[OT] Chans att rädda karriären?

aahlborg sa:
geologen sa:
geologen sa:
Som sagt, jag hade bara skrapat på ytan. När jag väl insåg hur lite jag kunde skämdes jag oerhört!

Och det är mycket det som är mitt problem. Jag har ytliga kunskaper om massvis grejer, men inga kunskaper på djupet om nåt. Jag har aldrig haft tålamodet att lära mig nåt ordentligt. Den enda nytta jag har av bredden är att jag är grym på pubquiz/frågesport, och på att konversera med folk eftersom jag kan lite om mycket.

Det jag försöker säga är att om man kan fylla i celler och skriva lite enkla formler som att summera kolumner så kan du det mesta du behöver för dagligt arbete. Resten kan du lära dig snabbt med hjälp av google eller en kollega. Samma sak gäller alla kunskaper, inte bara Excel. Om man vet vad det handlar om och hur man kan få hjälp så klarar man sig utan problem.

Jag trodde tex. att jag kunde programmera när jag gick ut Chalmers för att jag hade skrivit några småprogram. Det var inte riktigt sant men efter hand lärde jag mig allt jag behövde veta och 5 år senare kommer folk och frågar mig om hjälp. Tänk var du hade varit om du hade börjat jobba med Excel som nybörjare när den här tråden startade.

Visst, men det faller under "kan lära mig" inte under "kan redan", som är det jag menar. Jag kan inte skriva att jag kan, när jag inte kan. Men självklart kan jag lära mig om det behövs.

Så, då är det väl bara att lära sig något som du skulle vilja kunna. Tycker du själv varit inne på att du inte kan något och att detta gör att ditt CV inte blir så attraktivt. Och utan ett attraktivt CV kommer dina chanser att få jobb att minska och du verkar verkligen behöva ett nytt jobb inom ett år om man ska tro ditt missnöje med kommande arbetssituation.

Visst, men det faller under "kan lära mig" inte under "kan redan", som är det jag menar. Jag kan inte skriva att jag kan, när jag inte kan. Men självklart kan jag lära mig om det behövs.
Det är dags även för dig att släppa Excelspåret nu, fokusera!

geologen sa:

Det är skillnad på "kan lära mig på 5 minuter med google" och "kan lära mig på 5 veckor med en kurs".

Henrik_E sa:
geologen sa:
geologen sa:
Och det är mycket det som är mitt problem. Jag har ytliga kunskaper om massvis grejer, men inga kunskaper på djupet om nåt. Jag har aldrig haft tålamodet att lära mig nåt ordentligt.
Och du undrar varför arbetsgivare vill se en examen…

Fast examensarbete handlar ju inte om att lära sig nåt på djupet, utan om att lära sig formalia kring hur man skriver en vetenskaplig artikel.

geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:
geologen sa:
Och det är mycket det som är mitt problem. Jag har ytliga kunskaper om massvis grejer, men inga kunskaper på djupet om nåt. Jag har aldrig haft tålamodet att lära mig nåt ordentligt.

Fast examensarbete handlar ju inte om att lära sig nåt på djupet, utan om att lära sig formalia kring hur man skriver en vetenskaplig artikel.

Mnja, då tror jag att du missuppfattat vad ett exjobb går ut på. Visst själva texten är akademisk men själva uppgiften är ju oftast en fördjupning i ett visst projekt. Som många redan sagt.

geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:
geologen sa:

Va? Ett examensarbete handlar om att visa att man kan tillämpa saker man lärt sig under utbildningen, att man kan tillgodogöra sig ytterligare information som behövs för att genomföra sagda arbete, och slutligen beskriva vad man gjort. Allt det är egenskaper som arbetsgivare brukar uppskatta.

Ja, men en examen tyder på att man har djupare kunskaper inom ett område.

Om du bara har examensarbetet kvar så är det fullt möjligt att slutföra det utan att ta ledigt från jobbet. Det kommer vara skitjobbigt och du kommer förlora mycket fritid, men det kommer kännas väldigt bra när du är klar.

zirxo sa:
Ja, men en examen tyder på att man har djupare kunskaper inom ett område.

Om du bara har examensarbetet kvar så är det fullt möjligt att slutföra det utan att ta ledigt från jobbet. Det kommer vara skitjobbigt och du kommer förlora mycket fritid, men det kommer kännas väldigt bra när du är klar.

Nej, det är inte möjligt att göra utan att ta ledigt från jobbet. Det ingår en hel del obligatoriska moment som är schemalagda dagtid, och ska det vara nåt fältarbete inblandat måste det också ske dagtid. Tillgång till labb och annat är också bara dagtid.

Kupa sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:
geologen sa:

Va? Ett examensarbete handlar om att visa att man kan tillämpa saker man lärt sig under utbildningen, att man kan tillgodogöra sig ytterligare information som behövs för att genomföra sagda arbete, och slutligen beskriva vad man gjort. Allt det är egenskaper som arbetsgivare brukar uppskatta.

Nja, så ser inte jag det. Det bevisar man ju redan inom kurserna.

Men sluta nu, han vill ju inte. Märker ni inte det?

Noll energi går åt till att lyckas och all energi går åt till att fortsätta misslyckas. Det sitter i huvudet och det kommer inte ändra sig oavsett hur många, hur goda eller hur logiska råd som utdelas. Dessutom har självbedrägeriet nu pågått så länge att vikten av att upprätthålla det är än större, annars kommer sorgen när insikten om att läget är självförvållat bli för stor. Det är en form av självförsvar. Samma funktion som missbrukare, sektmedlemmar och tex kriminella faller till föga för. Det är mera tragiskt än kul att bevittna, här är det många förlorade år vi pratar om, många övergivna drömmar och allt mindre möjlighet att förverkliga dem.

Beklagar Geo, och jag hoppas att du finner en väg ut. Du är av allt att döma en riktigt trevlig kille med lite egenheter så klart, men vem har inte det?

Denna tråden, en fallstudie.

Jag säger då det.

Geologen, inget kommer förändras om du inte förändrar dig själv. Nu har jag sagt det en gång till. Tror jag stannar där. Lycka till!

Nu är det dags att låta Excel och Examens-spåret saligen somna in, det har gjorts klart att vi inte kommer längre där.

Min åsikt är att Geo bör fokusera på att finna balans i livet, och inte jaga externa markörer på ett lyckat liv, så som högbetalt arbete med fin titel. Men även Geo fokuserar (delvis) på detta på sistone, iom att hans fokus nu ligger på att få ett administratörs/kontors/samordningsjobb, snarare än ett flådigt Excelprogrammerarjobb eller jobb som geolog.

Atlas sa:
Men sluta nu, han vill ju inte. Märker ni inte det?

Noll energi går åt till att lyckas och all energi går åt till att fortsätta misslyckas. Det sitter i huvudet och det kommer inte ändra sig oavsett hur många, hur goda eller hur logiska råd som utdelas. Dessutom har självbedrägeriet nu pågått så länge att vikten av att upprätthålla det är än större, annars kommer sorgen när insikten om att läget är självförvållat bli för stor. Det är en form av självförsvar. Samma funktion som missbrukare, sektmedlemmar och tex kriminella faller till föga för.
Atlas sammanfattning är klockren, det räcker nu. Nu borde någon moderator ta lite ansvar och låsa denna tragiska tråd.

Senast ändrad:
Men, ponera att geologen faktiskt på något sätt lyckas få ett annat jobb och lyckas gå vidare till något bättre. Då skulle denna tråd kunna bli en (något långrandig) solskenshistoria.

Jag var på en intervju idag, de ville träffa mig trots att de inte fick tag på mig de två första gångerna de ringde. Hemult!

GoranS sa:
Men, ponera att geologen faktiskt på något sätt lyckas få ett annat jobb och lyckas gå vidare till något bättre. Då skulle denna tråd kunna bli en (något långrandig) solskenshistoria.

Känns som att jag tappat tråden. Varför skulle han ha ett annat jobb egentligen?

Är något med ändrade arbetsförhållanden som kommer att slå igenom med full kraft under andra halvåret 2017 som kommer att göra arbetet komplett outhärdligt. Dessutom är lönen på nuvarande jobb inte till belåtenhet.

Om du nu tar ett hemskt jobb hos nåt ondskefullt vinstdrivande företag [eller för den delen stiftelse som avsätter pengar till forskning =Tyréns] så är det väl inget som säger att du måste stanna livet ut? Okvalificerat vårdjobb kan du väl få ett nytt om 10 år eller 2. Har du tur ramlar du över något som är vettigt att fördjupa sig i under arbetets gång som kan bli grund till ett exjobb. Om du nu vill ha ett sånt, arbetslivserfarenhet smäller högre.

Vad har du att förlora på att söka? Ordentligt alltså, inget självförnekande CV via email, utan ring och tjata att få komma och hälsa på.

geologen sa:
Nej, det är inte möjligt att göra utan att ta ledigt från jobbet. Det ingår en hel del obligatoriska moment som är schemalagda dagtid, och ska det vara nåt fältarbete inblandat måste det också ske dagtid. Tillgång till labb och annat är också bara dagtid.
Så du menar att det bara finns en typ av ex-jobb som alla måste genomföra? Standardiserat av någon myndighet.

Octagon sa:
Om du nu tar ett hemskt jobb hos nåt ondskefullt vinstdrivande företag [eller för den delen stiftelse som avsätter pengar till forskning =Tyréns]
ÅF är också stiftelseägt, åtminstone delvis. Jag äger också lite. Tänk om man var ägare till geologen.

Ondskefullt värre typ.

GoranS sa:
Är något med ändrade arbetsförhållanden som kommer att slå igenom med full kraft under andra halvåret 2017 som kommer att göra arbetet komplett outhärdligt. Dessutom är lönen på nuvarande jobb inte till belåtenhet.

Dessa förändringar har redan skjutits upp en gång, hjärnan bakom är redan befordrad pga sin briljanta plan att slå sönder Geo+kollegors arbetspass, och efterträdaren har = 0 intresse att genomdriva någon annans projekt (med efterföljande bajsstorm). Kontentan är att Geo både kan, och bör, ta det lugnt med jobbsökarhetsen. Sitt still i båten, förslagsvis hans nya ?marieholmare? ?

Octagon sa:
Om du nu tar ett hemskt jobb hos nåt ondskefullt vinstdrivande företag [eller för den delen stiftelse som avsätter pengar till forskning =Tyréns] så är det väl inget som säger att du måste stanna livet ut? Okvalificerat vårdjobb kan du väl få ett nytt om 10 år eller 2. Har du tur ramlar du över något som är vettigt att fördjupa sig i under arbetets gång som kan bli grund till ett exjobb. Om du nu vill ha ett sånt, arbetslivserfarenhet smäller högre.

Vad har du att förlora på att söka? Ordentligt alltså, inget självförnekande CV via email, utan ring och tjata att få komma och hälsa på.

Man måste nog tyvärr vara lite offensiv när man söker jobb. Min fru är ett föredöme där. Senast igår hittade hon ett jobb utannonserat som stämmer bättre med hennes utbildning och intresse. Hon ringde och bad att få komma dit och göra studiebesök långt innan deadline för att ansöka gått ut. Hon får komma. Det handlar inte om att visa falsk angelägenhet från fruns sida, hon vill verkligen kolla exakt vad det är hon söker och är genuint intresserad av verksamheten, men jag kan tänka mig att det som bieffekt ändå måste ge ett positivt intryck.

Så, jag lovade ju att återkomma när jag hade nåt positivt att berätta.

Nästa månad börjar jag på ett nytt jobb. Tänker inte berätta i nån större detalj här, men det är inte geo, även om det finns beröringspunkter med vissa saker jag läst under utbildningen, och då främst GIS. Litet företag, men ingår som en delverksamhet i ett större företag som har en starkt nischad verksamhet.

Kontorsjobb, fräscha lokaler, inget öppet kontorslandskap utan små rum med 2-3 pers i varje. Vardagar, dagtid, med flex. Bekvämt gångavstånd (mindre än en kvart) till kontoret hemifrån mig.

Initialt via bemanningsföretag, men planen är överrekrytering inom ett år.

Jag fick faktiskt gå ner i lön igen, för fjärde jobbytet i rad, men det är ok. Jag behöver inte månadskort för kollektivtrafiken längre, och kan äta hemmagjorda matlådor i stället för att köpa mat varje dag (som är fallet nu), så sammantaget bör mina arbetsrelaterade omkostnader sjunka med en tusenlapp per månad, så det blir plus minus noll i totalen, och därmed ingen reell försämring. Jag räknar också med att lönen stiger med ett par tusen vid överrekryteringen, så inom ett par år är jag förhoppningsvis uppe på mina önskade 25 000. Tur att jag ändå hade bestämt mig för att inte tävla. Nu kommer jag varken ha semester eller pengar till nåt sånt.

Och jag fick jobbet genom att skicka in ansökan på en annons. Första och enda jobbet jag sökt sen maj förra året! Blev uppringd, fick komma på intervju, sen en andra intervju, och därefter anställningskontrakt, allt på lite drygt två veckor. Inga personliga kontakter eller andra saker inblandade. Inga lögner eller överdrifter. Ren process, precis som det ska vara! Det känns riktigt bra!

Den utlösande faktorn till att jag satte mig och började leta, och hittade det som jag nu fick, var ett samtal med min nuvarande chef, där min kattallergi ifrågasattes. Det tyckte jag inte om, så det blev sparken i rumpan att ta tag i detta, en gång för alla.

Mitt stora bekymmer nu blir att skaffa kläder och skor. Jag har nästan inga kontorsfähiga vardagskläder, så nu får jag motvilligt lägga lite fritid och en hel del pengar på att shoppa. Ska leta second hand också, men storlekar är ett problem då. Har lite udda storlek, åtminstone på byxor.

Äntligen är det ute. Jag har kollat varje dag, nyfiken som fan på när du skulle släppa det. Säger väl grattis en gång till. Nu kör vi!

Är tråden död nu?

Jösses årets skräll!

GRATTIS!

Åk till lager 157 eller liknande och köp 5 skjortor för 5-700. Jeans har du väll redan.
Behöver inte bli dyrt.

Hasse#7 sa:
Är tråden död nu?
Nä, det är nu karriären kan börja, grattis!

Se till att göra ett bra jobb så kan du nog gå upp ordentligt när det är dags att bli anställd. Vad gäller kläder säger jag jeans (dt borde du väl ha?) Och piké-tröjor från dressman. Snyggare borde du inte behöva vara klädd.

e120guru sa:
Grattis...

Som kontorsråtta så brukar ju i Sverige det mesta som är "vårdat" funka... Om inte företaget har speciell dresscode...

Absolut, men jag äger nästan inga "finare" vardagskläder alls, förutom några få skjortor (som inte är så fräscha) och ett par jeans. Resten är diverse syntettröjor med fickor och dragkedja, mjukisbyxor och liknande. Inget för kontor... :)

Jag passade på att kolla hur folk var klädda när jag var på intervjun, och konstaterade redan då att min garderob behöver en uppfräschning! :)

Tillbaka
Topp