[OT] Chans att rädda karriären?

Nu ska vi först se hur hemtjänsten Göteborgs omstrukturering fungerar i praktiken. Jag tror att Geo kommer klara dessa galant, om ytterligare 50+ sidor och 6+ år senare kommer det här att framstå som trivialiteter och Geo kommer tryggt att jobba kvar i hemtjänsten.

geologen sa:
Jo, men det är inte intervjun jag har problem med. Tvärt om, om jag skulle få göra intervjun först, skulle jag garanterat ha betydligt lättare att få jobb. Det är just att få komma till intervju som är det extremt svåra. När man har fel bakgrund och saknar meriter.
Se det där (viktiga) första telefonsamtalet som första delen av intervjun (som du ju har lättare för).

Fältprästen sa:
Hasse#7 sa:
"Jag har nu en tydlig bild av hur jag önskar att mitt arbete skall se ut."
"Jag har mycket lätt att ta till mig väsentliga fakta och ny kunskap."
.
Två meningar som rimmar lite illa med hur geologen själv beskriver sig eller hur han uppfattas. :)

Jag tycker att båda meningar stämmer bra.
Han har ju beskrivit att han vill ha ett administrativt jobb med fasta tider.
Gällande fakta och ny kunskap så verkar det fastna bra.
Att geo däremot envisas med att tro att han inte duger är en annan sak.

Nu överdriver ni lite va? *rodnar*

Jag hoppas bara att geo formar om det till något som han kan stå för och som känns bekvämt och äkta.

"Academic Work söker för Bergabs räkning en berggrundsgeolog till deras kontor i centrala Göteborg

Du kommer att arbeta på en arbetsplats som genomsyras av goda samarbeten, utvecklingsfokus och god personalpolitik där sommaren firas genom kortare arbetsdagar och träning uppmuntras genom bra friskvårdsbidrag.

En dag som berggrundsgeolog på Bergab kan innehålla:

Projektmöte med både externa och interna parter

Fältkartering, stabilitetsutredningar, stabilitetsbesiktningar och bergförstärkning

Vara ute i fält för att samla in prover som senare skickas på analys och rapportskrivning"

https://www.academicwork.se/annons/berggrundgeolog-till-bergab/14975473

sih sa:
"Academic Work söker för Bergabs räkning en berggrundsgeolog till deras kontor i centrala Göteborg

Du kommer att arbeta på en arbetsplats som genomsyras av goda samarbeten, utvecklingsfokus och god personalpolitik där sommaren firas genom kortare arbetsdagar och träning uppmuntras genom bra friskvårdsbidrag.

Fältkartering, stabilitetsutredningar, stabilitetsbesiktningar och bergförstärkning

Vara ute i fält för att samla in prover som senare skickas på analys och rapportskrivning"

100% Positivt tänkande utan fjäsk. Ihop med ansökan och iväg med den oavsett om alla krav uppfylls. Läs helst inte ens kraven.

Hasse#7 sa:
sih sa:

100% Positivt tänkande utan fjäsk. Ihop med ansökan och iväg med den oavsett om alla krav uppfylls. Läs helst inte ens kraven.

+1
Tänk om tråden kunde leda till ett jobb som geolog :) Kör på Hasses text rakt av bara!

ostrand sa:
jaha... där dog tråden....?

Geologen har ju skrivit att han helst inte vill diskutera förslag på platsannonser som dyker upp här då han inte vill att någon rekryterare i efterhand - om han går vidare i processen - ska hitta tråden på något sätt. Så egentligen kanske man ska PM:a förslag på klockrena annonser till honom istället.

(fast då blir han väl nedspammad med förslag, jag vet inte. Samtidigt vill ju många hjälpa till...)

Hur gick det? När omstruktureringar väl satt sig brukar det mesta återgå till det normala, dvs de rutiner personalen själva utarbetat och som fungerar är åter i tillämpning.

I övrigt hoppas jag allt är väl med Geo, har det blivit någon seglats i det vackra höstvädret?

Frankenstein's Bike sa:
Hur gick det? När omstruktureringar väl satt sig brukar det mesta återgå till det normala, dvs de rutiner personalen själva utarbetat och som fungerar är åter i tillämpning.

Det är ingen egentlig omstrukturering på det viset du nog menar. Det handlar om att ett helt nytt sätt att arbeta införs, och det vilar i sin tur på en princip jag hatar. Det kommer att leda till försämringar både för vårdtagare och personal. Mer stress, mindre flexibilitet (vi jobbar med människor, inte på ett löpande band i en fabrik, så saker kan vara olika från gång till gång) och mer administration.

Men den drar inte igång förrän tidigast i februari, och det dröjer kanske lite längre än så också.

Den andra förändringen, som är mindre och mer uthärdlig i det korta perspektivet, börjar ungefär nu. Där handlar det om att vi tvingas använda arbetskläder som är otroligt oändamålsenliga. Obekväma, fel typ av tyg för att bli varm och fuktig i (det är bitvis ett rätt fysiskt jobb), dålig passform, för få och små fickor. Dessutom måste vi byta om utanför arbetstid men vi måste göra det på jobbet (kläderna får inte tas hem). I praktiken snor alltså arbetsgivaren 15-25 minuter varje dag av vår fritid, utan att vi kompenseras för det i tid eller lön. Inte ok!

Frankenstein's Bike sa:
I övrigt hoppas jag allt är väl med Geo, har det blivit någon seglats i det vackra höstvädret?

Japp, det blev en segeltur i mycket stilla väder. Soligt och hyfsat varmt. Drev mest runt första två timmarna. Snittade ungefär en halv knop. Sen kom det lite mer vind och jag kunde i alla fall hålla 3-4 knop längre stunder under de följande tre timmarna.

Jag kan ju säga det nu också att jag inte sökt de geojobb som dök upp här i tråden.

Just geojobb är problematiska eftersom jag har en utbildning där. Därför räknar jag med att det förväntas att jag har kunskap som jag egentligen inte har. För utbildningen var totalt fokuserad på en fortsatt akademisk karriär och väldigt lite handlade om praktiska geologyrkeskunskaper. Dessutom verkar nästan alla geojobb handla om berggrundsgeologi, som var det jag var sämst på. Jag tycker att nästan alla mörka mineral ser likadana ut. Jag fick göra om mineral- och bergartsidentifieringsproven flera gånger innan jag med ett nödrop blev godkänd. Så det skulle jag knappast kunna jobba med. Dessutom har det gått så hiskeligt många år sen jag senast läste en kurs att de kunskaper jag en gång hade nog är borta med vinden vid det här laget. Det är ju inte så att jag i mitt jobb i hemtjänsten fått praktisera geologiska färdigheter direkt...

Nej, det jag riktar in mig på är administrativa tjänster av olika slag. Ju närmare slutet av året jag kommer, desto mer desperat lär jag vara, så jag skulle inte bli förvånad om det slutar med sophämtning eller nåt butiksjobb. Men jag hoppas på ett kontorsjobb med åtminstone lite högre lön än jag har nu.

Raggamuffin sa:
Byta om utanför arbetstid gör väl alla vi knegare iof? :)
I mitt fall "snor" det ca 3.5 minut av min dag.

Nu missförstod du mig. Jag MÅSTE byta om på arbetsplatsen och utanför arbetstid. Hade vi fått haft dem hemma hade det inte varit ett problem, för jag tar ju ändå på mig kläder hemma innan jag åker till jobbet. Nu blir det en gång till varje gång, som jag inte kompenseras för. Jag har alltså fått en 42-timmarsvecka men fortsatt bara 40-timmarslön.

Geologens arbetskläder:
PPE-EOD-EOD9.png

Den där klädregeln indikerar i min värld att det finns någon chef som inte har tillräckligt med vettiga arbetsuppgifter om hen har tid att ägna sig åt sådana direktiv. Alternativt kanske personen är dålig på att prioritera och då frågar man sig ju om ett chefsjobb är rätt. Detta sagt med brasklappen att jag bara hört ena sidan av historien.

Eller är facket inblandat i detta?

Våra är marginellt bekvämare. Men bara marginellt. Som exempel fick jag gå upp två, eller om det var tre, storlekar i midjan för att byxorna skulle bli vida nog i benen för att jag skulle kunna böja mig ner. Modellen är nog måttad efter nån stram paraduniform från 20-talet.

