att ringa deras kundtjänst och få ett OCR-nummer, eftersom fakturan ju inte kom. Det kostade pengar att ringa deras kundtjänst. Mao, det var inte alls gratis... förrän jag övertygade dem om att de var idioter och behövde skärpa sig. Det har de kanske gjort?

Det här är ju väldigt relevant och helt klart något jag måste se över. Min tanke är som sagt att ha detta upplägg:

Icabanken:
- Personligt lönekonto med betalkort
- Gemensamt betalkortskonto med min fru
- Gemensamt korttidsbuffert/räkningskonto med min fru

SBAB
- Huslån
- Långtidsbuffert

Avanza
- ISK sparande

Men för att detta upplägg ska fungera smidigt så vill man ju helt klart kunna ha stående överföringar från Ica till Avanza och SBAB. Alternativt om SBAB kan skicka e-faktura på låneavierna.
SBAB kör låneavierna på autogiro så det är inget problem. Stående överföringar till andra banker, klarar inte ICA det så är det väl en dealbreaker, i alla fall för mig. Har stående överföringar framförallt till sparande i Avanza men även andra banker (från LF)

Lånet är långt under begränsningarna. Främst pga litet lån. Om 2 mille är lite

Nja, Borgo ger högre ränta än Resurs. Enl Compricer har Resurs nån begränsning på hur mycket man kan ta ut per dag och vecka. Jag plockade ut en del fr Resurs för nån månad sen och man fick pengarna väldigt snabbt iaf, kan ha varit samma dag men absolut senast dagen efter.
Intressant

Borgo har alltså 2,40% med fria uttag, bra tips, jag har uppenbarligen haft för dålig koll på sparkonto marknaden.
1771498976974.webp

Lysa 2,12%
1771499116572.webp

Ang bra sparränta: de med bäst ränta är oftast de som tar pengarna och gör sms/blanco-lån av dem. Jag är inte ute efter att moralisera, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet så kan man bestämma om det är värt att delfinansiera eller inte. (Inte nödvändigtvis under samma varumärke som du sparar hos, det är ett korsägande av finansbolag.)

Kolla SBABs kalkylator så blir det rätt tydligt att man får lägre ränta när lånebeloppet går upp, till en brytpunkt vid kanske 65-70% belåningsgrad, där banken väl börjar vägs in risken i lånet och därmed höjer räntan igen.

Jag tror också att mitt problem är för lågt lånebelopp och samtidigt för lågt sparbelopp. Banken verkar inte kunna tolka trender mot framtiden.

Svenska banker vill gärna har unga svenskor med hög lånebelopp (kankse dock inte för högt). Låg lån är ointressant. Att amortera nån större belopp försöker de aktivt att undvika ("det hjälper ju inget"). Jag tror inte att de bryr sig mycket om riskfaktorer förutom om låntagare är utländsk.

Jag skulle gärna byta till en bättre svenska bank men jag har ingen förhoppning att hitta en bra svensk bank.

Svenska banker vill gärna har unga svenskor med hög lånebelopp (kankse dock inte för högt). Låg lån är ointressant. Att amortera nån större belopp försöker de aktivt att undvika ("det hjälper ju inget"). Jag tror inte att de bryr sig mycket om riskfaktorer förutom om låntagare är utländsk.

Jag skulle gärna byta till en bättre svenska bank men jag har ingen förhoppning att hitta en bra svensk bank.
Alla vet väl att man inte kan lita på folk från Nederländerna i finanssammanhang. Tulpanerna hänger kvar än 😁

Alla vet väl att man inte kan lita på folk från Nederländerna i finanssammanhang. Tulpanerna hänger kvar än 😁

Skulle tror att tulpaner har gett Nederländerna mycket större vinst i totalt än man har tappat i kraschen för några sekler sen. Inte dåligt för ett produkt som egentligen kommer från Anatolien. Nu ser det dock mörkare ut: klimatförändringar verkar att göra det omöjligt att odla tulpaner II Nederländerna inom några decennier. Kanske laget för Sverige då ...

Senast ändrad:
Skulle tror att tulpaner har gett Nederländerna mycket större vinst i totalt än man har tappat i kraschen för några sekler sen. Inte dåligt för ett prodkäukt som egentligen kommer från Anatolien. Nu ser det dock mörkare ut: klimatförändringar verkar att göra det omöjligt att odla tulpaner II Nederländerna inom några decennier. Kanske laget för Sverige då ...
Kan man investera i tulpaner på samma sätt som tex guld eller silver? Finns det ETFer för tulpaner?

Skulle tror att tulpaner har gett Nederländerna mycket större vinst i totalt än man har tappat i kraschen för några sekler sen. Inte dåligt för ett prodkäukt som egentligen kommer från Anatolien. Nu ser det dock mörkare ut: klimatförändringar verkar att göra det omöjligt att odla tulpaner II Nederländerna inom några decennier. Kanske laget för Sverige då ...
Vi tar över både tulpan- och vinbranschen. Om inte golfströmmen vänder, då får vi väl sikta på arktiska turer och isjakter i stället.

Jag tänker så här (Swedbank får bli ett exempel):
Swedbank har 5 413 000 000 000 kr utlånat i bolån.
Har du lånat en miljon har du alltså 1/5 413 000-del av deras bolån
Swedbank har 1 132 005 722 aktier.
Om du äger 209 aktier i Swedbank kan man alltså se det som att man tar hand om vinsten själv. Det är aktier för 73 000 sek. Har man möjligheten att investera 73 000 sek blir det betydligt mindre tråkigt att läsa att bolån en blir dyrare för att marginalerna ökar. För du har lånat ut pengarna till dig själv.

