[OT] Chans att rädda karriären?

Hasse#7 sa:
geologen sa:
Nä, vi har inga såna extrauppgifter som vi kan bli pålastade. Jag inser att mitt nuvarande jobb kanske skiljer sig mer än jag trott från många andras. Vi har en väldigt liten uppsättning arbetsuppgifter. Dessutom är det så att jag jobbar heltid som uthyrd till ett projekt. Min egentliga chef, som sätter lönen, har inget med mina arbetsuppgifter att göra. Det är det projektledaren som styr.

Det finns alltid en relation mellan kundens nöjdhet och din egentliga chefs bedömning av dig. Är kunden nöjd eller mer än nöjd så är du bättre än du och chefen anser.

Det var inte så jag menade. Utan åt andra hållet. Min lönesättande chef kan inte påverka arbetsbördan för mig.

Nu är det hundra sidor så nu skall jag sova. Tänk igenom det här lite nu geo. När du inte hade jobbet sa du att du inte kunde få det och när du har det kan ersättas hur lätt som helst. Man behöver inte ha examen för att se att något haltar.

Henrik_E sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
Finns ingen med ett kvalificerat jobb som bara jobbar precis med vad som står i jobbeskrivningen.

Då har jag inte ett kvalificerat jobb, tydligen.
Om du verkligen är så att bara gör vad som står där borde du verkligen se dig om efter nytt, men jag tror faktiskt inte på dig.

Står och står. Det är ju inget papper. Men vi har en uppsättning arbetsuppgifter som är statisk, eller bara långsamt förändras över tid. Jämför med taxiföraren igen. Man kör taxi. Nån kanske kör färdtjänst ibland. Sen kör man taxi igen.

geologen sa:
Nä, vi har inga såna extrauppgifter som vi kan bli pålastade. Jag inser att mitt nuvarande jobb kanske skiljer sig mer än jag trott från många andras. Vi har en väldigt liten uppsättning arbetsuppgifter. Dessutom är det så att jag jobbar heltid som uthyrd till ett projekt. Min egentliga chef, som sätter lönen, har inget med mina arbetsuppgifter att göra. Det är det projektledaren som styr.
Om lönesättande chef inte har med dina arbetsuppgifter att göra låter det verkligen som du ska berätta vad du gör för chefen. Hur ska den personen annars ha en chans att veta vad du gör? Och kom inte dragande med att det borde hen inhämta information om på annat sätt. Hur kan du veta att det är en korrekt bild av ditt arbete som förmedlas av någon annan? Den borde ju du som sanningssägare bidra med!

Nu missförstod du. Jag skrev inte att han inte får information om vad jag gör. Men han styr inte arbetsuppgifterna. Jag är uthyrd. Vår projektledning styr arbetsuppgifterna.

geologen sa:
I en sådan situation är det extra viktigt att berätta för chefen vad man gör. Dvs utför dina arbetsuppgifter på ett bra sätt, hjälper de nya att komma in i jobbet snabbare, har lärt dig gis-systemet och kommit upp i produktivitet, det skulle vara kul och utvecklande att lära sig fler delar av systemet, osv. Det är saker du kan ta upp på lönesamtalet.
Utgå inte fr att chefen har koll på det, speciellt om du är uthyrd till ett projekt. Jag har själv suttit som projektledare med projektmedlemmar fr ett tiotal olika avdelningar. Jag tror det var två chefer som kontaktade mig inför lönerevision och ville ha feedback på sina anställda.

Välkommen till Prekariatet!

Det är nog tyvärr så att värdet av det arbete du utför åt din chefs uppdragsgivare är betydligt mer än den del som du får därav varje månad.

Finns den någon möjlighet att företaget som betalar din arbetsgivare för dina tjänster nu eller på sikt skulle kunna anställa dig och på så sätt sänka sina utgifter och samtidigt höja din lön?

Om svaret är ja på denna fråga så bör du inte i en eventuell anställningssituation berätta vad din nuvarande arbetsgivare betalar för ditt arbete. Kolla hellre upp lönestatistik och begär mer än vad du kan nöja dig med. Tänk på att vad du än begär så sänker du troligtvis din potentiellt nye arbetsgivares kostnader.

geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
Finns ingen med ett kvalificerat jobb som bara jobbar precis med vad som står i jobbeskrivningen.

Om du verkligen är så att bara gör vad som står där borde du verkligen se dig om efter nytt, men jag tror faktiskt inte på dig.

Står och står. Det är ju inget papper. Men vi har en uppsättning arbetsuppgifter som är statisk, eller bara långsamt förändras över tid. Jämför med taxiföraren igen. Man kör taxi. Nån kanske kör färdtjänst ibland. Sen kör man taxi igen.
Är det en del av din jobbeskrivning att hjälpa nya kollegor komma igång som du tydligen gör? Det är ju en typisk value-added grej som värdefulla medarbetare gör och som i slutändan motiverar en större löneökning till dig än till de som bara sitter av tiden.

Senast ändrad:
DSC_1509.JPG

geologen sa:
Jensen sa:
Står det i jobbeskrivningen att du ska ta hand om nya samtidigt som du utför dina egna uppgifter? Och även om det skulle ”ingå” så förstår jag inte varför det inte är en motivering till högre lön.

Det är väl för helvete självklart att man lär upp sina nya kollegor och hjälper dem!!! Spela inte dum!

Jensen sa:
Slutar du tex, då måste de ju ta in nån annan som antingen kan ta din uppgift rakt av eller anställa något o vänta ett år så att han kan göra det du för nu efter ett år.

Uppskattningsvis tre månader, så kan de vara lika produktiva som mig. Det baserar jag på de fyra nya som varit hos oss i en respektive två månader. Vi anställer en hel del nu och framöver, så att anställa en extra för att kompensera för ett bortfall kommer inte att bekymra dem nåt nämnvärt.

Du tror för gott om folk. Du tar det för självklart. Betyder INTE att alla gör det ELLER är bra på det. Inte jag som spelar dum. Jag är dock inte så pessimistisk som du är. Sen finns det ju olika grad i hur mycket folk hjälper vilket redan nämnts.

Det blir ju rätt klart att du inte vill ha högre lön när du vägrar se saker om sig själv som de flesta andra skulle se som en tillgång. Du säger att du bara utför ditt jobb men nämner i förbifarten saker som mycket väl skulle kunna motivera högre lön och som dina kollegor säkert använder när de förhandlar.

För allas skull, även din egen, skulle det ju vara lättare om du inte var bitter över att andra tjänar mer när du är helt ovillig att försöka göra något åt en situation som till viss del beror på att du inte ens vill försöka förbättra den. Menar inget illa, men du avfärdar ju allt som alla säger, som att du skulle behöva ljuga, vilket är skitsnack rent ut sagt. Gör något åt det eller finn dig i att andra tjänar mer (fast de kanske egentligen inte förtjänar mer).

Henrik_E sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:

Är det en del av din jobbeskrivning att hjälpa nya kollegor komma igång som du tydligen gör? Det är ju en typisk value-added grej som värdefulla medarbetare gör och som i slutändan motiverar en större löneökning till dig än till de som bara sitter av tiden.

Nejnej det är ju en självklarhet att man gör det. För det gör ju alla, eller? :-)

geologen sa:
heklamama sa:
Finns den någon möjlighet att företaget som betalar din arbetsgivare för dina tjänster nu eller på sikt skulle kunna anställa dig och på så sätt sänka sina utgifter och samtidigt höja din lön?

Nej.

Ok.

Då återstår bara att vänta på att revolutionen skall komma.
Det eller Armageddon.
Eller båda.

Är vi säkra på att geologen är en människa och inte en AI-robot som är programmerad att vara tvärsemot? Alla råd och erfarenheter som kommer från väldigt många olika människor med tillsammans antagligen hundra, kanske hundratals, års arbetslivserfarenhet fr olika branscher och arbeten, avfärdas ju och förkastas konsekvent...

geologen sa:
Jensen sa:
Du tror för gott om folk. Du tar det för självklart. Betyder INTE att alla gör det ELLER är bra på det.

Jo, det är självklart. Arbetslivet skulle inte fungera annars.

Hej hej från andra sidan bubblan.
Om din arbetsgivare sa, hoppa högre, skulle du hoppa högre utan att fråga varför, för det ingår i jobbet. Annars skulle inte arbetslivet funka.

Du säger att hjälpa de nya är en nödvändighet och ett nöje, alla ser det inte som ett nöje (välkommen till den bittra sanningen) och det är en nödvändighet för arbetsgivaren, inte dig egentligen. Säger inte att man inte ska göra det, jag försöker oxå hjälpa nya, MEN jag tycker fortfarande att det är en faktor under hur värdefull en medarbetare är. Om jag var personalchef o någon berättade om att en av mina anställda tog väldigt bra om hand alla nya så skulle jag ju snarare tycka det var en god egenskap, än att tänka ”Ähh skitsamma, det ingår i hans jobb”.

Hjälpa nya är en moralisk självklarhet, men det är inte samma som ett måste eller tvång såvida det inte står i ens kontrakt.

Sen kan man ju konstatera att alla inte heller ska ta hand om nya.

Senast ändrad:
geologen sa:
Men alltså, så ser väl alla jobb ut? Man har en eller flera arbetsuppgifter, och antingen utför man dem eller så utför man dem inte.

Men vad har du för jobb egentligen? Om man har ett någorlunda "kreativt" jobb tex programering eller analys av data så kan det ju både vara enorm skillnad i hur snabbt det går och hur bra resultatet blir.

Geo, har du gjort en DISC-analys någon gång? Läst boken "omgiven av idioter"?

Tror att du skulle må bra av det och kanske få lite nyttig självinsikt. Du är allt annat än idiot men du är nog extremt enfärgad enligt bokens/metodens sätt att karakterisera folk.

Betänk också då att om du är knallgrön (vilket jag gissar) är din chef säkert mer eller mindre röd. Det brukar chefer vara. Och är det något som röda personer kan bli frustrerade på är det allt för grönt beteende.

Vill du få upp din lön handlar det inte om att smickra för chefen, det handlar om att prata samma språk. Lär dig lite rött språk och belys de delar av jobbet du utför som en röd person uppskattar.

Nyckelord som effektivitet, kundorienterad och teambyggare.

Edit: Här står lite kortfattat: http://www.bossbloggen.se/omgiven-av-idioter-vilken-farg-ar-du/

Senast ändrad:
I sak så har ju geo rätt, han utför bara sitt jobb och hjälpa nya gör man ju. Så funkar det ju tyvärr inte och en som bara gör sitt jobb och lär upp nya är nog väldigt värdefull.
Sen ska man väl ha högre lön bara för att följa med inflationen också.

Du har inte möjlighet att få prata några timmar med en psykolog, via företagshälsovård eller liknande? Tror det skulle kunna ge dig lite verktyg att hantera utmaningar i arbetslivet. (happy räknas inte som psykolog) Din inställning är fruktansvärt enkelspårig, och jag tror du skulle ha en enorm glädje av att få hjälp med att hitta lite strategier som kan hjälpa dig. Du har ju uppenbarligen kvalitéer att utföra ett bra jobb, men det känns som du självvalt bränner broar både åt höger och vänster.

Jimel sa:
Ska och ska. Det tas väl hänsyn till när avtalen förhandlas centralt. Sedan hur potten fördelas är en lokal fråga, där lönesamtalen är en viktig del i processen vid individuell lönesättning. Gör man ett dåligt jobb eller struntar i att se om sina intressen (lyfta fram vad man gjort och sina kvaliteter för lönesättande chef) kan man bli nollad. Sedan finns det väl vissa avtalsområden som har nåt garantipåslag, men ju mer kvalificerat arbete desto mindre vanligt är det.

Enda slutsatsen jag kan dra av denna tråd är att geo beslutat sig för hur arbetslivet fungerar och alla invändningar från andra människor om att de inte delar uppfattningen beror på att de har fel. Oavsett hur många dessa personer som invänder är och vilka deras invändningar är.

Sen är det lite fascinerande hur det i en värld där man antingen gör sitt jobb eller missköter det och sparkas/bör sparkas går att tala om att göra sitt jobb bra eller vara duktig på det. Eller är bra ekvivalent med att inte få sparken p.g.a. misskötsel?

lön sätts slutligen varken efter kvalifikationer eller rättvisa. många högkvalificerade yrken är löjligt lågt avlönade.

arbetsgivaren gör en kalkyl över om en enskild arbetstagare är nödvändig för verksamheten, vägt mot hur många som står utanför dörren och vill eller kan göra samma jobb, och vad som skulle krävas i lön för att locka en av dessa. lägg sen till eventuell introduktionskostnad så går det relativt lätt att se vartåt det lutar.

det funkar på ett liknande sätt när vi själva köper t ex en cykel. inventera behovet, titta på utbudet vad de vill ha, och kolla sen alternativen. och ett av dem är att inte köpa alls utan klara sig med det man har.

geologen sa:
frossarn sa:
frossarn sa:
Men Geo, under denna tiden har du garanterat utvecklats till att genomföra arbetsuppgifterna på kortare tid, ergo din produktivitet har gått upp! Det är argumentet för att skapa förutsättningar för att få en löneförhöjning! Inte att lönen var för låg från början!
geologen sa:
Nja, det var väl under de första 2-3 veckorna som utvecklingen ägde rum. Efter det har det i stort sett varit samma sak hela tiden. Och jag hade anställningssamtalet efter det (bemanningsanställd första halvåret). Så det är inget jag kan ta upp under ett eventuellt lönesamtal nu.
Men Geo, vad får dig att tro detta? För att du kände att det var mycket nytt i början som du tror att du bara hade utveckling i början? Även folk som utför rutinarbete blir effektivare ju mer de utför samma moment. Jämför med din cykelträning, du blir starkare ju mer du cyklar, men utvecklingskurvan plattas ut vartefter du blir bättre, eller hur?
Samma sak i dit arbete, du tänker förmodligen inte ens på att uppgifter som tog dig 10 min för 2 månader sen gör du på 9 min idag, så du får mer gjort i loppet av en arbetsdag än vad du fick i början, så det är en produktivitetsvinst som du kan använda för att argumentera för en högre lön!
Men det är klart, om du inte vill se din egna utveckling så har du inga argument som biter på en arbetsgivare!

Fast det där är ju normalt. Det ingår i uppgiften, i jobbet, att man gör det man ska och av naturen förbättras man en gnutta då och då.
Helt rätt & det är just det som gör att du har argument för en löneförhöjning...:-)

ooms sa:
Jimel sa:
Ska och ska. Det tas väl hänsyn till när avtalen förhandlas centralt. Sedan hur potten fördelas är en lokal fråga, där lönesamtalen är en viktig del i processen vid individuell lönesättning. Gör man ett dåligt jobb eller struntar i att se om sina intressen (lyfta fram vad man gjort och sina kvaliteter för lönesättande chef) kan man bli nollad. Sedan finns det väl vissa avtalsområden som har nåt garantipåslag, men ju mer kvalificerat arbete desto mindre vanligt är det.

Ja det skulle väl varit "" runt ska.

Alltså, lönen är ju bestämd när lönesamtalet börjar. Det finns kanske en justermån på en femhundring, men som jag sagt tidigare: lönesamtal är till för att den anställde ska få veta den nya lönen.

geologen sa:
Alltså, lönen är ju bestämd när lönesamtalet börjar. Det finns kanske en justermån på en femhundring, men som jag sagt tidigare: lönesamtal är till för att den anställde ska få veta den nya lönen.

Så funkar det på fler arbetsplatser, men man bör innan detta samtal ha haft minst en genomgång av prestationen under året och då kunnat komma med input.

geologen sa:
Låter som ett alldeles strålande tillfälle att säga tre meningar och hösta in en fyratusen nettopåslag om året. Kan räcka till åtminstone en halv båtpryl?

Peth sa:
geologen sa:

Så funkar det på fler arbetsplatser, men man bör innan detta samtal ha haft minst en genomgång av prestationen under året och då kunnat komma med input.

Ja, vi hade ett utvecklingssamtal i februari. Det liknar väl det du beskriver. Men det förekom ingen diskussion om lön.

Tipset om DISC-analys är otroligt bra. Det är så långt ifrån trams man kan komma. Det har varit otroligt nyttigt för mig och samtliga jag gjort det med, på jobbet och privat, både för självinsikt och för att förstå hur man ska nå fram till andra. Är du/ni tveksamma kan jag skicka över min egen DISC-analysrapport så får ni se vilken detaljnivå det är.

Henrik

Tillbaka
Topp