GoranS sa:
Den där klädregeln indikerar i min värld att det finns någon chef som inte har tillräckligt med vettiga arbetsuppgifter om hen har tid att ägna sig åt sådana direktiv. Alternativt kanske personen är dålig på att prioritera och då frågar man sig ju om ett chefsjobb är rätt. Detta sagt med brasklappen att jag bara hört ena sidan av historien.

Jag jobbar ju med kommunen som arbetsgivare, så ytterst är det den ansvariga nämnden som fattat det beslutet. Min närmaste chef har inget med det att göra.

Facket har tydligen, trist nog, kämpat för arbetskläder, så jag ser dem som medskyldiga.

geologen sa:
Raggamuffin sa:

Nu missförstod du mig. Jag MÅSTE byta om på arbetsplatsen och utanför arbetstid. Hade vi fått haft dem hemma hade det inte varit ett problem, för jag tar ju ändå på mig kläder hemma innan jag åker till jobbet. Nu blir det en gång till varje gång, som jag inte kompenseras för. Jag har alltså fått en 42-timmarsvecka men fortsatt bara 40-timmarslön.

När jag jobbade som ystare, då hade vi faktiskt förhandlat till oss att både duscha och byta om på arbetstid. Det var lyxigt!

Men nu som ordinär process operatör är det självklart krav på arbetskläder. Och ja man byter om på jobbet, på sin fritid. Det tar under 1 minut.

Senast ändrad:
Men, som sagt, kläderna är ändå det mindre problemet. Jag köpte hängslen på H&M (tack, hipsters!) på lunchrasten i dag, så jag ska nog kunna använda byxorna trots clownstorleken i midjan. Och sen får jag väl ha en bekvämare tröja under så jag slipper gå runt med en klibbig bomullströja hela dagarna. Så det löser sig, även om det inte är bra.

Synd att du inte sökte jobbet som geolog. Det jobbet ha jag velat ha om jag vetat ett jota om berg. Om du tycker att det är svårt att se skillnad på mörka stengrunkor tycker nog alla andra också det. Lycka till med jobbsöket, jag ser ju på nära håll att det inte verkar vara så enkelt. Men om man inte provar sig fram så är det ju fail redan från start.

geologen sa:
GoranS sa:

Jag jobbar ju med kommunen som arbetsgivare, så ytterst är det den ansvariga nämnden som fattat det beslutet. Min närmaste chef har inget med det att göra.

Facket har tydligen, trist nog, kämpat för arbetskläder, så jag ser dem som medskyldiga.

Jaha, fack + några puckon i någon nämnd. Varför är jag inte förvånad?

Jag tyckte inte det lät så värst lockande heller. Om man måste sälja det med massa ickerelaterade saker påminner det lite om hur man får barn att äta upp grönsakerna genom att muta med söt efterrätt...

Nej, de flesta andra hade inga problem med att identifiera mineral och bergarter. Faktum är att flera tyckte det var märkligt att jag hade såna problem med det. Jag fick ju oftast höga poäng på skrivtentor, för jag har lätt för att lära mig processer, principer och mekanismer. Men papegojkunskap som att räkna upp mineral och bergarter, det passar tydligen inte ihop med min hjärna.

Senast ändrad:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Nej jag missförstod inte alls. Precis så har jag det ihop med alla andra jag känner i byggbranschen. Jag får förmodligen lägga mer tid på att rengöra min kropp med :)

Äh bara sök. Det företagen vill du ska kunna lär du dig inte i skolan ändå. Lärling / gesäll-tänket är på väg tillbaka på bred front. Kolla bara alla KY där företagen är ute och hugger järnet efter folk.

geologen sa:
Jag tyckte inte det lät så värst lockande heller. Om man måste sälja det med massa ickerelaterade saker påminner det lite om hur man får barn att äta upp grönsakerna genom att muta med söt efterrätt...

Nej, de flesta andra hade inga problem med att identifiera mineral och bergarter. Faktum är att flera tyckte det var märkligt att jag hade såna problem med det. Jag fick ju oftast höga poäng på skrivtentor, för jag har lätt för att lära mig processer, principer och mekanismer. Men papegojkunskap som att räkna upp mineral och bergarter, det passar tydligen inte ihop med min hjärna.

Så ett drömjobb kan alltså inte innehålla något bra?
Tänk om de erbjöd 2h cykling per dag på betald arbetstid? Det måste vara en fullständig katastrof att ens kliva in där på ett besök eftersom de måste locka med nåt sånt!
Hur tänker du? Jag är helt ärligt väldigt nyfiken på det

Med tanke på att det utbildas kanske 100 geovetare varje år, till en arbetsmarknad med kanske max 2000 tjänster i hela landet, så är det rejält med konkurrens om jobben. Dessutom massa geotekniker eller andra ingenjörer med lite geokurser som också söker.

plumse sa:
Så ett drömjobb kan alltså inte innehålla något bra?
Tänk om de erbjöd 2h cykling per dag på betald arbetstid? Det måste vara en fullständig katastrof att ens kliva in där på ett besök eftersom de måste locka med nåt sånt!
Hur tänker du? Jag är helt ärligt väldigt nyfiken på det

Jag trodde vi hade avhandlat det redan att jobb är jobb, fritid är fritid. Och aldrig mötas de två. Ja, jag tycker det är lite suspekt när man måste dra till med massa icke jobbrelaterade saker för att locka folk. Varför vill man göra så? Varför inte beskriva jobbet i stället? Det är ju ändå det man ska göra 99.99 procent av tiden.

geologen sa:
Med tanke på att det utbildas kanske 100 geovetare varje år, till en arbetsmarknad med kanske max 2000 tjänster i hela landet, så är det rejält med konkurrens om jobben. Dessutom massa geotekniker eller andra ingenjörer med lite geokurser som också söker.

Och skillnaden mellan de som får jobb eller inte är främst att de försökte, och sekundärt att de passade.
Drömkandidaten som inte försöker har ingen chans mot en som har lite vilja.

geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Japp, det blev en segeltur i mycket stilla väder. Soligt och hyfsat varmt. Drev mest runt första två timmarna. Snittade ungefär en halv knop. Sen kom det lite mer vind och jag kunde i alla fall hålla 3-4 knop längre stunder under de följande tre timmarna.

Det låter ändå riktigt härligt, för mig som är född vid kusten men tillfälligt förvisad till inlandet. Hoppas det blir tid till nån tur till.

Jobb löser sig alltid, kör nu på utan att våndas för mycket. Fokusera på din fritid, cykla och segla! Lägg ner jobbsökandet ett tag och lev utan dåligt samvete för det.

EDIT: ang sockrade platsannonser, det beror förmodligen på att arbetslösheten är nere på vad som i princip är funktionell full sysselsättning, runt 3,5- 4 % för inrikes födda enligt rapport. Dvs arbetskraftsbrist, därav behovet att toppa även goda jobb. http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Go...atistik/Arbetsmarknadslaget-i-Vastra-Gtaland/

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
EDIT: ang sockrade platsannonser, det beror förmodligen på att arbetslösheten är nere på vad som i princip är funktionell full sysselsättning, runt 3,5- 4 % för inrikes födda enligt rapport. Dvs arbetskraftsbrist, därav behovet att toppa även goda jobb. http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Go...atistik/Arbetsmarknadslaget-i-Vastra-Gtaland/

Det går inte att påstå sånt. För det första är redan det en väldigt hög arbetslöshet, och sen inkluderar den ju inte folk som mig, som är fullt sysselsatta men ändå vill söka annat, och inte heller tiotusentals studerande som studerar i brist på jobb för att arbetsmarknaden är så kärv. Antalet arbetssökande är alltså många gånger större än de ändå mycket höga 4 procenten du för fram. Och för kvalificerade jobb är den naturligtvis ännu större, eftersom det är en mycket mindre krets som kan komma i fråga för de jobben, samtidigt som man kan anta att de redan sysselsatta i den gruppen är mer benägna att söka andra tjänster hela tiden. Jag skulle tro att en "effektiv" arbetslöshet på 10-20 procent är mer realistiskt för den typen av jobb som geojobb ingår i.

Tillbaka
Topp