Detta kanske också har skrivits på tidigare sidor men är inte helt uppdaterad och tycker det i så fall kan upprepas:
Gör en lista på fördelar som finns i ditt nuvarande liv, allt du kan komma på, jobb, hobby, pendling, kollegor, watt/kg ;) och fördelar i 2-3 andra, tänkbara (och kanske otänkbara) liv. Vill du kan du sen göra en lista på eventuella nackdelar. Jag försöker att inte lista nackdelar utan fokusera på fördelar men vi fungerar olika så upp till dig.
Blir inställningen att du inte vill förändra något (vill inte plugga, vill inte pendla med buss/bil/tåg, vill inte jobba utanför kontorstid etc.) får man ställa sig frågan om nuvarande situation är ok, vad man i så fall kan förändra för att få mer tid, mer pengar kvar i slutet av månaden, mer livslust etc. och brainstorma utifrån det.
Jag har gjort listor både vad gäller jobb, boende och studier och det har lett mig till att byta jobb (2ggr), byta boende (1ggr) och plugga (2ggr). Just nu är jag väldigt nöjd med vad jag gör, var & hur jag bor och vad som sker runt mig. Vad gäller studier måste det inte vara läkarprogrammet eller civilingenjörsprogrammet utan det kan också vara distanskurser i arbetsledning, allt vad som fungerar för dig. Kanske måste du avstå något en kortare tid för att sen kunna njuta av det under en längre tid (tänker t.ex. på att kunna cykla till jobbet).
Förändringar kan vara läskiga och inte för alla men som en vän sa till mig när jag fick erbjudande om ett guide-jobb i Egypten: fungerar det inte kan du alltid ta ett flyg hem igen. Jag skulle stanna i 6 månader men blev kvar i lite över 2 år :)
En annan helt annan sak angående dina jobbansökningar och hur du kräks på klyschor och sånt trams är att helt utelämna det i din formulering. Kort och koncist varför de ska välja dig och berätta mer om vad du genomfört för liknande uppgifter på andra arbetsplatser. Jag nämner alltid min utlandserfarenhet, min erfarenhet som utbildare (om nu jobbet haft arbetsuppgifter åt det hållet) och det har i vart fall lyckats 3-4 gånger.
Mina fem öre och förhoppningen att Geologen hittar rätt i livet