[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Angående rökning, bakomliggande sjukdomar osv. Är det åldern i sig som är en riskfaktor öht eller handlar det mer om allmän hälsa? Det går väl inte att separera riskfaktorer så eller vad man ska säga men om man tänker sig en fullt frisk motionerande 70-åring utan övervikt osv. Löper denna en speciellt mycket högre risk att drabbas illa än en "normal" 40 åring?

Gissningsvis är orsaken till högre dödstal ibland äldre primärt att de rent allmänt har fler sjukdomar och problem. Icke rökande vältränad 70- åring utan högt blodtryck, diabetes eller liknande är troligen rätt trygg.

[OT] Coronatråden 3
Gissningsvis är orsaken till högre dödstal ibland äldre primärt att de rent allmänt har fler sjukdomar och problem. Icke rökande vältränad 70- åring utan högt blodtryck, diabetes eller liknande är troligen rätt trygg.

Det tror jag med. Sen om jag gör en undersökning i mitt huvud känner jag inte så himla många sådana 70-åringar men en del

[OT] Coronatråden 3
Lite märkligt, barn nr 1 hade feber o rosslig, djup hosta förra veckan. Igår var det barn nr 2:s tur. Men vi vuxna mår prima! Om det nu är corona-virus våra barn har så borde vi väl vara smittade för länge sedan med tanke på hur lätt det verkar smitta? Å andra sidan så har väl corona-viruset inte exklusivitet, kan ju vara annan skit som snurrar runt oxå.

• Gilla
Reactions: BJS
[OT] Coronatråden 3
Lite märkligt, barn nr 1 hade feber o rosslig, djup hosta förra veckan. Igår var det barn nr 2:s tur. Men vi vuxna mår prima! Om det nu är corona-virus våra barn har så borde vi väl vara smittade för länge sedan med tanke på hur lätt det verkar smitta? Å andra sidan så har väl corona-viruset inte exklusivitet, kan ju vara annan skit som snurrar runt oxå.
Se inlägg jag skrev igår om min kollega. Han har suttit hemma isolerad med bekräftat Coronavirus i familjen i snart två veckor utan att själv känna sig sjuk.

[OT] Coronatråden 3
Eftersom det finns superspridare, enstaka personer som infekterar ett tjugotal personer, så borde det finnas minispridare på andra sidan Gauskurvan som infekterar en eller noll andra.

[OT] Coronatråden 3
Nä precis. Sen är det väl bra att säga som man gör. Om man går ut med att "friska" 70-åringar kan göra vad de vill är det nog för många som anser sig friska..

Det är nog. Tyvärr är också justering av officiella råd med hänsyn till förväntat beteende en stor del i den alltmer utbredda skepsismen mot officiella sanningar. Så fort man inför en bias i hur man presenterar fakta så har man gett sig in i samma spel som äkta "fake-news" aktörer och där vinner de med sin större erfarenhet och brist på etiska/moraliska gränser.

Officiella uppgifter måste vara neutrala, korrekta och uthålligt konsekvent presenterade helt utan bias - endast då kan man ha förtroendet kvar. Tyvärr så har officiella världen inte alltid gått den vägen och därmed hamnar vi ett läge där officiella uppgifter inte värderas högre än någon annan tyckare.

[OT] Coronatråden 3
Det är nog. Tyvärr är också justering av officiella råd med hänsyn till förväntat beteende en stor del i den alltmer utbredda skepsismen mot officiella sanningar. Så fort man inför en bias i hur man presenterar fakta så har man gett sig in i samma spel som äkta "fake-news" aktörer och där vinner de med sin större erfarenhet och brist på etiska/moraliska gränser.

Officiella uppgifter måste vara neutrala, korrekta och uthålligt konsekvent presenterade helt utan bias - endast då kan man ha förtroendet kvar. Tyvärr så har officiella världen inte alltid gått den vägen och därmed hamnar vi ett läge där officiella uppgifter inte värderas högre än någon annan tyckare.

Helt rätt, och här släpar kanske vissa myndigheters verklighetsuppfattning lite.

[OT] Coronatråden 3

Enligt Agnes wold på radion var det främst åldern och inte skicket på människan som avgjorde . Man Föds tydligen med en överkapacitet i lungorna som avtog med åldern , hon trodde det kunde va en anledning . Va man över 70 var man i riskzonen punkt... enl henne

[OT] Coronatråden 3
Enligt Agnes wold på radion var det främst åldern och inte skicket på människan som avgjorde . Man Föds tydligen med en överkapacitet i lungorna som avtog med åldern , hon trodde det kunde va en anledning . Va man över 70 var man i riskzonen punkt... enl henne

OK. Där ser man, i så fall var min spekulation fel.

[OT] Coronatråden 3
Som du säger som småbarnsförälder ingår det mycket sjukdomar, har själv 1 och 3 åring sjuk till och från speciellt dessa tider.
Men just nu känns det som det inte existerar bara Corona så fort man är lite förkyld.

[OT] Coronatråden 3
Eftersom det finns superspridare, enstaka personer som infekterar ett tjugotal personer, så borde det finnas minispridare på andra sidan Gauskurvan som infekterar en eller noll andra.
Undrar om normalfördelningsapproximation verkligen är så lämpligt i det fallet.

[OT] Coronatråden 3

Jag har samma typ av hosta. Det är högst sannolikt inte Corona, eftersom man då har torrhosta. Rosslig/slemmig hosta är iaf enligt den 1177-sköterska jag snackade med inte Corona.

Edit: jag är ingen läkare förstås. Vill du få råd ska du såklart ringa 1177 själv. :)

[OT] Coronatråden 3
Jag har samma typ av hosta. Det är högst sannolikt inte Corona, eftersom man då har torrhosta. Rosslig/slemmig hosta är iaf enligt den 1177-sköterska jag snackade med inte Corona.
Läste i DN i morse att den vanliga influensasäsongen börjar klinga av och det har varit tre virus i cirkulation. Större delen av vår familj åkte på någon variant strax innan sportlovet, med kraftig slemhosta. Svårt att hålla isär allt som går nu.

[OT] Coronatråden 3
Dags att skaffa en kylanläggning s.a. man kan inomhuscykla även när det blir varmare?

Undrar f.ö. lite stillsamt om det verkligen totalt sett för befolkningens hälsa är positivt att skippa t.o.m. solorundor utomhus.

[OT] Coronatråden 3
O shit. För egen del skulle det kännas ganska tryggt. Dr ut ensam på en sjö, inte så att an träffar någon direkt.
Här i Spanien, innan lock out, gick räddningstjänsten ut med att man inte skulle ut o bergsklättra eller ägna sig åt extremsporter där man riskerar att skada sig och därmed belasta sjukvård och övrig räddningstjänst med "onödigt" arbete. Det kan ju ta ganska mkt resurser i anspråk att ge sig ut i naturen o rädda skadade människor.

Nu är väl inte fiske en extremsport direkt men MTB skulle kunna vara det.

[OT] Coronatråden 3
Här i Spanien, innan lock out, gick räddningstjänsten ut med att man inte skulle ut o bergsklättra eller ägna sig åt extremsporter där man riskerar att skada sig och därmed belasta sjukvård och övrig räddningstjänst med "onödigt" arbete. Det kan ju ta ganska mkt resurser i anspråk att ge sig ut i naturen o rädda skadade människor.

Nu är väl inte fiske en extremsport direkt men MTB skulle kunna vara det.

Nä visst. För egen del verkar rullskidåkning och cykling vara hyfsat mycket farligare än fiske.

[OT] Coronatråden 3
Att förbjuda utomhusvistelse i glest befolkade delar av landet känns som en typiskt dålig åtgärd. Hoppas vi inte kommer dit.

Det verkar verkligen helgalet och en riktig panikåtgärd. Nu verkar det ju som att svenska myndigheter agerar ganska måttfullt så vi slipper förhoppningsvis sådana galenskaper.

[OT] Coronatråden 3
Håller med om att det låter panikartat. Sen kan man ju försöka att hålla nere riskerna, Om man cyklar i skogen behöver man kanske inte köra de mest tekniska och steniga stigarna. Om man cyklar på landsväg behöver man inte köra sig så trött att man får tunnelseende och inte orkar ta in trafiksituationen och man kan ta det lite extra lugnt i kurvorna i händelse av att det ligger grus.

[OT] Coronatråden 3
Det verkar verkligen helgalet och en riktig panikåtgärd. Nu verkar det ju som att svenska myndigheter agerar ganska måttfullt så vi slipper förhoppningsvis sådana galenskaper.
Norge är tydliga med att hålla sig nere från bergen då både belastning på vården redan är hög och en eventuell räddningsaktion kan ta lång tid. Nu kommer vi inte in i Norge uan att sättas i karantän så jag tänkte att min topptursbegär kan lindras med en tur till Sylarna men där är det fullbokat...

[OT] Coronatråden 3
För mig som inte förstår franska, varför förbjuder man cykling? Pga smittorisk? Eller skaderisk och överbelastade sjukhus?

[OT] Coronatråden 3
Nu måste coronafrågan gå in i den politiskekonomiska fasen oavsett hur gossigt det är att befinna sig i hjältefasen. Bra att frågan börjar lyftas i media. Tex denna artikel:

Citat: "Lars Calmfors anser att det ekonomiska läget inte ser bra ut just nu. Han tror att man kan komma till en punkt där smittspridningen får vägas mot ekonomin, och där det kan krävas okonventionella metoder för att få ekonomin på fötter."

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3

Är ingen expert men känner inte att de utstrålar någon vidare tacksamhet för vad hela samhället gör för de inte ska dö. Ska vi avliva de istället så vi blir av med eländet och gå tillbaka till det normala kanske?

[OT] Coronatråden 3
Och samtidigt kan man undra: Är det inte just detta som efterfrågats, en ekonomisk återhållsamhet, downshifting, mindre miljöbelastning, mindre jobbstress osv.

[OT] Coronatråden 3
Dags att skaffa en kylanläggning s.a. man kan inomhuscykla även när det blir varmare?

Undrar f.ö. lite stillsamt om det verkligen totalt sett för befolkningens hälsa är positivt att skippa t.o.m. solorundor utomhus.

Skulle vara lite komiskt om det blir förbjudet att cykla ensam,
men tillåtet att åka och handla på bolaget.

[OT] Coronatråden 3
Corona-chemtrails efter cyklarna. Sprids med en jävla fart!
iom att det finns en restriction i tid och distans man får röra sig också för promenad/löpning antar jag att det har med att begränsa den geografiska spridningen. Samma resonemang som rådet att begränsa resandet inom Sverige (gissar jag).

[OT] Coronatråden 3

Är ingen expert men känner inte att de utstrålar någon vidare tacksamhet för vad hela samhället gör för de inte ska dö. Ska vi avliva de istället så vi blir av med eländet och gå tillbaka till det normala kanske?

Jag väljer att bortse från din kommentar om avlivning (smaklös) och riktar in mig på hur man kan kategorisera "dem". Människor över 70 är naturligtvis inte en homogen grupp, de vill olika. Däremot är det kanske så att många av de i riskgruppen som väljer att låta livet rulla på som vanligt, har kanske fattat något vi inte har förstått.

[OT] Coronatråden 3

Åas pekar ju det jag läst på att rökning och underliggande sjukdomar förefaller viktigare som faktorer än ren ålder. Dock är väl inte experterna helt enliga. Att det är bättre att vara frisk som utgångsläge gentemot att vara sjuk torde dock stämma.

[OT] Coronatråden 3

Jag tänkte på det när jag var ute och karantänpromenerade igår. Tänkte noga på att hålla gott avstånd till folk och de som tycktes vara minst benägna att göra detsamma var alla äldre. Som om de skulle kunna se på nån om den är smittad.

Vet inte om det är corona jag har men det stämmer bra med dem som bara fått milda symptom; huvudvärk, irriterad i halsen (på gränsen till hosta igår), muskelvärk och "allmän sjukdomskänsla". Ingen feber dock, men har varit lite "flimrig" i skallen precis som när man har feber. Nåt jävelskap är det så jag håller mig borta från folk oavsett.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3

Tur att man inte tror på konspirationsteorier:

"Även Volvos fabrik i USA stängs då och sedan tidigare är det stopp i produktionen i Belgien. Däremot producerar nu fabrikerna i Kina igen."

[OT] Coronatråden 3
Kollade pressträffen. MSB verkade inte ha intresserat sig så mycket för brister i supply chain generellt tex handsprit. Vi kanske borde skaffa fram en myndighet som har ett sådan intresse framåt.

EDIT, och inte aktuellt att stänga skolan just nu. och de verkar inte riktigt inne på att stänga liftsystemen - men de ska ha möte om det.

[OT] Coronatråden 3
Kollade pressträffen. MSB verkade inte ha intresserat sig så mycket för brister i supply chain generellt tex handsprit. Vi kanske borde skaffa fram en myndighet som har ett sådan intresse framåt.

EDIT, och inte aktuellt att stänga skolan just nu. och de verkar inte riktigt inne på att stänga liftsystemen - men de ska ha möte om det.

De sa väl i och för sig att det inte fanns några större problem på det området. De jobbade inte med det för att de inte behövde är min tolkning. Annars är det (bland annat) MSB som har det intresset.

Gällande skidorterna så lät det som att GD för FHM tyckte att pjäxdans var klart olämpligt, så där kan vi nog räkna med någon åtgärd rätt omgående i nästa vecka. Min gissning är att man eventuellt kommer kunna vistas i backen, men att värmestugor, restauranger, afterski osv kommer stängas eller begränsas.

[OT] Coronatråden 3
De sa väl i och för sig att det inte fanns några större problem på det området. De jobbade inte med det för att de inte behövde är min tolkning. Annars är det (bland annat) MSB som har det intresset.

Gällande skidorterna så lät det som att GD för FHM tyckte att pjäxdans var klart olämpligt, så där kan vi nog räkna med någon åtgärd rätt omgående i nästa vecka. Min gissning är att man eventuellt kommer kunna vistas i backen, men att värmestugor, restauranger, afterski osv kommer stängas eller begränsas.

Man rekommenderar att man ska sprita men det finns inte i handeln - men visst, det är inte på top 10.

Pjäxdansen kanske kan stoppas genom att man sänker från 500 till 15 som en del förespråkar

[OT] Coronatråden 3
Att förbjuda utomhusvistelse i glest befolkade delar av landet känns som en typiskt dålig åtgärd. Hoppas vi inte kommer dit.
Blir en ganska svår gränsdragning vad som är glesbefolkat och inte kan jag tänka mig om några ska låsas in och andra inte ...

[OT] Coronatråden 3
Afterski har jag slutat med så det är nog lugnt att åka till Fjällen. Man kan ta lite jäger ur fickpluntan medan man åker upp i Olympialiften. Men saknar lite när Lasse Berghagen sjöng TeddyBjörnen-Fredriksson på Afterski i Åre, otroligt drag !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp