[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
DT sa:
Jag läste en del kurser på CTH som gav 3,5p där och 5p på GU. Tycker nog också överlag att poängen var billigare på GU, men ration 1,5-10 tror jag inte på... :-)

Jag ljuger inte. Men jag tog upp den mest extrema kursen från min studietid. Jag läste för all del kurser som absolut krävde arbetsinsats motsvarande poängen vi fick. De flesta låg mitt emellan ytterligheterna.

Kursen hette "Fluvialmorfologi och hydrologi". 10 "gamla" högskolepoäng, dvs en halv termin. Kursansvariga var Lars Franzén (avliden i cancer för några år sen) och Mats Olvmo.

Det finns såna kurser på alla utbildningar! Jag läste till civilingenjör på chalmers och en av kurserna jag läste hade jag ungefär 1v arbetsinsats för 7,5hp. Några kvällsföreläsningar och en halvdag när vi tittade på torg. Lite skrattretande när jag samtidigt läste en annan kurs som krävde ungefär 40h/vecka för samma antal poäng.

Just det, den första kursen var obligatorisk för övrigt. Eller, var en av några få kurser man kunde välja på där man var tvungen att läsa minst en för att få ut examen.

xyz-saft sa:
geologen sa:
DT sa:
Jag läste en del kurser på CTH som gav 3,5p där och 5p på GU. Tycker nog också överlag att poängen var billigare på GU, men ration 1,5-10 tror jag inte på... :-)

Jag ljuger inte. Men jag tog upp den mest extrema kursen från min studietid. Jag läste för all del kurser som absolut krävde arbetsinsats motsvarande poängen vi fick. De flesta låg mitt emellan ytterligheterna.

Kursen hette "Fluvialmorfologi och hydrologi". 10 "gamla" högskolepoäng, dvs en halv termin. Kursansvariga var Lars Franzén (avliden i cancer för några år sen) och Mats Olvmo.

Det finns såna kurser på alla utbildningar! Jag läste till civilingenjör på chalmers och en av kurserna jag läste hade jag ungefär 1v arbetsinsats för 7,5hp. Några kvällsföreläsningar och en halvdag när vi tittade på torg. Lite skrattretande när jag samtidigt läste en annan kurs som krävde ungefär 40h/vecka för samma antal poäng.

Just det, den första kursen var obligatorisk för övrigt. Eller, var en av några få kurser man kunde välja på där man var tvungen att läsa minst en för att få ut examen.

Hmm, är det kanske medvetet så, för att man ska få lite "vila"? Just ingenjörsutbildningar ska ju vara extremt stressiga, så där lär det behövas. Geovetenskap, not so much... :) Det var inte många kurser som krävde nån större ansträngning.

geologen sa:
Jag ska erkänna att jag har dålig koll på vad de stora konsultföretagens geologer gör. De jag känner verkar mest vara ute och ta lite prover, analysera i labb, och sen skriva en rapport. Repetera ad nauseam. Och inte nåt egentligt att göra med det vi läst under utbildningen.

1.
Spelar det någon roll hur deras vardag på jobbet ser ut givet vad du berättat om din?

2.
Finns det något jobb som innehåller exakt det som togs upp i utbildningen eller handlar alla utbildningar om att få tillräckligt mycket hjälp så du kan skaffa mer kunskap på egen hand efter utbildningen och börja göra nytta inom ett område du finner intressant?

geologen sa:
Jag ska erkänna att jag har dålig koll på vad de stora konsultföretagens geologer gör. De jag känner verkar mest vara ute och ta lite prover, analysera i labb, och sen skriva en rapport. Repetera ad nauseam. Och inte nåt egentligt att göra med det vi läst under utbildningen.

Det är ett stort sug efter folk med geokunskaper på grund av infrastrukturprojekten och projekten för att komma till "giftfri miljö".
Rätt person kan nog hyfsat lätt komma in, sälj dig själv!!! med eller utan examen.
tex. tjata dig till en praktikplats ett par dagar i veckan. Bara att man visar framfötterna öppnar dörrar.

Självklart är det fältundersökning-sammanställa analyser (laboratorier gör de flesta analyserna)-rapportskrivning "Repetera ad nauseam" - Precis som i de flesta jobb..Hur många blindtarmsoperationer per år genomför kirurger?
Skillnaden, och det härliga med geologi, är att inga undersökningar är precis som någon annan! Det är geologi, det är naturliga processer som ger unika förutsättningar vid varje ny plats man undersöker. Men visst följer rapporterna man skriver en mall som gör dem rätt lika.

1. Nja, inte så egentligen, men det är ju nåt helt annat än den bild man får under utbildningen (alla lärare verkar tro att alla geologer jobbar som forskare).

2. Vet ej. Jag har bara läst en utbildning. Men jag tycker ändå att det ska finnas stor relevans. En bra utbildning, sett till det man sen ska göra i arbetslivet, ska i möjligaste mån simulera de framtida jobbens arbetsuppgifter, åtminstone under andra halvan av utbildningen. Första halvan kan vara teori och grundkunskaper. För oss var allt teori och grundkunskaper, kändes det som. Och totalt inriktat på en akademisk karriär. Lite ironiskt, med tanke på att det var helt stopp för nyantagning av doktorander under 3-4 år av min utbildningstid... :)

Lars.E sa:
geologen sa:
Jag förminskade inte kursens innehåll, för övrigt, utan jag tyckte det var en pinsamt liten arbetsinsats för så mycket som tio poäng.

.

Om man tycker att det är enkelt, utan att förstå att man är duktig så har man inte så bra självinsikt.

Men om nästan alla kurskamrater tyckte samma sak, är det fortfarande jag som har dålig självinsikt och är duktig, eller är det kanske utbildningen som är för banal och lättviktig? Jag vet vad jag tror...

Senast ändrad:
geologen sa:

geologen sa:
vi hade ungefär två dagars inledande föreläsningar, sen en gemensam färd ut till ett område nordöst om stan, där vi satte upp en mätare som mätte vattenståndet, och sen några regnsamlare spridda i landskapet. Sen bytte vi pappersrulle i vattenståndsmätaren och läste av/tömde regnsamlarna en gång i veckan. I slutet av kursen sammanställde vi det hela i en kort rapport på ett par sidor, hade ett par avslutande föreläsningar, och sen var det klart.

Nää... Det verkan inte finnas några likheter alls :)

geologen sa:
Lars.E sa:
geologen sa:
Jag förminskade inte kursens innehåll, för övrigt, utan jag tyckte det var en pinsamt liten arbetsinsats för så mycket som tio poäng.

.

Om man tycker att det är enkelt, utan att förstå att man är duktig så har man inte så bra självinsikt.

Men om nästan alla kurskamrater tyckte samma sak, är det fortfarande jag som har dålig självinsikt och är duktig, eller är det kanske utbildningen som är för banal och lättviktig? Jag vet vad jag tror...

Eftersom vissa av dina kurskamrater tydligen fått jobb så funkade tydligen kursen för dem.
Jag vet vad jag tror om dina kunskaper iallafall... Du skulle kunna fixa att jobba med mätningar med efterföljande sammanställning efter den kursen (självklart kan det behövas lite intern utbildning som komplement för att företaget ska få dig att jobba enligt företagets egna rutiner).

Sedan om du med flera gärna hade sett att kursen var mer utmanande, så ser jag det som ett tecken på att det som i alla ämnen alltid finns mer att lära för dom som förstår vad dom sysslar med.
Man fortsätter att lära sig saker när man börjar att arbeta. Ingen är fullärd den dagen dom börjar (inte heller den dagen dom slutar), även om det hade känns tryggare att gå till arbetet första dagen om man visste att man kunde allt redan.

Kort kommentar om vad man lär sig på akademiska utbildningar. Det spelar inte så stor roll hur bra du är på excel, eller geologi-någonting, det du lärt dig är hur man tar reda på saker. Var man letar information, hur man sorterar information, etc.

geologen sa:
1. Nja, inte så egentligen, men det är ju nåt helt annat än den bild man får under utbildningen (alla lärare verkar tro att alla geologer jobbar som forskare).

2. Vet ej. Jag har bara läst en utbildning. Men jag tycker ändå att det ska finnas stor relevans. En bra utbildning, sett till det man sen ska göra i arbetslivet, ska i möjligaste mån simulera de framtida jobbens arbetsuppgifter, åtminstone under andra halvan av utbildningen. Första halvan kan vara teori och grundkunskaper. För oss var allt teori och grundkunskaper, kändes det som. Och totalt inriktat på en akademisk karriär. Lite ironiskt, med tanke på att det var helt stopp för nyantagning av doktorander under 3-4 år av min utbildningstid... :)
Punkt 2 gäller alla akademiska utbildningar. Möjligtvis med något undantag. Alltså så som du beskriver hur din utbildning var.

Senast ändrad:
Måste ännu en gång säga att jag är djupt imponerad av hur du följer upp alla frågor.
Det engagemanget och noggranheten skulle värdesättas högt inom vilka yrken som helst (utom på Postnord då kanske)

plumse sa:
Måste ännu en gång säga att jag är djupt imponerad av hur du följer upp alla frågor.
Det engagemanget och noggranheten skulle värdesättas högt inom vilka yrken som helst (utom på Postnord då kanske)

+1 föredömligt!
Jag känner mig som en jäkla slacker som inte håller igång mina trådar.

/Johan

plumse sa:
Det engagemanget och noggrannheten skulle värdesättas högt inom vilka yrken som helst (utom på Postnord då kanske)

Med andra ord så skulle geo kunna få jobb var han vill... utom möjligtvis om han vill jobba åt Postnord.

JojjeM sa:
plumse sa:

+1 föredömligt!
Jag känner mig som en jäkla slacker som inte håller igång mina trådar.

/Johan

Vi är alla slackers i jämförelse med geo.

Seså geologen, ta nu nästa halvår på att fräscha upp dina geologkunskaper. Läs igenom din gamla kurslitteratur, snacka med gamla kursare som jobbar inom området vad de pysslar med, gör research om olika geologföretag och vad de jobbar med för projekt. Sedan kontaktar du GU och gör under nästa höst ditt examensarbete inom ett sjukt spännande geologområde som känns relevant för potentiella geologarbetsgivare. Så ger du dig ut på den stekheta geologarbetsmarknaden som nykläckt geolog om ett år och tittar aldrig tillbaka!

Jag trodde att jag hade förklarat tillräckligt att alla möjligheter att göra examensarbete är borta? Så ska jag in i branschen får det i så fall bli examenslöst.

Skit i examen. Det behövs bara när du söker första jobbet. Satsa på att få in en fot istället för att skriva ett exjobb ingen kommer att läsa.

Ett litet tips är att det mycket snart blir branchpraxis med dubbelbemanning på geotekniska borrvagnar. Det innebär att de firmor som fortfarande kör enkelbemanning kommer att anställa oerfarna människor med potential. Viktiga egenskaper som du kan försöka framhålla:

Mekaniskt duktig från allt cykelmek
Tål alla väder
Trevlig och uthärdlig på tu man hand (kan behövas om man alltid är samma två som är ute).
Mycket intresserad av geologi.

Kolla om du kan få hoppa som hantlangare åt en fältgeotekniker ett par dagar så du ser om det kan vara något för dig.

Octagon sa:
Skit i examen. Det behövs bara när du söker första jobbet. Satsa på att få in en fot istället för att skriva ett exjobb ingen kommer att läsa.

Ett litet tips är att det mycket snart blir branchpraxis med dubbelbemanning på geotekniska borrvagnar. Det innebär att de firmor som fortfarande kör enkelbemanning kommer att anställa oerfarna människor med potential. Viktiga egenskaper som du kan försöka framhålla:

Mekaniskt duktig från allt cykelmek
Tål alla väder
Trevlig och uthärdlig på tu man hand (kan behövas om man alltid är samma två som är ute).
Mycket intresserad av geologi.

Kolla om du kan få hoppa som hantlangare åt en fältgeotekniker ett par dagar så du ser om det kan vara något för dig.

Se där, ytterligare en strålande tips.
Men, TS vill faktiskt inte ha ett nytt arbete!
Varför är det så? (Ingen aning)
Denna problematik kan bara lösas av TS själv. Därför är alla hundratals goda tips hittils förgäves.
Frustrerande.

Ok, se det så här...

Jag befinner mig just nu i ett lokalt maximum. Det innebär att alla förändringar initialt leder till försämringar på nåt sätt. För att nå nåt bättre måste jag alltså ha det sämre, kanske enormt mycket sämre, under en viss tid, kanske mycket länge.

localmax.png

Eller se det kanske snarare som en kemisk reaktion som inte blir av för att det krävs en viss aktiveringsenergi, som saknas. Antingen behöver jag tillföras energi för att komma förbi "tröskeln", eller så behöver jag en "katalysator" för att sänka "tröskeln". Obs, ej att förväxla med laktattröskeln, som jag så klart vill höja! ;) :P

activation%2Benergy.jpg

Spacekitty sa:
Jag skrev en gång i en ansökan att jag inte gillar kålpudding, jag fick både komma på intervju och skriva på anställningskontrakt. Så skriv det. Men numera tycker jag det är riktigt gott.

Vad var det för jobb där detta var relevant? Kvalitetskontrollant på dafgårds?

K sa:
Spacekitty sa:
Jag skrev en gång i en ansökan att jag inte gillar kålpudding, jag fick både komma på intervju och skriva på anställningskontrakt. Så skriv det. Men numera tycker jag det är riktigt gott.

Vad var det för jobb där detta var relevant? Kvalitetskontrollant på dafgårds?

Det var inte alls relevant för jobbet. Labtekniker/labassistent. Man kan skriva precis vad man vill in sin ansökan.

geologen sa:
Ok, se det så här...

Jag befinner mig just nu i ett lokalt maximum. Det innebär att alla förändringar initialt leder till försämringar på nåt sätt. För att nå nåt bättre måste jag alltså ha det sämre, kanske enormt mycket sämre, under en viss tid, kanske mycket länge.

Du har ett jobb du inte trivs med och som inte speglar din potential, där arbetssättet inom kort ska förändras på ett sätt som du får ångest av, där karriärvägarna och utvecklingsmöjligheterna är icke-existerande, där du tjänar 21 000 kr i månaden (och har ständigt pressad privatekonomi) och har gått NER i lön de 3 senaste gångerna du har bytt jobb, och där den förväntade löneutvecklingen är högst medioker.

Och du befinner dig i ett "lokalt maximum"?

Jo, han står på en sten. Nere i dalgången omgärdad av toppar. Tittar sig runt och verkat mest tycka att vägen upp till topparna är jobbig.

geologen sa:
Ok, se det så här...

Det är bara att stiga över till nästa puckel. Man behöver inte passera via Marianergraven på vägen över Stilla havet.
Vad gäller den kemiska reaktionen så har du fått hur mycket tips som helst som visar dig vägen, både vad gäller att tillföra energi och att sänka tröskeln.

geologen sa:
Där ser man... Då ska jag citera ur Aniara och Nalle Puh i min nästa ansökan.
Grejen är ju att sticka ut på ett positivt sätt (inte som du gör i denna tråd).
Rekryteraren fick sig säkert ett gott skratt när han läste om kålpuddingen och la Spacekitty på minnet. Som en person som verkar kul helt enkelt och skulle kunna smälta in väl bland andra i en grupp (minst lika värdefullt som några meriter).

DT sa:
geologen sa:
Ok, se det så här...

Du har ett jobb du inte trivs med och som inte speglar din potential, där arbetssättet inom kort ska förändras på ett sätt som du får ångest av, där karriärvägarna och utvecklingsmöjligheterna är icke-existerande, där du tjänar 21 000 kr i månaden (och har ständigt pressad privatekonomi) och har gått NER i lön de 3 senaste gångerna du har bytt jobb, och där den förväntade löneutvecklingen är högst medioker.

Och du befinner dig i ett "lokalt maximum"?

Ser du det så förstår jag din förundring. Men se det i stället som att jag skulle behöva lägga ner all min träning och det mesta av mitt sociala liv för att hinna hitta jobb att söka, skriva ansökningsbreven, och sen ta ledigt från jobbet (med löneavdrag jag inte har råd med) för att kunna ringa och göra de uppföljningar ni hävdar är nödvändiga. Och det under kanske 1-2 års tid.

Att söka jobb är en heltidssysselsättning, åtminstone när man börjar från den absoluta nollpunkten, som jag gör. Folk som redan är djupt inne i en karriär kan nog klara sig med en betydligt beskedligare insats när de vill vidare, men i mitt fall handlar det om att gå från roddbåt till atlantångare, typ.

Tillbaka
Topp