[OT] Chans att rädda karriären?

Jag ser en trend här. Visserligen mycket svag, men ändå. Fritt ur minnet:
"Jag vill inte skapa mig några fördelar eller gå före i kön. --> Det skulle vara intressant att sitta och läsa andras ansökningar för att ..."

"Som sagt, släpp det. --> För att fortsätta med Excel-spåret ..."

"Jag har ingen dålig uppfattning om mig själv. --> Det är specifika kunskaper jag har svårt för att bedöma."

Om tio, tjugo år så. :)

Spacekitty sa:
Jag inbillade mig en gång att jag inte kunde Excel. Blev ivägskickad till kurs för att lära mig allt. Vi öppnade nya ark, skapade nya flikar. Lärde oss göra enklare formler, länka mellan celler och celler på olika flikar och gör ett diagram, sen var det klart. Det är sånt som företag förusätter att man kan om man skriver att "jag kan Excel", inte ett dugg mer. Nu har jag dessutom diplom på att jag "kan" Excel. Redan innan kursen kunde jag betydligt mer än så.
Jag ser att du gått delar av fortsättningskursen. :)

Det finns en motsägelse av episka proportioner här. Å ena sidan geologens totala ovilja att skriva att han kan något för att det inte ska uppfattas fel, å andra sidan en total brist på ödmjukhet inför att andra kan ha bättre inblick i hur rekryteringar görs och på vilka grunder och att hans egen världsbild kanske inte stämmer perfekt.

Rattnalle sa:
Det finns en motsägelse av episka proportioner här. Å ena sidan geologens totala ovilja att skriva att han kan något för att det inte ska uppfattas fel, å andra sidan en total brist på ödmjukhet inför att andra kan ha bättre inblick i hur rekryteringar görs och på vilka grunder och att hans egen världsbild kanske inte stämmer perfekt.

Haha! +1

Rattnalle sa:

Väl formulerat.

Jag har ett förslag på tillägg i CV:t, kanske kan ge napp någonstans:

"Ytterligt goda kunskaper om HR-frågor överlag och rekryteringsprocesser i synnerhet. Kunskaperna baseras på djupgående analytiska studier i ämnet i kombination med teoretiska modeller och därav dragna logiska slutsatser, utan hänsyn till empiri och dylika störande felkällor."

geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Du ska se att det i efterhand visade sig att det fanns en anledning, många gånger har jag tänk: "tusan också, nu gick det åt skogen" för att det senare skulle visa sig vara min smala lycka. Försynen har en underlig förmåga att ibland ta en omväg till målet...

Och jag kan tvärt om identifera en hel rad nyckelögonblick där det svängt åt fel håll för mig. Antingen pga aktiva val från min sida, eller externa faktorer.

En anledning så god som någon att sitta still i båten, om dina val hittills lett till felsväng i nyckelögonblick så måste det totalt motsatta beslutet alltså vara det rätta. Dvs. avvakta och se innan du rusar åstad och söker nytt jobb. Som jag sagt innan, den där katastrofala omorganisationen kommer aldrig att bli av. När ödesdatumet närmar sig kommer det antingen; 1: skjutas på framtiden igen, eller, 2: ställas in helt.

DT sa:
Rattnalle sa:

Väl formulerat.

Jag har ett förslag på tillägg i CV:t, kanske kan ge napp någonstans:

"Ytterligt goda kunskaper om HR-frågor överlag och rekryteringsprocesser i synnerhet. Kunskaperna baseras på djupgående analytiska studier i ämnet i kombination med teoretiska modeller och därav dragna logiska slutsatser, utan hänsyn till empiri och dylika störande felkällor."

Hahaha!

Peth sa:
Tror helt ärligt att du skulle bli en fantastisk administratör. Detta då du besitter flera nödvändiga egenskaper. Jag uppfattar dig som noggrann och med ordningssinne. Vidare vet vi att du är serviceinriktad, kan uttrycka dig – i skrift i alla fall – och inte är helt oäven när det kommer till datorer.

Sök: http://goteborg.se/wps/portal/start...nment!A43F1753-3FA6-448F-9B24-BD1F44798518==/

Har du sökt ännu Geo?
Edit: Glöm inte att ringa och fråga om de fått ditt CV. Fråga om detaljer i ditt CV. Be om att få komma och presentera dig om du tycker att jobbet är intressant. Om de inte kan svara eller om personen som har hand om rekrytering inte kan svara just då be om att får återkomma. Bestäm en dag och tid när du ska ringa. Om du mot förmodan inte skulle få jobbet, be om feedback på vad du kan förbättra eller om de har någon annan tjänst som de ska tillsätta inom snar framtid som du kanske kan passa bättre på. Ligg på! Om du är intresserad alltså.

Senast ändrad:
Miss Lycka sa:
Urdu talas av över 50 miljoner människor.

Skulle nog säga att det är betydlig fler än 50 miljoner. Urdu och Hindi är i stort sett samma talspråk med vissa relativt små skillnader. Nästan så att man kan jämföra dessa med en-US och en-GB.

Arsozath sa:
geologen sa:
Är ju inte så jag menar. Det jag gjorde i Excel utnyttjade bara en bråkdel av programmets kapacitet och funktioner. I princip var det bara att skriva data i kolumner, göra några beräkningskolumner och sen lite summeringar. Nån if-sats här och där. Inget mer än så. Verkligen grundläggande saker.

Det som typ imponerar mest dock verkar vara att kunna en massa kortkommandon. En sådan simpel grej som att införa dagens datum är för många, i övrigt intelligenta medarbetare, vara rena raketforskningen. ctrl + shift + komma istället för att skriva "2016-12" paus för att kolla klockan efter det faktiska datumet "-13" är ett exempel.
.

Eller Ctrl+Shift+. för klockslag. Eller =TRIM() för att få bort mellanslag som sabbar =VLOOKUP()

gsb sa:
Arsozath sa:
geologen sa:
Är ju inte så jag menar. Det jag gjorde i Excel utnyttjade bara en bråkdel av programmets kapacitet och funktioner. I princip var det bara att skriva data i kolumner, göra några beräkningskolumner och sen lite summeringar. Nån if-sats här och där. Inget mer än så. Verkligen grundläggande saker.

Det som typ imponerar mest dock verkar vara att kunna en massa kortkommandon. En sådan simpel grej som att införa dagens datum är för många, i övrigt intelligenta medarbetare, vara rena raketforskningen. ctrl + shift + komma istället för att skriva "2016-12" paus för att kolla klockan efter det faktiska datumet "-13" är ett exempel.
.

Eller Ctrl+Shift+. för klockslag. Eller =TRIM() för att få bort mellanslag som sabbar =VLOOKUP()

Ok! Mer excel: Här kommer min favoritfunktion(er): =indirekt(adress(rad();kolumn();;;);) sen lägger man på multipel och offset på raddelen, typ; ersätt rad() ovan med exempelvis a1*rad()+a2 där a1 är multipeln och a2 är offseten. Detta går att bygga vidare på ännu längre genom att ersätta kolumn med en siffra som man förslagsvis lägger i rad 1 i den kolumnen man står i.Funktionen dras ner till lämplig längd och efter det gör man ett linjediagram. Vips så har man skapat ett dynamisk diagram där datan väljs med b1, upplösningen med a1 och startpunkt med a2. Sen får man fixa lite tidstämpel etc om man vill det. Väldigt användbart när man vill få fram grafer på förlopp där man från början har allt för stora datamängder.
Ber om ursäkt för att jag använt svenska i exemplet ovan,jag bara har tillgång till excel på arbetstid och där är det svenska som gäller (T_T)

Arsozath sa:
Ber om ursäkt för att jag använt svenska i exemplet ovan,jag bara har tillgång till excel på arbetstid och där är det svenska som gäller (T_T)

Är det så illa att formlerna i Excel är beroende av språk, så att man inte kan använda ett dokument med formler på olika datorer ifall de har olika språk i Excel?

Botis sa:
Arsozath sa:

Är det så illa att formlerna i Excel är beroende av språk, så att man inte kan använda ett dokument med formler på olika datorer ifall de har olika språk i Excel?

Både ja och nej. Den översätter namnen på funktionerna beroende på vilket språk det är på det installerade programmet. Så det går bra att använda iaf.

Botis sa:
Arsozath sa:

Precis så illa är det. Ett tag växlade jag mellan svenska och engelska på två olika datorer. Lätt förvirrande.

xyz-saft sa:
Botis sa:
Arsozath sa:

Precis så illa är det. Ett tag växlade jag mellan svenska och engelska på två olika datorer. Lätt förvirrande.

Mmm, jag undrar verkligen vad de tänkte.

Sen det där med att ändra cellformatering efter vad man har inställt i sin klient har de missat helt. Tänker på RC-formatering. Har ett dokument jag delar med några kollega, varav en gillar R1C1, vilket leder till att när jag öppnar samma dokument efter att han varit inne och kladdat så ändras det även för mig. Sjukt irriterande...

xyz-saft sa:
Botis sa:
Arsozath sa:

Att det finns funktioner på flera språk är väl en sak men att den klarar att översätta funktionerna från ett dokument skrivet på annat språk samtidigt som man själv måste skriva på rätt är sjukt störande.

Jag kan också mest svenska namn på funktioner eftersom det är det jag har tillgång till på jobbet men egentligen vore det mer praktiskt om allt gick att skriva på engelska så att det går att söka efter saker.

Vore det egentligen inte bättre om ni skröt om era fina Excelformler och kunskaper i en annan tråd? Det lär varken föra trådens grunddiskussion framåt, eller få någon (TS) som är osäker på sina förmågor över huvud taget att känna sig bättre till mods?

Känns tråkigt att få sin 6 år gamla tråd kapad av formler i Excel, som inte ens är i närheten av grundproblemet?

Fast nu var jag säkert tråkig.

Simpanovic sa:
Vore det egentligen inte bättre om ni skröt om era fina Excelformler och kunskaper i en annan tråd? Det lär varken föra trådens grunddiskussion framåt, eller få någon (TS) som är osäker på sina förmågor över huvud taget att känna sig bättre till mods?

Känns tråkigt att få sin 6 år gamla tråd kapad av formler i Excel, som inte ens är i närheten av grundproblemet?

Fast nu var jag säkert tråkig.
Tråden är kapad så många gånger redan och har överlevt så den repar sig nog igen.

Simpanovic sa:

+42

mamme1 sa:
Simpanovic sa:

+42

Du får sätta en ' först om det ska funka.

Arsozath sa:
mamme1 sa:
Simpanovic sa:

+42

Du får sätta en ' först om det ska funka.

Hehe

Vilken humor!
Har inte varit inne på HappyMTB, öh Happyride på ett tag. Kollar in för att se om det finns lite recensioner av Bikester eftersom jag hittat en trevlig (tror jag) Cube 20" till grabben. Vad får jag se då jag klickar på FORUM? Jo ganska långt upp, kanske på 5:e eller 7:e platsen ligger den gamla tråden "[OT] Chans att rädda karriären?". Herregud! Fantastiskt! Snacka om seg tråd. Hade jag haft tid skulle jag ha läst ikapp. Det måste ha tillkommit oceaner av visdom till tråden sedan jag såg den senast.

Snuten sa:
Hade jag haft tid skulle jag ha läst ikapp. Det måste ha tillkommit oceaner av visdom till tråden sedan jag såg den senast.

Välkommen tillbaka!

Försök ta dig tid nån dag, det tillhör Happy-allmänbildningen att vara insatt i denna tråd.
u3.gif

Simpanovic sa:

Jag är inte det minsta osäker på min förmåga i det aktuella programmet. Jag vet att det finns oceaner av funktioner och kommandon som jag inte kan. Det var ju just det jag försökte säga. Och jag har inga problem med att inte kunna allt. Harrejevvlar vilken ångest jag skulle få annars, om jag kände ett behov av att kunna och veta allt, om så bara om en enda sak! :)

Så du kan med andra ord ingenting?

Du säger att du inte kan allt i Excel och därför inte kan skriva att du kan Excel. Sen säger att du inte kan allt i en enda sak vilket då rimligen borde innebära att du inte har nånting du kan skriva i CV't att du kan utan att ljuga.

Det blir väldigt mycket ältande om Excel nu, men ålrajt...

För att jag med gott samvete skulle kunna skriva att jag är bra på Excel, anser jag att jag ska behärska och vara ledig med åtminstone 2/3 av programmets funktioner och kommandon, och ha viss kännedom om det mesta av resten, så att det går lätt och snabbt att leta upp relevant kompletterande information för att kunna använda dem.

Med den definitionen kan jag inte solidworks, och än mindre övriga system på mitt jobb (SAP tex). Ändå anser både jag själv och förhoppningsvis mina kollegor att jag gör ett bra jobb. Märkligt va?

geologen sa:
Det blir väldigt mycket ältande om Excel nu, men ålrajt...

För att jag med gott samvete skulle kunna skriva att jag är bra på Excel, anser jag att jag ska behärska och vara ledig med åtminstone 2/3 av programmets funktioner och kommandon, och ha viss kännedom om det mesta av resten, så att det går lätt och snabbt att leta upp relevant kompletterande information för att kunna använda dem.

På vilken planet bor du på egentligen?
Folk på mitt jobb anses vara ninjor om de behärskar 5% av programmets fulla potential. Mer normalt användande nyttjar kanske 1% av potentialen helt enkelt för att det inte lönar sig att krångla till det. Det viktigaste är att de få % som verkligen behövs i den dagliga verksamheten behärskas tillräckligt bra, inte fullständigt.
Komplicerade program som Excel, CAD-system etc har den karaktären att det är lätt att anses vara ninja fast du egentligen inte kan nåt jämfört med full potential.

Senast ändrad:
Jobba inom transport då Geologen? Har det varit på tråden redan?

De söker folk som fasen och man kan prata med arbetsförmedlingen om att få hjälp med diverse saker angående branschen.

Ganska slitsamt och ganska stressigt men det heter ju jobb av en orsak.

DT sa:
H. sa:
Med den definitionen kan jag inte solidworks, och än mindre övriga system på mitt jobb (SAP tex).

Och jag kan varken Excel, Word, Powerpoint eller vårt företags ekonomisystem. Känner mig som en stor bluff. :-(

Photoshop
Premiere Pro
In Design
Word

samt alla övriga program jag använder i mitt dagliga arbete. Fake it till you make it.

Notepad är nog det enda program man kanske vågar påstå att man kan.

Å andra sidan kan det användas för all form av programmering och det kan jag inte, mer än lite grundläggande html och CSS. Så det kanske också är kört.

Tillbaka
Topp