[OT] Chans att rädda karriären?

Excel är ju ett verktyg. Verktyg kan ofta användas till många saker.

Att jag kan använda en skruvdragare, betyder ju inte automatiskt att jag kan Göra allt som en skruvdragare används till.
Jag är jävligt duktig på att borra och skruva med den. Men jag kan inte påstå att jag kan montera en lastbil.

Kan jag skruvdragare?

Ärligt talat så är det nog kört att rädda "karriären".

Geologen skulle behöva ett jobb på något skogsbruk. Med inventering eller så. Men det är klart, det är väl för jobbigt på något sätt.

geologen sa:
För att jag med gott samvete skulle kunna skriva att jag är bra på Excel, anser jag att jag ska behärska och vara ledig med åtminstone 2/3 av programmets funktioner och kommandon, och ha viss kännedom om det mesta av resten, så att det går lätt och snabbt att leta upp relevant kompletterande information för att kunna använda dem.

Men föri helvete...

geologen sa:
Skogsbruk??? Har jag nånsin uppvisat minsta antydan till intresse eller fallenhet för sånt? Haha!

Du verkar vara intresserad av natur, vara systematiskt lagd, inte vilja ha för många kollegor, lägga upp din tid själv, du är ta mig fan envisheten personifierad (här slår du till och med mig med hästlängder) och du gillar att fundera massor. Så, ja, indirekt.

Oskar sa:
geologen sa:
För att jag med gott samvete skulle kunna skriva att jag är bra på Excel, anser jag att jag ska behärska och vara ledig med åtminstone 2/3 av programmets funktioner och kommandon, och ha viss kännedom om det mesta av resten, så att det går lätt och snabbt att leta upp relevant kompletterande information för att kunna använda dem.

Men föri helvete...

Det är inte mitt fel att andra har så låga krav och standarder...

geologen sa:
Oskar sa:
geologen sa:

Men föri helvete...

Nej, men det är ditt problem. Och sina problem fixar man i allmänhet genom att justera sig själv, inte alla andra. Men vad vet jag, du gör nog tvärtom.

Lite poetiskt skulle jag säga att du är:
Fängslad av bekymmer.

(fängslad som: fast i och fascinerad av)

Atlas sa:
geologen sa:
Skogsbruk??? Har jag nånsin uppvisat minsta antydan till intresse eller fallenhet för sånt? Haha!

Du verkar vara intresserad av natur, vara systematiskt lagd, inte vilja ha för många kollegor, lägga upp din tid själv, du är ta mig fan envisheten personifierad (här slår du till och med mig med hästlängder) och du gillar att fundera massor. Så, ja, indirekt.

Nä, jag är inte särskilt naturintresserad. Ingen skogsmulletyp. Och jag älskar att ha många kollegor! Det är en av de riktigt bra sakerna i hemtjänsten. Lägga upp tiden själv, nja, jag är mest intresserad av att arbetstiden är förutsägbar i stor utsträckning, så vardagen går att planera både på kort och lång sikt.

plumse sa:
JT sa:
Fan vad dåliga ni är. Jag kan alla funktioner i Excel. "Print" t ex. Då skriver den ut.

Det gör den fan inte alls! Har provat att skriva "Print" överallt men inget skrivs ut. På skärmen ja, men på skrivaren? Icke!

Har du provat säga det högt och tydligt? Röststyrning är det nya svarta om man jobbar med data.

För egen del jobbar jag främst med att skriva bokstäver i Word. Kan fetstil och kursiv :)

/Johan

På mitt jobb kör vi fortfarande med monospace i terminalfönster. Vill man göra en tabell räcker det med att kunna rada upp text med tab-tangenten. Perfekt för oss som kan mindre än 10% av excel.

Jag har poäng i DATA, allt jag gör är att gå på möten, tycka, skriva worddokument och köra projektor.

Rasmus, du har fastnat, det är inte själva sakkunskaperna som xy i programmet B som man är ute efter utan att se att du kan ta till dig nya saker. Men det vet du egentligen. Skärp dig.

lundatok sa:
Jag har poäng i DATA, allt jag gör är att gå på möten, tycka, skriva worddokument och köra projektor.

Rasmus, du har fastnat, det är inte själva sakkunskaperna som xy i programmet B som man är ute efter utan att se att du kan ta till dig nya saker. Men det vet du egentligen. Skärp dig.