Edit: direktavkastningen på den investeringen är i dagsläget 5,88%. Men det är ju ingen garanti framåt.

Senast ändrad:
Har man möjligheten att investera 73 000 sek blir det betydligt mindre tråkigt att läsa att bolånen blir dyrare för att marginalerna ökar.
Hört talas om alternativkostnad?
Men banker är väl iofs en klassisk stabil punkt att växla över till i oroliga tider. Tills det kommer en ny bankkrasch.

Jag tänker så här (Swedbank får bli ett exempel):
Swedbank har 5 413 000 000 000 kr utlånat i bolån.
Har du lånat en miljon har du alltså 1/5 413 000-del av deras bolån
Swedbank har 1 132 005 722 aktier.
Om du äger 209 aktier i Swedbank kan man alltså se det som att man tar hand om vinsten själv. Det är aktier för 73 000 sek. Har man möjligheten att investera 73 000 sek blir det betydligt mindre tråkigt att läsa att bolån en blir dyrare för att marginalerna ökar. För du har lånat ut pengarna till dig själv.

Edit: direktavkastningen på den investeringen är i dagsläget 5,88%. Men det är ju ingen garanti framåt.
Ännu bättre affär att bara äga aktierna och ha lånet där det är mest förmånligt.

Hört talas om alternativkostnad?
Självklart.
Men banker är väl iofs en klassisk stabil punkt att växla över till i oroliga tider. Tills det kommer en ny bankkrasch.
Precis. Jag rekommenderar ingen att investera i något, säger bara att jag tänker så (men bara delvis, jag har inte investerat i Swedbank motsv mitt bolån). Men man blir mindre sur på banken om man inser att man äger den själv.
De investeringar jag gjort i banker är hittills mycket mer lönsamma än att betala av bolånet motsvarande. Sen är det jällelätt att i efterhand hitta andra aktier som varit bättre. Men återigen, framåt vet vi inte...
Lever man på marginalen skall man absolut inte investera i stället för att beta av lånen.

Avanza har nåt liknande duo flex men man kan inte dela konto.
Avanza drar bolåneräntan från vårt gemensamma betalkonto i SEB.
På Avanzas bolån finns ett flexutrymme på en halv mille, så man kan enkelt minska sitt bolån en period och sedan öka det igen inom det utrymmet.
För oss är SEB bara till för att få in lönen och göra betalningar. Betalar några hundra om året för betaltjänst och kort. Det som blir över åker till Avanza.

På Avanzas bolån finns ett flexutrymme på en halv mille, så man kan enkelt minska sitt bolån en period och sedan öka det igen inom det utrymmet.
För oss är SEB bara till för att få in lönen och göra betalningar. Betalar några hundra om året för betaltjänst och kort. Det som blir över åker till Avanza.
Kan man förhandla med Avanza, eller är det presenterad ränta som gäller? (Helst vill jag inte förhandla, men jag vill ännu mindre betala den ränta Avanza visar när jag testar)

Ja flex är intressant. Största anledningen till att vi hade danske men de tog bort det

Det som är sämre med avanza att man inte kan dela konto. Man kan inte heller räkna ihop hushållets "förmögenhet" för att få bättre ränta.
Sen är det kanske en käftsmäll att få högre ränta när börsen krashar å portföljen krymper - eller för den delen trumpen nukar $

Det är ändå intressant. Borde kanske kolla upp nordnet också

Edit. ISK kan inte samägas så hjälper inte att fråga nordnet.
Jag tror det går genom att bilda bolag men blir kanske svårare ta bolån på ett HB och man missar 2 (4) x 300 000 skattefritt.
Däremot kunde avanza valt att räkna ihop slantarna

Edit. Nordnets bolån tar hänsyn på lånets storlek, vilket inte gör mig glad, energiklass (!) och tjänstepension. Inte så spännande

Senast ändrad:
Ja flex är intressant. Största anledningen till att vi hade danske men de tog bort det

Det som är sämre med avanza att man inte kan dela konto. Man kan inte heller räkna ihop hushållets "förmögenhet" för att få bättre ränta.
Sen är det kanske en käftsmäll att få högre ränta när börsen krashar å portföljen krymper - eller för den delen trumpen nukar $

Det är ändå intressant. Borde kanske kolla upp nordnet också

Edit. ISK kan inte samägas så hjälper inte att fråga nordnet.
Jag tror det går genom att bilda bolag men blir kanske svårare ta bolån på ett HB och man missar 2 (4) x 300 000 skattefritt.
Däremot kunde avanza valt att räkna ihop slantarna
Men man kan väl dela lån, då borde de ju kunna förstå att de ska titta på summan av ISK-depåerna från båda som står på lånet?

Man kan ge fullmakt på konto, men tyvärr kan inte fullmaktstagaren ta ut pengar från kontot, utan bara titta. Hushållets förmögenhet räknas ihop för att nå högre nivåer med möjlighet till private banking, bättre räntor och andra förmåner.

Ingen aning hur de hanterar just bolån, men övriga förmåner kan ju baseras på hushållets gemensamma förmögenhet. Konstigt om inte bolånet var samma.
Det är nog samma för alla banker :-).

Man kan ge fullmakt på konto, men tyvärr kan inte fullmaktstagaren ta ut pengar från kontot, utan bara titta. Hushållets förmögenhet räknas ihop för att nå högre nivåer med möjlighet till private banking, bättre räntor och andra förmåner.
Ok, tycker det står att minst en person ska uppfylla kraven men kanske står bättre på annat ställe.

Ja, jag såg det om fullmakt nu. Det kan vara intressant för oss.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp