[OT] Chans att rädda karriären?

Skatteverket kan också vara behjälpliga med att berätta vad folk har skattat förra året. Med lite smarts kan man kanske klura ut vad som är lön av det.

geologen sa:
WSMC sa:
Nyfiken fråga: varför kan du inte röja/berätta att du har kännedom om en kollegas lön, och på vilket sätt kan det vara till men för den personen?

Om inte kollegan säger rakt ut att jag ska ta upp det till diskussion, så ser jag det som en hederssak att inte nämna för andra vad jag fått höra i förtroende. Även om vi inte har några avtal om att hålla löner hemliga ser jag ändå en risk för att det ska kunna bli dumt mellan kollegan och chefen.

Än så länge har kollegan enbart begärt den ovan nämnda lönen. Inget är beviljat än. Det beskedet ska komma inom en vecka, sas det. Det kan lika gärna bli så att lönen stannar på ett par tusen över min, och det tycker jag är acceptabelt, med tanke på skillnad i formell kompetens och förmodad attraktivitet på arbetsmarknaden. Men mer än så är inte ok.

Men då kan du väl fråga kollegan efter att dennes lön fastställts om hen har något emot att du använder det i förhandlingarna.
Bör ju vara helt okontroversiellt att fråga iaf.

GoranS sa:
DRQ96 sa:
På ett av mina tidigare arbeten så lyckades personalavdelningen maila en excelfil med samtligas löner till alla på hela företaget....

Drygt 1000 pers. De hade en del roliga lönesamtal det året....
Hur gick det med lönen för personen som lyckades med den mejlbedriften?

Det gick nog inte så bra. Iaf gick personalchefen ut på ett chefsmöte ett par månader senare och sa att det kostat företaget "stora pengar".

CX Grand Prix sa:
För mindre aktiebolag är det ju ganska enkelt att få en hyfsad uppfattning om löneläget genom att gå in på typ allabolag.se eller liknande sajt. Genom att kolla på vinst, omsättning och lönekostnader i medeltal.

I geologens fall är löneläget i medel lågt, vinsten ganska liten och omsättningen sådär. Svårt att få någon större löneutveckling om bolaget ska gå runt. Behövs ngn typ av förändring.

Bättre personal.

Konkret sa:
CX Grand Prix sa:
För mindre aktiebolag är det ju ganska enkelt att få en hyfsad uppfattning om löneläget genom att gå in på typ allabolag.se eller liknande sajt. Genom att kolla på vinst, omsättning och lönekostnader i medeltal.

I geologens fall är löneläget i medel lågt, vinsten ganska liten och omsättningen sådär. Svårt att få någon större löneutveckling om bolaget ska gå runt. Behövs ngn typ av förändring.

Bättre personal.

Nej här handlar det nog om att få bättre betalt för bolagets tjänster. Chefsfråga.

DRQ96 sa:
GoranS sa:
DRQ96 sa:
På ett av mina tidigare arbeten så lyckades personalavdelningen maila en excelfil med samtligas löner till alla på hela företaget....

Det gick nog inte så bra. Iaf gick personalchefen ut på ett chefsmöte ett par månader senare och sa att det kostat företaget "stora pengar".
Alltför ojämn lönesättning kan även kosta i form av förlorad kompetens om det kommer ut. Det är en risk man som arbetsgivare bör vara beredd på. Man måste kunna stå för lönesättningen.

H. sa:
DRQ96 sa:
GoranS sa:
DRQ96 sa:

Alltför ojämn lönesättning kan även kosta i form av förlorad kompetens om det kommer ut. Det är en risk man som arbetsgivare bör vara beredd på. Man måste kunna stå för lönesättningen.

Allt för jämn lönesättning kan kosta kompetens när det kommer ut.

När de arbetsvilliga och skärpta märker att de inte får utväxling, i form av lön, för högre produktivitet, mer ansvar, högre kompetens och längre dagar.

Frankenstein's Bike sa:
H. sa:
DRQ96 sa:
GoranS sa:
DRQ96 sa:

När de arbetsvilliga och skärpta märker att de inte får utväxling, i form av lön, för högre produktivitet, mer ansvar, högre kompetens och längre dagar.

Ja, det är givetvis rätt som du säger. Menade inte "jämn" som i alla ska ha lika, utan "jämn" som i rättvis.

H. sa:
Frankenstein's Bike sa:
H. sa:
DRQ96 sa:
GoranS sa:
DRQ96 sa:

Ja, det är givetvis rätt som du säger. Menade inte "jämn" som i alla ska ha lika, utan "jämn" som i rättvis.

Alla ska ha samma! Då kväser man potentiella ljushuvuden som tror att de är nåt.

geologen sa:
WSMC sa:
Nyfiken fråga: varför kan du inte röja/berätta att du har kännedom om en kollegas lön, och på vilket sätt kan det vara till men för den personen?

Om inte kollegan säger rakt ut att jag ska ta upp det till diskussion, så ser jag det som en hederssak att inte nämna för andra vad jag fått höra i förtroende. Även om vi inte har några avtal om att hålla löner hemliga ser jag ändå en risk för att det ska kunna bli dumt mellan kollegan och chefen.

Än så länge har kollegan enbart begärt den ovan nämnda lönen. Inget är beviljat än. Det beskedet ska komma inom en vecka, sas det. Det kan lika gärna bli så att lönen stannar på ett par tusen över min, och det tycker jag är acceptabelt, med tanke på skillnad i formell kompetens och förmodad attraktivitet på arbetsmarknaden. Men mer än så är inte ok.
Ok, då förstår jag bättre hur du resonerar. Lyck till med jobbet!

toshiba sa:
Feb 2017:

geologen sa:
Nästa månad börjar jag på ett nytt jobb.....
, så inom ett par år är jag förhoppningsvis uppe på mina önskade 25 000...

Hände inom ett år, finns ändå ingen anledning att vara nöjd...

Då har vi förklaringen till varför det var just 25 som företaget satt som tak för geo.
Livet är som att köra motorcykel...
Det är dit man lägger blicken det är lättast att hamna.
Det gäller att planera sin framfart och att använda blicken för att komma dit man vill. Stirrar man sig blind på hindren så kommer man inte långt.

I detta fall såg geo 25 000 framför sig och tog sig dit snabbt och smidigt.
Nu gäller det att lyfta blicken och planera fortsatt färd istället för att stirra sig blind på alla hinder.
Kolla alternativen. Bestäm riktning. Sikta. Kör!

Senast ändrad:
Lars.E sa:
toshiba sa:
Feb 2017:

geologen sa:

Då har vi förklaringen till varför det var just 25 som företaget satt som tak för geo.
Det gäller att planera sin framfart och att använda blicken för att komma dit man vill. Stirrar man sig blind på hindren så kommer man inte långt.

Nu gäller det att lyfta blicken och planera fortsatt färd istället för att stirra sig blind på alla hinder.

Eller så läser arbetsledningen i tråden.....

Hasse#7 sa:
Lars.E sa:
toshiba sa:
Feb 2017:

geologen sa:

+1

bellasoda sa:
Hasse#7 sa:
Lars.E sa:
toshiba sa:
Feb 2017:

geologen sa:

+1

Det skulle inte förvåna mig det minsta lila.
P

Geo verkar aldrig bli nöjd (med någonting).
Men det ligger väl i hans gener att ständigt vara avundsjuk, för om jag minns rätt så ligger hans tankar inte speciellt långt ut på högerkanten direkt. :)

Men är geologen för jämlikhet eller rättvisa?

Såg förresten att SBK Gbg söker GIS-ingenjörer.

Bilagor

• 6622B8C7-ADF2-441D-BAD5-59B780B22E01.jpeg
    6622B8C7-ADF2-441D-BAD5-59B780B22E01.jpeg
    31 KB · Besök: 75
arcamone sa:
Men är geologen för jämlikhet eller rättvisa?

Flera fel med den bilden. Dels beskriver den stöd till behov. Dels har personerna på bilden drastiskt skilda förutsättningar. I dubbel bemärkelse alltså irrelevant för den situation jag eventuellt befinner mig i.

För två personer som utför exakt samma arbetsuppgifter, både på papper och i verkligheten, som båda börjat i princip samtidigt (nån månad skillnad, till min fördel), och där det inte skiljer mycket i formell kompetens (relevant utbildning för tjänsten), då ska inte lönen heller skilja sig mer än marginellt.

geologen sa:
För två personer som utför exakt samma arbetsuppgifter, både på papper och i verkligheten, som båda börjat i princip samtidigt (nån månad skillnad, till min fördel), och där det inte skiljer mycket i formell kompetens (relevant utbildning för tjänsten), då ska inte lönen heller skilja sig mer än marginellt.

Håller med om det förutom att jag tycker att det blir konstigt att prata om "exakt samma arbetsuppgifter" och hur länge ni har jobbat när det väl handlar om arbete som folk gör olika snabbt och bra av olika anledningar? Får ni exakt lika mycket gjort på en dag?

Två personer med exakt samma utbildning och formel erfarenhet behöver inte klara av att programera like mycket och lika bra på en dag.

Ja, vi är i princip jämna i arbetsförmåga. Vissa saker gör jag snabbare, vissa saker gör jag långsammare, men ingen egentlig skillnad i genomsnitt.

Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Vi gör precis samma saker. Jämför med två personer som sitter butikskassor.

geologen sa:
Ja, vi är i princip jämna i arbetsförmåga. Vissa saker gör jag snabbare, vissa saker gör jag långsammare, men ingen egentlig skillnad i genomsnitt.

Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Vi gör precis samma saker. Jämför med två personer som sitter butikskassor.
Det finns något som heter potential också. Företaget kanske ser mer potential i din kollega, t.ex. förmåga att snart ta på sig mer ansvar. En påläggskalv helt enkelt, någon man inte vill förlora och därför är beredd att satsa mer på.
Och det kan räcka att kollegan helt enkelt uttryckt sådana önskemål under PU- eller lönesamtal, typ "jag tar gärna på mig mer ansvar i framtiden, t.ex. arbetsledning", för att företaget ska få upp ögonen och premiera det direkt. Inställning och attityd betyder mer än man tror. Och syns mer än man tror. Värt att tänka på.

Senast ändrad:
ooms sa:
geologen sa:

Det finns något som heter potential också. Företaget kanske ser mer potential i din kollega, t.ex. förmåga att snart ta på sig mer ansvar. En påläggskalv helt enkelt, någon man inte vill förlora och därför är beredd att satsa mer på.
Och det kan räcka att kollegan helt enkelt uttryckt sådana önskemål under PU- eller lönesamtal, typ "jag tar gärna på mig mer ansvar i framtiden, t.ex. arbetsledning", för att företaget ska få upp ögonen och premiera det direkt. Inställning och attityd betyder mer än man tror. Och syns mer än man tror. Värt att tänka på.

+1

Inställning är lika för en dämpare som för arbetsmarknaden. Desto bättre inställning desto smidigare kommer åkturen bli ?

Det finns inga såna roller tillgängliga i det här fallet. Rollen/tjänsten vi båda har just nu kommer att se likadan ut i flera år, utan nån möjlighet till mer ledande roller, inom eller utanför projektet.

geologen sa:
Det finns inga såna roller tillgängliga i det här fallet. Rollen/tjänsten vi båda har just nu kommer att se likadan ut i flera år, utan nån möjlighet till mer ledande roller, inom eller utanför projektet.
Hur kan du veta det? Är det en helt statisk organisation där ingenting händer, ingen slutar, inga nya projekt kommer till, etc? Väldigt konstigt företag i så fall. Unikt skulle jag säga.
Av det jag läst här verkar du vara en person som gärna snackar ner dig själv. Kollegan kanske är en sån som snackar upp sig själv. På dagens arbetsmarknad kan den skillnaden mellan er lätt förklara den löneskillnad vi pratar om här. Det är det jag försöker säga.
Är glaset halvtomt eller är det halvfullt? Tänk på den!

Senast ändrad:
geologen sa:
Geo,
Inget är 100% statiskt, du har möjlighet att förändra din roll massor som gör att arbetsgivaren skulle premiera detta. Effektivitetsvinster i dina uppgifter, det vore värt en hel del för din arbetsgivare.
Kvalitétsvinster detsamma.

Så tänk kreativt kring hur du kan bidra till att Ni får en högre kvalité genom mindre insats eller enbart en mindre insats & nå samma resultat. Då kommer arbetsgivaren att premiera detta genom mer ansvar & i slutändan en högre lön.

Exempel på saker som förbättrar produktiviteten som du kan bidra direkt med utan att förändra processer/metoder.

Trivsel, sammanhållning som leder till en högre produktivitet/kvalité. (Kollektiva resultat)

Så ge inte upp & resignera på förhand, knyt näven i fickan & lägg en extra insats på saker som bidrar till ovanstående så kommer det att premieras.

Du når alldrig en högre lön utan att bidra. Det är individuella löner, så det blir alldrig helt likt utan arbetsgivare premierar de som är mest framåt, bidrar mest.

Lycka till & jag hoppas att du ser din egna roll som en pusselbit & att du själv har möjlighet att påverka hur viktig den biten är i det stora hela!

Senast ändrad:
geologen sa:

"Rollen/tjänsten"
"just nu"

Jag gissar att det finns andra roller/tjänster i företaget.
Vissa kan vara mer eller mindre lämpade att byta roll/tjänst i framtiden.
Vissa funkar bäst när de sitter och kör samma grej år in och år ut.
Vissa funkar bäst när de får byta roll/tjänst ofta.
Vissa vet inte att de skulle funka väldigt bra i helt andra roller/tjänster.
Vissa vill inte byta roll/tjänst.
Vissa vill allt som är möjligt.
Vissa vet inte vad som är möjligt.
Vissa tror att allt är omöjligt.

Plot twist: Gs arbetsgivare hade fått nys om denna tråd och har sett Gs önskemål och jobb och framtida löneanspråk och sett Gs inlägg i tråden och anpassat sig till det, därför är inte en högre lön tillgängligt..

Meta diskussion: Hur stor är risken att en sån här typ av stor tråd på ett publikt forum kan sätta käppar i hjulet för ens karrär? (Utöver att ge massor av värdefulla råd, tips och uppmuntran då förstås.) Hur hemlig är man egentligen med all info som har lagts ut?

Senast ändrad:
lleberg sa:
Plot twist: Gs arbetsgivare hade fått nys om denna tråd och har sett Gs önskemål och jobb och framtida löneanspråk och sett Gs inlägg i tråden och anpassat sig till det, därför är inte en högre lön tillgängligt..

Meta diskussion: Hur stor är risken att en sån här typ av stor tråd på ett publikt forum kan sätta käppar i hjulet för ens karrär? (Utöver att ge massor av värdefulla råd, tips och uppmuntran då förstås.) Hur hemlig är man egentligen med all info som har lagts ut?

geologen är inte speciellt hemlig på happy.
Den som vill veta vem han är tar reda på det.
Det är ingen omöjlighet att Gs arbetsgivare har/eller kommer att få koll på denna tråd.
geologen har tidigare uppmärksammats på detta men valt att fortsätta tråden ändå.

Om arbetsgivare läst här och satt lönen efter det, eller om geologens mentala mål satt nivån vid förhandlingen... Det är den stora frågan :)

Jag undrar ju lire om kunden betalar samma timpenning för båda konsultfirmorna? Om den ena utgett sig för att leverera proffs och tar betalt för det men den andra har mer av låg profil kan det kanske förklara både löneskillnad och svårighet att höja på ena firman.

Om tråden motsvarar hur geologen är i verkligheten så förvånar det mig inte att du har lägre lön. Du verkar ju inte inse vilka tankevurpor du gör ibland och det skulle inte förvåna mig om detta märks tydligt i ditt arbete.

Om det inte är på det viset så har du fastnat i ett feltänk vad gäller rättvisa löner. Löner är sällan eller aldrig helt rättvisa utan du måste fundera på vad du kan göra för att få upp lönen. När du klurat ut det får du ställa dig frågan om det är värt att göra vad som krävs för att få upp lönen. Om svaret är nej så kan du gnälla allt du orkar men du gräver bara ner dig i bitterhetsträsket när du själv valt att vara kvar i den situationen.

Nja, Geo AFK och Geo på Happy kan nog skilja sig ganska rejält, som med oss alla har man ofta en persona i köttvärlden som inte alltid översätts direkt till internetvärlden.

@Geo: ta nu inte ut allt i förskott, det är en sak att begära 31' i lön, och en helt annan att få 31'.

Har funderat lite mer och det lutar lite åt att jag ändå ska fixa en extra cykel att ha där uppe vid segelbåten.

Då kan jag passa på att skaffa nåt jag längtat efter i flera år - elektriska växlar. Min tanke är då att ta min gamla aluminiumram med halvbra hjul och flytta över växlar, reglage och drivlina från min nuvarande räser till den gamla ramen. Och skaffa ett bockastyre till den, för just nu har den ett rakt. Sen skaffar jag ett Di2-kit med enbart växeldelarna, inte hela gruppen, och sätter det på min modernare räser. Behöver komplettera med 11-delad kassett och nya drev, och en kedja, men resten finns ju redan. Totalkostnaden hamnar väl på lite drygt 10 000 kr om jag inte hittar ett Di2-kit superbilligt nånstans (ca 850 euro vet jag just nu). Vevpartiet blir fortsatt mitt P2m-vevparti som jag kommer att ta med mig mellan Gbg och båtorten i väskan, utan drev (de blir cykelspecifika och lämnas kvar på respektive plats). Skaffar en extra hjälm och låter mina nu snart åtta år gamla cykelskor få vara där båten är, så plockar jag fram ett nytt par (identiskt) som jag köpte för många år sen men som stått oanvända i ett skåp, och har dem i Gbg. Några cykelkläder lämnar jag också där uppe. Det som behöver flyttas är alltså i viss mån enstaka cykelplagg (främst byxor och handskar), vevpartiet utan drev men med pedaler, och min cykeldator, och minipump/extraslangar. Allt ryms bekvämt i en ganska liten ryggsäck som jag kan ha inne i bussen.

Då kan jag skippa bil utan att det hämmar nåt nämnvärt, samtidigt som jag moderniserar min räser och får elektriska växlar som jag suktat efter länge. Skulle det bli en dålig sommar ur seglingsväderssynpunkt skulle en bil kännas betungande, medan den här föreslagna lösningen i stället skulle ge mer glädje i form av mer cykling i Gbg på en uppgraderad hoj! :)

Tack för tipset, Hasse#7! :)

perzzon sa:
Låter ju skitmysigt! Måste du ha watt på fulcykeln? Verkar meckigt att flytta. Men det är ju en liten fråga I sammanhanget.

Tar bara ett par minuter totalt, och jag flyttar väldigt ofta vevpartiet som det är (har det på räsern, tempocykeln, testcykeln och crossen). Ja, jag har tränat med effektmätare sen våren 2009 och vill absolut inte vara utan.

Låter som en bra plan tycker jag. Det kan ju vara värt att hålla koll efter begagnade prylar också, om du inte nödvändigtvis måste ha nytt?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp