[OT] Chans att rädda karriären?

Bra tråd.
Tack för den Geologen!
Du verkar vara på rätt väg!

Har läst i kapp sedan igår.

Smiley, Aron och mzi.

Tre exempel på att all tid man lägger på att följa Happy ger utdelning.

Nu har jag plöjt tråden och måste ju skicka in mina fem ören också... hmm, var börjar jag..?

Jo, jag tror såhär;
Geologen är i en "state of mind" (hittar inget bra ord) som han behöver komma ur. Precis som många andra redan skrivit.
Själv har jag jobbat hela livet och gjort en bra karriär utan mer utbildning än 3 år gymnasium, där jag dessutom läste elektronik vilket jag aldrig sen arbetat med.
Jag har haft flyt! Och med det menar jag inte tur, utan flyt som att saker och ting gått min väg tack vare att jag presterat och visat framfötterna och jobbat hårt.

Men! Så fick jag barn och blev samma vecka uppsagd från mitt dåvarande jobb. Jag kom då in i en slags manlig förlossningsdepression (jo, det är rätt vanligt faktiskt) som var rätt tuff att ta sig ur.
Jag hade jävligt svårt att se någon ljus framtid och tyckte att läget var helt kört då jag saknar högre utbildning, samtidigt som Sverige gick in en lågkonjunktur. Jag hade samma mentala inställning till ALLT och alla jobb som jag tycker geologen verkar ha nu.
Men, jag nötte på ändå och skickade iväg ansökningar lite här och där. Jag tvingades inse att jag var tvungen att göra det för familjens skull. Så, plötsligt kom första intervjun. Sen kom andra... Allt blev genast lite ljusare och snart hade jag varit på ett tiotal intervjuer. Den första och andra var såklart rökta då jag säkert var ett bedrövligt intervjuoffer. Men jag började inse att vad fan, jag är kanske lite intressant ändå och med det kom kaxigheten och förmågan att sälja in mig själv. En eller ett par månader senare stod jag med TRE erbjudanden och hade plötsligt förhandlingsläge!!

Och sen har det rullat på igen... Nu har jag gått vidare från det jobbet och klivit ytterligare vidare i karriären. Nu är jag i en helt annan bransch, då nuvarande arb.givare ville ha mig som person och inte mina meriter (självklart en kombo men ni fattar).

Jag tror - och det baserar jag även på vänner och omgivning som det går trögt för med jobb - att inställningen är A och O. Man MÅSTE ha en positiv inställning och vara övertygad om att DET ÄR FAN MIG DE VILL HA TILL DET HÄR JOBBET; JAG SKA VISA DEM DET!

Har man inte den inställningen pga yttre omständigheter, man kanske är pank, olyckligt kär eller har familjeproblem, så måste man lösa det först. Gör slut med partnern och hitta en ny, åk på en resa, tala ut med familjen, vad som helst! Själv talade jag med en kurator via mödravården och det var jävligt bra.

Sen är också jag restriktiv med vad jag skriver i eget namn på nätet. Jag rekryterar själv i jobbet ibland och googlar alltid kandidaterna. Vimmelbilder från Stureplan varje helg är icke en merit i min bok kan jag säga... Öppna facebookprofiler är också ett stort minus precis som personliga bloggar med tvivelaktigt innehåll.
Och ja, ring arbetsgivaren i samband med ansökan! En person som ringer för att ställa någon fråga kommer man ihåg. Hitta på någon vettig fråga och ring. När du fått svaret säger du -"tack, vad spännande det låter. Då kan ni se fram emot min ansökan inom kort".

LYCKA TILL!

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> För att jag inte är av din åsikt, menar du? Du
> får ju Geologen att framstå som den mest
> lyhörda, flexibla och smidiga människan som
> finns. Men just det, självreflektion är ju inte
> din grej.

Jag argumenterade mot dig på ett sakligt och konstruktivt sätt, du svarade med ett personangrepp. Det är inte en åsikt utan bristen på en. Eftersom du fortsätter i samma stil kommer jag ignorera eventuella svar på detta, du är bara aggressiv i en annars konstruktiv och uppbyggande diskussion.

Pata2 skrev:
> Folk som jobbar på båtar brukar som regel ta sig
> några järn innan läggdags, då sommnar man.

Vad grundar du ditt uttalande på ? :-) T

smiley skrev:
> Varför skulle jag göra det för?
Varför kan nog bara du besvara, men att jag tror att du trollar beror på att det känns rimligare än att paw rikhtigt hysa dom åsikter du gav uttryck för.

//Hip2besquare

Little Stereo skrev:
> Pata2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Folk som jobbar på båtar brukar som regel ta
> sig
> > några järn innan läggdags, då sommnar man.
>
> Vad grundar du ditt uttalande på ? :-) T

Mäh! Det VET man ju bara. :)

Men det är väl så eller? :-)

Little Stereo skrev:
> Vad grundar du ditt uttalande på ? :-) T

Geologen, du har slutfört en utbildning och har en examen. Det är alltid en merit men du måste hitta ett någorlunda kvalificerat jobb så snabbt du kan. När det gäller arbetssökande så finns det inga regler och du har inget att förlora men allt att vinna så sök allt av intresse även om du är underkvalificerad. Du vet aldrig hur många andra som söker, kanske är det bara du? Många platsannonser är dessutom helt orealistiska och man söker en kandidat som inte existerar.

Arbetsgivare uppskattar engagerade kandidater och många får jobb som inte ens annonserats genom spontanansökningar där kandidaten framhåller varför man vill jobba på just det företaget snarare än en specifik tjänst.

Knepet är att satsa på kvantitet i stället för kvalitet. Under den tid det tar att leta upp en lämplig annonserad tjänst, skriva en jättebra ansökan och göra ett snyggt cv så hinner man kontakta tio intressanta arbetsgivare!

Finns det inga geologjobb just nu så jobba med något annat. Men fortsätt att hålla dig uppdaterad och på något sätt engagerad inom ditt område så kommer du att arbeta med geologi snabbare än du tror.

Geologen,

Jag var arbetslös i 13 månader mellan feb '09 och mars '10. Det var den tyngsta tiden i mitt liv. Efter 8 månader på mitt nuvarande jobb har får jag ta över efter min chef.

Det kommer att lossna.

Jag førstår mig inte på folk har svårt att vara arbetsløsa, jag var ledig 15månader tackvare finanskrisen och hade hur bra som helst, har iofs ingen familj eller lån så det hjælper ju men min poæng ær att du inte ska førvæxla din karriær med ditt liv och det bæsta i livet ær gratis.

/T

geologen skrev:
> andematt skrev:
> -----
> > Vem sjutton jobbar med exakt det man utbildat
> sig
> > till? Inte särskilt många skulle jag tro.
>
> De allra flesta, skulle jag tro.

Inte jag!

Inte behöver man vara positiv och ha en fantastisk inställning för att få jobb. Visst kan man få harvar runt på mindre intressanta jobb ett tag men så länge man fortsätter att söka finns det möjligheter.
Nu är det ett antal år sedan jag avslutade min utbildning, efter den gick arbetslös länge innan jag gav upp. Jag bodde då i Karlstad och arbetsmarknaden var tämligen död.
Så istället för att stämpla flyttade jag till Stockholm och jobbade som lärarvikarie. Dålig lön men det var bättre än att vara arbetslös. Dessutom var det lärorikt och kul.
Efter ett halvår fick jag ett vikariat på socialen. Fortfarande ett mindre kvalificerat jobb och sämre lön än vad jag räknat med. Fick flera vikariat och bättre jobb innan jag bytte arbetsgivare.
Inte heller nästa arbetsgivare gav mig mitt drömjobb, men jag fortsatte söka och råkade skicka iväg en ansökan på ett jobb jag knappt var kvalificerad för.

Jag fick det jobbet så nu är jag tillbaka i Karlstad, har ett jobb jag gillar och högre lön än jag räknat med (även om jag inte tjänar några fantasisummor).

Visst suger det att söka jobb, men hur skall du annars få något?
Jag satsade på kvantitet, sökte allt som var i närheten av intressant.

Att din utbildning skulle bli gammal låter otroligt, inte kan vetenskapen om stenar och sånt förändras under ett år?

Så för att sammanfatta mitt svammel:
Sök jobb.
Attityd är kanske viktigt men gör du bra ifrån dig får du bra referenser ändå.

Arbetar jag med det jag utbildade mig till? Nej - men jag har nytta av en del av min utbildning.

Kan jag få en management-sammanfattning? 7 sidor och Rippa skrev på näsan o inlägg tre... jag trodde det skulle sluta där, typ.

Utan att ha grottat således, arbetssökande är en pyramid:

1. kontakter
2. intressanta bolag
3. sociala nätverk
4. externa nätverk
5. offentliga kanaler (typ monster)

Om du lägger 3-4 timmar om dan på att arbeta igenom pyramiden från toppen och neråt varje dag så kan du räkna med ett givande utfall inom ungefär 8 veckor. Om du tröttnar är du välkommen till ett relativt kallt sverige.

schture skrev:
> Men det är väl så eller? :-)
>
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Vad grundar du ditt uttalande på ? :-) T

Jo igentligen, dricker en folköl till middagen idag vilket är veckans första alkoholintag (och sista). Dessutom snubblar jag på mina kollegor som somnat redlösa i snön på kajen när jag kliver av cykeln på morgonen... Det vet ju vem som hellst. Somna när det gungar kräver ju sprit i mängder, titta på bebisarna som vägrar somna när dom vaggas ;-) T

Det här är ju en guldtråd ut jobbsökarsynpunkt!
Sjukt bra tips ni delar med er av. Tack! Ska komma ihåg att gå tillbaka till den här tråden när anställningsavtalet löpt ut (alltför snart dvs...)

quid skrev:
> Det här är ju en guldtråd ut
> jobbsökarsynpunkt!
> Sjukt bra tips ni delar med er av. Tack! Ska komma
> ihåg att gå tillbaka till den här tråden när
> anställningsavtalet löpt ut (alltför snart
> dvs...)

Fick mig att tnka på motivationstråden från ett par år tillbaka. Nån som skrev att den var fullständigt omotiverad på jobbet och en massa bra tipd för att återfå motivationen..
Mitt avtal löper ut om lite drygt ett år bara det är motiverande nog att jobba intensivare för att få förlängt ytterligare.

frippa skrev:
> Jaha. Är det nu den söndercurlade
> generationen ska ut i arbetslivet?

Mina tankar också! Eller +1 ska man kanske skriva för att bli förstådd...

Little Stereo: flåt om jag förnärmat dig förstår att du jobbar på sjön. Jag har varit rätt mycket bakom kulisserna på div fartyg och det är en speciell arbetsmiljö rätt stor skillnad mot t.ex ett kontor(antar jag). Men jag tror att de flesta i personalen har koll på när det är slabb.

Sen kan jag bjussa på att jag har verkat på arbetsplatser där jag bostavlingen talat klivit över mina kollegor för att kunna jobba. Har även sparkat in hotelldörrar för att få igång slashasar så att de hinner med sitt plan mm.

Pata2 skrev:
> Little Stereo: flåt om jag förnärmat dig
> förstår att du jobbar på sjön. Jag har varit
> rätt mycket bakom kulisserna på div fartyg och
> det är en speciell arbetsmiljö rätt stor
> skillnad mot t.ex ett kontor(antar jag). Men jag
> tror att de flesta i personalen har koll på när
> det är slabb.
>
> Sen kan jag bjussa på att jag har verkat på
> arbetsplatser där jag bostavlingen talat klivit
> över mina kollegor för att kunna jobba. Har
> även sparkat in hotelldörrar för att få igång
> slashasar så att de hinner med sitt plan mm.

Jag svarade mest på skämt från början, men Schture vet vad jag jobbar med så han fortsatte... :-) Dessutom är det nog en bitvis sanning i det du säger också, kanske inte på min arbetsplats men mer där dom har lång tid till havs elelr brist på hamntid som stortankers osv :-) T

bigmollo skrev:
> Varför blev jag inte sjöman?

För att man måste ligga med gubbar? Eller inte.
Nja, jag har nog sett dig på havet - du var inte lämpad att ratta en supertanker i det skicket minsann. Verkade misstänkt intoxikerad av diverse dryck enligt mina minnesbilder. Men dom kan vara bristfälliga dock : ) (Ålands Hav september 2010...)

; )

Och vad är ett jobb ?? Att någon vill ha hjälp med att utföra en del grejor, är villig att betala dig för denna hjälp, för att sen kunna tjäna pengar på det hela.... Ett jobb är att hjälpa till med sina kunskaper och energi och karisma och entusiasm och så, för att åstadkomma förbättringar, men inte en rättighet för sur-snubbar !
Själv har jag kämpat long time, alltid hängt med i utvecklingen, för att lära mig och anpassa mig och utbilda mig och ändra mig till senaste verkligheten, -- det är det värt -- I'm still one of the best in my field and on top of all things ! All Y losers - sorry - Y have to fight more !!

Hmmmm, hoppas inte, nu känner jag mig lugn och cool och philosophical och travel-minded och gillar Hinduism och Bali och biking och camping och rödvin och Rochefort tripple och cool stuff och Italien och Garda-sjön och biking Mosel-dalen och så .....

Skulle vara intressant att få en kommentar från geologen himself nu efter alla kommentarer...tror inte han hört så många sanningar på en o samma gång. Och det är nog lite omtumlande...

Skogling skrev:
> Äsch, gå och köp lite smågodis och skicka in
> ansökan till NASA.

Ingen dum idé. NASA har väl några av världens coolaste jobb; vad sägs om terraformer, dvs fundera ut hur man bygger uppe en miljö en människa kan bo i med start från ingenting (tänk kolonisera Mars), bör kunna använda geologistudier till att göra nytta där.

cyklariskogen skrev:
> Ingen dum idé. NASA har väl några av världens
> coolaste jobb; vad sägs om terraformer, dvs
> fundera ut hur man bygger uppe en miljö en
> människa kan bo i med start från ingenting
> (tänk kolonisera Mars), bör kunna använda
> geologistudier till att göra nytta där.

+1 Ett sätt lär vara att atombomba planetytan ett otaligt antal gånger för att "få igång saker". Villket jobb!! Vilken maktposition på "Happy". Typ: VaaaFaan, infetta vevaxeln när man monterar vevparti!!! Din dumma j-l jag ser i din profil att du bor i Fagersta!! LOCK ON TARGET(check)5 sec to countdown 5-4-3-2-1-Fagertsta u history =)

give up and work at ICA.

I am engineer and wear naturkompaniet clothes and get payed more... We win you loose fuck head...

If you want to make cash become an engineer or you are an idiot, If you are social you will get fucked by the geeks and loved by the bosses. If you are inbetween you will make a million bucks.

Yes money is not everything, but it gets you the beatifull ladies in the leopard dresses(which you have to learn them to get rid of, because you only like simple ladies).

andematt skrev:
> quid skrev:
> -----
> > Det här är ju en guldtråd ut
> > jobbsökarsynpunkt!
> > Sjukt bra tips ni delar med er av. Tack! Ska
> > komma ihåg att gå tillbaka till den här tråden
> > när anställningsavtalet löpt ut (alltför snart
> > dvs...)
>
> Fick mig att tnka på motivationstråden från ett
> par år tillbaka. Nån som skrev att den var
> fullständigt omotiverad på jobbet och en massa
> bra tipd för att återfå motivationen..
> Mitt avtal löper ut om lite drygt ett år bara
> det är motiverande nog att jobba intensivare för
> att få förlängt ytterligare.

Skatta dig lycklig för att det ens finns en chans att förlänga ytterligare! Om du nu verkligen vill stanna dvs.

Pata2 skrev:
> Little Stereo: flåt om jag förnärmat dig
> förstår att du jobbar på sjön.

Nu jobbar väl Lillstereon inte på sjön utan bara i skärgården?
Det var ju ett jävla gnäll om att behöva bege hela vägen till Kapellskär :-)

etnica skrev:
> Fullt av mattnyttiga råd ? LOL! Låt mig ge små
> le, lämna Sverige och kom tillbaka sen, du kommer
> inte ångra dig :D

Vad menar Du?

etnica skrev:
> give up and work at ICA.
>
> I am engineer and wear naturkompaniet clothes and
> get payed more... We win you loose fuck head...
>
> If you want to make cash become an engineer or you
> are an idiot, If you are social you will get
> fucked by the geeks and loved by the bosses. If
> you are inbetween you will make a million bucks.
>
> Yes money is not everything, but it gets you the
> beatifull ladies in the leopard dresses(which you
> have to learn them to get rid of, because you only
> like simple ladies).

Leopard or leotard?

jansson99 skrev:
> etnica skrev:
> -----
> > Fullt av mattnyttiga råd ? LOL! Låt mig ge
> små
> > le, lämna Sverige och kom tillbaka sen, du
> kommer
> > inte ångra dig :D
>
> Vad menar Du?

Han menar: jag har jobbat utomlands och det gör mig så himla mycket tuffare.

jansson99 skrev:
> etnica skrev:
> -----
> > Fullt av mattnyttiga råd ? LOL! Låt mig ge
> små
> > le, lämna Sverige och kom tillbaka sen, du
> kommer
> > inte ångra dig :D
>
> Vad menar Du?

Instegsjobben finns icke i Svedala längre. Om man har lite ambitioner...

etnica skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > etnica skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fullt av mattnyttiga råd ? LOL! Låt mig ge
> > små
> > > le, lämna Sverige och kom tillbaka sen, du
> > kommer
> > > inte ångra dig :D
> >
> > Vad menar Du?
>
>
> Instegsjobben finns icke i Svedala längre. Om man
> har lite ambitioner...

Vad menar Du med ambitioner?

Det där var en ren plattityd. Vad betyder det du just skrev?
Vilka ambitioner, vilka jobb, vilka arberten kräver utlandsjobb, vad finns inte här?

Det lät smart men håller inte.

Tillbaka
Topp