geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ringde brorsan, som är en mycket duktigare
> jobbsökare än vad jag varit genom åren. Han
> sökte nog närmare 100 jobb förra året, och har
> varit på minst 20 intervjuer.
Inte för att vara sån, men hundra sökta jobb och 20 intervjuer på ett år - antingen är han sjukt kräsen, söker fel jobb eller så är han nog inte så himla duktig på att söka jobb... :)
När jag sökte nytt jobb i höstas sökte jag en annonserad tjänst, en halvt annonserad, kontaktade ett konsultföretag där jag har bekanta och blev spontant kontaktad av två andra konsultföretag efter att ha laddat upp cv på arbetsförmedlingen. Blev kallad till intervju till samtliga utom den annonserade tjänsten (mycket märkligt, mina kvalifikationer stämde till typ 95%).
På intervjuerna med konsultföretagen var jag tydlig med att jag inte vill ha lång resväg - dvs inte Scania. Ingen tyckte det var konstigt. Mest obekväma intervju var den där en HR-person intervjuade mig. Massa konstiga generell frågor och väldigt lite samtal om företaget, arbetsuppgifter och hur det funkar att vara där. Och där fick jag faktiskt även den där frågan om mina svagheter - rakt upp och ner.
Annars var det avslappnade intervjuer med de som skulle vara mina potentiella överordnade på företaget. Dvs beroende på storlek var det allt från vd/högsta chefen till gruppchefer. Detta innebar förutom att samtalet flöt smidigare att jag kunde få en betydligt bättre bild av hur det är att jobba där och vilka ens framtida kollegor kan bli.
Ibland tror jag det är viktigt att ha lite storhetsvansinne och vända på steken och inte se det som att företaget erbjuder ett jobb - utan att man själv erbjuder företaget sin kompetens och engagemang. I slutändan valde jag i princip bort konsultföretaget med HR-personen genom att sluta följa upp det. Istället fokuserade jag helt på det som kändes bäst, och det var också där jag fick en anställning. Och juste - jag ringde rekryteraren som stod angiven på en gammal annons för en tjänst på företaget jag ville till, presenterade mig och berättade att jag ville dit. Han svarade med att skicka en ännu ej publicerad platsannons på min mail. Så det skadar verkligen inte att ringa om man har något att fråga... :)
Der här blev väldigt rörigt, och jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt. Mer än att jag tror det kan vara nyttigt med lite anekdoter som balanserar de negativa som geo verkar hört sedan tidigare.