[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Jag använde Excel främst för att skapa förenklade, matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar för påhittade flygplan i flygsimulatorn X-Plane förr.

Och mer generellt för olika typer av beräkningar, mycket t ex där hela serier av datapunkter ska räknas på, eller förlopp över tid.

Dessutom för att samla och grafiskt presentera data, bl a från egna laktattest, viktförändringar och liknande.

Pivottabeller och lookupfunktioner är knappast rocketscience utan något du lär dig på under en timme (i alla fall är det bilden jag fått av dig under de senaste femton åren). Som redan skrivits så är det som du använt Excel till mer avancerat än detta. Kolla även gärna in Powerpivot och Powerquery som används för att hantera data från externa och eller flera källor.

Lars.E sa:
Simpanovic sa:
geologen sa:
Jag använde Excel främst för att skapa förenklade, matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar för påhittade flygplan i flygsimulatorn X-Plane förr.

Och mer generellt för olika typer av beräkningar, mycket t ex där hela serier av datapunkter ska räknas på, eller förlopp över tid.

Dessutom för att samla och grafiskt presentera data, bl a från egna laktattest, viktförändingar och liknande.

Men för i helsicke. Då kan du ofantligt mycket mer Excel än mig, och jag lägger nog 50% av min arbetstid i skiten. Jag använder andras redan ordnade formler och vet hur jag lagar de om de pajjat p.g.a. någon misslyckad klipp-och-klistra-manöver. Men jag är med detta alltså endast en van användare. Jag skulle inte få för mig att försöka bygga egna formler.
Måhända är det matematik du hanterar, mer än Excel, men sluta nedvärdera dig själv!

Hahaha... Skrattar så jag blir knallröd i ansiktet och tårrna sprutar. Men igentligen vill jag bara gråta av medlidande.
Geologen i ett nötskal.

Haha, du ingår alltså i de 10% som kan mest Excel.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
Låter som en prioriteringsfråga där du väljer att trots att situationen enligt dig själv är på väg mot katastrof inom mindre än ett år väljer att prioritera tid för annat kontra att säkra en vettig arbetssituation, potentiellt för många år framöver. Tror att det är ett val som många, inklusive jag, har svårt att förstå.

Ja, nån bokstavskombination som gör att jag har svårt att sträva mot långsiktiga mål framför kortsiktiga tillfredsställelser har jag. Tyvärr. Men jag har svårt för att sluta leva, dvs göra det som för mig gör livet värt att leva (umgås med vänner, träna, segla, cykla) under flera års tid, för att kanske, möjligen, få ett bättre jobb i framtiden. Det kanske ni kan förstå?

Nu blir jag konfunderad. Finns alltså alternativet att ha kvar samma jobb och fortsätta leva på nuvarande sätt i flera år framöver? Jag trodde det var kört under andra halvan av nästa år. Om så är fallet är det ju snarast följande två alternativ som gäller:

1) Köra huvudet i sanden och fortsätta tills det tar stopp under nästa år och då hamna i en betydligt sämre situation, och en situation där dessa saker som "gör livet värt att leva" kanske inte finns möjlighet till alls.
2) Ta tag i det nu och under en begränsad tid få ge upp (en del av) dessa saker och sedan kunna få tillbaka dem.

Måste ju vara bättre att försöka göra något medan tid är än att hamna i en total krissituation. Om du redan nu lever med små ekonomiska marginaler kommer det väl att bli än värre utan jobb. T.ex. har du ju konstaterat att ditt boende är något du värderar högt och vad jag förstod var det inte jättebilligt. Att behöva ge upp det av ekonomiska skäl p.g.a. av att du inte tagit tag i jobbsökandet i tid skulle väl vara surt? (Skrivet med brasklapp att jag inte har koll på hur det är med möjlighet till bidrag för att kunna bo kvar i en bostad om man själv saknar ekonomiska resurser att betala för den).

Jobbet kommer inte att försvinna. Bara förändras till nåt extremt mycket sämre.

Ibland är jag så uppgiven att jag bara skulle vilja sälja lägenheten, köpa en segelbåt och "rymma" till Medelhavet eller nåt.

Som Truman.

Alla har vi den där rymmaren inom oss, ibland undrar jag varför jag behöver ta så otroligt mkt. skit från andra människor på samma arbetsplats, japp de är oftast 40+ alternativt varit på arbetsplatsen 5 år.

Enträgen vinner med en dos av 2 steg framåt tänk

cyklariskogen sa:
(tex dina Excel-kunskaper -> Jag är skicklig användare av Excel, men efter att ha sett någon göra Lagrange-interpolationer med Excel inser jag att det finns mycket att lära mig, kunskap jag självklart skaffar mig vid behov)

Det här bör du skriva geo. Utan att förhäva dig kan du skriva denna sanning.

Peth sa:
geologen sa:

Dessutom för att samla och grafiskt presentera data, bl a från egna laktattest, viktförändringar och liknande.

Pivottabeller och lookupfunktioner är knappast rocketscience utan något du lär dig på under en timme (i alla fall är det bilden jag fått av dig under de senaste femton åren). Som redan skrivits så är det som du använt Excel till mer avancerat än detta. Kolla även gärna in Powerpivot och Powerquery som används för att hantera data från externa och eller flera källor.

Femton år? Jag har varit på happy i drygt åtta år, och cyklat i ungefär tolv. För femton år sen bodde jag i Cork, Irland.

geologen sa:
Peth sa:
geologen sa:

Femton år? Jag har varit på happy i drygt åtta år, och cyklat i ungefär tolv. För femton år sen bodde jag i Cork, Irland.

Tycker mig känna igen dig från ett datorrelaterat forum där jag hängde under många år.

Haha!

Du hänger på ett datorforum under många år och gör matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar i Excel på fritiden. Sedan när du ska söka något slags administrativt handläggarjobb så vågar du inte skriva mer än typ "vissa grundläggande kunskaper i Excel, dock tämligen bristfälliga" av rädsla för att det ska finnas en Excel-guru där som kommer sätta dit dig.

Kom igen! :-)

Är ju inte så jag menar. Det jag gjorde i Excel utnyttjade bara en bråkdel av programmets kapacitet och funktioner. I princip var det bara att skriva data i kolumner, göra några beräkningskolumner och sen lite summeringar. Nån if-sats här och där. Inget mer än så. Verkligen grundläggande saker.

geologen sa:
Är ju inte så jag menar. Det jag gjorde i Excel utnyttjade bara en bråkdel av programmets kapacitet och funktioner. I princip var det bara att skriva data i kolumner, göra några beräkningskolumner och sen lite summeringar. Nån if-sats här och där. Inget mer än så. Verkligen grundläggande saker.

Kan man det du räknar upp ovan så räknas man som Excel-guru på många ställen. Med de kunskaperna klarar du nog de allra flesta administrativa uppgifterna!

geologen sa:

Det är fortfarande mer än vad de flesta klarar. Personligen får jag agera någon jävla excel-helpdesk bara för att jag råkar ha lite intresse att lära mig göra saker smidigare i excel. Jag har bland annat fått hjälpa en kollega att göra en mall som gör EXAKT det du beskriver ovan, fast minus if-satsen.

Det som typ imponerar mest dock verkar vara att kunna en massa kortkommandon. En sådan simpel grej som att införa dagens datum är för många, i övrigt intelligenta medarbetare, vara rena raketforskningen. ctrl + shift + komma istället för att skriva "2016-12" paus för att kolla klockan efter det faktiska datumet "-13" är ett exempel.

Jag jobbar bland annat som mjukvarutestare och kan medhålla tidigare inlägg om att det hade passat dig mycket bra. Nogrann, lätt och lära och jävligt envis. Här var det lätt att få jobb också, jag var den enda sökande...

Arsozath sa:
Det som typ imponerar mest dock verkar vara att kunna en massa kortkommandon.

+1
Kan man få datan att liksom dansa fram på skärmen genom fingerfärdighet vid tangentbordet och utan att vidröra musen så får man snabbt guru-status, även om det man gör i själva verket är rätt basalt. Huvudsaken är det SER proffsigt ut. :-)

DT sa:
Arsozath sa:
Det som typ imponerar mest dock verkar vara att kunna en massa kortkommandon.

+1
Kan man få datan att liksom dansa fram på skärmen genom fingerfärdighet vid tangentbordet och utan att vidröra musen så får man snabbt guru-status, även om det man gör i själva verket är rätt basalt. Huvudsaken är det SER proffsigt ut. :-)
Är du konsult eller? ;-)

cyklariskogen sa:
Haha, du ingår alltså i de 10% som kan mest Excel.

Jag befinner mig i andra änden av skalan.
Allt han beskrev är mumbo jumbo för mig.
if-sats? Jag har noll koll, men hade jag haft geologens kunskap så skulle jag inte tveka på att nämna att jag kan excel vid alla jobbsök-tillfällen.
Att på allvar ha så dålig uppfattning om sig själv, och samtidigt tro att ingen i ens närhet känner en tillräckligt väl för att kunna vara till hjälp med bedömning, det är minst sagt häpnadsväckande. Geologen i ett nötskal.

Lars.E sa:
Att på allvar ha så dålig uppfattning om sig själv, och samtidigt tro att ingen i ens närhet känner en tillräckligt väl för att kunna vara till hjälp med bedömning, det är minst sagt häpnadsväckande.

Jag har ingen dålig uppfattning om mig själv. Men vi menar kanske olika saker. För att fortsätta med Excel-spåret, så är det JAG menar med att jag kan lite, att jag har kunskap om, och kan använda mig av, en bråkdel av de funktioner som Excel erbjuder. Det lilla jag kan använda mig av kan jag säkert bra, men det var inte det jag menade. Det är lite som att påstå att man är bra på att köra bil, när man egentligen bara kan fickparkera med släp, men inte köra framåt på en rak väg.

Och jag hävdar fortfarande att ingen i min närhet känner mig så ingående att hen skulle kunna avgöra vad jag kan eller inte kan, när det gäller jobbrelaterade egenskaper. Helt enkelt för att jag aldrig använder mig av de egenskaperna i mitt privata, sociala liv.

Jag inbillade mig en gång att jag inte kunde Excel. Blev ivägskickad till kurs för att lära mig allt. Vi öppnade nya ark, skapade nya flikar. Lärde oss göra enklare formler, länka mellan celler och celler på olika flikar och gör ett diagram, sen var det klart. Det är sånt som företag förusätter att man kan om man skriver att "jag kan Excel", inte ett dugg mer. Nu har jag dessutom diplom på att jag "kan" Excel. Redan innan kursen kunde jag betydligt mer än så.

Skriv att du kan Excel. Om du blir anställd kan du sedan överglänsa alla som redan jobbar där.

Vad flera påpekat men kanske med för många ord är att i princip inga personliga egenskaper är så digitala att de inte används antingen på jobbet eller på fritiden. Nästan allt är relevant i båda sammanhangen.

geologen sa:
Fast jag pratar inte om personliga egenskaper av social karaktär, utan om kunskaper och färdigheter.
Många färdigheter är allmängiltiga. Lite beroende hur vi definierar en färdighet.

Personliga egenskaper av "social karaktär" är annars också en viktig del av det personliga brevet.

Spacekitty sa:
Jag inbillade mig en gång att jag inte kunde Excel. Blev ivägskickad till kurs för att lära mig allt. Vi öppnade nya ark, skapade nya flikar. Lärde oss göra enklare formler, länka mellan celler och celler på olika flikar och gör ett diagram, sen var det klart. Det är sånt som företag förusätter att man kan om man skriver att "jag kan Excel", inte ett dugg mer. Nu har jag dessutom diplom på att jag "kan" Excel. Redan innan kursen kunde jag betydligt mer än så.

Skriv att du kan . Om du blir anställd kan du sedan överglänsa alla som redan jobbar där.

Jag kan bara hålla med om den analysen. Mycket få människor är på riktigt duktiga i Excel så trökeln för att med fog kunna kalla sig kunnig är oväntat låg.

Har du någon gång bett någon kommentera den del av ditt personliga brev du inte känner dig osäker på? Bara för att? Det kan ju knappast skada.

Rattnalle sa:
Har du någon gång bett någon kommentera den del av ditt personliga brev du inte känner dig osäker på? Bara för att? Det kan ju knappast skada.

Jag tar inte med saker jag inte kan stå för till hundra procent, så det problemet har aldrig uppstått.

Jag ser nu att jag läste fel, så mitt citerade svar blir lite märkligt.

Men varför skulle jag be nån kommentera den delen?

Senast ändrad:
geologen sa:
Rattnalle sa:

Jag tar inte med saker jag inte kan stå för till hundra procent, så det problemet har aldrig uppstått.
Jag tror inte så mycket att det som står där skulle vara fel som att du kanske utelämnat något andra ser hos dig som du själv missat. Konstigare saker har hänt.

geologen sa:
Lars.E sa:
Att på allvar ha så dålig uppfattning om sig själv, och samtidigt tro att ingen i ens närhet känner en tillräckligt väl för att kunna vara till hjälp med bedömning, det är minst sagt häpnadsväckande.

Jag har ingen dålig uppfattning om mig själv. Men vi menar kanske olika saker. För att fortsätta med Excel-spåret, så är det JAG menar med att jag kan lite, att jag har kunskap om, och kan använda mig av, en bråkdel av de funktioner som Excel erbjuder. Det lilla jag kan använda mig av kan jag säkert bra, men det var inte det jag menade. Det är lite som att påstå att man är bra på att köra bil, när man egentligen bara kan fickparkera med släp, men inte köra framåt på en rak väg.

Och jag hävdar fortfarande att ingen i min närhet känner mig så ingående att hen skulle kunna avgöra vad jag kan eller inte kan, när det gäller jobbrelaterade egenskaper. Helt enkelt för att jag aldrig använder mig av de egenskaperna i mitt privata, sociala liv.

Ofta är det så att ju mer man lär sig om komplexa saker, ju mer märker man att man inte kan. Så med ditt resonemang så är det ju helt hopplöst. Man blir aldrig fullärd, och det vet arbetsgivarna.

Du skriver att du har B-körkort och mycket god körvana. Innebär det då att du kan framföra en bil så som Mattias Ekström framför sin bil?
Även om du inte kan framföra en bil så som Mattias Ekström kan, så är det ju helt uppenbart att man skriver som du gjort om man kan köra bil på ett ungefär som vanliga bilförare gör. Man behöver inte analysera varje kunskap i detalj och göra det så krångligt. Kan man så kan man, även om det finns mycket mer att lära.
I excel-fallet så är det ju helt uppenbart att du kan, och att du ens är medveten om att det finns många andra funktioner som du inte hunnit lära dig än visar ju på att du har bra koll på systemet.

Du säger att det inte finns någon som känner dig tillräckligt för att kunna hjälpa, Men ibland tror jag att happy känner dig bättre än vad du känner dig själv. Jag tror att många i din omgivning hade kunnat komma med bra inputs, Dessutom kan det vara intressant för en arbetsgivare att veta vem du är... inte bara hur du är på jobbet (och det har du säkert många bestämda åsikter om eftersom din arbetsgivare inte har med din fritid att göra).

JAG RASAR!
SKÄRPNING GEO!

(hoppas du förstår att vi som skriver massa knäppa saker i denna tråd faktiskt bryr sig om dig och hoppas på det bästa)

geologen sa:
För att fortsätta med Excel-spåret, så är det JAG menar med att jag kan lite, att jag har kunskap om, och kan använda mig av, en bråkdel av de funktioner som Excel erbjuder.

Kanske en klyscha, men kommer att tänka på "Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet"

Kan inte någon som undersöker stenar eller hoppar ned i gropar eller ANNAT-gudvetvad och nån gång måste jobba lördag eller söndag ta med geologen och låta honom jobba arslet av sig gratis bara för att visa att han duger och vet saker? Jag tror faktiskt att det är enda sättet, att göra ett bra jobb utifrån ingenting och sedan fatta att han kan söka alla såna jobb utom möjligen hos den som varit vänlig och tagit med honom då det gör grunddealen lite för besvärlig och påtvingad.

Lars.E sa:
Du säger att det inte finns någon som känner dig tillräckligt för att kunna hjälpa, Men ibland tror jag att happy känner dig bättre än vad du känner dig själv. Jag tror att många i din omgivning hade kunnat komma med bra inputs,

För att citera en replik ur en obskyr brittisk deckarserie; en replik som verkligen uttrycker vad jag känner: "Am I speaking Urdu or something?".

:)

geologen sa:
Lars.E sa:
Du säger att det inte finns någon som känner dig tillräckligt för att kunna hjälpa, Men ibland tror jag att happy känner dig bättre än vad du känner dig själv. Jag tror att många i din omgivning hade kunnat komma med bra inputs,

För att citera en replik ur en obskyr brittisk deckarserie; en replik som verkligen uttrycker vad jag känner: "Am I speaking Urdu or something?".

Bra - Urdu är inte många som kan. Upp med det på CV! ?

Peth sa:
Tror helt ärligt att du skulle bli en fantastisk administratör. Detta då du besitter flera nödvändiga egenskaper. Jag uppfattar dig som noggrann och med ordningssinne. Vidare vet vi att du är serviceinriktad, kan uttrycka dig – i skrift i alla fall – och inte är helt oäven när det kommer till datorer.

Sök: http://goteborg.se/wps/portal/start...nment!A43F1753-3FA6-448F-9B24-BD1F44798518==/

Tyvärr...
"Vikariat 6 månader, med möjlighet till förlängning. Tillträde januari 2017."

geologen sa:
Lars.E sa:

Urdu, Mumbo jumbo eller helt vanligt Babbel.
Käbbel... Det är bara käbbel.

Rattnalle hade för övrigt en bra diskussion på gång... Men som vanligt så visste du bättre, så det tog stopp.

...

Bilagor

• impostor-syndrome-cartoon-823x1024.jpg
    impostor-syndrome-cartoon-823x1024.jpg
    136.4 KB · Besök: 30

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp