[OT] Chans att rädda karriären?

Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tvånget är problemet. Jag hade mycket väl
> > kunnat göra det för mitt eget nöjes skull,
> > "privat". Utan tvång går det mesta bra.
>
> Det är inget tvång att skriva en uppsats eller
> göra ett ex-jobb.

Det är väl precis vad det är. Conform or die.

jonja skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tvånget är problemet. Jag hade mycket väl
> > > kunnat göra det för mitt eget nöjes skull,
> > > "privat". Utan tvång går det mesta bra.
> >
> > Det är inget tvång att skriva en uppsats
> eller
> > göra ett ex-jobb.
>
> Det är väl precis vad det är. Conform or die.

Tycker mer att det är ett krav än ett tvång. Det är ett krav att genomföra exjobbet för att få ut examen, men ingen tvingar dig att göra exjobbet. Tydliga och väldefinierade krav är bra. Tvång är däremot sällan lyckat.

geologen skrev:
> Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet. Får
> väl bara hoppas att de inte läst den här
> tråden... ;)

Gött. Se till att du skriver "envis som tusan" på CV:t. =)

rikard skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet. Får
> > väl bara hoppas att de inte läst den här
> > tråden... ;)
>
> Gött. Se till att du skriver "envis som tusan"
> på CV:t. =)

...och hoppas att de inte vill att du listar dina svaga sidor....

Mr Orange skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet.
> Får
> > > väl bara hoppas att de inte läst den här
> > > tråden... ;)
> >
> > Fast parallellt med att du uppvisar en något
> > negativ attityd bitvis så lyfter tråden
> ändå
> > fram saker du kan.
> >
> Understatement of the year?

Det är ju inte så svårt när året precis har börjat :)

AxelSthlm skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet.
> Får
> > > väl bara hoppas att de inte läst den här
> > > tråden... ;)
> >
> > Gött. Se till att du skriver "envis som tusan"
> > på CV:t. =)
>
> ...och hoppas att de inte vill att du listar dina
> svaga sidor....

Förekommer sånt faktiskt?

Rattnalle skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > rikard skrev:
> >
>
> > -----
> > > geologen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet.
> > Får
> > > > väl bara hoppas att de inte läst den här
> > > > tråden... ;)
> > >
> > > Gött. Se till att du skriver "envis som
> tusan"
> > > på CV:t. =)
> >
> > ...och hoppas att de inte vill att du listar
> dina
> > svaga sidor....
>
> Förekommer sånt faktiskt?

Jag har faktiskt fått en fråga ungefär åt det hållet i en intervju. Så det förekommer. :)
Däremot minns jag inte vad jag svarade. Tydligen inget riktigt dåligt, för de ringde faktiskt upp några veckor senare och meddelade att de hade fått ett väldigt bra intryck av mig, men att de hade en sökande som hade jobbat med precis samma sak tidigare, som fick gå före. Annars hade jag fått jobbet. Det var som administratör på en liten friskola.

Där ser man. De relativt få intervjuer jag varit på har alltid varit hos någon anställande chef som varit trevlig men absolut inget proffs på att rekrytera och ställa kluriga frågor :)

Detta var en liten skola, som sagt. Under intervjun var det rektorn och en annan person som ungefär var näst högst i den lilla organisationen. Tror de var 12-13 totalt i personalen, inklusive lärarna.

Rattnalle skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > rikard skrev:
> >
>
> > -----
> > > geologen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag kan göra ett försök på ÅF-jobbet.
> > Får
> > > > väl bara hoppas att de inte läst den här
> > > > tråden... ;)
> > >
> > > Gött. Se till att du skriver "envis som
> tusan"
> > > på CV:t. =)
> >
> > ...och hoppas att de inte vill att du listar
> dina
> > svaga sidor....
>
> Förekommer sånt faktiskt?

Jag har fått precis den frågan på en intervju. Fick inte jobbet, men tror inte det berodde på mitt svar på just den frågan.

Fick istället anställning där jag gjorde mitt exjobb. Fick gå igenom hela anställningsprocessen enligt konstens alla regler. Nyttig erfarenhet helt klart.

För övrigt har jag några kollegor som inte plockat ut examen för att de inte blivit helt klara med sin utbildning. Så det är inte heller något som garanterar att man inte är anställningsbar.

Jag ringde brorsan, som är en mycket duktigare jobbsökare än vad jag varit genom åren. Han sökte nog närmare 100 jobb förra året, och har varit på minst 20 intervjuer.

Det visade sig att en av hans bästa kompisar jobbar nu, eller har jobbat så sent som före jul, med just geoteknik på det aktuella företaget i Göteborg. Så jag ska försöka få till ett samtal med honom i morgon för att få lite mer info om vad som gäller och tips inför ansökan. Världen är liten ibland... :)

geologen skrev:
> Jag ringde brorsan, som är en mycket duktigare
> jobbsökare än vad jag varit genom åren. Han
> sökte nog närmare 100 jobb förra året, och har
> varit på minst 20 intervjuer.

Fick han inget jobb då? Det måste väl ändå vara det som räknas ;)

grymt!

Ah men vad tusan, om brorsans bästa kompis jobbar med just Geoteknik så måste du väl kunna låta honom öppna några dörrar?

Kontakter är till för att utnyttjas!

Rattnalle skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag ringde brorsan, som är en mycket duktigare
> > jobbsökare än vad jag varit genom åren. Han
> > sökte nog närmare 100 jobb förra året, och
> har
> > varit på minst 20 intervjuer.
>
> Fick han inget jobb då? Det måste väl ändå
> vara det som räknas ;)

Jodå, han skrev på för ett företag förra veckan. När han ringde för att tacka nej till ett annat erbjudande han hade från ett annat företag, vägrade de ta ett nej, och försökte bjuda över på olika sätt... :)

geologen skrev:
> Jag ringde brorsan, som är en mycket duktigare
> jobbsökare än vad jag varit genom åren. Han
> sökte nog närmare 100 jobb förra året, och har
> varit på minst 20 intervjuer.

Inte för att vara sån, men hundra sökta jobb och 20 intervjuer på ett år - antingen är han sjukt kräsen, söker fel jobb eller så är han nog inte så himla duktig på att söka jobb... :)

När jag sökte nytt jobb i höstas sökte jag en annonserad tjänst, en halvt annonserad, kontaktade ett konsultföretag där jag har bekanta och blev spontant kontaktad av två andra konsultföretag efter att ha laddat upp cv på arbetsförmedlingen. Blev kallad till intervju till samtliga utom den annonserade tjänsten (mycket märkligt, mina kvalifikationer stämde till typ 95%).

På intervjuerna med konsultföretagen var jag tydlig med att jag inte vill ha lång resväg - dvs inte Scania. Ingen tyckte det var konstigt. Mest obekväma intervju var den där en HR-person intervjuade mig. Massa konstiga generell frågor och väldigt lite samtal om företaget, arbetsuppgifter och hur det funkar att vara där. Och där fick jag faktiskt även den där frågan om mina svagheter - rakt upp och ner.

Annars var det avslappnade intervjuer med de som skulle vara mina potentiella överordnade på företaget. Dvs beroende på storlek var det allt från vd/högsta chefen till gruppchefer. Detta innebar förutom att samtalet flöt smidigare att jag kunde få en betydligt bättre bild av hur det är att jobba där och vilka ens framtida kollegor kan bli.

Ibland tror jag det är viktigt att ha lite storhetsvansinne och vända på steken och inte se det som att företaget erbjuder ett jobb - utan att man själv erbjuder företaget sin kompetens och engagemang. I slutändan valde jag i princip bort konsultföretaget med HR-personen genom att sluta följa upp det. Istället fokuserade jag helt på det som kändes bäst, och det var också där jag fick en anställning. Och juste - jag ringde rekryteraren som stod angiven på en gammal annons för en tjänst på företaget jag ville till, presenterade mig och berättade att jag ville dit. Han svarade med att skicka en ännu ej publicerad platsannons på min mail. Så det skadar verkligen inte att ringa om man har något att fråga... :)

Der här blev väldigt rörigt, och jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt. Mer än att jag tror det kan vara nyttigt med lite anekdoter som balanserar de negativa som geo verkar hört sedan tidigare.

jomper skrev:
> Go geo!

