[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
det komiska är ju att han troligen har rätt. De hade ju tex bötfällt 4000 pers igår i Paris. Bara igår. Och då pratar vi början av karantänen.

I reportaget från kina igår så berättade de ju att man satt upp staket o grindar in på bostadsområden och sen svetsat igen dörren. Något sådant skulle vara svårt här :-)
Svenska 70plussare kommer oxå gå ut och inte bara sitta isolerade hemna.
Det kan jag förstå.

[OT] Coronatråden 3
Ekonomiskt är ju frågan hur länge det funkar. Det råder ju panik på börserna världen över, 5 års uppgång har ju raderats på typ 3 veckor, och några tecken på stabilisering syns inte till. Med tanke på hur mycket pensionskapital som ligger placerat i aktier är det mycket som står på spel. Det kommer att ta lång tid att återhämta detta.

[OT] Coronatråden 3
Solen skiner, himlen är blå... Bästa bot mot covid19-ångest stavas cykel... Ut och rulla lite två-hjuling, skogsstigarna är vidöppna och corona-fria (älgar kan väl inte få corona??).... Den lokala bike-parken funkar också utmärkt om man inte har något emot att putta uppför när liften är stängd... Eller köra lite flowtrail på grannens tomt... Låt inte lite covid19 förstöra en dag som denna!

[OT] Coronatråden 3
Solen skiner, himlen är blå... Bästa bot mot covid19-ångest stavas cykel... Ut och rulla lite två-hjuling, skogsstigarna är vidöppna och corona-fria (älgar kan väl inte få corona??).... Den lokala bike-parken funkar också utmärkt om man inte har något emot att putta uppför när liften är stängd... Eller köra lite flowtrail på grannens tomt... Låt inte lite covid19 förstöra en dag som denna!
Tror älgar är lugnt. Fladdermöss är jag dock mer skeptisk till.

[OT] Coronatråden 3
De driver, hoppas jag. Annars får jag sälla mig till de som vill dra in på demokratin.

Det är möjligt att det är politik men det finns ju mängder med forskare som vill stänga allt i 18 månader så det är väl även politik att inte stänga i så fall.

18 månader är helt omöjligt men frågan är fortfarande hur mycket som är lagom broms. Och om det till sist blir någon skillnad alls mellan Danmark och Sverige.
Om de ska stänga allt i 18 månader skulle jag verkligen vilja se kalkylen på hur det långsiktigt slår kontra att fullkomligen skita i allt och bara köra på och låta de som dör dö. Jag misstänker att det totalt sett blir värre samhällseffekter av en så lång stängning. Om det handlat om en smitta med väsentligt högre dödlighet och som t.ex. primärt var farlig för unga hade det varit ett annat läge.

Det kan förstås vara så att jag har fel men med ett så drastiska beslut bör de i mitt tycke mkt öppet och transparent redovisa kalkylerna.

[OT] Coronatråden 3
Ekonomiskt är ju frågan hur länge det funkar. Det råder ju panik på börserna världen över, 5 års uppgång har ju raderats på typ 3 veckor, och några tecken på stabilisering syns inte till. Med tanke på hur mycket pensionskapital som ligger placerat i aktier är det mycket som står på spel. Det kommer att ta lång tid att återhämta detta.
Om vi om några veckor kan se en tidslinje och den inte är 18 månader så lär det bli en ordentlig rekyl. Om det visar sig bli 18 månader så vet i fan vad som finns kvar.
Att lite aktier går ner är skit samma men om hälften har konkat är det en annan femma

[OT] Coronatråden 3
Angående karantän så undrar jag hur det är tänkt att fungera. Det kommer ju finnas enstaka smittade under väääääldigt lång tid, och så fort man släpper på karantänen så bryter helvetet lös igen. Vad är vitsen med det?

Vitsen är att det ska sprida sig långsamt så vården hinner med. De flesta kommer nog bli smittade tillslut.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Svenska 70plussare kommer oxå gå ut och inte bara sitta isolerade hemna.
Det kan jag förstå.

Här i Arvika har 70+ inte tagit till sig några som helst råd från FHM. Business as usual.

1584598823455.png

[OT] Coronatråden 3
Om de ska stänga allt i 18 månader skulle jag verkligen vilja se kalkylen på hur det långsiktigt slår kontra att fullkomligen skita i allt och bara köra på och låta de som dör dö. Jag misstänker att det totalt sett blir värre samhällseffekter av en så lång stängning. Om det handlat om en smitta med väsentligt högre dödlighet och som t.ex. primärt var farlig för unga hade det varit ett annat läge.

Det kan förstås vara så att jag har fel men med ett så drastiska beslut bör de i mitt tycke mkt öppet och transparent redovisa kalkylerna.

Ja jag håller med. 18 månader är inte möjligt det är en game charger. Jag tror kanske vi gör rätt i Sverige och jag väljer att tro att det är ett medvetet kalkylerat beslut.
Sen tror jag inte att de mörkat från början utan det blev "lite tokigt" med sportlovet. Jag kan ha en viss förståelse om de tafatt försökte spinna transitionen till team 60%.

[OT] Coronatråden 3
Jag vill tro man borde köra med en ny taktik:
- isolera alla äldre och framförallt med underliggande sjukdomar
- öppna i övrigt upp samhället och låt det fungera som vanligt
- invänta tills vi nått "gruppimmunitet"

Läser studien fr Italien (DN) som borde tala för ovan.

En ny studie visar att de personer som avlidit i Italien av coronaviruset hade andra underliggande sjukdomar i 99 procent av fallen.

Det är Italiens hälsomyndighet som undersökt drygt 2.000 av landets i nuläget knappt 3.000 dödsfall, varav sjukdomshistoriken kartlagts i 355 av fallen.

Vanligast förekommande var högt blodtryck, följt av hjärtsjukdomar och diabetes. Omkring hälften av de undersökta personerna hade tre eller fler underliggande sjukdomar, och över 75 procent hade högt blodtryck.

Medelåldern bland de 2.000 dödsfallen var 79,5 år. 17 personer under 50 år har avlidit, varav ingen under 30, enligt myndigheten.

[OT] Coronatråden 3

En ny studie visar att de personer som avlidit i Italien av coronaviruset hade andra underliggande sjukdomar i 99 procent av fallen.

Det är Italiens hälsomyndighet som undersökt drygt 2.000 av landets i nuläget knappt 3.000 dödsfall, varav sjukdomshistoriken kartlagts i 355 av fallen.

Vanligast förekommande var högt blodtryck, följt av hjärtsjukdomar och diabetes. Omkring hälften av de undersökta personerna hade tre eller fler underliggande sjukdomar, och över 75 procent hade högt blodtryck.

Medelåldern bland de 2.000 dödsfallen var 79,5 år. 17 personer under 50 år har avlidit, varav ingen under 30, enligt myndigheten.
Det är det som UK sa, men de stänger nu ändå skolor från imorgon. En optimistisk tolkning är att allt går enligt plan och att de hanterar peaken. Tydligen hade de räknat ut att med pub och skola öppet så skulle flödet bli 8ggr kapaciteten. Sverige är tydligen on track enligt samma plan (eftersom vi super hemma).

Nu läser jag om att det blir svårt med sommarundervisning för att det skulle krävas dubbel lön för lärare. Det är precis det jag är orolig för nu. Facklig konflikt med lärarförbundet i kölvattnet av läkarna jobbat ihjäl sig för att rädda deras föräldrar.
EDIT: Jag menar att det är lite tidigt att bekymra sig om deras 3 månaders semester om året.

[OT] Coronatråden 3
Det är det som UK sa, men de stänger nu ändå skolor från imorgon. En optimistisk tolkning är att allt går enligt plan och att de hanterar peaken. Tydligen hade de räknat ut att med pub och skola öppet så skulle flödet bli 8ggr kapaciteten. Sverige är tydligen on track enligt samma plan (eftersom vi super hemma).

Härligt. Nu kan man sitta ensam hemma och dricka Millenium med gott samvete!

[OT] Coronatråden 3
Lite positiva corona-nyheter: https://emanuelkarlsten.se/03/nya-testet-mojlig-immunitet-mot-covid-virus-hittad-pa-sahlgrenska/

Det har ju varit ganska oklart hurvida man blir immun mot SARS-CoV-2 men nu verkar det ju alltså som att man blir det. Dessutom finns det nu hypoteser att viruset smittar mycket mer aerosolt än vad man tidigare trott, MEN, det kan vara så att viruset är mycket försvagat om man smittas aerosolt men man utvecklar ändå anti-kroppar... låter nästan som en vaccin om det skulle stämma.

[OT] Coronatråden 3

Tror jag föreslog ungefär den taktiken för så där en tusen inlägg sen i den här tråden ?...
Vill också bara påpeka att drygt 50% av alla över 65 år har högt blodtryck, så det är nog snarare ålder än blodtrycket i sig som är riskfaktorn.
Men vill inte vara dryg, det du lyfter är ett viktigt perspektiv... Paniken är farligare än covid19 för de flesta av oss!

[OT] Coronatråden 3
För de som inte redan har sett det finns gårdagens aktuellt på svtplay: https://www.svtplay.se/video/24741370/aktuellt/aktuellt-18-mars-21-00?start=auto

Där Johan Gisecke medverkar, jag tycker han hade en väldigt nykter syn på vad som är effektivt och inte, även om programledarna hade lite svårt att få honom att prata.

Vid 33:30 i sändningen börjar de intervjua Karin Thunberg ang. att äldre ska hålla sig isolerade. Där tycker jag det blir väldigt tydligt att det inte kommer att fungera i längden, helt enkelt för att den generationen minsann vet bäst själv...

[OT] Coronatråden 3
Tror jag föreslog ungefär den taktiken för så där en tusen inlägg sen i den här tråden ?...
Vill också bara påpeka att drygt 50% av alla över 65 år har högt blodtryck, så det är nog snarare ålder än blodtrycket i sig som är riskfaktorn.
Men vill inte vara dryg, det du lyfter är ett viktigt perspektiv... Paniken är farligare än covid19 för de flesta av oss!
Ja, det nya är att de flesta borde VÄLKOMNA att få covid-19.
Det betyder ju att man snart är immun ovh inte smittar andra.
Dvs ju fler som får detta virus - ju snarare kan vi uppnå gruppimmunitet och samhället att gå vidare som vanligt.
Vikten att få samhället att återgå till det normala diskuteras för lite.
Alla galenskaper som pågår nu med stängda gränser, stängda skolor, hysteri, börsfall är mycket mer skadligt än coronan i sig.
Nä, fokusera på att skydda och isolera risk-grupperna. Resten löser sig.

[OT] Coronatråden 3
Nu läser jag om att det blir svårt med sommarundervisning för att det skulle krävas dubbel lön för lärare. Det är precis det jag är orolig för nu. Facklig konflikt med lärarförbundet i kölvattnet av läkarna jobbat ihjäl sig för att rädda deras föräldrar.
EDIT: Jag menar att det är lite tidigt att bekymra sig om deras 3 månaders semester om året.

Lärare har inte tre månaders semester/år. Och inom vården är det nog inte bara läkarna som kommer ”jobba ihjäl sig”.

[OT] Coronatråden 3
Ett stort fall hade kommit förr eller senare (om man tar tidigare aktiebubblor som mall) även utan Covid-19, nu blir det nog djupare och snabbare.

[OT] Coronatråden 3
Lite störigt att det är sånt fokus på att vissa grupper får jobba hårt, jag kan tycka att man ska vara glad över att sitta i skaran med tryggat arbete och inte vara en av mängden som varslas.

[OT] Coronatråden 3
För de som inte redan har sett det finns gårdagens aktuellt på svtplay: https://www.svtplay.se/video/24741370/aktuellt/aktuellt-18-mars-21-00?start=auto

Där Johan Gisecke medverkar, jag tycker han hade en väldigt nykter syn på vad som är effektivt och inte, även om programledarna hade lite svårt att få honom att prata.

Vid 33:30 i sändningen börjar de intervjua Karin Thunberg ang. att äldre ska hålla sig isolerade. Där tycker jag det blir väldigt tydligt att det inte kommer att fungera i längden, helt enkelt för att den generationen minsann vet bäst själv...
Thunberg hade något skrivet i SvD igår(?). Kändes som hon satsade på att få ut kränkthetskortet så snabbt hon bara kunde. Inte varit så imponerad av henne tidigare och den texten förstärkte mitt intryck.

[OT] Coronatråden 3
Hade online-möte igår med min kollega som nu i snart 2 veckor varit isolerad hemma med sin bekräftat covid19-sjuke son. Övriga familjen är också förkylda, men min kollega kände inga symptom öht. Antingen hör han till de som knappt märker de blir sjuka, eller så är vi som varit mycket i Kina de senaste åren redan immuna :-)

[OT] Coronatråden 3
Lärare har inte tre månaders semester/år. Och inom vården är det nog inte bara läkarna som kommer ”jobba ihjäl sig”.
Absolut. Så därför behöver de inte heller dubbel lön för att jobba.
Men skit i det nu. Jag tror vi kan lugna oss med att planera de bitarna.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Håller med, annars är nog samhällskollapsen rent ekonomiskt nära förestående. Italien och Spanien är ju redan innan konkursmässiga.

[OT] Coronatråden 3

Inte är det långt ifrån iallfall.
i våran kommun så är skolavslutningen den 12 juni, sen jobbar lärarna kanske till tisdagen den 16 juni.
Sen börjar de jobba igen efter sommarlovet den 10 Aug. Det är i princip två kalendermånader minus en vecka.
Jullovet detta läsår var från 19 Dec till 9 Jan. Det är tre veckor. Då är vi uppe på två månader och två veckor.
Sen tillkommer påsk, höst och sportlovet som alla är 1 vecka vardera. För att räkna lågt, så jobbar lärarna måndag-ons på lovet (vilket aldrig sker i verkligheten) vilket ger 3 x 2 dagar ledigt. vilket i princip är i vecka.
Summa: 2 månader och 3 veckor (låågt räknat)
Sen är det ju alla sedvanliga röda dagar och klämdagar, men dem är ju inte specifika för lärarna.

[OT] Coronatråden 3
Vad är det jag ska svara på? Har du kollat de första inläggen än?
Om du ville lämna tjafset hade du kunna svara på frågan vad som minskar tjafset. Det är många inlägg och trådarkeologi blir tidsmässigt kostsamt (jag har tidigare provat att kolla inlägg (inte just dina) utan att få respons). Jag anser fortfarande att det vore enklare om folk förklarade vad de menar en gång till, än att annat folk får "lista ut det själv" genom att gå igenom några dagars tjafsande.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Det var inte dig jag svarade (igår), men du skulle ändå börja tjafsa. Det verkar vara samma sak idag, Freddie svarade/kommenterade på nåt (inte fr dig), och du hugger.
Jo, det är väl offentliga inlägg? Får jag inte kommentera det du skriver till andra? Om nån skriver ett faktafel eller skriver nåt jag tycker behöver förtydligas så "hugger" jag. Är det verkligen nåt sensationellt? Exempel:
Nån skrev att alla gamla kommer att dö.
Jag skrev att risken var 14,8% enligt en studie.
Enligt vem, frågade nån.
Enligt en kinesisk studie.
"Jaha, så man kan lita på Kina nu?" svarade nån.
"Vet du nån bättre studie?" frågade jag.
Inget svar.
Vem är det som tjafsar? Är det tillåtet att hitta på vad som helst? Ingen får kommentera inläggen? Jag ser fram emot svar.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
En arbetskollega, 50-talist, dök upp på jobbet rejält förkyld idag. Hela jävla dagen har han stått 1,5 meter ifrån mig och hostat o snörvlat.

Så länge det finns människor som inte ens i det läge Sverige nu befinner sig kan tänka sig att stanna hemma från jobbet när de är förkylda, så blir det nog tufft att begränsa smitta.
Jag fick min förra förkylning av en liknande person i liknande ålder. Han var både frisk och beklagade sig samtidigt över att han inte kunde gå till jobbet utan att trycka sig full med paracetamol.

[OT] Coronatråden 3
Det är inarbetad tid under läsåret.
Nu hamnar vi långt OT, men jag känner många lärare, INGEN av dem är ens nära att arbeta in så mycket tid att de sammanlagt har liknande årsarbetstid som andra som har 5 veckors semester. Men det tycker jag inte gör något. Jag tycker inte de ska ha låtsasuppgifter i ”rättvisans” namn när det inte finns elever. Loven är - och ska vara - en av fördelarna med att vara lärare.
Jag tycker dock det är lite fånigt när någon hävdar att den genomsnittlige läraren minsann arbetar lika många timmar på ett år som den genomsnittlige icke-läraren.

[OT] Coronatråden 3
Om det stämmer du har covid-19 , då är du sannolikt frisk och därmed "vaccinerad" inom kort.
Därmed en resurs som kan verka och röra sig fritt i samhället utan risk och utan att smitta andra.
Låter inte som särskilt "fucked" alls.
Fast i och med att man inte testar folk som inte är i riskgrupper eller behöver vård så kommer jag aldrig få veta om det är corona eller inte. Alltså har jag ingen aning om ifall jag behöver fortsätta akta mig för att bli smittad när jag är frisk igen.

Jag är inte ett dugg orolig för min egen del. Jag menade mest att om viruset är så extremt smittsamt att det inte ens hjälper att vara extremt försiktig så kommer spridningen gå hysteriskt fort så länge man inte inför karantän för samtliga, typ nu.

[OT] Coronatråden 3
Vitsen är att det ska sprida sig långsamt så vården hinner med. De flesta kommer nog bli smittade tillslut.
Jo men då är ju inte karantän rätt väg, utan snarare att man bara minskar folks rörlighet. Karantän stoppar (på sikt) smittan helt.

[OT] Coronatråden 3
Fast i och med att man inte testar folk som inte är i riskgrupper eller behöver vård så kommer jag aldrig få veta om det är corona eller inte. Alltså har jag ingen aning om ifall jag behöver fortsätta akta mig för att bli smittad när jag är frisk igen.

Jag är inte ett dugg orolig för min egen del. Jag menade mest att om viruset är så extremt smittsamt att det inte ens hjälper att vara extremt försiktig så kommer spridningen gå hysteriskt fort så länge man inte inför karantän för samtliga, typ nu.
Det ska komma ett test för att kolla efter antikroppar om ett par veckor. När random folk kan köpa vet jag inte.

[OT] Coronatråden 3

Det är väl på gång med nåt test som visar om man haft coronaviruset? Ett sånt skulle vara väldigt praktiskt för många utanför riskgrupperna. Smitta nån annan är ju inte riktigt det man vill göra.

[OT] Coronatråden 3
Jag vet inte men hur mäter man obetald övertid?
När det begavs sig fakturerade jag ialla fall runt 2000h år.

[OT] Coronatråden 3
1600h är väl den årsarbetstid man normalt budgeterar med. Men då är nog semester m.m. borträknat. Ev även lite tid för ”linjeverksamhet”.

[OT] Coronatråden 3
Det är väl på gång med nåt test som visar om man haft coronaviruset? Ett sånt skulle vara väldigt praktiskt för många utanför riskgrupperna. Smitta nån annan är ju inte riktigt det man vill göra.
Nä, precis. Jag känner mig bara lite "skum" men har haft huvudvärk av sort jag inte känner igen, och sen igår svullen i halsen. Ingen feber eller hosta, men är lite "torr" i bihålor och hals (vilket skulle kunna leda till hosta). Tekniskt sett kan jag ha haft skiten i en vecka redan och smittat folk på jobbet (eller om det är där jag fått det).

Jag mår rätt bra men kommer hålla mig undan. Nu ska jag ut i skogen och promenera lite med kamera, kikare, kaffe och mackor. :giggle:

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Om du ville lämna tjafset hade du kunna svara på frågan vad som minskar tjafset. Det är många inlägg och trådarkeologi blir tidsmässigt kostsamt (jag har tidigare provat att kolla inlägg (inte just dina) utan att få respons). Jag anser fortfarande att det vore enklare om folk förklarade vad de menar en gång till, än att annat folk får "lista ut det själv" genom att gå igenom några dagars tjafsande.
Jag tjafsade inte när jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Du invände mot det på högst oklara grunder. Sedan begär du att jag ska klargöra det ena och det andra som inte har någon koppling till mina inlägg eller det jag ursprungligen svarade på.
Att du inte bemödar dig att titta tillbaka på ursprunget och reflektera över din egen roll, kan du missuppfattat något eller hamnat snett av misstag, tycker jag blir lite märkligt med tanke på ditt sista inlägg. Är det en skyddsmekanism?
Jag kan inte svara på vad som har orsakat det här tjafset. Jo, jag har gått tillbaka och läst.
Men nu uppmanar jag dig att göra det! Vad minskar tjafset, BFS?

Jag ber om ursäkt till Happy-kollektivet för det här...

[OT] Coronatråden 3
Den skall rapporteras ändå, enklast är att hålla den till noll. Blir lätt att räkna.
Exakt. Jag har faktiskt haft det upp till diskussion. Jag har aldrig jobbat någonstans där man gör det. Trots att jag sen 12 år jobbar under kollektivavtal.
Problemet är att man kringår max övertid reglerna i avtalet.

Nu är det inte synd om mig (av den anledningen :P), jag ser till att det jämnar ut sig off the books.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp