Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
daikai1 sa:Men det har redan tagits upp i tråden, för att få sambo måste man visa upprepat intresse av den andra personen. och det går absolut inte.xyz-saft sa:Skaffa en sambo kanske? Då kan ni dela på många kostnader och få mer över i månaden utan att du behöver byta jobb!
"blyga pojkar kysser inte fina flickor"
frossarn sa:geologen sa:Det är en helt annan diskussion, men jag har bestämt mig för att leva ensam. Jag har testat sambolivet men det är inget för mig.
Ja du Geo, det är väl OK att bestämma sig för att leva ensam! Men jag kan inte hjälpa att undra om det är en ren konsekvens av att din sambo valde att flytta?
frossarn sa:Inte för att vara elak, men jag har då aldrig varit med om en människa som är så övertygad om sin egna förträfflighet avseende en sak att han absolut inte tar till sig ngt av de många råd han får. Du är helt unik & jag är övertygad om att din envishet & tjurskallighet skulle komma rätt arbetsgivare tillgodo om du vågade ta till dig råden som kom!
Du besitter ju massor av bra egenskaper i hur envis du är! Du ger ju liksom aldrig upp i din argumentation om att det är fel på omvärlden som inte bara kastar ett jobb i knäet på dig! Det kan ju aldrig beropå att du måste göra något själv? Då menar jag alltså något proaktivt i ansökningsprocesser eller spontanansökningar. Du förväntar dig att det bara skall vara att skicka in ansökan så skall det vara biff?
Empiriskt från början av min karriär så vet jag att när jag gjorde, blev det standardsvar tillbaka & sen tack för din ansökan men jobbet är tillsatt av en annan person.
När jag ringde, så fick jag komma på intervju. Väl där, så var nog utfallet 75/25 på 2:a intervju sen 50/50 om jag blev erbjuden.
Nu har jag inte sökt ett jobb på 15år utan enbart erbjuden nya möjligheter, men jag kan inte tro att det ändrats speciellt mycket sedan den tiden?
Dessutom, under de senaste 15år har jag nog anställt ett 50-tal människor i olika roller & ingen av dessa har enbart skickat en standard ansökan utan uppföljning. Sån är min verklighet, men den menar du är helt fel?
Skall du lyckas så börjar det hela med att du måste inse att du har fel i hur det fungerar & acceptera att din pseudovetklighet inte stämmer med hur det fungerar. Kan du inte det så kommer du aldrig ur din situation!
Så använd din envishet till att sätta ett mål om att du skall minnsan förändra dig själv till att bli extremt duktig på att söka jobb & följa upp ansökningarna så att du kommer i ett läge där du har ekonomi att cykla de tävlingar du önskar, segla så mycket du önskar, köpa de segelställ du önskar etc. Sätt den målbilden & jobba för den istället för resingerat bara skylla på omvärlden att det är fel på den! Jobba med din egna inställning till det positiva!
1888 sa:Fasta skift, men tidvis mycket övertid som iof ger bra med pengar att betala av gamla skulder/synder ;)
Botis sa:Förmodligen skiljer det helt mellan Volvo Cars och Volvo Lastvagnar, är ju helt skilda bolag som inte ens ingår i samma koncern. Har inte mycket mer gemensamt än namnet Volvo väl?
Lulle sa:Är det inte värt att jobba några enstaka sena pass mot nästan dubbel lön för ett schysst jobb?
Övertid är skitbra. Så länge den är frivillig. Jag har jobbat ihop typ 10 semesterdagar extra senaste året utan någon större uppoffring.geologen sa:Lulle sa:Är det inte värt att jobba några enstaka sena pass mot nästan dubbel lön för ett schysst jobb?
Den meningen lyckades jag inte dechiffrera fullständigt. Vad menar du med "för ett schysst jobb" på slutet?
Det jag inte tycker om är att det inte går att planera fritiden. Oplanerad övertid tar död på privatlivet. Övertid borde egentligen förbjudas i lag.
GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Funkar tyvärr inte så.geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Fler anställda. Bättre planering av verksamheten.
geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Rattnalle sa:Övertid är skitbra. Så länge den är frivillig. Jag har jobbat ihop typ 10 semesterdagar extra senaste året utan någon större uppoffring.geologen sa:Lulle sa:Är det inte värt att jobba några enstaka sena pass mot nästan dubbel lön för ett schysst jobb?
Den meningen lyckades jag inte dechiffrera fullständigt. Vad menar du med "för ett schysst jobb" på slutet?
Det jag inte tycker om är att det inte går att planera fritiden. Oplanerad övertid tar död på privatlivet. Övertid borde egentligen förbjudas i lag.
geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
GoranS sa:En betydligt rimligare situation tycker jag vore att var och en själv får avgöra om hen vill godta frivillig/beordrad övertid och ersättningen för detta. Då kan de som inte vill gå med på övertid få det inskrivet i sitt anställningskontrakt och de som kan godta få det inskrivet i sitt. De senare skulle (i alla fall om det handlar om beordrad övertid) förstås få en ekonomisk kompensation för detta.
Det tycker jag hade varit ett rimligt system. Att tycka att något ska förbjudas bara för att man själv ogillar det leder i slutänden till krav på att i stort sett allt ska förbjudas då det finns få saker som alla gillar.
frossarn sa:...aldrig varit med om en människa som är så övertygad om sin egna förträfflighet...
... absolut inte tar till sig ngt av de många råd han får.... tjurskallighet ....
Du ger ju liksom aldrig upp i din argumentation om att det är fel på...
Foxis sa:frossarn sa:...aldrig varit med om en människa som är så övertygad om sin egna förträfflighet...
... absolut inte tar till sig ngt av de många råd han får.... tjurskallighet ....
Perfekt jobb: Svensk Politiker!
/tråden färdig!
:D
I min branch finns det ingen arbetslöshet, var ska företagen hitta mer folk?geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Johan Falk sa:geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Och lägre arbetslöshet, i vissa fall.
geologen sa:Jag bara avskyr att söka jobb. Det är nåt av det hemskaste jag kan ta mig för. Jag upplever att var mening är falskklingande och tillgjord, även om den faktamässigt är korrekt. Jag tycker det är ett fjäskande och lismande som äcklar mig. Ett staplande av positivt laddade ord, på ett högst onaturligt sätt. Det är nog det som är kärnan i mitt problem. Att själva aktiviteten att söka jobb är så obehaglig och konstlad. Och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den känslan. Kanske genom ren och skär nötning.
lugosi sa:Som många tidigare har sagt, Geologen, så framstår det väldigt tydligt att du inte vill förändra din situation.
lugosi sa:Hur många jobb har du sökt sedan beskedet kom i våras om er förlängda uppsägningstid?
lugosi sa:Hur många av de jobb man har rekommenderat dig att söka har du faktiskt sök?
lugosi sa:Hur många företag har du ens varit i kontakt med?
lugosi sa:Jag tror det första du måste göra är att ta dig till en psykolog eller doktor. Jag är själv varken eller, och för den delen heller inte överens om att man sätter diagnoser på var och varannan människa, men det börjar bli plågsamt uppenbart att du antingen lider av depression eller en diagnos i stil med aspergers. Att ta tag i det är absolut första steget, för du kommer åtminstone kunna lära dig hur du ska hantera dig själv i relation till eventuell diagnos.
lugosi sa:Förresten, om du nu inte kan hålla med om att det finns människor som har en drivkraft i arbetslivet UTÖVER pengar - varför ville du då ursprungligen arbeta med geologi? Det låter knappast som att det finns pengar där, så det kan inte vara anledningen eller? Du har till och med identifierat dig till den grad med den yrkesbanan att du kallar dig geologen. Var det ett sätt att få mer lön? Härifrån låter det snarare som att det var ett kall för din del. Varför är det då så svårt att tro att andra personer känner liknande inför sina egna yrkesval?
Henrik_E sa:I min branch finns det ingen arbetslöshet, var ska företagen hitta mer folk?geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Floflo sa:Är det inte bättre att du då utmanar dig själv och skriver ihop en ansökan du känner dig någorlunda bekväm med och skickar in till någon intressant arbetsgivare än ingen alls?
Floflo sa:Jag kan till stor del relatera till känslan du har att söka jobb och faktum är att jag idag anställer lite till och från och jag tycker inte det är särskilt intressant att läsa personliga brev skrivna efter nån guide på internet med klassiska floskler utan jag tittar på andra saker. Och det finns säkert fler där ute i näringslivet som tänker som jag för det är trots allt människor som rekryterar och inte robotar.
Floflo sa:Sen funkar det säkert inte överallt men chansen att du får ett nytt jobb är väl oändligt mycket större ifall du faktiskt skickar in en ansökan som nån läser istället för att ge upp på förhand.
Fan, du har ju helt rätt!! Såg det inte när jag skrev...:-)Foxis sa:frossarn sa:...aldrig varit med om en människa som är så övertygad om sin egna förträfflighet...
Perfekt jobb: Svensk Politiker!
/tråden färdig!
:D
geologen sa:Grejen är ju att om jag skulle skriva ansökan som jag skulle känna mig helt bekväm med, så skulle det bli en ganska ledig text, som kanske skulle tas väldigt fel om "fel" person läser.
H. sa:Om du inte för statistik är det kanske en ände att börja i. Jobbsökande kan gärna vara strukturerat och följa en mall från din sida, även om du inte vet exakt hur processen ser ut på andra sidan.
H. sa:Ett Exceldokument med kolumner för tex företag, benämning på tjänst, sökt datum, sista datum, kontaktperson (med kontaktinfo), status och uppföljning.
H. sa:Sen för du in alla jobb du tycker är vettiga och sen är det bara att börja beta av. Ansökan och första kontakt med rekryterare är startläge för alla jobb. Kom ihåg att alltid fråga om nästa steg i processen och när de väntar sig komma dit.
H. sa:Spara ner alla annonser du är intresserad av, så du har datan även om annonsen försvinner.
H. sa:Och kom ihåg. Att söka jobb är som ett linjelopp. Att skicka in ansökan är att ställa sig på startlinjen. Att följa upp handlar om att positionera sig i klungan och att få jobbet är att vinna. Men för att vinna måste du antingen satsa på en spurt (göra bra ifrån sig på intervjuer) eller ett tidigt ryck som motståndarna inte kan ta igen (spontanansökan). Så länge du är kvar i klungan kommer du inte vinna.
geologen sa:Henrik_E sa:I min branch finns det ingen arbetslöshet, var ska företagen hitta mer folk?geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Struntprat. Man får kliva ner från sina höga hästar och sänka kraven. Undantaget yrken där yrkeslegitimation krävs då förstås.
geologen sa:Jag bara avskyr att söka jobb. Det är nåt av det hemskaste jag kan ta mig för. Jag upplever att var mening är falskklingande och tillgjord, även om den faktamässigt är korrekt. Jag tycker det är ett fjäskande och lismande som äcklar mig. Ett staplande av positivt laddade ord, på ett högst onaturligt sätt. Det är nog det som är kärnan i mitt problem. Att själva aktiviteten att söka jobb är så obehaglig och konstlad. Och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den känslan. Kanske genom ren och skär nötning.
geologen sa:Finns inte utbildningen externt får man utbilda internt.
TBone sa:Det finns ett problem och det är att du ljuger. Du vill inte förändra din situation. Du skulle vilja vara i en annan situation, men inte tillräckligt mycket för att vilja förändra din nuvarande situation. Sluta ljug för dig själv och du kommer att kunna resonera om vad du faktiskt vill.
Att ingen tänkt på det förut.geologen sa:Henrik_E sa:I min branch finns det ingen arbetslöshet, var ska företagen hitta mer folk?geologen sa:GoranS sa:Och vad tror du konsekvensen av ett förbud mot övertid skulle bli?
Struntprat. Man får kliva ner från sina höga hästar och sänka kraven. Undantaget yrken där yrkeslegitimation krävs då förstås.
geologen sa:Grejen är ju att om jag skulle skriva ansökan som jag skulle känna mig helt bekväm med, så skulle det bli en ganska ledig text, som kanske skulle tas väldigt fel om "fel" person läser.
Geologen sa:Jag skriver inte efter guider, men allt positivt känns som floskler, hur fan jag än försöker.
Snart är det för övrigt robotar som rekryterar. Grovsorteringen görs redan på många håll på det viset... :)
Så om du skall komma ur detta, så måste du inse att du har en UPPFATTNING inte FACIT om hur rekrytering går till!frossarn sa:Dessutom, under de senaste 15år har jag nog anställt ett 50-tal människor i olika roller & ingen av dessa har enbart skickat en standard ansökan utan uppföljning. Sån är min verklighet, men den menar du är helt fel?
geologen sa:H. sa:Om du inte för statistik är det kanske en ände att börja i. Jobbsökande kan gärna vara strukturerat och följa en mall från din sida, även om du inte vet exakt hur processen ser ut på andra sidan.
Nja, att räkna hur många jobb jag sökt blir nog mer deprimerande än upplyftande, så det avstår jag från.
H. sa:Ett Exceldokument med kolumner för tex företag, benämning på tjänst, sökt datum, sista datum, kontaktperson (med kontaktinfo), status och uppföljning.
Kanske det, ja.
H. sa:Sen för du in alla jobb du tycker är vettiga och sen är det bara att börja beta av. Ansökan och första kontakt med rekryterare är startläge för alla jobb. Kom ihåg att alltid fråga om nästa steg i processen och när de väntar sig komma dit.
Hmm, så värst många jobb lär jag inte hitta. Det är en annan sak jag tycker är skitsvårt.
H. sa:Spara ner alla annonser du är intresserad av, så du har datan även om annonsen försvinner.
Så har jag alltid gjort. Sparar som PDF.
H. sa:Och kom ihåg. Att söka jobb är som ett linjelopp. Att skicka in ansökan är att ställa sig på startlinjen. Att följa upp handlar om att positionera sig i klungan och att få jobbet är att vinna. Men för att vinna måste du antingen satsa på en spurt (göra bra ifrån sig på intervjuer) eller ett tidigt ryck som motståndarna inte kan ta igen (spontanansökan). Så länge du är kvar i klungan kommer du inte vinna.
Jag förstår vad du menar. Men cykelloppsliknelser faller lite platt för mig, eftersom jag inte tävlar för att vinna.