[OT] Chans att rädda karriären?

eketjall sa:
Är det en felaktig uppfattning att bemanningsföretag är en sådan "organisation"?

Nja. De gör inte riktigt det jag beskriver. Dels är det inte EN stor organisation dit alla, på båda sidor, vänder sig. Dels är de extremt nischade så man måste anmäla sig hos dussintals för att täcka in hyfsat väl. Dels gör de själva en gallring och ett urval och är inte den opartiska förmedling som jag vill se.

Hej! Du fixar det här, heja!

Jobb, sånt därnt tär på en om man inte har självförtroendet och är anti. Var själv där och "kände efter" när jag var arbetslös efter gymnasiet. Tro mig, inget gott kommer an att fråga sig allt det där, man tror att man står vid jordens undergång. Nä, man ska vara "gaj och partaj och sörvis-majnd" när det kommer till jobb och ta saker som inte ens är det man tänkt i ditt läge. Man ska va glad att det ens finns jobb så man slipper jaga fisk med spjut och svetsa cykelramar med blixtnedslag ;) (alltså, lite sanning fast ett humorsvar)

Vad har du jobbat med tidigare?

geologen sa:
Blä.

Sitter här med en annons framför mig, och orkar fan inte klämma ur mig ännu en trött samling klyschor och positivt laddade ord. Varför finns det ingen smidigare process? Typ en organisation dit man kan anmäla sig och beskriva de kunskaper, egenskaper och färdigheter man har detaljerat, och sen kontaktar arbetsgivare den organisationen för att söka efter lämpliga kandidater. Så jävla mycket enklare det hade varit då. För alla inblandade parter. Dessutom hade chanserna ökat astronomiskt för båda parter att hitta rätt.

Det fanns en sådan för länge sedan innan politikerna förstörde den, kallades arbetsförmedlingen.

Att lura sin hjärna att vilja skriva saker är det svåraste. Det blir inte lättare med tiden, men man kan träna upp sin förmåga att lura hjärnan.

Du har väl en linkedinprofil? Det brukar vara folk som hör av sig då och då via linkedin, så helt meningslöst är det inte.

Annars är väl också academic work en sådan organisation du skulle ha nytta av att prata med: https://www.academicwork.se/goteborg

geologen sa:
Sitter här med en annons framför mig, och orkar fan inte klämma ur mig ännu en trött samling klyschor och positivt laddade ord. Varför finns det ingen smidigare process? .

Se det som en utmaning, en timme mjölksyra, sen är du i mål! :-)

En helt annan grej, är att det är i princip utsiktslöst att söka kvalificerade jobb enbart genom annonser.

Du måste se till att få in en fot på företaget och ha skapat bra kontakter innan annonsen går ut.

Om du bara är ett anonymt namn i en hög med 50-200 ansökningar, så är sannolikheten tyvärr mycket liten att du når hela vägen fram.

Lycka till!

bakhjul sa:
geologen sa:
Sitter här med en annons framför mig, och orkar fan inte klämma ur mig ännu en trött samling klyschor och positivt laddade ord. Varför finns det ingen smidigare process? .

Se det som en utmaning, en timme mjölksyra, sen är du i mål! :-)

En helt annan grej, är att det är i princip utsiktslöst att söka kvalificerade jobb enbart genom annonser.

Du måste se till att få in en fot på företaget och ha skapat bra kontakter innan annonsen går ut.

Om du bara är ett anonymt namn i en hög med 50-200 ansökningar, så är sannolikheten tyvärr mycket liten att du når hela vägen fram.

Lycka till!

Jag vet. Tyvärr saknar jag kontakter. Sånt är inte min starka sida. Jag kan inte se mina medmänniskor som redskap för min framgång.

geologen sa:
Johan A sa:
geologen sa:
H. sa:
Du menar typ som en konsult?

Nej, jag menar som en dejtingsajt. Fast för jobb.

LinkedIn??

Nä. Det är ju mer som en passiv anslagstavla. Där finns ingen personal eller smarta algoritmer som matchar ihop parterna.

LinkedIn har massor med algoritmer för att söka fram personer som har lämpliga färdigheter för ett visst jobb, om man betalar för det. Det är därför det hänger 90% rekryteringskonsulter på LinkedIn. Jag vet inte om de har någon bra funktion för "omvänd" sökning, men det hade vart kul om det funnits.

geologen sa:
Johan A sa:
geologen sa:
H. sa:

LinkedIn??

Nä. Det är ju mer som en passiv anslagstavla. Där finns ingen personal eller smarta algoritmer som matchar ihop parterna.

Jo, det finns det absolut. Jag får själv rätt många tips på jobb som borde vara lämpliga för mig och det baseras på vad jag skrivit att jag gör och kan. Inte från personer, men från rätt träffasäkra algoritmer. Sedan kan jag se att några rekryterare varje månad varit inne och tittat på min profil.

En del ser Linkedin som något jobbfacebook och andra som att det är en ren anslagstavla. Med en genomtänkt profil går det att få ut rätt mycket mer av siten.

Edit: Här går det fort. Inte ens tvåa på bollen...

Senast ändrad:
geologen sa:
Johan A sa:
geologen sa:
H. sa:

LinkedIn??

Nja, det lite som Facebook för karriären. Jag har blivit kontaktad flera ggr den vägen, gått på intervjuer mm. Deras affär är att sälja data (på dig) till rekryterare och få dig att betala för "premium" så du får mer tjänster som underlättar om du vill gå vidare i karriären.
Det är definitivt värt mkt att ha en väl ifylld profil på LinkedIn.
Nackdelen är att du kan få en del jobbiga säljsamtal och det gäller även om du inte har ditt telefonnummer där. De ringer växeln hos din arbetsgivare och söker sig fram den vägen.

Plus, massor med jobb annonseras där och de som jag får tips om är ganska träffsäkra.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag vet. Tyvärr saknar jag kontakter. Sånt är inte min starka sida. Jag kan inte se mina medmänniskor som redskap för min framgång.

Att rekrytera någon eller att hjälpa en kompis att få ett jobb är inte altruism, det kan mycket väl vara så att man gör så helt av själviska skäl. Man kanske får rekryteringsbonus, eller bara inte vill jobba ihjäl sig och behöver vara fler. Det kan också delvis vara ett sätt att skapa ett lager av inkasserbara gentjänster ifall man själv vill byta jobb.

Jag har nog haft profil på LinkedIn i tre år eller så. Jag har inte haft ett tvåsiffrigt antal profilvisningar under den tiden. Men jag tror inte arbetsgivare söker på "hemtjänst", " brevbärare" och liknande när de söker efter folk till kvalificerade jobb.

geologen sa:
Jag har nog haft profil på LinkedIn i tre år eller så. Jag har inte haft ett tvåsiffrigt antal profilvisningar under den tiden. Men jag tror inte arbetsgivare söker på "hemtjänst", " brevbärare" och liknande när de söker efter folk till kvalificerade jobb.

Det har du säkert rätt i. Din utbildning är dock kvalificerad.
Jag märker att varje gång jag uppdaterar min profil så ökar aktiviteten från rekryterare. Fler sidvisningar och samtal så lägg lite tid på profilen och se om ngt händer. Även deras jobbannonser funkar bra tycker jag, prova att leta runt lite där också.

Men jag kan inte gärna uppdatera utan att det finns nåt som har ändrats. Eller räcker det att göra en ändring, typ ändra stavningen, och sen ändra tillbaks nån minut senare? Hur triggas egentligen "ändringsdetektionen"? :)

Min brokiga jobbakgrund kanske gör det svårt för LinkedIn att hitta rätt, för de jag sett som förslag är oftast helt fel. Mest ingenjörsjobb eller IT-jobb.

Jo så är det, ändra minsta skit så kommer alla din kompisar få ett mail om att din profil ändrats.....Om du har några kontakter vill säga.

Här är ett exempel på de jobbförslag LinkedIn ger. Inget relevant alls.

Screenshot_2016-04-22-13-03-50.png

LinkedIn funkar inte så bra för mig heller när den försöker matcha, jag faller nog lite utanför de färdiga roller som algoritmen har, eller nåt.

Beror väl rätt mycket på vad teamet har för uppgifter och hur man väljer att arbeta om det funkar med en icke-teknisk scrum master. Min gissning är att det finns en ofantlig variation i hur en person som har en scrum master-roll arbetar.

Min åsikt om personliga brev är att de flesta är fullständigt ointressanta. Det är mest ett evigt rapande i prosaform av vad som passar mycket bättre i CV. Ibland är de relevanta, typ i det fallet när man sedan tidigare har en relation, pratat i telefon angående jobbet eller så. Då kan det se ut såhär:

Hej NN
Tack för samtalet tidigare i dag. Jag fick reda på mycket spännande som inte stod i annonsen bla bla bla. Det jag kan erbjuda är att förbättra området X och jobba med Y på sättet Z.
Vänligen se mitt CV för vilka jobb jag har haft tidigare och vad jag åstakomit på dem.
Ser fram mot att träffa dig.
Underskrift

Oavsett vad, skriv kort och kärnfullt. Om det nu inte råkar vara något jobb där det ska produceras massa text. Få dem att vilja veta mer, att vilja träffas. Berätta vad du kan bidra med. Eftersom du inte vet vad de förväntar sig av dig i annonsen, ring upp och fråga. Få en bild av vad de söker.... Ibland så dör intresset av att söka jobbet där. Om personen inte tar sig tid att engagera sig i sina potentiella kandidater, vad får dig då att tro att de ska engagera sig i din framtida utveckling?

Lycka till

Utveckling...?
Jag vill bara ha ett jobb där jag inte vantrivs, där lönen är acceptabel och där arbetstiderna är bra i förhållande till mitt behov av struktur och fritid.

geologen sa:
Utveckling...?
Jag vill bara ha ett jobb där jag inte vantrivs, där lönen är acceptabel och där arbetstiderna är bra i förhållande till mitt behov av struktur och fritid.

ibland händer det att man av en slump råkar få ett jobb som råkar visar sig vara kul. Både i form av den sociala samvaron som i form av arbetsuppgifter. Har man dessutom lite flyt råkar kan det komma sig att det inte inkräktar för mycket på balansen arbetstid/fritid/familjetid/whatevertid/träningstid etc.
Jag har läst mellan raderna att du inte tror att det finns, och om det nu skulle göra det så skulle du aldrig få det.

Men i alla fall, om en potentiell arbetsgivare inte tar sig tid till att prata med sina möjliga kandidater, är det ett tecken på att de inte är intresserade av vem de anställer. Du skulle kunna vara vem som helst. Om man vill ha ett sådant jobb så slåss man med 250 andra anonyma ansökande om något som den som anställer inte bryr sig om. Jag skulle inte vilja vara där då jag föredrar att skaka svansen, hellre än att bli skakad.

Jodå, såna jobb finns säkert. Men de lär vara väldigt sällsynta. Och främst rör det sig om jobb för högutbildade, särskilt forskare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp