[OT] Chans att rädda karriären?
geologen sa:DT sa:Jag läste en del kurser på CTH som gav 3,5p där och 5p på GU. Tycker nog också överlag att poängen var billigare på GU, men ration 1,5-10 tror jag inte på... :-)
Jag ljuger inte. Men jag tog upp den mest extrema kursen från min studietid. Jag läste för all del kurser som absolut krävde arbetsinsats motsvarande poängen vi fick. De flesta låg mitt emellan ytterligheterna.
Kursen hette "Fluvialmorfologi och hydrologi". 10 "gamla" högskolepoäng, dvs en halv termin. Kursansvariga var Lars Franzén (avliden i cancer för några år sen) och Mats Olvmo.
Det finns såna kurser på alla utbildningar! Jag läste till civilingenjör på chalmers och en av kurserna jag läste hade jag ungefär 1v arbetsinsats för 7,5hp. Några kvällsföreläsningar och en halvdag när vi tittade på torg. Lite skrattretande när jag samtidigt läste en annan kurs som krävde ungefär 40h/vecka för samma antal poäng.
Just det, den första kursen var obligatorisk för övrigt. Eller, var en av några få kurser man kunde välja på där man var tvungen att läsa minst en för att få ut examen.