+1

Har du personlig kontakt in på ett företag är det självklart ett stort plus. Gör hellre några få helhjärtade försök till företag du verkligen tror på, än massutskick.

Tänk också lite bredare - du trivs att hjälpa människor och är van att möta dem, samtidigt är du teoretiskt lagd och troligen inte tekniskt handikappad eftersom du kan meka en cykel. Vad tror du om att jobba med service och support på ett teknikföretag?

H. skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Go geo!
>
>
> +1
>
> Har du personlig kontakt in på ett företag är
> det självklart ett stort plus. Gör hellre några
> få helhjärtade försök till företag du
> verkligen tror på, än massutskick.

Ja, massutskick har aldrig varit min grej. Jag har inte sökt 100 jobb totalt i mitt liv.

> Tänk också lite bredare - du trivs att hjälpa
> människor och är van att möta dem, samtidigt
> är du teoretiskt lagd och troligen inte tekniskt
> handikappad eftersom du kan meka en cykel. Vad
> tror du om att jobba med service och support på
> ett teknikföretag?

Såna jobb har jag sökt flera gånger. Var på intevju på ett, men där var det också en mer kompetent som fick jobbet. I det fallet hade den andre sökande jobbat med företagets produkter i flera år, och jag hade aldrig gjort det. Men de tyckte jag gjorde ett gott intryck under intervjun.

Generellt brukar jag göra bra ifrån mig när jag väl kommer till intervju.

H. skrev:
> Blev kallad till intervju
> till samtliga utom den annonserade tjänsten
> (mycket märkligt, mina kvalifikationer stämde
> till typ 95%).

Det visar kanske att annonsen inte speglar verkligheten särskilt bra.

Examen är överreklamerat. Pluggade klart för 14 år sen men saknar examen pga av några poäng. Ingen arbetgivare har brytt sig överhuvudtaget om det. Dom ser vilka kurser jag gått och vilka betyg jag fått. Så mitt tips är istället för att satsa på ett x-jobb, lägg motsvarande tid på att uppdatera din utbildning med vettiga kurser. Som sagt, stirra dig inte blind på att ta en examen, det är väldigt många som aldrig tar en examen men lyckas bra ändå.

Har fått lite mer info nu, och ska prata med brorsans kompis i morgon förmiddag. Han är ute på dejt just nu, så jag räknar inte med så värst tidigt samtal... :)

lundatok skrev:
> Intressant att saker har en liten ljusning i
> horisonten
+1

> när man väl får upp huvudet ur
> marken.

Fast i det här fallet är det väl tvärt om? Nu ska väl ändå Geologen hitta ett jobb där han får köra huvudet i marken? ;)

geologen skrev:
> När han ringde för att tacka nej till
> ett annat erbjudande han hade från ett annat
> företag, vägrade de ta ett nej, och försökte
> bjuda över på olika sätt... :)

Din bror nämnde inte att han har en "klon" som letar jobb?

Nja, det gick inte vägen. De ville inte ha in nån utan erfarenhet. Så det var blankt nej nu. Men de sa ändå att jag skulle skicka in CV så de har i ett senare skede, om det skulle bli aktuellt senare.

Prova mer uppslag. Så länge du ändå har ett jobb kan du se sökandet som en ny liten hobby. Rätt vad det är så löser det sig om man rör runt i grytan.

På det igen bara: http://www.sweco.se/sv/Sweden/Karriar/Lediga-jobb?rmpage=job&rmjob=8679&rmlang=SE

När det gäller kundkontakter är hemtjänsten meriterande. Att ha mekat kamrem på passat är ju definitivt maskin och motorintresse.

Dock utomhus och anläggningstider (tidiga mornar) men regelbundet och stora möjligheter till regelbundet socialt umgänge. Otroligt bra inkörsport till andra jobb i geo-branchen då fältgeo är mycket meriterande.

Senast ändrad:
Jag har geovetare på min arbetsplats som miljöskyddsinspektör. Det går kanske komplettera med lite studier och gå över åt miljöhållet?

Det kanske inte går med din utbildning, har inte följt tråden.

geologen skrev:
> Jag har redan gjort det. Men först i maj ska de
> gå igenom framtida planeringen och då ta
> ställning till nyanställningar.

Släpp det. Gå vidare. Om detblirnågot - se det som en överraskning.

poqa skrev:
> geologen skrev:
> -----
>
> > Jag ser ju att ringa upp som fjäsk, och
> störande
> > för de som säkert ändå har fullt upp med
> > annat.
>
> Det är ju deras jobb att prata med, och anställa
> nytt folk!
> Du fjäskar inte, du hjälper dem.

Jag har sökt ett antal jobb. Jag har aldrig blivit kallad till intervju utom i de fall där jag ringt först och frågat lite om tjänsten. Eftersom jag inte tycker om att prata i telefon tycker jag det är lite irriterande att det ska vara så, men det är bara att acceptera att det är ett steg i ansökningsprocessen.
Å andra sidan har jag hög frekvens av intervjuer i de fall jag ringt och legat på lite grand.
Så mitt tips, även om det känns som att allt står i annonsen, ring alltid upp och fråga lite om tjänsten eller företaget, passa på att marknadsföra dig själv lite diskret, så ökar din chanser att komma till intervju.

Lycka till!

Har nu läst alla sidor i tråden och jag håller verkligen tummarna för dig Geo! Jag känner igen mig ganska mycket i vad du har skrivit så jag vet hur det kan kännas.

Nu verkar det ju som att du kommit igång och sökt några jobb och det är ju fantastiskt bra. Ibland räcker det som en rejäl egoboost som kommer (slutligen) förbättra din tillvaro!

Annars är ju butiksjobb ganska chill, samma arbetsplats. Ofta fasta tider och hyfsat bra betalt utan att kräva examen. Det kan ju vara lite svårt att få in en fot utan erfarenhet dock.

Blä.

Sitter här med en annons framför mig, och orkar fan inte klämma ur mig ännu en trött samling klyschor och positivt laddade ord. Varför finns det ingen smidigare process? Typ en organisation dit man kan anmäla sig och beskriva de kunskaper, egenskaper och färdigheter man har detaljerat, och sen kontaktar arbetsgivare den organisationen för att söka efter lämpliga kandidater. Så jävla mycket enklare det hade varit då. För alla inblandade parter. Dessutom hade chanserna ökat astronomiskt för båda parter att hitta rätt.

En timme senare. Har fortfarande inte lyckats börja på ansökningshelvetet. Behöver sova, men vet också att jag inte har tid att skriva i morgon. Ångest och stress är bara förnamnet. Hatar! Hatar! HATAR!

geologen sa:
Blä.

Sitter här med en annons framför mig, och orkar fan inte klämma ur mig ännu en trött samling klyschor och positivt laddade ord. Varför finns det ingen smidigare process? Typ en organisation dit man kan anmäla sig och beskriva de kunskaper, egenskaper och färdigheter man har detaljerat, och sen kontaktar arbetsgivare den organisationen för att söka efter lämpliga kandidater. Så jävla mycket enklare det hade varit då. För alla inblandade parter. Dessutom hade chanserna ökat astronomiskt för båda parter att hitta rätt.

Det finns. Monster fungerar lite så. Rekrytetare sitter där och letar och kontaktar kandidater som de tycker ser intressanta ut. Jag har bytt jobb en gång efter en sådan process så visst finns det och fungerar ibland. I det aktuella fallet så passade jag och jobbet bra ihop så processen kan fungera bra med lite tur.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp