[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
Ok, se det så här...

Jag befinner mig just nu i ett lokalt maximum. Det innebär att alla förändringar initialt leder till försämringar på nåt sätt. För att nå nåt bättre måste jag alltså ha det sämre, kanske enormt mycket sämre, under en viss tid, kanske mycket länge.

Du har ett jobb du inte trivs med och som inte speglar din potential, där arbetssättet inom kort ska förändras på ett sätt som du får ångest av, där karriärvägarna och utvecklingsmöjligheterna är icke-existerande, där du tjänar 21 000 kr i månaden (och har ständigt pressad privatekonomi) och har gått NER i lön de 3 senaste gångerna du har bytt jobb, och där den förväntade löneutvecklingen är högst medioker.

Och du befinner dig i ett "lokalt maximum"?

Ser du det så förstår jag din förundring. Men se det i stället som att jag skulle behöva lägga ner all min träning och det mesta av mitt sociala liv för att hinna hitta jobb att söka, skriva ansökningsbreven, och sen ta ledigt från jobbet (med löneavdrag jag inte har råd med) för att kunna ringa och göra de uppföljningar ni hävdar är nödvändiga. Och det under kanske 1-2 års tid.

Att söka jobb är en heltidssysselsättning, åtminstone när man börjar från den absoluta nollpunkten, som jag gör. Folk som redan är djupt inne i en karriär kan nog klara sig med en betydligt beskedligare insats när de vill vidare, men i mitt fall handlar det om att gå från roddbåt till atlantångare, typ.

Geo.. Du ser inte skogen du befinner dig i. Det står för många träd ivägen.

Lars.E sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
Ok, se det så här...

Jag befinner mig just nu i ett lokalt maximum. Det innebär att alla förändringar initialt leder till försämringar på nåt sätt. För att nå nåt bättre måste jag alltså ha det sämre, kanske enormt mycket sämre, under en viss tid, kanske mycket länge.

Du har ett jobb du inte trivs med och som inte speglar din potential, där arbetssättet inom kort ska förändras på ett sätt som du får ångest av, där karriärvägarna och utvecklingsmöjligheterna är icke-existerande, där du tjänar 21 000 kr i månaden (och har ständigt pressad privatekonomi) och har gått NER i lön de 3 senaste gångerna du har bytt jobb, och där den förväntade löneutvecklingen är högst medioker.

Ser du det så förstår jag din förundring. Men se det i stället som att jag skulle behöva lägga ner all min träning och det mesta av mitt sociala liv för att hinna hitta jobb att söka, skriva ansökningsbreven, och sen ta ledigt från jobbet (med löneavdrag jag inte har råd med) för att kunna ringa och göra de uppföljningar ni hävdar är nödvändiga. Och det under kanske 1-2 års tid.

Att söka jobb är en heltidssysselsättning, åtminstone när man börjar från den absoluta nollpunkten, som jag gör. Folk som redan är djupt inne i en karriär kan nog klara sig med en betydligt beskedligare insats när de vill vidare, men i mitt fall handlar det om att gå från roddbåt till atlantångare, typ.

Geo.. Du ser inte skogen du befinner dig i. Det står för många träd ivägen.

:-)

geologen sa:
Jag ska erkänna att jag har dålig koll på vad de stora konsultföretagens geologer gör. De jag känner verkar mest vara ute och ta lite prover, analysera i labb, och sen skriva en rapport. Repetera ad nauseam. Och inte nåt egentligt att göra med det vi läst under utbildningen.

Dom jobbar med 10% provtagning och 90% fakturering ungefär. ;)

geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
Ok, se det så här...

Jag tror inte att det skulle ta så lång tid på långa vägar, inte med den arbetsmarknad som vi har för närvarande.

Men oavsett det så är din tradeoff mellan kortsiktig obekvämlighet och långsiktig belöning något som jag bara inte får ihop. Du har minst 30 år kvar i yrkeslivet. Gör en överslagsberäkning på skillnaden i total lönesumma efter skatt under den tiden mellan din nuvarande lön och en normal tjänstemannalön på, säg, 35 000 kr, som du säkert skulle uppnå efter ett tag om du bara kommer ur din tvångströja och växlar spår. Och så de mjuka faktorerna som brukar följa med ett mer kvalificerat arbete, såsom möjlighet att bestämma själv över sin arbetssituation +ANNAT.

Det är helt enkelt jättemycket som ligger i ena vågskålen som jag ser det. :-/

DT sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
Ok, se det så här...

Du har ett jobb du inte trivs med och som inte speglar din potential, där arbetssättet inom kort ska förändras på ett sätt som du får ångest av, där karriärvägarna och utvecklingsmöjligheterna är icke-existerande, där du tjänar 21 000 kr i månaden (och har ständigt pres...

Det är helt enkelt jättemycket som ligger i ena vågskålen som jag ser det. :-/

Nu tänker du utanför boxen (dvs helt normalt) det går aldrig.

Fast instegsjobben inom geojobb är ju inte tjänstemannajobb i vanlig mening. Väldigt mycket fältarbete, ute och frysa många timmar, inte kunna äta normalt eller kunna gå på toa när det behövs. Jag har ju arbetat på samma vis tidigare, fast med sprängbesiktningar.

Du har inte funderat på mjukvarutestare? Du verkar vara expert på att hitta problem och kan hantera en dator. Det är i princip det enda som krävs för ett sådant jobb.

En kompis till ena brorsan fick nyligen jobb som geotekniker på ett av de större teknikkonsultföretagen. Färdig civilingenjör. 28 000 i månaden. En outbildad som jag kommer inte komma i närheten av den lönen, så klart.

geologen sa:
En kompis till ena brorsan fick nyligen jobb som geotekniker på ett av de större teknikkonsultföretagen. Färdig civilingenjör. 28 000 i månaden. En outbildad som jag kommer inte komma i närheten av den lönen, så klart.

Nej, självklart inte. Men en driven fälteotekniker som löser problem och får saker att hända och som byter jobb har över 40 kkr i Stockholm. En som mest påtalar problem, men är jobbig i löneförhandlingen något mindre och en som aldrig klagar eller bytt jobb har under 30 kkr, även om han jobbar bra. Hur som helst, börja med att få in foten se hur det är, väl inne kanske du hamnar på nåt helt annat, 3D CAD på betgtunnlar eller datasamordnare eller flödesförlust-guru. Skit i exakt var du hamnar och vad lönen är, det kan du ändra sen.

40 000 i Sthlm motsvarar väl 30 000 i Gbg när högre levnadskostnader tagits hänsyn till...

Jobbig i löneförhandlingar? Jag vill helst inte vara med om några löneförhandlingar. Löner ska baseras på tjänst, inte fjäsk.

geologen sa:
40 000 i Sthlm motsvarar väl 30 000 i Gbg när högre levnadskostnader tagits hänsyn till...

Jobbig i löneförhandlingar? Jag vill helst inte vara med om några löneförhandlingar. Löner ska baseras på tjänst, inte fjäsk.

Goodness gracious me. Det där var ju på sovjettiden, innan du föddes. Eller, ja, nästan innan.

geologen sa:
Menar du att arbetsgivare bara slänger prngar på folk, som riskorn på nygifta?

geologen sa:

Du får nog allt säga vad du önskar för lön och motivera varför. Annars kommer ingen att kasta riskorn på dig, hur bra du än jobbat.

geologen sa:

Levnadsomkostnader har inte i en löneförhandling att göra. Om så var fallet kunde du ju förhandla upp lönen om cykeldelar plötsligt gick upp i pris. Lön efter tjänst, det får du om du är egenföretagare eller har bonus på vad DU gör, som en mäklare, annars får du det inte. Lönen sätts efter marknads-pris. En läkare är dyrare i Norrlands inland än i Uppsala.

Ja, jösses. för att
inte ha ett geolog/annat arbete som vanligen kräver examen eller universitet
inte veta hur man löneförhandlar
Inte ha sökt ett (ok kanske några) jobb på hur länge som helst
inte veta hur det går till när personer anställs
inte förstå hur lönen sätts
inte förstår hur man använder ett CV

så har du väldigt rigida uppfattningar och åsikter om desamma. då är det inte så förvånande att man har felaktiga uppfattningar om, hur skall jag formulera mig, verkligheten. Det är inte till din fördel. Du borde ändra på det, börja där.

Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Då hade jag sagt: ge mig den lön du tycker jag är värd. Inte ett ord mer.

Har du testat på ditt nuvarande jobb, eller finns det en fast lönesättning för alla genom LOs försorg?

Tack och lov var min chef bra nog att inte ta upp lön senast vi hade samtal. Lönen bestäms av Kommunals kollektivavtal till ca 80 procent. Resten kan chefen själv justera.

Octagon sa:
geologen sa:

Levnadsomkostnader har inte i en löneförhandling att göra. Om så var fallet kunde du ju förhandla upp lönen om cykeldelar plötsligt gick upp i pris. Lön efter tjänst, det får du om du är egenföretagare eller har bonus på vad DU gör, som en mäklare, annars får du det inte. Lönen sätts efter marknads-pris. En läkare är dyrare i Norrlands inland än i Uppsala.

Nu missförstod du mig. Lönerna är högre i Stockholm pga de högre levnadsomkostnader där, eftersom det påverkar utbudet av arbetskraft. Skillnaden utgör nog mer en offset än en andel, dock.

Det är klart att du förmodligen inte får 35 000 med en gång, men vi talar om några års sikt. Det är inga fantasilöner.

Medianlönen för privatanställda tjänstemän 2015 var 35 300 kr: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...urstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149077/

Specifikt för geologer och geofysiker var medianlönen 38 000 kr, och till och med för den 10:e percentilen (dvs den anställde för vilken 90% av de andra geologerna tjänar mer) var månadslönen 29 700 kr: http://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/22245

Senast ändrad:
AddeN sa:
Sex år och nu över 3000 inlägg, och INGEN förändring... dags att lägga ner?

Vill man inte så vill man inte.
+1
Jag blir mer o mer övertygad att karln driver med resten av Happy. Om det varit så från början så får vi gratulera TS att ha lyckats med sitt uppsåt!

DH sa:
AddeN sa:
Sex år och nu över 3000 inlägg, och INGEN förändring... dags att lägga ner?

Vill man inte så vill man inte.
+1
Jag blir mer o mer övertygad att karln driver med resten av Happy. Om det varit så från början så får vi gratulera TS att ha lyckats med sitt uppsåt!

geologen är alltså ett extremt allmänbildat troll utan examen?
I sin totala ondska hjälper han svaga människor hela dagarna, han gör det för svältlön. Alltihop är en konspiration för att knäcka diverse höginkomsttagare psykiskt och stjäla deras tid och därmed liv.

Lars.E sa:
Henrik_E sa:
Jag föreslår utredning/behandling för autism snarare än jobbsökning.

Det skulle förklara ett och annat om det visar sig vara på det viset.
Hur det än är så gillar jag geo.

+1

Jag gillar också Geo men han har sina käpphästar ...

Lägga ner tråden? Nej för tusan. Inte förrän tråden blivit registrerad i Guinness book of records som världshistoriens tidsmässigt längsta tråd där överhuvud taget ingen som helst utveckling skett i vare sig frågeställningarna eller svaren på mer än sex år. Hoppa in var som helst i tråden och argumentationen ser precis likadan ut. ;-)

DT sa:
Det är klart att du förmodligen inte får 35 000 med en gång, men vi talar om några års sikt. Det är inga fantasilöner.

Medianlönen för privatanställda tjänstemän 2015 var 35 300 kr: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...urstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149077/

Specifikt för geologer och geofysiker var medianlönen 38 000 kr, och till och med för den 10:e percentilen (dvs den anställde för vilken 90% av de andra geologerna tjänar mer) var månadslönen 29 700 kr: http://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/22245

Sortera efter antal år i branschen och examen, så ser det nog annorlunda ut.

Alltså, efter tre sidor skall väl en diktator in, vad gäller efter 67?
Landrovermannen känns lite i underkant, Liberace?

Tillbaka
Topp