Du vet det. Jag vet det. Rasmus måste dock övertygas - hur vet jag dock inte...

Fast å andra sida - ?? tråkigt att ingen av oss trots tämligen seriösa (emellanåt) försök lyckas få vår kära (nästa) geolog till en plats i arbetslivet där han trivs bra, får lön så att han har råd att tävla och kanske gör något för att göra Sverige lagom igen.

Trots all sarkasm och ibland plumphet så tror jag att det flesta av oss faktist på något sätt gillar dig och vill att du förr eller senare skall lyckas hitta en bättre plats i yrkeslivet. Försök kanske bara någon gång att våga ett litet steg, försök lyssna till något av de många goda råd som trots allt då och då poppar upp i tråden.

Fråga inte vad geologen kan göra för happy - fråga vad happy kan göra för geo!

Nu kör vi 2017 nytt jobb!

staine sa:
Gör nu det enda rätta. Öppna cykelverkstad. Eller bygg en velodrom. Nåt kul ska man väl ha på jobbet.

(edit: guuud, tomten och spaghettimonstret vad jag är långsam)
Velodrom är ju helt fel. Skall det vara något skall det vara en Geodrom (obs sök och du skall finna).

Senast ändrad:
geologen sa:
Oskar sa:
geologen sa:

Men föri helvete...

Och igen, det är de som har låga krav och standarder som tar beslut om du får jobbet eller inte.

cyklariskogen sa:
geologen sa:
Oskar sa:
geologen sa:

Men föri helvete...

Och igen, det är de som har låga krav och standarder som tar beslut om du får jobbet eller inte.

Om inte geologen vill anpassa sig till världen så borde väl världen anpassa sig till geologen? :-)

H. sa:
Notepad är nog det enda program man kanske vågar påstå att man kan.

Å andra sidan kan det användas för all form av programmering och det kan jag inte, mer än lite grundläggande html och CSS. Så det kanske också är kört.

Programmering är min huvudsakliga arbetsuppgift (strax före att klura på varför det inte fungerar) och jag skulle inte kunna säga att jag kan min texteditor med geos definition trots att jag spenderar många timmar med den varje dag. Mest för att jag inte behöver använda alla funktioner som finns i den.

Ni missförstår mig. Antingen genuint, eller för att få kverulera lite mera.

Låt säga att ett visst program, ett ytterst enkelt program, har exakt tio funktioner. För nästan alla användningsområden krävs endast en eller två av funktionerna. De övriga används aldrig. Kan man då de två funktionerna bra, så kan man göra ett utmärkt jobb inom de flesta områden. Men det förändrar inte det faktum att man är okunnig om merparten av programmets funktioner. Alltså kan man inte påstå att man kan programmet bra. Däremot kan man påstå att man kan använda programmet fullt ut inom de användningsområden som är relevanta i de flesta sammanhang. Men försök ni formulera det snyggt, utan att den tillkrånglade formuleringen avskräcker mer än den lockar...

geologen sa:
Om man kan Excel på den nivån du beskriver så skulle jag kunna tänka mig att man kan beskriva denna person som lite udda. Och att den personen inte skulle komma i första hand i en anställningssituation. Även om man söker Excel-kunskaper.

Varför måste du skriva att du är bra på Excel? Räcker det inte med att skriva att du kan en del Excel? Det behöver kanske inte preciseras mer än så till att börja med.

Hela diskussionen om Excel började med att jag gav ett exempel på nånting där jag först trodde mig kunna nåt bra, men där jag senare upptäckte att jag i själva verket kunde väldigt lite. Sen började folk flumma loss kring det. Hade jag anat, så hade jag aldrig nämnt skiten...

Jag har funderat lite.

Excel är ganska komplext och i stället för att säga att kan/inte kan, så skulle man kunna beskriva vad man använder excel till. Då förstår den som läser vad man kan.
Jag kan bara ett fåtal funktioner i excel, många anser att jag kan "jättemycket". Det är för att de funktioner jag kan ligger i ett område de flesta inte använder.Typ hur man får in data till excel från databaser, lägga till mdxfunktioner i pivottabeller och lite power pivot och dax.
Funktioner andra anser är grundläggande har jag ingen aning om hur man gör.

Så i stället för att skatta förmåga (försök till objektivitet och jämförande) kan man beskriva vad man kan utföra.
Det är sådant jag frågar efter vid intervjutillfällen.
Typ, jag ser att du har skrivit att du är bra på excel, vad brukar du lösa för arbetsuppgifter med excel? Vilka funktioner använder du? Har du skrivit själv eller är det någon annan?
Syftet är dels att få en känsla för vad de kan, dels för att se hur den sökande resonerar. Prisar den kollegan som skrev funktionen? Har den själv lärt sig det som behövs för att kunna lösa sina problem? Förmågan att ta kod från internet och anpassa till sina behov?
Obs, det behlver inte vara excel, det kan vara vilken självskattad kunskap som helst där jag kan tillräckligt mycket för att kunna ställa öppna frågor.

Det jag försöker säga är, om du beskriver vad du kan utföra i ett verktyg, kommer de på andra sidan bordet klassa värdera om det är bra nog utifrån deras (eller rollens) behov.
Andra exempel är språkkunskaper. Bra på engelska säger inte så mycket. Kan du ta dig genom en knepig juridisk avtalstext med beskrivning komplicerade ekonomiska transaktioner? Eu direktiv för hur elmarknaden ska fungera? Kan du namnen på alla köksredskap du har hemma? Beställa mat på restaurang och konversera om musik, teater eller öl?
Vanligtvis på kan många som säger att de är bra på engelska det sistnämda och kanske någon av de tidigare. Kan de segeltermer?

Oj, vad långt det blev. Hoppas att det var till mågon nytta.

geologen sa:
Ni missförstår mig. Antingen genuint, eller för att få kverulera lite mera.

Låt säga att ett visst program, ett ytterst enkelt program, har exakt tio funktioner. För nästan alla användningsområden krävs endast en eller två av funktionerna. De övriga används aldrig. Kan man då de två funktionerna bra, så kan man göra ett utmärkt jobb inom de flesta områden. Men det förändrar inte det faktum att man är okunnig om merparten av programmets funktioner. Alltså kan man inte påstå att man kan programmet bra. Däremot kan man påstå att man kan använda programmet fullt ut inom de användningsområden som är relevanta i de flesta sammanhang. Men försök ni formulera det snyggt, utan att den tillkrånglade formuleringen avskräcker mer än den lockar...

Skriv då i CV:t att du kan använda Excel "fullt ut inom de användningsområden som är relevanta i de flesta sammanhang". Känns dock som en lite osmidig formulering då de allra flesta med den kunskapsnivån skulle uttrycka det som att de kan excel och den som anställer förmodligen också har den tolkningen av vad det innebär att kunna ett program. Om alla skulle följa 2/3-regeln skulle det nog f.ö. bli väldigt få rena kan i CV:n.

Undrar lite stilla hur stor andel av världens C++-knackare som klarar av att beskriva ens i närheten av 2/3 av standarden för C++14. Skulle gissa att det inte finns speciellt många sådana människor.

geologen sa:
Nej, jag kommer aldrig mer att nämna Excel i några ansökningshandlingar. Min hållning i frågan står fast.

Om du skulle ångra dig, vilket inte är troligt.....

Kan Excel motsvarande minst superusernivå, krävs det mer än så kan jag utan problem lära mig önskade funktioner.

Typ...

Jag misstänker att du kommer att ha svårt att få jobb om du inte är villig att kommunicera vad du kan på det sätt som större delen av mänskligheten förväntar sig. Påminner om min syster när hon var liten och vägrade acceptera att hallon hette hallon och lingon lingon utan tyckte att det skulle vara tvärtom och tyckte att resten av världen borde ändra sig.

Om du inte kommunicerar de färdigheter/kunskaper du har så lär du nog bara vara aktuell för jobb som inte kräver något och som inga andra söker. Tror de jobben är få och ärligt talat knappast bättre än det du har.

geologen sa:
Nej, jag kommer aldrig mer att nämna Excel i några ansökningshandlingar. Min hållning i frågan står fast.

Klart du ska!

Lär dig pivottabeller och vlookup och så anger du att du kan dessa i dina ansökningar. Just dessa två funktioner brukar i administrationssammanhang fungera somriktmärken för om en kandidat kan excel eller ej. :)

Tillbaka
Topp